DOS Driver för Creative Sound Blaster PRO2?

Permalänk

DOS Driver för Creative Sound Blaster PRO2?

Jag har nu fått tag på ett Creative Sound Blaster PRO2 ljudkort som skulle passa bra i min 80286-dator. Det finns nästan bara brutna länkar på nätet efter DOS-drivers, och jag har svårt att hitta någon. Så att skulle någon ha drivrutiner för DOS så skulle det vara jätteschyst att dela med sig.:D:D:D

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Jo, men den är ju för Windows 3.1, och till ett Sound blaster 16 ljudkort? 80286-datorer klarar inte av att köra windows 3.1.

Permalänk
Avstängd

http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI...

Det står "uppdates" men klicka på show details så ser du orginal drivrutinen som du ska ladda ner.
Varför du inte sökte där direkt är en bra fråga..?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
Jo, men den är ju för Windows 3.1, och till ett Sound blaster 16 ljudkort? 80286-datorer klarar inte av att köra windows 3.1.

Min 286a kör Win 3.1 utan problem. 3.11 klarar den däremot inte av

Permalänk

Aha, det var 3.11 den inte klara av, jag testade det någon gång men jag var tvungen att installera 3.0. Så den tar alltså 3.1? Ska testa det nån gång. Är det någon skillnad på 3.1 och 3.11? Trodde det var samma version.
Men tillbaka till drivern, jag har varit inne på den där driverguide sidan förut och det har varit så jobbigt att ladda ner för all "reklam". Men jag var tvungen att försöka nu, blev medlem och de har ju de flesta drivers.:) Jag fick tag på rätt driver nu och det funkar skitabra!:D Att spela Monkey Island med riktigt ljud är ju helt fantastiskt!:D

Ljudkortet har något slags IDE interface för CD-spelare? Kan man använda alla typer av spelare, eller behövs en viss CD-spelare? Jag tänkte använda mig av en gammal TEAC CD-56E isåfall, kan det fungera?

Permalänk
Medlem

Om det bara har en IDE så är det bara Panasonic cdrommare som fungerar tror jag.

Jag har ett gigantiskt soundblaster 16 i min 486 som jag försöker få igång på som har tre olika CD ingångar för olika märken så det är lika långt som moderkortet är och fullbrett

Edit: Skillnaden mellan 3.1 och 3.11 är nätverkhistorien misstänker jag och säkert en massa annat.
Jag har 3.1 i 286an och och 3.11 för workgroups i 386an och 386an har det betydligt kämpigare att starta fast den är snabbare på alla sätt.
Utseendemässigt finns det ingen skillnad förutom startbilden.

Permalänk

Skit också med CD-spelaren, men jag får väl leta upp en Panasnic spelare nån gång då.;)

Permalänk
Medlem

SB korten fanns i en massa olika versioner med olika kontakter Sony. Panasonic=Creative och Mitsumi . Problemet är att dom oftast såldes i paket bundlat med Cd spelaren som passade. Så jag tror du kan glömma detta, det är bättre att köra en vanlig cd via ett isa kontrollkort. Eller så står det på kortet vad som passar? Men har för mig att Panasonic,Creative var vanligt ide i master mode?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Går det att köra en CD genom vanliga ide på de gamla burkarna där man måste ställa in alla parametrar i bios manuellt? Jag har hittills inte lyckats

Permalänk
Medlem

Tror inte det, då CD har helt andra parametrar. Men det finns nyare ISA kort med med egen bios, då lär det funka. Ett vanligt io-kort lär inte funka bra. Dom gamla hade 1-2 hd´s. 1-4 diskett, 2 seriella och en parallell port. Dom riktigt gamla hd´na hade 2-3 bandkablar till varje hd, ( 2-20 mb) har dock helt glömt namnet på dom standarderna och kastade rubbet för 10-15 år sedan.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

MFM kanske? Har en sån på 31MB

Jag har ett gigantiskt vesa kontrollerkort med 30pin minnen till cache som har eget bios, kan det fungera att ha en CD inkopplad då?

Permalänk
Medlem

Testa
Har för mig att dom hette MFM och AT något men kan ha fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte smartare att köra en 386 eller 486a?
De är ju faktiskt användabara till någonting

Permalänk

Ja, kan man använda IDE diskar på en gammal 286? BIOS ställer jag med diskett, men att ställa parametrar för IDE-diskar går inte i BIOS. SÅ man ska alltså ställa dem med hjälp av BIOS:et på IDE kontrollerkortet? Klarar ens så gamla datorer av IDE diskar?

:EDIT:
Äger också två MFM diskar, en på 31MB och en annan där BOOT-sectorn är "bortläst" på 42MB. En annan som gick sönder för ett tag sedan hänger nu på väggen med locket avskruvat. x)

Permalänk
Medlem

Ang bootsektorn så kan du skapa en ny med det fiffiga kommandot FDISK /MBR från en startdiskett så kanske du får igång på den disken. Så fick jag igång min 386a så den startade utan startdiskett

Permalänk

Angående hårdisken med trasig bootsektor:
Den låter som ett jetplan, och när man stänger av datorn så låter det i hela huset från hårddisken. Den liksom brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, med ett fruktansvärt högt ljud. Men otroligt nog fungerar den, lite grann. För att nån gång per halvår så försvinner data från disken, eller så säger DOS att disken är oläsbar, och då får jag FDISK:a och formatera om disken. Försökt att laga den med ett program kallat "diskfix", men det hakar upp sig efter ett tag. Egentligen vet jag inte om bootsectron verkligen är borta, för att den kan inte boota på disken efter att med SYS:at disken, men jag ska testa det du sa med FDISK /MBR.

Jag startar på disken med 31 MB, det är disken på 44MB som bootsektron är borta på. Jag använder därför denna disk som "D:" drive. 31MB=Seagate ST138, 44MB=Seagate ST250, tror att det var ST250.

Permalänk
Medlem

FreeDOS är ett levande operativsystem och fullt kompatibelt med MS-DOS (eller inte riktigt - ska vara omöjligt att få igång Windows 3.X). Här finns grafiska gränssnitt och massvis med resurser och drivrutiner. www.freedos.org. Det är gratis!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
FreeDOS är ett levande operativsystem och fullt kompatibelt med MS-DOS (eller inte riktigt - ska vara omöjligt att få igång Windows 3.X). Här finns grafiska gränssnitt och massvis med resurser och drivrutiner. www.freedos.org. Det är gratis!

Jo, men freedos har inte alla kommandon och program som det originella MS-DOS har.