Permalänk
Medlem

Ny CPU fläkt

Hej.
min CPU fläkt har precis pajjat lite så ska köpa en ny.
det jag undrar eftersom det redan är lite kylpasta på CPUn ska man ta bort det innan lägger på nytt och om man ska hur?

//Jocke

Visa signatur

Windows XP pro || Intel Dual Core 2.2 || Geforce 8600GT oc || 4 GB RAM || 1.5 TB HDD || 550 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Difjocke
Hej.
min CPU fläkt har precis pajjat lite så ska köpa en ny.
det jag undrar eftersom det redan är lite kylpasta på CPUn ska man ta bort det innan lägger på nytt och om man ska hur?

//Jocke

Japp de ska du göra.. o försök i inte ha så otroligt mycket kylpasta på.. en liten droppe typ ris korns droppe räcker.. o försök o få så jämn yta som möjligt..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

hajj hajj

Jepp det ska man, räcker om du först tar vanligt papper och torkar bort det mesta av det, sen kan du ta lite varm vatten o putsa till den ordentligt. Det finns speciella vätskor man kan köpa för att ta bort o behandla sin kylfläns men jag anser inte att det är nödvändigt, har aldrig behövt det:)

Ny kylpasta, Arctic silver nm 5 rekommenderar jag, kör med det själv nämligen , ska vara en mycket bra sort............

Hur du tar bort pastan spelar väl ingen större roll sålänge du inte repar den, den mår bästa av att vara helt plan hehehehehe.

Permalänk
Medlem

Om du köper en Noctua-kylare följer det med en riktigt bra kylpasta. Så att du inte köper en annan i onödan menar jag...:)

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Absolut ta bort gammal kylpasta!
Vad har du för CPU och socket på ditt moderkort?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Intel Dual core 2.8 socket 775

Okey då vet jag hur jag ska göra ^^ så det inte blir fel

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Windows XP pro || Intel Dual Core 2.2 || Geforce 8600GT oc || 4 GB RAM || 1.5 TB HDD || 550 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keuz
Jepp det ska man, räcker om du först tar vanligt papper och torkar bort det mesta av det, sen kan du ta lite varm vatten o putsa till den ordentligt. Det finns speciella vätskor man kan köpa för att ta bort o behandla sin kylfläns men jag anser inte att det är nödvändigt, har aldrig behövt det:)

Ny kylpasta, Arctic silver nm 5 rekommenderar jag, kör med det själv nämligen , ska vara en mycket bra sort............

Hur du tar bort pastan spelar väl ingen större roll sålänge du inte repar den, den mår bästa av att vara helt plan hehehehehe.

Vatten är vel inte någon höydare. Bruk Aceton och sådana tofsar som flickvännen brukar.

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem

För att ta bort gammal kylpasta är en metod att använda oljefri aceton (eller vad det nu hette) och kaffefilter som är det bästa att ta bort kylpasta med då det inte luddar (Y)

Lycka till!

/Sandberg

EDIT: kemisk bensin var ordet jag sökte ;D inte aceton, fast fortfarande oljefri.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.