Permalänk
Medlem

Audi A3:a
Peugeot 206

Mazda 6 om du vill ha lite större och "lyxigare" bil

Finns väldigt mycket roligt att köpa för 80-120k

http://www.blocket.se/vi/17028953.htm?ca=14_s MUMMA!

Morsan har haft sin 323F sedan -94. Har ALDRIG varit några större problem, bytt ett par bromsbelägg, tändstift och diverse "småfix".

EDIT: Ajdå, läste inte igenom tråden. Grattis till dit bilköp!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Avstängd

Tips mottages alltid varmt
Det blev en sådan här bil eftersom det är den första bil jag äger och jag vill att den ska fungera hela tiden. Kanske har fallit lite för mina föräldrars och min brors Volvo- propaganda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tips mottages alltid varmt
Det blev en sådan här bil eftersom det är den första bil jag äger och jag vill att den ska fungera hela tiden. Kanske har fallit lite för mina föräldrars och min brors Volvo- propaganda...

Nej då, du gjorde ett bra val. Kanske lite stor motor för att vara förstabil, men bara du tar de lugnt så Huvudsaken är att DU är nöjd, och att du trivs i bilen.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Avstängd

Jodå, jag har kört bil i snart tio år men aldrig haft någon på mitt namn Men en mindre bil med mer kusar än en större med färre gör defintivt att min redan nu tunga högerfot utmanar körkortet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Nej då, du gjorde ett bra val. Kanske lite stor motor för att vara förstabil, men bara du tar de lugnt så Huvudsaken är att DU är nöjd, och att du trivs i bilen.

Lite lite motor anser jag 220 om jag inte minns helt fel, inte direkt massor när man har den vikten ändå

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Man kan aldrig ha för stor motor

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd

Pojkar pojkar, storleken har ju ingen betydelse (säger hon till mig iaf...)!

220 hästar stämmer bra. Kommer nog bli en bra bil för både korta och långa resor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Nej då, du gjorde ett bra val. Kanske lite stor motor för att vara förstabil, men bara du tar de lugnt så Huvudsaken är att DU är nöjd, och att du trivs i bilen.

Äh, det är omöjligt att krascha en Volvo

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Annars är Volvo: s D5 motor gravt underskattad. 185 hk / 400 (!) Nm vilket ger ett helvetes drag. Kör man normalt hamnar medelförbrukning på strax över 0,5 l/mil på en V70 som ju ändå är en stor bil, kanske något lägre på S40/V50. Dessutom släpper motorn ut mycket mindre C02 än deras bensinmotorer, faktiskt väldigt lite för att ändå vara ganska stor.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft bilen ett tag och jag är fortfarande nöjd (till skillnad från andra prylar som köps och glöms omgående...). Den dricker mycket i stadstrafik men det visste jag om från början. Däremot undrar jag en sak som någon duktig kanske kan svara på:

När jag åker in i tunnlar och liknande så minskar ljusstyrkan på gpsen för att inte blända mig, problemet är att det är ytterst sällan den går tillbaka till originalläget när jag kommer ut ur tunneln. Likaså så lyser gpsen för svagt ibland för att jag ska tycka att det är enkelt att se på den trots att ljusstyrkan på reglaget står på max. Vet någon om detta går att åtgärda eller komma runt Volvos grundinställningar?

Permalänk
Medlem

This thread is worthless without pictures!!!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

100K!!!!

Gah har en lång lista med bilar jag skulle vilja köpa men jag skulle inte ha råd att äga eller köra med någon av dem =P

00. RX 7 (Helst av allt)
01. Supra MKIV (93-)
02. Skyline GTS - GTR
03. Audi s2 - s4
04. 200sx s14
05. Opel calibra 4x4 Turbo
06. Lotus omega (men tror inte 100k räcker?)
07. Rover 220
08. Celica GT4
09. NSX (kanske? lite dyr)
10. Impreza?
11. Ford Escort Cosworth

mm.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
När jag åker in i tunnlar och liknande så minskar ljusstyrkan på gpsen för att inte blända mig, problemet är att det är ytterst sällan den går tillbaka till originalläget när jag kommer ut ur tunneln. Likaså så lyser gpsen för svagt ibland för att jag ska tycka att det är enkelt att se på den trots att ljusstyrkan på reglaget står på max.

Har du testat att öka ljuset för instrumentbelysningen ?

Kan tipsa dig om att bokmärka www.jagrullar.se , nu när du skaffat en Volvo.

Själv kör jag Saab, jag var inne på jagrullar och kollade lite, och precis som det forumet jag är på http://forum.saabturboclub.com så haglar problemen...

Man ska nog som förstagångsköpare och aldrig ägt någon bil _inte_ besöka dessa märkesrelaterade forum. För oavsett märke så kommer det fram mycket problem. Mer eller mindre svåra.

Gemensamt för dessa forum är expertisen.
Precis som detta forum, så finns det fruktansvärt mycket kunnigt folk där ute.

På sådana forum kan man få tips som en Volvo/Saab verkstadsnisse inte har en aning om

Lycka till!

Och får du inte ordning på ljusstyrkan tar du bara bilen till Volvo.
En -05 kanske har lite elektronikgaranti kvar, om inte annat kanske du kan få lite Goodwill.

Vi vill ha lite bilder också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
100K!!!!

Gah har en lång lista med bilar jag skulle vilja köpa men jag skulle inte ha råd att äga eller köra med någon av dem =P

00. RX 7 (Helst av allt)

mm.

då ska man nog se till att ha 100k till för att köpa olja med

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
S8a i stan kanske inte är det bästa, V8an slukar bensin, kostar mkt att äga överlag, stor och otymplig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone ang Audi S8
Jo sant, har hört att den V8an dricker jättemycket.

Den är faktiskt inte så farlig att köra inne i stan ändå. Brukar övningsköra med en mycket och har aldrig haft några problem att komma fram eller parkera smidigt i en ruta. Visst, det är ingen Smart, men den är inte så farlig att köra. Däremot väldigt mycket roligare än en Smart.

Den kostar ungefär lika mycket att underhålla som vilken A6a som helst då det inte är många delar som är specifika för just S8an utan delas rätt mycket delas ju inom VAG-koncernen. Det är bara när det kommer till motorn som det kan bli lite dyrare. Men om man däremot behöver byta motor av någon anledning (vilket hände nyligen, då två ventiler gick av och en kolv slogs sönder) så är det däremot inte billigt.

Att den drar så mycket? Ja, det beror ju på vad du jämför med. Min far brukar köra 60 mil varannan helg, och brukar snitta 1 liter milen. Jag brukar ligga på 1,1 - 1,2 på långa sträckor och upp mot 1,8 i stan. Men sen är det ingen 1,6 liters fyrcylindrig diesel heller..

Så visst, det är inte den billigaste bil du kan äga, men samtidigt börjar de bli så billiga nu och du får så otroligt mycket bil för pengarna. Att underhålla bilen är inte speciellt dyrt. Den gamla Audi S4 vi hade tidigare har kostat mer pengar, om man bortser ifrån det nyliga motorbytet. Stor är den, men samtidigt inte speciellt otymplig. Man ser bra ut ur den, man har bra koll på var man har bilen + att den väger bara 1800 kg så den är inte speciellt tung heller för att vara en bil utav den typen.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
då ska man nog se till att ha 100k till för att köpa olja med

Äh

Mina gamla Porschar drog mer olja än Mazdan.
Jap-crapen drar inte mer olja än någon annan sportbil med liknande prestanda.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Avstängd

Dags att köpa bil igen

Vi har bestämt oss för att öka insatsen lite den här gången och lägger oss på ca 160- 170 000kr istället. Vi har ramlat in lite på BMW istället för Volvo och då framförallt 530 eller X5. Problemet med BMW är att googlar man lite så går det att läsa om hur vanligt det är med bilar där man fifflat med mätarställningen på utländska bilar. Vi kommer därför köpa svensksålda, men kan även dessa vara skruvade? Går det att lita på service- handboken och kan man ta reda på om en bil har varit krockad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Dags att köpa bil igen

Vi har bestämt oss för att öka insatsen lite den här gången och lägger oss på ca 160- 170 000kr istället. Vi har ramlat in lite på BMW istället för Volvo och då framförallt 530 eller X5. Problemet med BMW är att googlar man lite så går det att läsa om hur vanligt det är med bilar där man fifflat med mätarställningen på utländska bilar. Vi kommer därför köpa svensksålda, men kan även dessa vara skruvade? Går det att lita på service- handboken och kan man ta reda på om en bil har varit krockad?

Köp för guds skull inte X5an, ingen vill ha den av en anledning. Teoretiskt sätt kan nog alla bilar vara skruvade, men skulle inte tro det är så vanligt. Servicebok är visserligen enkel att förfalska om du känner nån som jobbar på auktoriserad verkstad, men inte heller är nog detta speciellt vanligt.

Mitt tips är att försöka hitta en som gått under 8k mil, många 6-8k milare är som nya både i inredning och maskinellt.

Tänk på att en BMW i den prisklassen RASAR i värde. Mor min köpte en 3-serie för 2 år sedan för 160-170 000 kr, nu skall hon sälja den och beräknas få runt 110 000 kr. Visserligen har ju alla bilar rasat i värde nyligen men den prisklassen tycker jag är lite svår. Men bara man är medveten om den stora värdeminskningen är det ju inga problem.

Skulle som du redan sagt köpa svensksålt, då detta känns tryggare då man lättare kan få den heldokumenterad.

Kan även säga att det kan vara fördelaktigt att köpa från handlare, går oftast att pruta mycket hos dessa samt att de ibland sitter på bilar de vill bli av med. Problemet är att du inte riktigt kan bedöma förra ägare, men de flesta officiella BMW handlare går igenom bilen när de tar in den och fixar till fel som finns. Det var iaf fallet med mors bil, de hade noterat att bromsarna var lite halvt, inget fel, utan inte helt bra. Så de bytte skivor och hela köret. Det jag ville säga med detta stycke var, skriv inte helt bort bilar hos handlare för de verkar dyrare, går ibland att pruta ordentligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Svensksåld med få ägare, du får en sån pass ny bil så det ska inte vara något problem med skruvade mätare.
Jag har fördomar, men bilar med 20+ ägare med utländska namn är jag alltid extra kritisk till...

Skojj att du kikar på tysk bil, men egen erfarenhet är att även om man får en några år äldre bil än volvo / saab när man väljer tyskt så är det fortfarande trevligare bilar!

Lycka till med bilköpet!

Mvh Jocke

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag inte köpa en X5a, sjunker snabbt i pris, svårsåld idag med tanke på att trenden har vänt sig från att äga suv till bensinsnåla bilar.
Med dem pengarna på en BMW hade jag köpt en BMW 330ci Riktigt fin bil.

Angående skruvad mätare, lika vanligt att bilar skruvas i Sverige som i Tyskland.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Nissan Skyline R32 GT-R? Garanterat trevliga bilar.
Fast då får du räkna med att köpa en billig skitbil att ha över vintern med.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

www.autopower.se
Där hittar du all information om BMW, även vad man ska titta efter vid begagnat köp.

På frågan kan en svensksåld vara skruvad; självklart - även om det inte är lika svårupptäckt kan en duktig fifflare som kan sina grejer skruva på den. Nu vet jag inte var du bor men Linus bil och Intersprint i Sthlm är två bilfirmor som har rykte om sig att fiffla, även med svensksålda (kan dock inte bekräfta detta på något vis så kanske ska tas med en nypa salt)
Edit: Tips är, givetvis som andra här säger, ringa till tidigare ägare och verkstäder och kolla miltal och servicetilfällen. Ju mer du efterforskar ju tryggare är du när du gör affären

E60 525 - 04+ har 218hk medan en E60 530 03/04 har 231 och -05 har 258hk vilket är värt att tänka på när du kollar prisförhållande för 5-serien. Annars är det en riktigt fin bil, gedigen kvalité. En god vän till mig köpte nyss en 530 och han är inget annat än supernöjd, stort leende på läpparna när han accar

Lycka till.

Visa signatur

AMD XP 1700+@2288mhz (217*10.5)/ Epox 8RDA+/ Corsair PC3200 256mb DDR/ Geforce 3 64mb DDR @ 200/240 / Quantum Fireball 40gb 7200rpm / Qtec 550W

Permalänk

har altid tyckt om Peugeot tycker man sitter grymmt skönt i dom
sen är det ju inga fart vidunder direkt men det är ju ingen jäkla racerbil du ville ha häller

och tycker inte alls dom rostar speciellt mycket som alla säger ägt 3 st men ingen av dom speciellt rostig lite fläckar på skämkanterna när dom började närma sig sådär 13+ år men annars helt ok

tycker du ska defenitivt gå till nån lokal handlare och iaf provköra några om du inte kört peugeot innan

typ 406 eller nått sånt lite stärre då du verkar vilja ha lite större modell av bil annars är 307 rätt lagom tycker jag å hyfsat bränslesnål också såhär i miljö hysterin

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Vi tittar på X5an just för att ingen vill ha den Det är ju fantastiskt mycket bil för pengarna och behovet av en större bil finns där också. Såg ett par fullutrustade 530i från 04 för 165 000kr, kanske går att pruta ned till 150-155, som gått ca 8-10 000 mil. Även om det kommer bli den äldre motorn så är de fortfarande bra och starka. Hann köra ca 2 000 mil på de sju månader vi hade den andra bilen så den måste vara bekväm på alla tänkbara vis. Egentligen vill jag ha Volvo S80 med det nya chassit och en vettig motor men då pratar vi om ytterligare 100 000kr och det är det inte riktigt värt just nu. Det blir definitivt köp via en bilhandlare! Bilar är alltid en förlustaffär men det ger så mycket annat så det blir nog värt det i slutändan ändå.

Linus Bil är tyvärr en av bilfirmorna där jag sett en X5a, får kanske skita i den då. Egentligen borde varje bil synas individuellt men läste någonstans att de även var svartlistade hos ARN så varningsflaggorna är ju höjda. Har alltid gillat tyska bilar men aldrig haft råd förens nu. Instegspriset är ju lite högre än för svenska bilar, även om de är lite bättre över lag. Svenska bilar har någon form av "Lagom- nivå" hur tråkigt det än låter.

Jag har inget emot Peugeot även om jag aldrig gillat deras formspråk (cabbarna i 2xx och 3xx undantagna), har en polare som hade en Peugeot för några år sedan men det var bara problem med den. Den verkade också ha problem med de väderförhållande som kan vara i Sverige, allt från minus 15 grader på vintern till plus 30 på sommaren. Men sådant kanske har ändrats med åren, har ett Peugeot Center där jag bor så kanske ska springa över och kika lite ändå Tack för tipset, alltid roligt med lite fräscha idéer när man som jag tenderar att snöa in lite på olika saker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Annars är Volvo: s D5 motor gravt underskattad. 185 hk / 400 (!) Nm vilket ger ett helvetes drag. Kör man normalt hamnar medelförbrukning på strax över 0,5 l/mil på en V70 som ju ändå är en stor bil, kanske något lägre på S40/V50. Dessutom släpper motorn ut mycket mindre C02 än deras bensinmotorer, faktiskt väldigt lite för att ändå vara ganska stor.

Har jag i våran s60 när man lägger farthållaren på 160 snittar den 0.8, har även kört den 3mil på 0.3liter milen, men då hade jag inte bråttom

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

En lite udda och ovanlig Jeep i prisklassen 150.000-170.000 är Hummer H1 runt 00-01. Outslitliga varelser , extremt rymliga, extremt kompetent på oländig väg och står pall för ganska exakt allt. 6.5 L dieseln är ett monster ( i positiv mening ) urstark. Visst bilen är inget fartmonster och toppar runt 170 km/h... men man köper inte en hummer för att fara till Nardo direkt

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hexxy
En lite udda och ovanlig Jeep i prisklassen 150.000-170.000 är Hummer H1 runt 00-01. Outslitliga varelser , extremt rymliga, extremt kompetent på oländig väg och står pall för ganska exakt allt. 6.5 L dieseln är ett monster ( i positiv mening ) urstark. Visst bilen är inget fartmonster och toppar runt 170 km/h... men man köper inte en hummer för att fara till Nardo direkt

Menar du H2:an eller?
Billigaste H1 på blocket är en 96:a som kostar 400,000kr... galet
Jag älskar h1:ans utseende, skulel måla den i ökenfärg om jag hade en

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

menar inte h3?

ta ett telefon lån och köp denna hummer http://www.blocket.se/goteborg/Mycket_freck_hummer_h1_2146068...

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Saab 9-3 Vector, jag själv är helnöjd då jag har en sportcombi 06 diesel

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Vilken bättre värld vi skulle ha utan alla pubertala tomtar från den här tråden som skriker sig hesa över bilars sportiga image och varvtider kring ringen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF