Permalänk
Medlem

Strul Telias ADSL

Är det flera som tycker Telias ADSL fungerar dåligt just nu ?

Ena stunden fungerar det sedan försvinner internet kollar man IP har man det.. DSL lyser på modem
men inget fungerar ändå

Pratar man med Support säger de typ koppla bort Router mm...
jo säger man då jag kör bara på ert modem och ändå fungerar det inte...

Jaså blir svaret..

Nä vi har inga störningar i dit område blir svaret...

Grannen har samma problem ....

Så nu var det borta igen under ett par min 3-5 min

Permalänk
Medlem

Kan vara jordfel. Åskat nyligen?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Kan vara jordfel. Åskat nyligen?

Nix ingen åska här vad jag märkt

Bara regn

Permalänk

Det är inte så enkelt så du behöver starta om modemet bara? Jag har i princip alltid igång mitt adsl-modem (telia här också) och någon enstaka gång i kvartalet fungerar inte uppkopplingen. För mig verkar det verkligen bero på modemet iaf.

Permalänk
Avstängd

Haha är som telia alltid varit

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Hjälper inte att starta om modemet

mellan kl 08:15-08:21 fungerade internet inte igen sedan hoppade det igång igen utan man gör något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Haha är som telia alltid varit

Är det jordfel eller liknande så hjälper det inte att ha andra operatörer heller.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Kan säga att jag har samma fel. Bor dock i Göteborg, telia försökte till och med hävda att jag hade samma virus på alla olika datorer jag provat att koppla direkt till modemet (Mac, Win och Linux....).

Vad jag märkt av för min del är att DSL-lampan slocknar ibland, telias-felsökningsguide säger att jag inte har någo IP (alltid, trots att jag mycket väl har IP och kan ssh:a hem) och att det oftast går ner tider då folk kommer hem från jobbet osv.. Det vill säga, delvis ett överbelastningsproblem. För mig i alla fall.

Telia har ännu inte varit det minsta lilla hjälpsamma och det har pågått i snart ett halvår. Dock varit bortrest ganska mycket den senare delen så har inte ringt dem sen i april kanske. Får nog bli att ringa nu snart igen.

Edit: Har även startat om modemet och det är inte lösningen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoppa
Ena stunden fungerar det sedan försvinner internet kollar man IP har man det.. DSL lyser på modem men inget fungerar ändå

Pratar man med Support säger de typ koppla bort Router mm...
jo säger man då jag kör bara på ert modem och ändå fungerar det inte...

Grannen har samma problem ....

Noterade att du skriver att DSL lampan lyser och att du fortfarande har IP adress. I ditt fall är det mycket troligt att det är problem med en router eller liknande som du skriver ovan. Har grannen även samma problem vore det bra om du även kunde berätta för oss vilket telefonnummer din granne har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Kan säga att jag har samma fel. Bor dock i Göteborg, telia försökte till och med hävda att jag hade samma virus på alla olika datorer jag provat att koppla direkt till modemet (Mac, Win och Linux....).

Vad jag märkt av för min del är att DSL-lampan slocknar ibland, telias-felsökningsguide säger att jag inte har någo IP (alltid, trots att jag mycket väl har IP och kan ssh:a hem) och att det oftast går ner tider då folk kommer hem från jobbet osv.. Det vill säga, delvis ett överbelastningsproblem. För mig i alla fall.

Du beskriver ett helt annat problem än "knoppa" ovan. I ditt fall skulle jag rekommendera att du först läser instruktionerna som finns på http://telia.se/jack för att säkerställa att du har kopplat allting rätt.

När DSL lampan slocknar innebär det att modemet tappar anslutningen mot telestationen och det då oftast beror på någon typ av störning. Den vanligaste orsaken till detta är att kund inte har kopplat in utrustningen helt korrekt, men är man säker på att det är rätt bör man kontakta Telia så man får skicka ut en tekniker för att titta på vad som kan vara problemet.
Telia har fri service till första telefonjacket, men är felet i första jacket eller efter det får kunden stå för kostnaden för tekniker.

Gemensamt för er är dock att för att vi ska kunna titta vidare på era ärenden att ni kan kontakta oss via detta formulär.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel som beskrivs. Till synes ska uppkopplingen fungera, DSL-lampan lyser och IP finns. Idag har jag blivit utkastad från nätet ungefär var 30:e minut, för att sedan fungera igen efter ungefär 5 minuter, under den perioden har jag försökt reparera anslutningen men får endast som resultat att jag "inte kan få nytt IP" (exakt vad det står minns jag inte). Igår kopplades jag bort med ungefär en timmes mellanrum och det var väl ungefär vad som har gällt några dagar tidigare också, även om det då och då fungerade längre perioder då också.

Modem direktkopplat till dator, testat med två olika datorer, modem & telejack...

Permalänk
Medlem

Testa att koppla in utan filtret som brukar sitta mellan uttaget och modemet, alternativt inbyggt in "klossen" som sätts i uttaget. Många ggr är desas filter defekta och orsakar syncproblem. Har själv haft detta problem med två olika modem/leverantörer och efter att ha kopplat bort filtret så har det löst sig. Nackdelen är då att man inte kan ringa med fast telefon.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Även filter har jag testat med två olika, så verkar osannolikt att det skulle vara det. Men testar eventuellt sedan.