Ny mobil med touch skärm. vilken?

Permalänk
Medlem

Ny mobil med touch skärm. vilken?

Tja! tänkte köpa ny mobil nu. Blir förmodligen någon begagnad i bra skick. Men vilken rekommenderas? Ska inte va allt för dyr. Har tittat på nokias 5800, hur är den jämför med iphone typ? Är skärmen lika snabb på att reagera osv?. Vad finns det mer att välja mellan i ungefär samma prisklass som 5800?
Vill helst ha så mycket iphone-känsla som möjligt i displayen om det går. Den ska gärna vara så liten som möjligt och ha en bra skärm som funkar bra för film osv. Gärna bra ljud i högtalarna med och många roliga program att ladda ned osv.
Så vilken rekomenderas?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

HTC Touch HD och HTC Touch Pro 2 skulle jag titta på om jag var du, vi har dem som jobbtelefoner på jobbet (Touch Pro, 2an är inte ute än) och de är klockrena, bara sega i vissa moment. Googla efter recensioner and thou' shall find!

Permalänk
Medlem

Bara iphone som har iphone-känsla. 5800 går inte ens jämföra.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
HTC Touch HD och HTC Touch Pro 2 skulle jag titta på om jag var du, vi har dem som jobbtelefoner på jobbet (Touch Pro, 2an är inte ute än) och de är klockrena, bara sega i vissa moment. Googla efter recensioner and thou' shall find!

Thou shallt. Ska det va så ska det va.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
Bara iphone som har iphone-känsla. 5800 går inte ens jämföra.

Borde inte du stå på Nokias sida med tanke på din sign?

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Borde inte du stå på Nokias sida med tanke på din sign?

Hur menar du nu?

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Borde inte du stå på Nokias sida med tanke på din sign?

Fanboyen talar ut.

Permalänk
Medlem

Okey kollar lite på HTC touch diamond. Ser sjukt nice ut. Om man jämför den med 5800, vilka för och nackdelar har den?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Btw såg nu att htc'n bara har 65000 färger på displayen?:S Är det något man märker av eller?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Okey kollar lite på HTC touch diamond. Ser sjukt nice ut. Om man jämför den med 5800, vilka för och nackdelar har den?

Tjena.

Jag har en Touch Diamond. Den är liten, clean och har ett snyggt interface som ligger ovanpå Windows Mobile 6.1.

Jag har ägt telefonen i snart ett halvår och har väldigt mixad känsla. Precis när man lagt på luren så kan den ibland vara otroligt seg och hänga sig en stund. Samt att när man svarar i luren så är det en minimal fördröjning som gör att man allt som oftast hinner säga "Hej" innan man svarat, vilket får till följd att för den som ringer är man bara tyst så att man får upprepa sig för säkerhets skull.

Sen så är Windows Mobile 6.1. riktigt stenåldern rent grafiskt. Tekniskt sett så har det alla funktioner man behöver men att gå från HTC:s TouchFlo 3D till Windows Mobiles egna shell är som 2000-talet --> 19-frös-ihjäl.

Jag vet inte om Touch HD är piggare om rent krasst så rekommenderar jag Iphone, det finns just nu bara en telefon som har den rätta WoW-känslan som faktiskt lever kvar och det är Iphone. Så känner jag iaf.

Väldigt negativt om Touch Diamond, missförstå mig inte, den är väldigt bra på många sätt men den är helt enkelt inte lika vass som Iphone. Bättre skärm iofs!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Väldigt negativt om Touch Diamond, missförstå mig inte, den är väldigt bra på många sätt men den är helt enkelt inte lika vass som Iphone. Bättre skärm iofs!

Nja, det enda som är bättre med diamonds skärm är den högre upplösningen. Den är extremt ljussvag i jämförelse med iphones samt stödjer endast 65 000 färger mot iphones 16 miljoner - och det märks skillnad vid bildvisning.

Jag har jämfört dessa sida mot sida och det är som natt och dag, till iphones fördel. Den högre upplösningen på Diamond märks knappt av eftersom den är så klen ljusmässigt. Skulle snarare hävda att iphones skärm är betydligt bättre då den även upplevs skarpare.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Om du ska välja Windows Mobile, se till att den är kompatibel med kommande Window Mobile 6.5. "Diamond" är ganska gammal nu och personligen skulle jag vänta på "Diamond 2".

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
Nja, det enda som är bättre med diamonds skärm är den högre upplösningen. Den är extremt ljussvag i jämförelse med iphones samt stödjer endast 65 000 färger mot iphones 16 miljoner - och det märks skillnad vid bildvisning.

Jag har jämfört dessa sida mot sida och det är som natt och dag, till iphones fördel. Den högre upplösningen på Diamond märks knappt av eftersom den är så klen ljusmässigt. Skulle snarare hävda att iphones skärm är betydligt bättre då den även upplevs skarpare.

Att den skulle vara ljussvag håller jag inte helt med om. Jag har aldrig haft problem med att den skulle vara ljussvag. Om man jämför de sida vid sida så kan den säkert uppfattas som ljussvagare men tänk på att Diamond har en automatisk ljusinställning som anpassar sig efter ljuset i rummet. Har säkert Iphone med men jag har personligen inte haft problem med ljuset, möjligen i direkt solljus mot skärmen men där tvivlar jag på att Iphone är bättre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tjena.

Jag har en Touch Diamond. Den är liten, clean och har ett snyggt interface som ligger ovanpå Windows Mobile 6.1.

Jag har ägt telefonen i snart ett halvår och har väldigt mixad känsla. Precis när man lagt på luren så kan den ibland vara otroligt seg och hänga sig en stund. Samt att när man svarar i luren så är det en minimal fördröjning som gör att man allt som oftast hinner säga "Hej" innan man svarat, vilket får till följd att för den som ringer är man bara tyst så att man får upprepa sig för säkerhets skull.

Sen så är Windows Mobile 6.1. riktigt stenåldern rent grafiskt. Tekniskt sett så har det alla funktioner man behöver men att gå från HTC:s TouchFlo 3D till Windows Mobiles egna shell är som 2000-talet --> 19-frös-ihjäl.

Jag vet inte om Touch HD är piggare om rent krasst så rekommenderar jag Iphone, det finns just nu bara en telefon som har den rätta WoW-känslan som faktiskt lever kvar och det är Iphone. Så känner jag iaf.

Väldigt negativt om Touch Diamond, missförstå mig inte, den är väldigt bra på många sätt men den är helt enkelt inte lika vass som Iphone. Bättre skärm iofs!

Vad menar du med att windows mobile är stenåldern grafiskt? Tycker den ser sjukt fräsh ut i menyerna. Definitivt jämfört med 5800. Men nokia 5800 har alltså bättre skärm? Är nokian även kvickare i menyerna? Alla verkar klaga på att htcn är seg o.s.v. . Men på att reviewsen på youtube verkar den hänga med bra och så? Mobilen ska alltså kosta mella 3000-strax över 4000 ny. Så en diamond 2 är väll inte att tänka på.-

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
endast 65 000 färger mot iphones 16 miljoner - och det märks skillnad vid bildvisning.

Det märks ingen skillnad i bildvisning på en sådan liten skärm så prata inte i nattmössan nu!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Köp en iphone på ebay, ångrar inte en sekund att jag gjorde det. fick min iphone 2g för 2500kr och kör nu med comviq kontant. Iphone är helt otroligt bra, och jag kommer aldrig köpa en ny mobiltelefon av något annat märke än apple! just för att operativ systemet är så bra gjort och så finns det många apps att ladda ner något som inte finns på någon annan telefon.

Permalänk
Medlem

HTC Touch Diamond 2 !

Fick min för någon dag sedan och är otroligt nöjd.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Vad menar du med att windows mobile är stenåldern grafiskt? Tycker den ser sjukt fräsh ut i menyerna. Definitivt jämfört med 5800. Men nokia 5800 har alltså bättre skärm? Är nokian även kvickare i menyerna? Alla verkar klaga på att htcn är seg o.s.v. . Men på att reviewsen på youtube verkar den hänga med bra och så? Mobilen ska alltså kosta mella 3000-strax över 4000 ny. Så en diamond 2 är väll inte att tänka på.-

Om du läser igenom mitt inlägg igen så ser du att jag skriver när det inte är Touchflo 3D.

TouchFlo 3D är riktigt snyggt men det ligger som ett "shell" ovanpå Windows Mobile 6.1 och Windows Mobile är skitfult går man utanför de funktioner som finns i TouchFlo så får man leva med gamla Windows Mobile.

Här har du två exempel, det ena på kalendern som i mitt tycke är ap-ful och program-menyn.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag tycker att du ska skaffa en Samsung omnia. Den är helt enkelt fantastisk. Den har allt och lite till och den är ganska så billig.
Min pappa har en sån och jag kan bara hitta en liten nackdel.Skärmen.
Den tar inte så bra när man använder fingret men om man använder nageln eller en pekpenna eller något så funkar den riktigt bra,
Jag tror att dom senaste omnierna har en bättre touch panel som kan jämföras med iphonen enligt vissa personer.

Visa signatur

Kompett gamer conan edition / q6600@3.5 ghz / Corsair 6400 4gb @936 mhz / xfx Radeon 5870 / corsair 620w / WD caviar 500GB / Antec 900 / Asus P5Q Pro / Samsung 2253bw

Permalänk
Medlem

omnian, den har väll ingen hållare för penna? det ä va ja hört. lite dåligt,speciellt om telefonens menyer kräver penna på vissa ställen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Om du läser igenom mitt inlägg igen så ser du att jag skriver när det inte är Touchflo 3D.

TouchFlo 3D är riktigt snyggt men det ligger som ett "shell" ovanpå Windows Mobile 6.1 och Windows Mobile är skitfult går man utanför de funktioner som finns i TouchFlo så får man leva med gamla Windows Mobile.

Här har du två exempel, det ena på kalendern som i mitt tycke är ap-ful och program-menyn.

http://img91.imageshack.us/img91/4810/kalenderh.jpg

http://img230.imageshack.us/img230/3175/programu.jpg

De va ju fan d värsta jag sett i hela mitt liv:S . värre än s60 v1 typ . Men hur funkar htc diomond med touchflo 3d på? Är den så seg som alla säger om man stänger av alla onödiga program osv?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
De va ju fan d värsta jag sett i hela mitt liv:S . värre än s60 v1 typ . Men hur funkar htc diomond med touchflo 3d på? Är den så seg som alla säger om man stänger av alla onödiga program osv?

Haha nu ska vi inte ta i här men det skär sig liksom med TouchFlo som är riktigt snyggt.

Nej TouchFlo är faktiskt riktigt kvickt, kan ha sina små sega stunder i mellan åt men annar så flyter det på riktigt bra, precis som du säger så ska man se till att programen stängs av när man inte använder dem annars kan det bli ganska segt.

Som dryftasts innan så kanske du ska satsa på Touch Diamond 2?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
omnian, den har väll ingen hållare för penna? det ä va ja hört. lite dåligt,speciellt om telefonens menyer kräver penna på vissa ställen

Man får med en pekpenna som man sätter igenom där man kan ha ett band så hänger den där.
Funkar riktigt bra faktiskt.
Man kan också använda sig av andra saker typ som tandpetare eller tändstickor.

Visa signatur

Kompett gamer conan edition / q6600@3.5 ghz / Corsair 6400 4gb @936 mhz / xfx Radeon 5870 / corsair 620w / WD caviar 500GB / Antec 900 / Asus P5Q Pro / Samsung 2253bw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
De va ju fan d värsta jag sett i hela mitt liv:S . värre än s60 v1 typ . Men hur funkar htc diomond med touchflo 3d på? Är den så seg som alla säger om man stänger av alla onödiga program osv?

Du kan uppdatera romen till en som liknar Touch Diamond 2 med betydligt finare kalender, kolla efter bilder på Diamond 2 gränsnittet så förstår du

Sen kommer Diamond 2 att få gratisuppgradering till WM 6.5 Men detta går även att lägga in på Diamond.

HTC har börjat få till sina lurar, mycket kvar såklart, men man märker att vanliga svenssons börjar kika närmare på HTC och inte bara företagsnissar. Kul!

Har en Diamond själv med en annan rom, så man får nya kalendern och annat smått och gott

Lycka till!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju alltid möjligheten att lägga in "underground-"roms med nyare OS än det som HTC själva supporterar.. Finns en hel djungel med färdiga installationer och programvara redo att flashas till dessa telefoner. Är själv på jakt efter en (som siktet är inställt nu) touch HD telefon då min X500 tyvärr fått en kass GPS... illa att behöva göra sig av med den pg a det men men..

WM6.5 inlagt på en 2-3 år gammal mobil säger väl en del om vilka möjligheter det finns.. X500'an kom med WM5 när den släpptes.

Permalänk
Medlem

De har ju fått Android att boota korrekt mer eller mindre på Diamond också såg jag. Dock skulle jag rekommendera en Android-telefon istället. Windows Mobile är inte mycket att hurra över.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Du kan uppdatera romen till en som liknar Touch Diamond 2 med betydligt finare kalender, kolla efter bilder på Diamond 2 gränsnittet så förstår du

Sen kommer Diamond 2 att få gratisuppgradering till WM 6.5 Men detta går även att lägga in på Diamond.

HTC har börjat få till sina lurar, mycket kvar såklart, men man märker att vanliga svenssons börjar kika närmare på HTC och inte bara företagsnissar. Kul!

Har en Diamond själv med en annan rom, så man får nya kalendern och annat smått och gott

Lycka till!

Tar upp tråden lite igen!=) Har en diamond nu och är nöjd. Dock tycker jag det är tråkigt att windows skär sig så mot touchflo. Htc touch diamond 2 har ju ett mer djupgående touchflo, borde inte det gå att installera detta touchflo på diamond 1? båda kör ju på windows 6.1 liksom?

Inget annat sätt att slippa gå in i windows så fort man ska ansluta till ett nätverk eller sätta på bluetooth? Har provat mobile shell 3 vilket var sjukt nice men touchflo känns endå roligare vad är det för rom Aeqvist snackar om?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Hur är detta en: http://www.bort