Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Avstängd

Sömn är viktigt. End of discussion.

Efter denna hårda vecka (studenten) så vet jag inte om man klarar av att börja träna igen. Får nog börja lite smått med promenader imorgon.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Äh, din kärring. Enmilsmarsch med ryggäsck och baksmälla blir en bra förberedelse inför lumpen...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hehe, ja det stämmer nog. Men när man knappt klarade av att gå upp ur sängen både idag och igår så känns det inte aktuellt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Härligt. Baksmälla är anabolt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Väldigt.

Ska bli intressant att se vilka förluster man har fått i övningarna, eller om man ligger på samma nivå fortfarande.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Har avslutat min deff nu! Gick ifrån 90kg till 82,5 på 25 dagar, sen studsade jag upp till 83.5 dagen efter. Kan tillägga att min våg är ganska otillförlitlig.

Är inte helt nöjd dock eftersom jag upplevde att jag tappade en del styrka framförallt på slutet (slarvade lite med träningen), samt att jag fortfarande har kvar en del fett på magen. Men jag känner att det är lite onödigt att ta det längre eftersom jag ändå inte är nöjd med min styrka än och vill bulka mer. Så jag skiter nog i "beach 09". Jag är 194cm lång. Men jag tror faktiskt att jag äntligen uppnått mitt mål med att ta min egen vikt i bänkpress även om jag inte testat det i praktiken. Men jag har provat 80 och då klarade jag en 3:a.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Har avslutat min deff nu! Gick ifrån 90kg till 82,5 på 25 dagar, sen studsade jag upp till 83.5 dagen efter. Kan tillägga att min våg är ganska otillförlitlig.

Är inte helt nöjd dock eftersom jag upplevde att jag tappade en del styrka framförallt på slutet (slarvade lite med träningen), samt att jag fortfarande har kvar en del fett på magen. Men jag känner att det är lite onödigt att ta det längre eftersom jag ändå inte är nöjd med min styrka än och vill bulka mer. Så jag skiter nog i "beach 09". Jag är 194cm lång. Men jag tror faktiskt att jag äntligen uppnått mitt mål med att ta min egen vikt i bänkpress även om jag inte testat det i praktiken. Men jag har provat 80 och då klarade jag en 3:a.

Bra jobbat, det är rätt bra även om du förlorat lite muskler, fast det är nog oundvikligt på den korta tiden

Är du så lång skulle jag inte bekymmra mig om den vikten, min kusin är ungefär lika lång fast väger 88 och han är inte alls speciellt fet, dock rätt mkt muskler.

Fett på magen verkar vara svårast att få bort men jag tycker du gör rätt, satsa på Beach 2010 istället, det ska jag själv göra.

Gått ner från drygt 84-85 kilo till strax över 77 på 2 månader eller vad det är, jag vet att en del är vätska och har förlorat lite muskler, men inte så mkt. Jag tycker tyvärr inte att jag ser nån större skillnad på fettmassan, iaf inte kring buken, men just nu har jag tappat det mesta av motivationen för att köra massa kondition.
Jag trodde att jag skulle vara nöjd om jag kom ner till 75 kg men det känns inte som att jag skulle vara nöjd då heller, iom att jag ligger på 77 just nu, och då är det ner emot 70 kg som gäller och det pallar jag verkligen inte. Jag är btw ~181 lång och 21 år.

Känns som att man går till gymmet bara för att underhålla musklerna och inte för att bygga mer muskler, när det egentligen är det man är där för..om ni fattar.

Ska nog börja bygga igen fast tänka mer på vad jag äter även under bulkperioden så man inte går upp så mkt i onödig fettmassa, det känns mest vettigt just nu. Kommer dessutom bli lättare att deffa nästa vår när man har lite mer muskler.

Några fler som deffat inför sommaren? resultat? nöjda?

Edit: Föresten så fick jag ont i min högra biceps efter gårdagens bröst och axelpass, hurf*n kan det komma sig? Känns lite fortfarande men endast minimalt.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Väldigt.

Ska bli intressant att se vilka förluster man har fått i övningarna, eller om man ligger på samma nivå fortfarande.

är det inte så att man vi LÄNGRE uppehåll tappar sin "maxprestation" mer än man tappar "grundstyrkan" man byggt upp?:)

jag o en kille på gymmet hade diskusion om detta:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Åhhhh..... Där gick han i väggen! Mitt första klenispass under dieten, nu exklusivt i min journal som ni hittar länk till i min sign.

Danne2k: körde du flyes så kan det vara en förklaring. De stabiliserar ganska mkt där.

Har börjat snegla allt mer på fitness. Är lite nyfiken på vad jag skulle få ihop om jag ställde upp i Fitness Five (150%kv i knäböj, kv i bänkpress, 50%kv i bicepscurl, chins, dips) nästa år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa

Danne2k: körde du flyes så kan det vara en förklaring. De stabiliserar ganska mkt där.

Jag förstår, men jag körde inte flyes, däremot stående kryssdrag i cc, kan väl ha varit det isåfall.

Ändå märkligt att få ont av det, men idag blir det iaf biceps och underarmar så då får vi se vad dom säger

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Kul att träna med träningsvärk...

25 reps på 55kg i hantelrodd idag. Skulle skrivit "liket lever", men det är bara töntar som gör det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Kul att träna med träningsvärk...

25 reps på 55kg i hantelrodd idag. Skulle skrivit "liket lever", men det är bara töntar som gör det.

Herregud alltså..grymt bra. Får man många ögon på sig när man kör 25 reps med gymmets tyngsta hantlar?

Brorsans bil som jag skulle låna till gymmet idag ville inte starta, så jag bestämde mig för att köra biceps/underarmar hemma istället, det är faktiskt en av få saker man klarar av att köra med endast 2 hantlar och inget mer

Problemet var dock att det var 2 st 7 kg hantlar.. men jag kunde ta bort alla viktplattor från den ena och sätta på den andra så det blev 14 kg som mest, och det blev lite bättre. Dock ganska segt att bara köra med 1 arm i taget hela tiden

Efter det så körde jag lite intervallöpning ute i solen i drygt 20 min, sket i gainer efteråt och tog lite tonfisk och en banan istället ;p

Fick f.ö. lite mer motivation att fortsätta med min deff imorse, efter en svullohelg med studentfirande av brorsan och massor av mat och tårta och en del öl vägde jag bara 76,6 i morse, vägde typ över 77 innan helgen så det var lite kul.
Kanske försöker komma ner till 75 kg innan jag slutar, vore mentalt skönt

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Tonfisk och banan! Blandar du det i en stor bunke bara?

Nej, ingen bryr sig alls skulle jag tro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra tips på nåt fettbrännare som funkar?
Kör rage innan träningen nu och lite proteinpulver med mjölk efter styrkan iallfall.

Behöver nåt för att maximera fettbränningen

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Rör på dig mer istället. Kommer gära oerhört mycket mer än någon påstådd fettförbrännare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Rör på dig mer istället. Kommer gära oerhört mycket mer än någon påstådd fettförbrännare...

Gör jag redan,
Måndag, Onsdag, Fredag = 60-90 minuters pass styrka olika musklelgrupper
Tisdag, Torsdag = 60 minuters kondition/core
Lördag = Skuggboxning
Söndag = Yoga/Stretch
Försöker hinna ut och springa en kort sträcka på morgonen innan frullen också.

Men funderar på att köra ett konditions pass på morgonen också frammöver. Om det ska vara så jävligt då.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Ta ordenrliga promenader varje dag. Ganska skönt, och lätt att klämma in i vardagen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Tonfisk och banan! Blandar du det i en stor bunke bara?

Nej, ingen bryr sig alls skulle jag tro.

Kombinationen tonfisk + banan låter i mina öron helt fel men igår sa faktiskt frugan att hon käkade keso, tonfisk, banan plus knäckebröd till lunch och att det inte alls var tokigt. Måste prova och se om det verkligen kan stämma. Å andra sidan kanske jag inte ska säga nåt, jag tycker kombon leverpaja och äppelmos på mackan är nice...

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Tonfisk och banan! Blandar du det i en stor bunke bara?

Om jag blandar? nej nej fyfan

Åt lite rester jag hade över av tonfisken för att få i mig lite protein, och bananen för kolhydraternas skull, samt ett glas mjölk till.

Tonfisk är ingen höjdare att äta rätt uppåner bara som vi varit inne på tidigare, men ibland vill man bara ha nånting snabbt och orkar inte steka en fryst kycklingfilé. Måste dock komma på lite roligare recept för tonfisk, posta gärna!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Om jag blandar? nej nej fyfan

Åt lite rester jag hade över av tonfisken för att få i mig lite protein, och bananen för kolhydraternas skull, samt ett glas mjölk till.

Tonfisk är ingen höjdare att äta rätt uppåner bara som vi varit inne på tidigare, men ibland vill man bara ha nånting snabbt och orkar inte steka en fryst kycklingfilé. Måste dock komma på lite roligare recept för tonfisk, posta gärna!

Roligt vet jag inte om det är men det funkar ok till ris/pasta eller som pålägg

Hacka 1 gul lök, stek i panna med olja/smör, i med två burkar tonfisk, salta/peppra (brukar ta vitlökssalt), i med lite curry och 2-3dl matlagningsgrädde och rör om.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Kan berätta mitt träningsupplägg nu under sommaren.
Jag "underhållstränar" eller vad man ska kalla det.
Har inte tillgång till gym och sådär.

Försöker ungefär 2 ggr/vecka göra lite olika övningar hemma.

koncentrationscurl och hantelcurl för biceps
smala pushups och dips bakom ryggen för triceps
hantelrodd och chins för rygg
bredare pushups för bröst
olika crunches och situps för mage

Några kommentarer på detta?
Målet är inte att bygga eller så, bara gött med lite träningsvärk emellanåt (vilket jag får )

Sen springer jag en del, och därmed till min fråga (även om den inte passar här vet jag att det finns många kunniga)!

Efter konditionsträning behöver man inte lika mycket återhämtningstid, right? Är en ganska ovan löpare, väger c:a 75 och är 177cm lång. Har under senvåren startat på runt 5 km och nu ökat till knappa 8 km. Springer de där 7,7 km på 35-40 min vilket inte gör mig helt slutkörd.

Nu har jag sprungit såhär två dagar i följd (vilket jag inte gjort tidigare) och målet är 4 gånger per vecka. Känns bra nu men jag är lite rädd för att skada mig i längden. Har en kompis som sprang 1 mil nästan varje dag under någon månad och han skadade knäna så han inte längre kunde springa.

Säkert omöjligt att svara på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Sen springer jag en del, och därmed till min fråga (även om den inte passar här vet jag att det finns många kunniga)!

Efter konditionsträning behöver man inte lika mycket återhämtningstid, right? Är en ganska ovan löpare, väger c:a 75 och är 177cm lång. Har under senvåren startat på runt 5 km och nu ökat till knappa 8 km. Springer de där 7,7 km på 35-40 min vilket inte gör mig helt slutkörd.

Nu har jag sprungit såhär två dagar i följd (vilket jag inte gjort tidigare) och målet är 4 gånger per vecka. Känns bra nu men jag är lite rädd för att skada mig i längden. Har en kompis som sprang 1 mil nästan varje dag under någon månad och han skadade knäna så han inte längre kunde springa.

Säkert omöjligt att svara på.

Du kör ju inte slut på musklerna på samma sätt som när du gymmar under löpningen så de _borde_ ha kortare återhämtning, det är min tes iaf. Men lägg in vilodag(ar) så leder och annat hinner återhämta sig också.

Vilket underlag springer du på? och har du bra skor? skorna är jätteviktiga om du ska springa närmare 2mil i veckan som du landar på nu. Ett par löparskor håller ungefär en säsong beroende på kvalité och användning.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Du kör ju inte slut på musklerna på samma sätt som när du gymmar under löpningen så de _borde_ ha kortare återhämtning, det är min tes iaf. Men lägg in vilodag(ar) så leder och annat hinner återhämta sig också.

Vilket underlag springer du på? och har du bra skor? skorna är jätteviktiga om du ska springa närmare 2mil i veckan som du landar på nu. Ett par löparskor håller ungefär en säsong beroende på kvalité och användning.

Bra poäng!

Har försökt göra en runda som går så mycket som möjligt på mjukt underlag. Knappt 4 km är på grusväg, resten asfalt.

Skorna är ganska fräscha, kanske 3 år och 10-15 mil (jag har inte varit så flitig ). Någon Asics Gel-variant som jag har för mig kostade 6-700 kr. De är inte utprovade eller så. Tog ett par som kändes bra har jag för mig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Bra poäng!

Har försökt göra en runda som går så mycket som möjligt på mjukt underlag. Knappt 4 km är på grusväg, resten asfalt.

Skorna är ganska fräscha, kanske 3 år och 10-15 mil (jag har inte varit så flitig ). Någon Asics Gel-variant som jag har för mig kostade 6-700 kr. De är inte utprovade eller så. Tog ett par som kändes bra har jag för mig.

Köp ett par nya skor, för även om de inte är så frekvent använda så tar sulan och dämpningen stryk utav tiden. Eftersom du vill börja springa mer och är rädd för skador så är skorna A och O

Mitt råd är då att gå till en sportaffär, typ stadium motsvarande, och få hjälp med å kolla hur dit steg är. Då kommer de att kunna ta fram en sko som är gjord för dina fötter/löpsteg.

När jag köpte de skor som jag har nu så fick jag först springa lite granna på ett löpband för att kolla mitt steg, sen kolla de hur långt jag sprang per vecka och slutligen vilket underlag som jag sprang på. Där efter rekomenderades det ett antal olika skor som skulle passa mina behov. Och det är stor skillnad mellan mina gammla söndertrampade saker som jag haft i flera år och dessa som är utvalda.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Köp ett par nya skor, för även om de inte är så frekvent använda så tar sulan och dämpningen stryk utav tiden. Eftersom du vill börja springa mer och är rädd för skador så är skorna A och O

Mitt råd är då att gå till en sportaffär, typ stadium motsvarande, och få hjälp med å kolla hur dit steg är. Då kommer de att kunna ta fram en sko som är gjord för dina fötter/löpsteg.

När jag köpte de skor som jag har nu så fick jag först springa lite granna på ett löpband för att kolla mitt steg, sen kolla de hur långt jag sprang per vecka och slutligen vilket underlag som jag sprang på. Där efter rekomenderades det ett antal olika skor som skulle passa mina behov. Och det är stor skillnad mellan mina gammla söndertrampade saker som jag haft i flera år och dessa som är utvalda.

Tack, ska följa ditt råd.
Blir en tur till sportaffären när första sommarjobbslönen kommer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Har inte så mycket tid över för att träna just nu. Gymmet har öppet Mån-Ons och på ganska dåliga tider. Egentligen ska det fixas nyckel, så man kan gå ner när man vill, men hitills har det varit lite strul.

Med detta i bakhuvudet har jag konstruerat ett nytt sommarschema:

Måndag - Bröst/Axlar

Hantelpress/Lutande bänkpress
Supersetat med
Sidolyft

Flyes/Kryssdrag
Supersetat med
Omvända flyes/Baksida axlar i CC

Halva maskinpressar
Supersetat med
Sidolyft á la Milo

Tisdag - Rygg/Triceps

Chins/Latsdrag
Supersetat med
Liggande tricepsext.

Hantelrodd/Kabelrodd
Supersetat med
Pushdowns

Pullover

Onsdag - Lår/Mage

Knäböj

Benspark
Supersetat med
Lårcurl

Crunches/Cablecrunches

Seten kommer se ut som vanligt: 12, 12, 10, 10, 8, 8, 6, 6

När vi fixat nyckel kommer schemat utökas med:

Torsdag - Överkropp

Bänkpress
Latsdrag
Hantelrodd
Liggande tricepsext.

4 x 3-5 repetitioner.

Fredag - Underkropp

Knäböj

Stående vadpress

Crunches/Cablecrunches

Fell free to comment.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Antar att det blir 100 % fokus på bröst på måndagen? Annars kanske det blir lite småjobbigt att köra triceps dagen efter.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Hur menar du? Pressarna brukar inte resultera i nån träningsvärk i triceps för mig. Mer orolig för hur axlarna kommer ta stryk.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Där är vi väl olika. För min del brukar alla pressar ta duktigt i just triceps. Särskilt militärpressarna.

Du skippar marken fortfarande?

Va ute och gick 1.5 mil idag. Känns skönt (förutom att fötterna är sönderskavda) och solen har tagit duktigt på en.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Så är det säkert... Ska dra upp kaloriintaget medans jag prövar det här schemat. Själv brukar jag lägga mig på lite drygt 1 timme cardio per dag.

Visa signatur