Permalänk

Storlek på grafikminnen?

hej undrade bara vad är egentligen prestanda skillnaden mellan 512-1gb-2gb?

för Nvidia 250, 512mb korten ligger på cirka tusingen på komplett just nu.
ska köra 2 st 250 kort i SLI o ha ett 9800gtx som PhysX

hur mycket minne är ens nödvändigt att ha? jag jobbar dock mycket med 3D och tunga renderingar och så.

Permalänk
Hedersmedlem

De 250:ior som har ett gigs minne är faktiskt kortare och svalare än 512MB varianten, eftersom de inte var tvungna att följa originaldesignen. Så titta gärna efter dem, de gör faktiskt en del skillnad i högre upplösningar.

Har du tre PCI-E platser? Du har väl ett grymmt nätagg också?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

För de korten i SLI kan du tjäna en del på 1 GB istället för 512 MB, beror ju på spel, upplösning och inställningar. Men jag skulle rekommendera att du tar 1 GB-versionen.

2 GB är bara onödigt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

okej jo jag ska nog ha 3 st platser, har ett Asus SLI board, tror de va x2 PCI-E x16 o en x8. har ett corsair 750W just nu men jag antar när det kryper upp mot 3 st kort är det en 1000W som gäller? köper korten 1 och 1, svider mindre i plånboken

Permalänk
Medlem

512-1gb-2gb beror ju på upplösning på skärmen, samt om du ska spela eller inte.
Och beror på om dom 3D programen som du använder kan utnyttja hårdvaran i grafikkortet för beräkningar eller inte, gör dom inte det funkar 512Mb lika bra som 2Gb
Sen GTS250 och 9800gtx är ju samma kort med olika namn

ska du köra spel samt har 1680x1050 i upplösning eller mer, rekomenderas ca 1Gb per kort
Fast jag skulle ju skaffat GTX260 1 Gb för under 2000 istället eller GTX275 för drygt 2000.
Istället för 2xGTS250

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Med detta nätagg bör du klara tre kort, så kör på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

mjo jag har läst att det är i princip samma kort men är det en stor skillnad mellan 1gig 250 och 896mb 260 kortet? vill helst inte spendera på ynka 1-3% skillnad när det är lite ont om stålarna. vill ju försöka få mig ett litet grafikmonster men ändå komma lite lindrigt undan allt jag vet om programmen e att bättre kort-mer kraft i vissa renderingar..

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du redan har 9800GTX så gör det väl inte något om du köper ett GTX260, för att sedan köpa ett till, det blir ju ändå grymmare

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simonbarle
mjo jag har läst att det är i princip samma kort men är det en stor skillnad mellan 1gig 250 och 896mb 260 kortet? vill helst inte spendera på ynka 1-3% skillnad när det är lite ont om stålarna. vill ju försöka få mig ett litet grafikmonster men ändå komma lite lindrigt undan allt jag vet om programmen e att bättre kort-mer kraft i vissa renderingar..

Minnet är den minsta skillnaden. GTX260 har en helt annan modernare processor och högre minnesbandbredd. GTX260 är helt enkelt ett avsevärt bättre kort. Tyvärr lite dyrt. Det hade varit konkurrenskraftigare vid 1300-1400 kr strecket.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750