Söker gammal fläktstyrnings-mojäng!

Permalänk
Medlem

Söker gammal fläktstyrnings-mojäng!

Hej! Jag söker efter en gammal fläktstyrning jag hade på en gammal låda, det är säkert 10 år sedan nu, den var vit, hade en orange display i fronten och kunde styra fläktar med hjälp av ett antal temperatursensorer som man kunde placera i chassi eller på tex. på processor.
Namnet var Digidoc 5, är det någon som vet ifall de säljs fortfarande på någon butik eller ifall de går att beställa från utlandet?
Jag har för avsikt att inte använda den i en dator, utan ska styra fläktar som sitter på mitt saltvattensakvarium, men vill då att fläktarna ska styras av temperaturen i akvariet. (Andra förslag på annan lämplig lösning emottages också. )

Tack så länge.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd

Ah, DigiDoc5.
Underbar liten mogäng, tyvärr inte sett några på flera år och den jag köpte kom jag över av en slump.
Kosta bara 200kr, rätt så billigt.. sålde till grannen och nu agerar den som styrning på hans "skattefria-dunken-apparat"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

DigiDoc minns väl alla äkta nördar, dessvärre verkar de helt av försvunnit. Hittar inga på Ebay eller dylikt!

Dock såg jag att Zalman har någon liknande produkt, en "nyhet" från 2007 jag sprang på när jag sökte.

http://news.softpedia.com/news/Zalman-Revives-the-Fan-Control...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
DigiDoc minns väl alla äkta nördar, dessvärre verkar de helt av försvunnit. Hittar inga på Ebay eller dylikt!

Dock såg jag att Zalman har någon liknande produkt, en "nyhet" från 2007 jag sprang på när jag sökte.

http://news.softpedia.com/news/Zalman-Revives-the-Fan-Control...

Jag har en sån, den är mycket praktisk och lite småsexig på ett sådär nördigt vis. Men tyvärr påverkar inte temperaturer fläktarna, det är bara ren information och sen får man själv styra fläktarna efter bästa förmåga.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Jag har en sån, den är mycket praktisk och lite småsexig på ett sådär nördigt vis. Men tyvärr påverkar inte temperaturer fläktarna, det är bara ren information och sen får man själv styra fläktarna efter bästa förmåga.

Jaha, fan vad illa... Och då är det ju knappast innovation som artikeln handlar om.

Jag skulle dock kunna rekommendera mcCubes automatiska fläktkontrollers, mer avancerade än DigiDoc! Kan reglera fläktarna steglöst etc, vilket DigiDoc inte kan. Den kunde väl bara köra on/off om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Jaha, fan vad illa... Och då är det ju knappast innovation som artikeln handlar om.

Jag skulle dock kunna rekommendera mcCubes automatiska fläktkontrollers, mer avancerade än DigiDoc! Kan reglera fläktarna steglöst etc, vilket DigiDoc inte kan. Den kunde väl bara köra on/off om jag inte minns helt fel.

Yep, endast on/off.. men vem behövde 8st fläktar?
Så jag "byggde" om den lite så det blev 4st på två olika hastigheter, 7 och 12V.. men då fick jag klämma in två tempgivare på samma ställe

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.