Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Sabbade mitt XFX 4890 när jag skulle sätta på en ny kylare, glömde helt att kyla mosfet, kortet pajjade efter några försök att köra 3dmark.

Kortet är nu en fin prydnad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installerade Win 7 (7000) en dag innan expiration date på min laptop, funderade hela förra veckan varför den helt plötsligt började slå av sig titt som tätt

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Installerade Win 7 (7000) en dag innan expiration date på min laptop, funderade hela förra veckan varför den helt plötsligt började slå av sig titt som tätt

Haha, vilket riktigt jobbigt misstag. Måste ha blivit helt kluven på vad som är fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Installerade Win 7 (7000) en dag innan expiration date på min laptop, funderade hela förra veckan varför den helt plötsligt började slå av sig titt som tätt

Du gav mig dagens garv!

En typisk grej som jag hade gjort.
Hade inte förvånat mig om jag hade börjat skicka in delar på RMA och grejer också..

Permalänk
Medlem

Kommer inte på några större misstag som jag gjort genom åren. Det senaste jag gjorde var dock:

Bytte processorkylare då den gamla lät som en dammsugare, plockade ut instickskort och ett minne för att kunna komma åt att skruva ordentligt, sätter tillbaks allting och startar upp datorn.

Jo, vad händer? Datorn går igång 5 sekunder sedan dör den. Vad har nu gått sönder tänker jag? Plockar ur det minne som jag plockade ut tidigare och nu fungerar datorn, skumt tänkte jag? Började jämföra etiketterna på minnena, jag upptäckte till min förvåning att ett minne satt åt fel håll (visste inte ens att det gick numera)!

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
(visste inte ens att det gick numera)!

det ska inte göra det, eller ja, jag har aldrig lyckats få ner ett minne åt fel håll iallafall... du måste pressat sjukt duktigt!

Permalänk
Sötast

Ja... riktigt duktigt.... då det skiljer vad... 5 millimeter minst på ena hållet... så du har nog pressat rakt igenom hela minnessockeln....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Installerade Win 7 (7000) en dag innan expiration date på min laptop, funderade hela förra veckan varför den helt plötsligt började slå av sig titt som tätt

xD

Permalänk

När jag va ca 3 år och min pappa hade köpt en helt ny bärbar dator. Jag och han sitter inne i arbetsrummet, han på en stol och skriver på datorn och jag sitter på skrivbordet brevid datorn. Efter en stund slår han ihop datorn och går iväg för att hämta något. Då får jag av någon konstig anledning för mig att sätta mig på den ihop fällda datorn.
Kan ju bara säga att skärmen inte fungerade som den skulle efter de.

När jag ändå är inne på skärmar så när jag va kanske 7-8 år så satt jag och lekte med en magnet vi vår stationära. Jag sätter magneten mot skärmen och ser då hur skärmen blir lila där jag håller magneten. Skit kul tänkte jag och börjar dra magneten fram och tillbaka tills jag upptäckte att de va massa lila fläckar på skärmen. Min kära far va inte så glad när han upptäckte detta:P

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacke0247
När jag va ca 3 år och min pappa hade köpt en helt ny bärbar dator. Jag och han sitter inne i arbetsrummet, han på en stol och skriver på datorn och jag sitter på skrivbordet brevid datorn. Efter en stund slår han ihop datorn och går iväg för att hämta något. Då får jag av någon konstig anledning för mig att sätta mig på den ihop fällda datorn.
Kan ju bara säga att skärmen inte fungerade som den skulle efter de.

När jag ändå är inne på skärmar så när jag va kanske 7-8 år så satt jag och lekte med en magnet vi vår stationära. Jag sätter magneten mot skärmen och ser då hur skärmen blir lila där jag håller magneten. Skit kul tänkte jag och börjar dra magneten fram och tillbaka tills jag upptäckte att de va massa lila fläckar på skärmen. Min kära far va inte så glad när han upptäckte detta:P

LOL, läste mig som att du gjorde det för 3 år sedan och inte när du var 3 år *doh*

"vilket jävla problembarn" började man tänka först tills man förstog....xD

Haha, jo det dära med skärmen + magnet har ju hänt att man testat på trogna gamla crc skärmar (Y)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
LOL, läste mig som att du gjorde det för 3 år sedan och inte när du var 3 år *doh*

"vilket jävla problembarn" började man tänka först tills man förstog....xD

HAHAHAHAHA

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk
Medlem

tack för allt skratt som era tabbar fört med sig

Men nu till ett av mina misstag...

Min kompis beställde nytt moderkort för ngn vecka sen. När han väl fick hem det så skulle jag hjälpa honom montera skiten. Jag skruvade fast moderkortet med 3 skruvar, när jag sedan märkte att dom 3 andra inte gick in , eftersom jag var tvungen att böja på moderkortet för att detta skulle bli möjligt :S Så jag tänkte, esch, WTF o böjde lite på det, skruva in 1 skruv, dom 2 andra kom inte in. Sen när vi skulle koppla in grafikkortet (det sista vi koppla in) så märkte vi att det inte riktigt fick plats med "facket" där bak o pci platsen i datorn :S så vi tänkte, äsch skitsamma, vi testar iaf ifall datorn funkar utan graffekort.... Den gick inte igång. PGA jag hade glömt sätta dit "höjningarna" under moderkortet. Min andra L33T kompis sa sedan att jag hade en jävla tur med att moderkortet ej kortslöts...jag blev väldigt rädd:P då jag inte ville ge ngn tusenlapp för nytt moderkort :/

Höll med handen på en hårddisk här hemma en gång, samtidigt som jag tog tag i ett element för att inte ramla... Fick en skaplig stöt ;P (den enda jag fått förutom att pilla på elstaket) =P

Permalänk
Medlem

Var ivrig att sätta fast en matallbit i chassit som inte satt ordentligt samtidigt som datorn var på. tappade biten på moderkortet, det blev en liten smäll, och datorn stängdes av.
moderkortet har inte visat några tecken på liv efter det:/

Permalänk
Hedersmedlem

Den som jag kommer bäst ihåg är när jag skulle sätta i ett minneskort i minneskortsplatsen.
Tyckte det gick litta segt, sedan märkte man att en cpu-kylar sladd kommit i kläm och den var av.
Men som tur va tog min storebror och tejpade fast varje ände med varandra igen (vanligt tejp, inte eltejp)

PS. den har funkat fint i ett par år nu.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

för 6mån sen byggde jag ihop min första dator, allt gick bra och alla komponenter passade men sen kom jag till att slå på den.
alla fläktar börja snurra, grafikkortets också men ingen bild!?!?!!
man börjar ju kallsvettas och undra vafan det var jag gjorde för fel osv...
efter ett par timmars tänkande ser jag att strömmenkabeln till CPUn saknas

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
för 6mån sen byggde jag ihop min första dator, allt gick bra och alla komponenter passade men sen kom jag till att slå på den.
alla fläktar börja snurra, grafikkortets också men ingen bild!?!?!!
man börjar ju kallsvettas och undra vafan det var jag gjorde för fel osv...
efter ett par timmars tänkande ser jag att strömmenkabeln till CPUn saknas

HAHA har gjort samma fel men det tog ett par sekunder så såg man att cpu-kablen var lös.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
för 6mån sen byggde jag ihop min första dator, allt gick bra och alla komponenter passade men sen kom jag till att slå på den.
alla fläktar börja snurra, grafikkortets också men ingen bild!?!?!!
man börjar ju kallsvettas och undra vafan det var jag gjorde för fel osv...
efter ett par timmars tänkande ser jag att strömmenkabeln till CPUn saknas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
HAHA har gjort samma fel men det tog ett par sekunder så såg man att cpu-kablen var lös.

Min dator ville inte gå i gång vid första uppstarten för att 24-pin kabeln till moderkortet inte var istoppad riktigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

För cirkus 13 år sedan hade min far hade en cool häftig laptop med svart/vit skärm som han lånade av jobbet för att jobba på. När tillfället kom testade man ju såklart även lite spel på datorn och hade ju skit kul med detta. Några veckor senare hade mor och far främmande på besök och jag var sjuk i soffan så jag fick underhålla mig med datorn och pilla lite, det hela slutade med att jag spydde över hela tangentbordet och sabbade datorn :D. Datorn lämnades in på reparation dock var det tydligen ett hopplöst fall!

I övrigt har jag nog inte lyckats med så mycket dumheter när det kommer till datorer, kanske sabbat ett os här och där men inga fysiska skador.

Permalänk
Medlem

På rasten innan en datorlektion för många år sen råkade jag ställa om grafiken till en inställning som skärmen inte klarade av, vilket resulterade i ett absurt och färglatt mönster över skärmen. Sen måste jag ha kommit åt tangentbordet eller musen så att jag svarat "JA" eller OK i dialogrutan "Vill du behålla dessa inställningar?" för den växlade aldrig tillbaka till den föregående inställningen. Då den läraren inte var speciellt trevlig mot elever som busade med datorerna fick jag panik och tryckte på strömbrytaren och stängde av datorn hårt. Startade upp den igen i hopp om att min dumma ändring på något magiskt sätt skulle vara tillbakaställd, men möttes istället av scandisk som började kolla hårddisken och som dessutom rapporterade att den inte mådde så bra men att den fixade det. Läraren kom vid det här laget in i klassrummet, och då datorerna stod i en "ring" längs väggarna så satt jag med ryggen och skärmen mot läraren. Jag tittade hela tiden över axeln och kallsvettades medans kompisen brevid knappt kunde hålla sig för skratt. Givetvis blev skärmen sådär färgglad igen när windows startade, men nu hade jag iallafall en plan. Kompisen brevid fick gå in till skärminställningsprogrammet mha tangentbordet, och jag upprepade samma tangenttryck på min dator, och på det sättet lyckades jag ställa tillbaka inställningarna igen. Och läraren märkte ingenting.

Sen har jag två klant-anekdoter som visserligen inte handlade om datorer, men som jag kan nämna ändå när jag ändå skriver...

Min farfar var uppfinnare på LM Ericsson, för många år sen, och en av alla de grejer han lämnade efter sig var en gammal tidig prototyp för knapptelefonen (den såg ut som en telefon med fingerskiva, fast hade knappar istället för fingerhål), och en dag hittade jag den och fick för mig att jag skulle testa koppla in den (jag var kanske 13-14 år). Jag hann komma så långt att jag öppnat telefonjacket och höll som bäst på att försöka fästa trådarna från telefonen direkt inne i telejacket då det stack till i armarna och det ringde i öronen under ca en sekund. Sen insåg jag att det ringande ljudet var från telefonen i rummet brevid, och den konstiga känslan jag känt i armarna nyss var pga en stöt jag fick då det ringde medans jag höll i telefontrådarna i telejacket. Nu har jag visserligen ingen aning om vad för volt och ampere det är i teleledningen när det ringer, men det var iallafall tillräckligt för att jag, som barn, skulle tycka det var riktigt obehagligt.

Sen så har vi ju den gången då min farsa kom in till mitt rum (då jag fortfarande bodde hemma) med en väldigt speciell min. Han fånlog, men såg samtidigt skamsen och lite förvirrad ut. "Jag har lyckats med nått väldigt dumt". Sa han till slut. "Jag skulle sätta i ett band i videon för jag skulle spela in [nån-tv-serie], och det var lite bråttom för jag hade glömt bort tiden och det hade redan börjat. Bandet var ovanligt trögt att få in, men till slut gick det. Men det blev visst inte så bra. För det satt redan ett band i!"
Jag satt typ och gapade, sen vaknade min nyfikenhet och jag småsprang bort till tv-rummet för att se hur 17 han lyckats med detta. Förklaringen låg i videons konstruktion, där man matade in bandet genom en lucka på ovansidan och sen när man stängde luckan åkte bandet ner in i videon, ca 4-5 cm ner kanske. Och nu hade han alltså lyckats få in ett band till där, och fått igen luckan. Efter en lång stunds trixande med skruvmejslar och andra tillhyggen så gav vi upp idén att försöka rädda både videon och banden, Så det fick bli att försiktigt hamra sönder det översta bandet med skruvmejseln så att bandet sprack i flera delar som vi tog ut en del i taget. Men videon och det första bandet klarade sig utan skråmor.

Permalänk
Medlem

Jag försökte trycka i ett par minnen i mitt moderkort för ett litet tag sedan. Det gick inte så bra så jag kontrollerade ifall jag försökt sätta i dem åt fel håll. Så var fallet så jag vände och testade igen. Funkade inte! Konstigt tyckte jag och tog i hårdare. Då sa det KLICK! Dock inte det klick ljudet jag ville höra utan ett mycket högre "något har gått söner"-klickljud... I samma stund flög de små låsen vid sidorna av DIMM-platsen 2 meter åt var sitt håll... Blev lite svettig när jag insåg att jag trots min kontroll försökt sätta i minnet åt fel håll och gjort sönder moderkoret i samma veva... Men efter en del pillande lyckades jag sätta tillbaka låsen till DIMM-platserna igen

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Min värsta tabbe var innan jag byggde min egen dator. Hade mammas jobbardator hemma som har ett par år på sig. Vet inte vad det är för dator.
Lanar med ett par kompisar och ena kompisen erbjuder ett grafikkortsprogram som jag tar emot. Då berättade han lite snabbt hur man gjorde för att kolla temps och så, sen hur man stressade kortet och hur man klockade. Det här var flera år sedan och ja var inte high på datorer. Så gick in där man kunde klocka och drog allt på fullt och trök på ok, datorn dog. Sätter på datorn igen och det visar sig att upplösningen är på högsta möjliga och det går inte ändra Det är fortfarande så men nu bryr jag mig inte för nu har jag egen dator

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Hmm hade en Athlon 2400+ eller vad den hette, nätagget i den dog och jag var desperat att få igång skiten igen, nätagget vägrade snurra igång!

Sen fann jag att nätagget drog igång om man hade i 12pin kontakten och 4 pin var bortkopplat, sen när väl nätagget var igång kom jag på den fantastiska idén att stoppa i 4 pin under drift, *POFF* och socketen eller cpu:n gick upp i rök!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ja... riktigt duktigt.... då det skiljer vad... 5 millimeter minst på ena hållet... så du har nog pressat rakt igenom hela minnessockeln....

Nej, det gick väldigt enkelt att sätta dit minnet, precis som vanligt. Kan visa er en video om jag nu har tid och ork.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Nej, det gick väldigt enkelt att sätta dit minnet, precis som vanligt. Kan visa er en video om jag nu har tid och ork.

Vi vill se video!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Vi vill se video!

Okej, då har jag något att göra såhär på sändagskvällen då, kommer med edit.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk

Det är lag på att visa bilder/videos på sånt här ju

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

fel nr 1:
höll på att montera mer minne i datorn. går iväg en sväng.. när jag kommer tillbaka stryker katten sig över moderkort och allt. hör hur det sprakar om hela datorn.. kastar ut katten och drar ut strömkabeln.
efter 20 min sätter jag ihop allt och den startar inte.. konstaterar att det är hårddisken. (en vän/datorexpert hjälper mig i en hel dag) till slut får han ihång disken och installerar in xp igen så de fungerar fint.
jag börjar fixa drivrutiner och allt. när de var klart så kraschar den ihop när jag spelar. startar upp igen och gör en systemåterställning lite fel så jag ställde tillbaka hårddisken till den tiden då den inte fungerade. blev en ny disk sen..

fel nr 2:
hjälpte en polare att ta ur en processor för att se om han kunde byta den med sin. väl urplockad konstaterar vi att den inte passar och monterar tillbaka den.. (utan ny kylpasta) får inte tillbaka kylflänsen och ta i lite för hårt då det pinglar till och ett krack-ljud. tar bort flänsen och det va hål i prollen typ mitt på. man såg rakt in i den.. och flisan på 2kvadrat-millimeter hittar vi ej. gör rent. fixar ny kylpasta och monterar ihop igen. fungerar felfritt.. tur eller vad?

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Frrla antingen förklarar du extremt dåligt eller så hittar du på! :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

hittar inte på! och ja jag kan vara dålig på att förklara

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk

efter en halvtimmes läsning och många skratt måste jag väl dela med mig av lita egna misstag, inga stora grejer men va tusan ;D

1. på började att bygga en ny dator av min dell dimension 4700, köpte grafikkort, ram och chassi först då jag ville ha lite mer kylning, efter att ha monterat allting , svurit några gånger och köpt nytt nätagg (då det gammla var för klent) så startade jag datorn och allt rullade på, startade lost planet och började spela, datorn dog helt plötsligt efter ca 2 minuter och jag förstog ingenting, startade om men kom bara in i windows innan den dog igen,
ja, jag hade glömt byta kylpasta från dells egna favorit.

2. Efter en natts LAN satt jag sent nästa kväll och pillade med burken, hade gjort om kabeldragningen och fixat allt fint och prydligt, starta upp datorn och datorn börjar tjuta som aldrig förr, självklart hade jag glömt koppla in sladdarna till grafikkortet, även lite senare samma natt skulle jag känna på kylflänsen till kylarn om det var varm och råkar köra in fingrarna i fläkten istället, drar då tillbaka handen och råkar köra in dom i tak fläkten (hade ett Haf då.

sen har jag även lyckats typ koppla in en fläktkontroll och inga fläktar startade för ström sladden var glapp så datorn startade om sig gång på gång pga varm processor, Man lär sig sin läxa iallafall !

EDIT: Kom på en till liten incident, när jag gick i nian skickade jag en sm-58 (brukade va sångare i ett band back in the days) rakt in i min 17" dell skärm, det blev ett fint märke och skärmen vart grön-randing-utsmetad , så jag drog till skärmen på bakstycket i min frustration och den funkade som normalt igen.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya