Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Har en fråga.

Jag har dual core E5200 @ 2.5Ghz stock och 800mhz fsb.

om jag kör 1:1 med mina pc6400 minnen så går dom ner till 400mhz.

vilka settings är bäst om jag vill nå t.ex 3.0ghz?

Alltså ca 241 CPU fsb. memory fsb:....? behöver bara det som referens, tack för all hjälp!

EDIT: Jag hittade lite info nu.

Får sänka multipliern lite och höja fsb tills det matchar ram hastigheten =D

Har en sådan processor jag med

testa typ.. förtst 380x8 och sen 12x300FSB.

då hamnar du över 3ghz.. funkar den första så testa dig på den andra med lite högre vcore!

kör dina minnen i minst 2v.
1:1 ska det vara ja.

personligen kommer jag snart köra min på ungefär 3,2ghz med 1.3Vcore ungefär.

ev. höj NB till + 0.4v mer än från början!

obs: tänk på att det faktiskt är en 45nm processor.. så den kommer hållas sval, men du ska hålla Vcore något lägre än om den hade vatt 65nm!

använd max 1.36Vcore!

mer än det och du sitter i riskzonen.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Hej
undrar om ni kunde uppdatera överklockningsinformation så att intel 7 (socket 1366) finns med också? Skulle varit mycket till hjälp.

Permalänk
Medlem

sådär har lyckats lite mitt mål är 3,2 ghz med 400 fsb.

kommer inte över det på bilden så jag sitter fast.

hur ska jag göra för att gå vidare? har provat 385 då hänger den sig vid boot.

ska jag öka vcore? och hur mycket typ? provat som i guiden men det fungerar inte...

EDIT:
hjälp mig här.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=896...

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Tjena, jag är ny här på forumet kan man säga eftersom jag skriver knappt någonting.
Men jag funderar på att köpa en ny värstingdator, men jag funderar också på att överklocka processorn, grafikkortet och moderkortet.

Komponentera:
Intel Core i7 965 Extreme Quad
Asus Rampage II Extreme X58

Jag är ny när det gäller överklockning, så jag har ingen aning hur man överklockar en processor och ett moderkort, och moderkortet är då designat för att överklocka. Funkar det bra med fläktar efter man har överklockat det eller blir det för varmt då eller? Kanske jag måste använda vattenkylning?

En vägledning hade känts skönt

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Kan minnet blir varmare med vassare timings?

Samma spänning såklart.

---

Kan processorn gå stabilt på högre frekvenser än tidigare med bättre timings?
Finns det ett mellanting på det? Alltså att minnet klarar bättre timings men processorn skulle gå klocka mer med lite snällare timings?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd

När jag ska starta TAT så säger den Invalid Processor. Terminating Tool.

Varförgör den så?

Jag har en Intel 8400 c2d

Permalänk
Medlem

Kör inte TAT utan Prime95

Permalänk
Medlem

Finns det något specielt att tänka på med dom nya phenom? blev ju lite skillnad mellan athlon och phenom trots allt och gav mig alldrig in på phenom förrens nu så?

Några tipps på vad jag bör hålla kolla på då det känns som om jag är nybörjare igen :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Sådär-- Nu är tirpitz.se uppe igen efter en plågsam flytt och en plågsam uppsättning av nätverket..

Detta innebär att FAQen återigen är tillgänglig för nedladdning.
För övrigt om det är någon som vill ha gratis webmail är det bara att höjta till via PM så kan ni få en *@tirpitz.se mail

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Det här tråden har varit min bibel dom senaste dagarna

Men jag har två frågor...

Snackar vi feta mängder vcore-overkill för att cpun ska kunna skadas?

Och kan enhased c1 påverka en överklockat prolle negativt eller varför ska man stänga av det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
Har en sådan processor jag med

testa typ.. förtst 380x8 och sen 12x300FSB.

då hamnar du över 3ghz.. funkar den första så testa dig på den andra med lite högre vcore!

kör dina minnen i minst 2v.
1:1 ska det vara ja.

personligen kommer jag snart köra min på ungefär 3,2ghz med 1.3Vcore ungefär.

ev. höj NB till + 0.4v mer än från början!

obs: tänk på att det faktiskt är en 45nm processor.. så den kommer hållas sval, men du ska hålla Vcore något lägre än om den hade vatt 65nm!

använd max 1.36Vcore!

mer än det och du sitter i riskzonen.

Tack för all hjälp! ska testa detta!

Permalänk

Jag är mer eller mindre självlärd inom överklockning, och det maximala stabila jag får min processor i är 3.2Ghz (400 x 8.0). Men för det resultatet har jag bara justerat FSB, minne och vCore. Minnet är på 800MHz DDR.

Men i och med alla inställningar som finns i mitt P5K's Jumperfree Configuration tvivlar jag på att det intå går att få det högre. Jag borde ju kunna höja NB volt och PLL, men jag är inte säker på vad originalvärdet är för dessa, och därför är det svårt att veta om jag överklockar eller underklockar när jag ändrar värdet.

Notera att jag måste ta till ganska rejäl vCore i och med att det är en 65nm.

Någon som har någon erfarenhet med just P5K eller liknande moderkort och BIOS och min processortyp (PDC E2180, 2.0GHz 800MHz FSB)?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

nån som kan svara på min fråga ?
är den här klockningen på Minnet & CPUn bra ? eller inte ?

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk

Såja, då var det dags att dra igng överklockningen på min I7 920. Men tyvär har det inte börjat allt för bra faktiskt.
Det är nämligen så att dator hänger sig vid 3GHZ och då har jag dessa inställningar:
BCKL : 150
Multiplier : 20
CPU voltage 1,25 V
CPU PLL voltage 1,80 V
QPI/DRAM voltage 1,2 V
DRAM bus voltage 1,5 V

Jag har ett Asus P6T-moderkort.

Permalänk
Medlem

man får tacka för guiden höjde,
min cpu med 100 mhz så nuh ligger den på 2,5 GHZ
, vågar inget mer eftersom ja inte har några bra minnen, men ska köpa nya snart, så ska ja ochså köpa lite bättre kylning efter som sidofläkten har gjort sitt, o cpun ligger nuh runt 38 idle o load 47 grader

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem

Tjenare,
Tackar för en bra guide! Den har lärt mig mycket. Men det är en sak jag undrar över som jag inte hittar svar på; hur uppdaterar/återställer man BIOS? Och vad jag har förstått så finns det BIOS som i när man startar datorn och där man klockar CPU'n osv, sen finns det olika BIOS och drivrutiner till GPU och liknande. Eller har jag fått det om bakfoten?

Skulle uppskatta om någon kunde förklara närmare vad BIOS är, inte bara det som står i guiden.

Tack på förhand!

Permalänk

Underbar guide, har läst igenom den ett par gånger nu och känner mig redo att börja klocka lite. Ska försöka få upp min e5200 till minst 3.0-3.2ghz med stock kylaren.

Tack så mycket! =D

Permalänk
Medlem

Gör ett kapitel för AMD också ;D såg att du hade tänkt det

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem

1:FATAL ERROR: Rounding was 0.494140625, expected less than 0.4

Fungerar dock perfekt, någon aning om vad det är?

Testade i orthos.

Klockade min e6550 till 2,9ghz utan att röra vcore, kör 667mhz minnen som klockas automatiskt när FSB:n höjs.

Permalänk
Medlem

Sänkte till 2,8ghz.

Fsb på 400.

Nu verkar det gå bra, 28 min kvar på orthos 1timmes test, inget fel än.

Permalänk
Medlem

Varför misslyckas alltid jag med min klockning till 3200mhz? Datorn startar Windows, kommer upp den där rutan där det loadar Windows sen efter den har laddat klart blir det bara svart.

Min hårdvara står i signatur.

Blid på bios inställningar : http://img188.imageshack.us/img188/830/fel.jpg

Permalänk
Medlem

Det behövs mer information om varför det blir så. Minnen som strular / är för högt klockade? Gör det någon skillnad om du ökar VCore?
Hur fungerar 3000MHz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tja hade tänkt att klocka min dator men hittar inget av det där i min bios så jag sökte på google på det bioset jag har phoenixbios och där står det att det inte går att klocka i det bioset stämmer det ?

Permalänk

Hur många här använder Noctuas U12P SE136 till en i7 920, och hur högt kan ni klocka den? Jag kommer skaffa ett Rampage II Extreme och en 920, men fundersam över hur högt den går med stock cooler. Många verkar ju visa 4.xxGHz, bland annat med Noctuas kylare, men hur sjutton går det med tempen där?

Är det någon här som har Rampage II Extreme förresten, som kan yrka om klockbarheten? Jag har läst recensioner, men det vore bättre att faktiskt prata med någon som använder det.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

e4400

jag har en intel e4400 processor och en gigabyte g33m-ds2r moderkort. På moderkortet kan jag bara välja en minnesdivider på 2.66 och uppåt. Uppgraderade BIOS till sista men det är samma där. Det står på guiden att man ska köra på 2.0(1:1) när man testar men får jag helt enkelt köra på 2.66?

tack

Permalänk
Medlem

Jäkligt bra inlägg måste jag säga, skall köpa en ny dator framöver och har varit inne på att klocka men inte vetat hur man ska börja. Verkar vara en väldigt omfattande process vilket man kanske inte är helt sugen på precis när man äntligen fått en dator att leka med.

Jag har innan denna läsning varit naiv och trott att det är simpelt att klocka, dvs bara att kolla ett forum och klocka upp till den hastigheten som någon annan säger sig ha

Men om man är sugen på att klocka sin dator en bit (när man köper en efter sommaren) så verkar det går lika bra med Quad och Phenom. Frågan jag har är då kanske ganska svår att svara på men ungefär hur lång tid kan det väntas ta att hålla på med detta?

Dvs pratar vi om dagar då man inte kan använda datorn eller handlar det om att det tar ett dygn eller så?

Generell fråga, är den dum så svara inte, men då jag aldrig gjort detta så kan det vara trevligt med en generell tidsuppfattning

Vh

Visa signatur

Sauko

Permalänk
Medlem

Det tar nog ca 1-2 timmar att få en generell uppfattning vad systemet klarar. Sen att stabilitetstesta det tar ju betydligt längre tid.

Men från att man slår igång datorn och kan köra på en överklock tills vidare skulle jag nog räkna med 1-2 timmar i början. Lite kortare tid när man väl lärt sig lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Minnes teori:
Ett RAM minne är uppdelat i rader och kolumner precis som ett excel ark.
När processorn behöver läsa data från ram minnet. Skickar den ut en minnes förfrågan tlll minnet. Denna förfrågan innehåller en minnes adress den vill läsa från. En intressant sak är att det krävs minne för att hålla reda på vad som finns i minnet. När minnet har fått en förfrågan tar minnet och ändrar till den rad och kolumn (cell) som ska läsas.

Minnet förbereder sig för läsning. Detta tar en viss tid (RAS). När detta är klart kan data skickas ut på systembussen till processorn. Minne är långsamt så processorn hinner köra massor av klockcykler mellan det att den har begärt att få läsa data i en minnescell tills dess att dom begärda data skickas ut på system bussen. Därför skickas mycket data samtidigt. Att skriva till minnet tar längre än att läsa från minnet. Minnes moduler kan arbeta i olika frekvenser. Om du har en databus som är 40 linjer bred kan 40 samtidiga ettor och nollor sändas. Denna databus kan arbeta i olika hastigheter (frekvenser). Därför blir den teoretiska maximala överföringshastigheten 40 gånger frekvensen. Det är därför det är bra med en hög frekvens mot minnena. Minnet får också denna frekvens att arbeta i internt. Nu är det så att det blir svårt för minnet att kunna ändra på tiden det tar att ställa om till rätt cell som läsas eller skrivas. Därför behöver minnet mer tid vid höga frekvenser.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända saker jag inte riktigt förstår hur det kan bli så. Håller på att överklocka min dator lite. Har en Intel E8400 processor och PC8500 minnen. Jag kör XP 64-bit borde kanske nämnas också.

När jag klockar den 1:1 med FSB på 500 och multipel på 8 som ger rent 4GHz på processorn så visar Cpu z korrekta uppgifter medans Everest Ultimate, Orhtos och Windows egna System propeties 4,5 GHz. Kan det bero på att min klockning är ostabil? Eller är det Windows som inte hanterar det på rätt sätt.

Det är ju bara att lita på BIOS, finns ju inget annat. Men jag vill ha reda på hur de andra programmen kan visa fel. Samma sak händer om jag ställer in FSB på 533 och multipel på 7. Då får jag 3,7 i cpu z men resten visar 4,78GHz. Everest tycker då att min FSB ligger på 681 eller vad det nu blir. Det hela verkar väldigt mysko.

Jag kan ju kolla om klockningen är stabil eller inte. Men spelar ingen roll om jag ställer in helt normal klockning går bara Orthos i ett par minut sen stannar den och tycker att det är error. Hjälp behöver jag iaf.

Permalänk

Jag körde steg 1 i guiden hur man överklockar en i7 920 här på sweclockers och när jag kollar i cpu z så står core speeden och hoppar mellan 1920MHz och 3200MHz, står oftast på 1920MHz.

Ska det va så?