Intel lanserar ny generation SSD

Permalänk
Medlem

1st INTEL X25-M 80GB 2.5# SATA/300 SSD MLC 32NM beställd

2401kr inkl frakt och faktura

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Intel 2G (enerationen) = förbättrad på småfils fronten.

2,5x (2x för 80GB) så hög prestanda med 4KB filer eller 40-50mb/s (mot 20 innan)
och 25% snabbare åtkomsttid också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det som jag uppskattar mest med SSD är att hela systemet känns mycket rappare. Saker som visserligen inte tar särskilt lång tid med en vanlig hårddisk (tänk visa en bild, öppna ett dokument och liknande) går blixtrande snabbt med SSD.

Misstänker att du installerade om systemet också i samma veva som du installerade SSD? Ett fräscht system känns alltid snabbare. Jag säger inte att SSD inte gör systemet rappare, men jag vill påminna alla nyfrälsta om att det kanske inte är SSD som står för hela skillnaden.

Det enda jag upplever som ett problem med min nuvarande dator är laddningstider för spel. Och där ger SSD tyvärr ingen enorm skillnad jämfört med en vanlig rapp hårddisk.

För laptops så är SSD ett stort lyft jämfört med en slö liten 5400-varvare. Men för en stationär? 21 sekunder istället för 24? Hmm... Frågan är om det inte ger större skillnad att lägga de tusenlapparna extra som behövs på övriga komponenter istället, som grafikkort och processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jäklar vad snygg den är..

Men hur lätt kommer det vara att uppdatera firmwire?
Om det är lika krångligt och riskabelt som att uppdatera BIOS så är det bara att glömma firmwire uppdateringen.

EDIT: Hittade instruktioner om hur man uppdaterar firmwire... det är just så krångligt som jag fasade över.. orka ta reda på hur man bränner ISO filer.. aja det blir väl till att vänta några år extra så att firmwire uppdateringen är installerad redan från fabrik

Ja det är ju svårt att bränna en *.ISO fil... suck

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Rätt meningslöst eftersom SSD-enheter väger så lite. Går utmärkt att fästa i 3,5" genom att bara skruva fast ena sidan.

Visste inte att 2,5-tum hade samma avstånd till skruvhålen som 3,5-tum. Men det kan ju aldrig vara fel med extra stabilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azodan
Som moderkort använde jag M3A78-EMH HDMI. Jag hade tyvärr inte möjligheten att köra den stripe size som jag ville utan var tvungen att köra 64kB.
Det enda jag märkte var att det tog längre tid att starta upp datorn eftersom moderkortet var tvungen att söka efter raiden.
Om jag skulle behöva en 160GB systemdisk så skulle jag köpa en sådan istället för två 80GB.

http://i189.photobucket.com/albums/z183/Thylon/atto1_x25-m_ra...

http://i189.photobucket.com/albums/z183/Thylon/flayky_raid_2....

Jag tycker att det ser ruskigt snabbt ut Men jag kanske måste kolla runt lite mer. Att den i uppstarten måste kolla efter raiden lider jag inte av idag eftersom jag redan kör raid och ändå måste vänta på det

Edit: När jag jämförde dessa bilder så blev jag inte så imponerad längre. Vad är fel med inteldisken i det här sammanhanget?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Misstänker att du installerade om systemet också i samma veva som du installerade SSD? Ett fräscht system känns alltid snabbare. Jag säger inte att SSD inte gör systemet rappare, men jag vill påminna alla nyfrälsta om att det kanske inte är SSD som står för hela skillnaden.

Det enda jag upplever som ett problem med min nuvarande dator är laddningstider för spel. Och där ger SSD tyvärr ingen enorm skillnad jämfört med en vanlig rapp hårddisk.

http://images.anandtech.com/graphs/thessdanthology_0318090018...
För laptops så är SSD ett stort lyft jämfört med en slö liten 5400-varvare. Men för en stationär? 21 sekunder istället för 24? Hmm... Frågan är om det inte ger större skillnad att lägga de tusenlapparna extra som behövs på övriga komponenter istället, som grafikkort och processor.

Det handlar inte om exakta laddningstider utan om upplevelsen. Några millisekunder kan göra stor skillnad när man öppnar en meny, laddar thumbnails eller bygger en playlist, precis som att skillnaden mellan 25 och 30 FPS i ett spel kan uppfattas som betydligt större än vad ett diagram påvisar. Det är accesstiderna som är halva meningen med en SSD.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Rätt meningslöst eftersom SSD-enheter väger så lite. Går utmärkt att fästa i 3,5" genom att bara skruva fast ena sidan.

Dessutom så antar jag att folk som köper X25-M får sin i en påse el. liknande som oem.

Om man kollar på Dustins artikelnummer för X25-M så får man upp detta nummer: SSDSA2MH080G2C1

http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=501032907...

Gå sedan till Intel och kolla så ser man att detta INTE är retailförpackning, utan retail box har detta nummer: SSDSA2MH080G2R5

http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/products...

Men det är väl inget konstigt, precis som när man beställer vanliga mekaniska av Inet, Komplett, Dustin m.f. så får man väl oftast såna oem förpackningar.

Vad gäller raid av X25-M (G1) så läste jag ett riktigt utfört test av både X25-M och X25-E igår, men verkar inte hitta länken i Firefox historik nu.
Hur som helst så verkade access tiderna av naturliga skäl inte förbättras utan kunde t.o.m försämras ytterst marginellt, write gick upp till 80% bättre medans read gick upp till 100% bättre beroende på inställningar, stripe m.m., WTF.

OBS: Detta läste jag i ett test och kan naturligtvis inte bekräfta sanningen i det, men om det stämmer så kommer jag helt klart köpa en/flera till och raida dom.
Jag vart som en 8 åring på tivoli när lag läste det så jag glömde tyvärr kolla vilket chipset han testade med, CPU:n tror jag var en Q66 i alla fall så det måste nästan ha varit ICH9 el. ICH10?

Återkommer med prestanda resultat från Intel X25-M (G2) + ICH10 (X58) när SSD:n kommer.

Permalänk
Medlem

stora vinsten med ssd är ju multitasking prestanda.

Jag multitaskar nästan jämt, fast alla kanske inte gör det men jag kollar serier eller surfar på sekundär skärmen medan jag lirar wow windowed på main skärmen

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk

Jag kan tipsa om att 80 GB-disken kostar 2380 kr inkl. fri frakt från Dustin Home om man har studentrabatt. Väldigt bra pris, från en väldigt säker leverantör.

Nackdelen är den inte finns hos dem förens den 10e Augusti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
För laptops så är SSD ett stort lyft jämfört med en slö liten 5400-varvare. Men för en stationär? 21 sekunder istället för 24? Hmm... Frågan är om det inte ger större skillnad att lägga de tusenlapparna extra som behövs på övriga komponenter istället, som grafikkort och processor.

Nu kör ju raptorn i 10 000 rpm och kostar inte som en vanlig disk heller så dumt att jämföra 21 mot 24 sekunder i det hänseendet. En standard 7200 rpm kanske hade landat på ~27 s i testet, jämfört med 21 s för SSDn (SSDn är över 20 % snabbare i laddningstid då)

Permalänk

Funderade på MTBF-termen som används. Har för mig att inom flygindustrin är det inte som i artikeln, Mean Time Between Failures, utan Mean Time Before Failure. Between och before. Är detta en sammanblandning av begreppen, eller är allt som det ska?

Om det är between så verkar ju inte det vara en speciellt stabil ssd vi har framför oss isf. Hur är det mätt? Är det snittet mellan första och andra felskrivningen (på samma disk) eller mellan olika hårdiskar som bryter ihop? Är det mellan olika diskar så säger det inte nödvändigtvis något om förväntad livslängd eftersom det då blir ett spridningsmått.

/Kalle

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Funderade på MTBF-termen som används. Har för mig att inom flygindustrin är det inte som i artikeln, Mean Time Between Failures, utan Mean Time Before Failure. Between och before. Är detta en sammanblandning av begreppen, eller är allt som det ska?

Om det är between så verkar ju inte det vara en speciellt stabil ssd vi har framför oss isf. Hur är det mätt? Är det snittet mellan första och andra felskrivningen (på samma disk) eller mellan olika hårdiskar som bryter ihop? Är det mellan olika diskar så säger det inte nödvändigtvis något om förväntad livslängd eftersom det då blir ett spridningsmått.

/Kalle

Du tänker på MTTF, Mean Time To Failure. Det är då hela enheten klappar ihop.

MTBF är ett mått som uppskattar hur lång tid det tar innan det första felet inträffar. Vilken typ av fel det handlar om är en definitionsfråga. Kan tänka mig att SSD-tillverkare bortser från uttjänta minnesceller eftersom det är en inbyggd (och planerad) begränsning, alternativt anger att enheten är designad för en viss procent uttjänta celler. Det kan vara ett rätt godtyckligt mått såvida ingen standard används.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Jag kan tipsa om att 80 GB-disken kostar 2380 kr inkl. fri frakt från Dustin Home om man har studentrabatt. Väldigt bra pris, från en väldigt säker leverantör.

Nackdelen är den inte finns hos dem förens den 10e Augusti.

Ringde till Dustin och frågade efter att ha sett vad du skrev och mycket riktigt räknar dom med 10 Augusti, helt sjukt va besviken man blir.
Finns visserligen i ett par andra butiker men dom har jag aldrig handlat av, butiken som tillfälligt har bäst pris litar jag inte på p.g.a vissa omdömen m.m. och dom flesta har inte ens ett omdöme på prisjakt???

Ville verkligen ha denna disk omgående, ok det är inte smart att vara otålig och impuls-shoppa men har väntat länge på SSD nu.
Att som en del andra sitta och muttra om dålig hållbarhet, superdyrt, ej tillräckligt snabb m.m. skiter jag fullständigt i, HW utvecklas hela tiden och om 2 år finns det snabbare/större/billigare/bättre SSD på marknaden och då köper jag en ny!!
Om min första SSD (Intel X25-M G2) kostar ca: 2500:- och under 2 - 3 år ger mig en mycket rappare och mer responsiv dator under den tiden så tycker jag det är värt det, när jag klockar min i7 till 4GHz + RAM över 1600MHz (cl7) så upplever jag att datorn svarar bra mycket bättre men det saknas något??

Är övertygat att min Raptor är boven, när man startar något på datorn så vill jag helst att det exploderar upp på skärmen typ innan musknappen ens hunnit tryckas hela vägen ner i botten, anyway that´s the idee!

Tror inte att en SSD klarar av allt, är heller inte rik, men har man plöjt ner så pass mycket i sitt datorsystem som jag och många här har gjort så ser jag åtminstone mig själv som dumsnål ifall jag inte försöker eliminera flaskhalsar.
Visst kan folk kasta upp länkar till tester som visar små skillnader mellan mekanisk och ssd, men det finns också tester som visar områden där ssd tar mekanisk disk hårt baki...n

Antar att jag vet vad som skiljer Raptor/SSD åt i verkliga livet runt 11 Augusti, kan posta resultat från mina egna prestandatest, och kanske ännu viktigare hur Windows/Program upplevs framför skärmen.

Permalänk
Medlem

Använde mig av en för mig rätt "okänd" nätbutik(clickok). Men eftersom dom har alternativet faktura för privatperson så har man ju knappast något att förlora. Hinner ju provköra disken innan det är dags att betala. Är det något knas så skickar man tillbaka disken inklusive fakturan.

30 minuter efter första mailet (ordermottagning) så kom ett nytt mail med Orderbekräftelse och att ordern är under behandling. So far so good

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag kör med 1 hederlig Raptor 300GB och 2 st WD Black Dual processor 1 TB diskar det funkar yperligt för mig än så länge i alla fall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
stora vinsten med ssd är ju multitasking prestanda.

http://images.anandtech.com/graphs/intelx25mlaunch_0908081519...
http://images.anandtech.com/graphs/intelx25mlaunch_0908081519...

Jag multitaskar nästan jämt, fast alla kanske inte gör det men jag kollar serier eller surfar på sekundär skärmen medan jag lirar wow windowed på main skärmen

Intressanta siffror! Precis den typ siffror som motiverar mig att beställa en SSD faktiskt.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Handlat från klickok förr utan några problem, förutom att jag glömde betala fakturorna (företag)~~. Beställt en därifrån nu, landade på Totalt (inkl moms): 2.332,50SEK
Med frakt(postpaket) Jag tror dock att dom höjde priset lite efter att dom fått in hårddiskarna. Paketet är framme imorrn drygt med nyinstallation dock, även om det behövs (för mkt skit i mitt windows nu).

Lite lustigt att dom enda som rår på denna disken skulle vara OCZ SLC enligt anandtech, fast 60 gb för 6000+ kr? haha.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
stora vinsten med ssd är ju multitasking prestanda.

http://images.anandtech.com/graphs/intelx25mlaunch_0908081519...
http://images.anandtech.com/graphs/intelx25mlaunch_0908081519...

Jag multitaskar nästan jämt, fast alla kanske inte gör det men jag kollar serier eller surfar på sekundär skärmen medan jag lirar wow windowed på main skärmen

Varför är WD Green snabbare än både raptorn och SSD-diskarna på att köra Antivirus?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Mindre virus på den kanske?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
stora vinsten med ssd är ju multitasking prestanda.

http://images.anandtech.com/graphs/intelx25mlaunch_0908081519...
http://images.anandtech.com/graphs/intelx25mlaunch_0908081519...

Jag multitaskar nästan jämt, fast alla kanske inte gör det men jag kollar serier eller surfar på sekundär skärmen medan jag lirar wow windowed på main skärmen

Visst SSD är grymma på att köra flera saker samtidigt på hårddisken, men hur ofta packar man upp filer och startar tunga program samtidigt, egentligen? Tycker många av scenarierna där SSD faktiskt glänser känns en aning krystade.

Ditt exempel är ju heller inte så klockrent vad gäller hårddiskanvändning precis. Att kolla på serier drar ju knappt nån hårddisk alls och inte spelandet heller den mesta av tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Visst SSD är grymma på att köra flera saker samtidigt på hårddisken, men hur ofta packar man upp filer och startar tunga program samtidigt, egentligen? Tycker många av scenarierna där SSD faktiskt glänser känns en aning krystade.

Ditt exempel är ju heller inte så klockrent vad gäller hårddiskanvändning precis. Att kolla på serier drar ju knappt nån hårddisk alls och inte spelandet heller den mesta av tiden.

Finns många som gör en hel del samtidigt på både en och flera skärmar, ibland är man SÅ stressad med så mycket uppe samtidigt att man t.o.m glömmer bort vad man nyss gjorde, händer mig flera gånger om dagen.

Finns många som är nyfrälsta ja, men också många bakåtsträviga som bara vägrar att se fördelarna med SSD.
Poängen är också att eliminera flaskhals i datorn, skulle jag få bara en 1/3 av söktiderna eliminerade (från raptorn) så skulle det vara ett steg i rätt riktning.
Tjejen tex. tycker att min dator är blixtrande snabb medans jag tycker ingenting svarar snabbt nog, så vi upplever saker annorlunda som människor också.

Permalänk
Medlem

En fråga!

Hos ClickOK finner man detta:
INTEL SSD Disk Postville 2.5" X25-M 80 Gb, SATA, MLC 9.5mm (SSDSA2MH080G2C1)

Står inget om 34nm eller G2. Kollar man på serienummer så står det G2, men ingenstans i namnet framgår det vilken version faktiskt säljes....

Någon risk att man får gamla X25an?

Permalänk
Medlem

Risken finns... men vore konstigt att sälja den så billigt. Eller?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Risken finns... men vore konstigt att sälja den så billigt. Eller?

Skulle vilja säga att risken inte finns...med tanke på att dom har dom gamla intel diskarna med andra artikelnummer.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Ja, men då så.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Du tänker på MTTF, Mean Time To Failure. Det är då hela enheten klappar ihop.

MTBF är ett mått som uppskattar hur lång tid det tar innan det första felet inträffar. Vilken typ av fel det handlar om är en definitionsfråga. Kan tänka mig att SSD-tillverkare bortser från uttjänta minnesceller eftersom det är en inbyggd (och planerad) begränsning, alternativt anger att enheten är designad för en viss procent uttjänta celler. Det kan vara ett rätt godtyckligt mått såvida ingen standard används.

Det var faktiskt MTBF jag tänkte på men jag blev ändå osäker och frågade polaren som först berättat om detta, och jag får 'stand corrected'. Det var between, och inget annat (fast det var lite väl lång förklaring han gav om detta som jag inte kan återberätta helt fullt, hade något med att flyg.ind. körde mycket med redundanta system som gjorde att between helt enkelt föll sig naturligt, men att det i slutändan skulle bli samma mått som before, eller som du nämner, to. Dock används inte before alls, det var tydligen bara mitt hjärnspöke ).

Ang det sista så är vi överens. En standard vore ju rätt bra att ha här. Och det finns? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3607&p=4 för testresultat, sorry sweclockers, för ivrig för o vänta på er.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Visst hatar man bara den sekventiella skrivhastigheten med stora filer -.-' Annars är det bara tummen upp

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
http://images.anandtech.com/graphs/intelx25mg2perfpreview_072...

Visst hatar man bara den sekventiella skrivhastigheten med stora filer -.-' Annars är det bara tummen upp

'

Borde inte den dubblas med en raid?