Permalänk
Medlem

Uppgradera RAM i bärbar?

Hej, har en kort fråga: hur advacerat är det att uppgradera RAM-minnet i en laptop?

Permalänk
Medlem

Brukar vara hyffsat enkelt. De flesta har ram-socklarna under ett litet skal på undersidan av datorn.
Är det en modell mindre dator kan det finnas en ram-sockel under tangentbordet också.
Hur många socklar och hur pass stor ramstricka de stödjer borde du hitta i manualen.

Hälsningar
MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

Okej tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiiKe
Brukar vara hyffsat enkelt. De flesta har ram-socklarna under ett litet skal på undersidan av datorn.
Är det en modell mindre dator kan det finnas en ram-sockel under tangentbordet också.
Hur många socklar och hur pass stor ramstricka de stödjer borde du hitta i manualen.

Hälsningar
MiiKe

Det där med att en sticka sitter under tangentbordet verkar stämma på min 6 år gamla Compaq Presario X1000 (X1007EA)
Hittar nämligen enbart en sticka under locket på undersidan.
512 MB installerat i datorn men den ensamma stickan backom luckan är på 256 MB.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

kan vara så enkelt att det sitter 256mb ramminne direkt på moderkortet, då får du byta ut stickan mot nåt lite hårdare

/Daniel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Det där med att en sticka sitter under tangentbordet verkar stämma på min 6 år gamla Compaq Presario X1000 (X1007EA)
Hittar nämligen enbart en sticka under locket på undersidan.
512 MB installerat i datorn men den ensamma stickan backom luckan är på 256 MB.

Stämmer på min HP 6510b som är endast ett par år gammal.
En sitter under "y-b > i-m" tangenterna om jag inte minns fel

Permalänk
Avstängd

Dom laptopen jag öppnat är det väldigt lätt att byta dom, 2-3 skruvar och plugga i.

Finns fasta minnes moduler och då brukar CPUn sitta fast på moderkortet också, fast på nyare är allt utbytbart vad jag vet(tror).

Men viktigt att det är rätt sorts stickor och inte större än vad datorn stödjer, allt står förhoppningsvis i manualen eller så får man surfa in på tillverkarens hemsida och ladda ner något i stil med "upgrade manual"

Bättre CPU hittar man nästan uteslutet på tradera eller liknande, själv hitta jag en AMD Turion 64 x2 för sketna 90kr som fick ersätta Sempron i farsans HP.. dock då fick jag öppna precis hela datorn för att komma åt CPUn... på med nytt kylpasta och skruva ihop allt utan att ta fel skruvar (fick tyvärr 2st skruvar över själv) datorn är MYCKET snabbare nu och även tystare då fläkten inte är igång hela tiden.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Försvinner inte garantin om man sätter i en till ram sticka?

Permalänk
Medlem

Garantin för min bärbara gick ut för ett antal år sedan.
Det var dessutom en sk. Hem-PC som man "hyrde" från jobbet.
Köpte ut den extremt billigt när jag slutade.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Dom laptopen jag öppnat är det väldigt lätt att byta dom, 2-3 skruvar och plugga i.

Finns fasta minnes moduler och då brukar CPUn sitta fast på moderkortet också, fast på nyare är allt utbytbart vad jag vet(tror).

Men viktigt att det är rätt sorts stickor och inte större än vad datorn stödjer, allt står förhoppningsvis i manualen eller så får man surfa in på tillverkarens hemsida och ladda ner något i stil med "upgrade manual"

Jo visst, det "ensamma" minnet är enkelt att byta.
Bara att skruva bort två skruvar och ta bort luckan.

Men det är värre med det andra minnet. Vet inte ens vart det sitter.
Kanske under tangentbordet eller så är det fastlött på moderkortet.
Det är en aning värre att få bort tangentbordet.
Man måste skruva isär typ halva datorn för att komma åt undersidan av tangentbordet.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
på med nytt kylpasta och skruva ihop allt utan att ta fel skruvar (fick tyvärr 2st skruvar över själv) datorn är MYCKET snabbare nu och även tystare då fläkten inte är igång hela tiden.

hehe det känner jag igen Dock skulle ja rengöra min broders dator från dam. Sen va det ju skitsvårt att monetra den rätt igen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
hehe det känner jag igen Dock skulle ja rengöra min broders dator från dam. Sen va det ju skitsvårt att monetra den rätt igen

Yep, lätt att skruva isär.. har en gammal 33MHz laptop som jag hållit på å "renovera" men tyvärr så har jag slarvat bort skruvarna såg jag idag, blir kanske superlim

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Jo visst, det "ensamma" minnet är enkelt att byta.
Bara att skruva bort två skruvar och ta bort luckan.

Men det är värre med det andra minnet. Vet inte ens vart det sitter.
Kanske under tangentbordet eller så är det fastlött på moderkortet.
Det är en aning värre att få bort tangentbordet.
Man måste skruva isär typ halva datorn för att komma åt undersidan av tangentbordet.

Om du hittar manualen till datorn (på tillverkarens hemsida?) så brukar dom ha bra instruktioner på vilka skruvar som behöver lossas för att ta bort tangentbordet.
Har haft isär ett par bärbara av olika märken och modellera och där har det oftast räckt med tre skruvar för att ta loss tangentbordet. Vissa bara två.

Så att säga att man behöver skruva isär halva datorn är inte korrekt.

Hälsningar
MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper