Permalänk
Medlem

Ingen bild vid datorbygge.

Hej har köpt ett nytt moderkort och ett nytt chassi med nätaggregat i. Sen skall jag andvända en "gammal" P4 processor och 2 "gammla" DDR2 minne. Kopplad in allt och det gick igång men ej någon bild med det inbyggda grafikkortet.

Moderekort: ASUS P5KPL-CM

Så testade att lägga det utanför burken och tog ut allt och nu har jag endast inkopplart:
Power SW
Processor + fläkt (snurrar)
El (2st den långa och den lilla el kontakten)

Dvs. ingen; Floppy, minne, HD eller DVD.

Endå får jag ingen bild, man borde väl få bios start bild utan de grejorna endå eller? Har kollat jumprar på moderkortet etc. Dessutom kan jag inte ha glömt ngn sladd för jag har byggt med ett likadant moderkort innan.

Några ider? Kan det vara processorn som e kass? Om det är fallet borde inte grafikkortet funka endå? Om där e fel med kylning borde väl inte datorn/fläktar starta alls eller? Eller kan det rent ut sagt vara moderkortet som e kasst i grafikkorts kretsen?

MVH Micke

Permalänk
Medlem

minnen måste sitta i.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Har 2 st DDR2 Samsung PC2-4200 om jag förstått rätt e de 533mhz minnen. Har testat dem på alla sätt som går endå helt svart skärm...

Permalänk
Hedersmedlem

Och funkar det inte då, så testa med en reset av bios/cmos.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

låter mer som något inte sitter i. Hmm, testa tryck till grafikkort o alla strömsladdar. Speciellt den tjocka strömkabeln och se till så det inte glappar någonstans, försök ha i båda minnena också.

Är processorn fast ordentligt? Jag lyckades ha en processor lite på sned en gång och fick ingen bild vad jag än gjorde minns jag Fick lossa på kylaren vilket var rent frustrerande då det va en standardkylare för 775........

Permalänk
Medlem

Har testat att ta bort batteriet i ett par minuter det hjälpte ej...

Skall slå en titt på proccessorn... nu...

Permalänk
Medlem

inga tomma kontakter på mobot? 4pin sitter väl på dom där rackarna?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Jag har nu som det ser ur på moderkortet en storkontakt och en liten med 4 pin för el, Båda sitter i som de skall. Det lyser en grön lampa på moderkortet.

Sen har jag ett DDR minne i. Processorn har jag satt i igen men den sitter fortafarande rätt. Fläkten är "ordentligt" på = Fy fan för intels original fläkt!!!

Inget händer bara att processor fläkten börjar snurra. Och grön lampa på moderkoter, MEN fortfarande ingen bild.....

Permalänk
Hedersmedlem

Annat nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

HAr inget annat nätagregat än detta som är helt nytt...

Permalänk
Medlem

Om processorn hadde varit sönder skulle jag endå få BIOS då eller?

Läste om Minnena som stöds av detta moderkort det står; 667, 800 mhz DDR2 etc. men de står inget om PC-4200 (533mhz) men de borde vara bakåt kompitabla eller?

Både minne och processor är Begangnade, moderkortet är nytt men ett service ex från netonnet som skall vara igenomgånget. men de kanske inte har kollat de inbyggda grafiken vem vet!?!?

Nu tycker jag att jag har testat mkt, Som jag ser det borde de vara antingen: processor, minne, nätagregat eller moderkort.

Permalänk
Medlem

Hittade på asus egna forum ngn som hadde haft liknande problem, En från Sverige också konstigt nog

Han hade också 2 x 512MB och han köpte en 1GB o vipps, Samma gjorde jag så nu fungerar det kanon. Den är ihopabyggd och Windows o drivisar o allt går smort

Så antingen var det att den inte klarar mindre än 1GB per minneskrets, eller var det att mitt gammla 512mb minne är PC-4200 (533mhz) Och moderkortet vill ha minst 667mhz.

Jag tror de är de sist nämnda.

Tack för all hjälp endå!

MVH Micke

Permalänk

har du testat så skärmen sitter ordentligt ikopplad till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Skippa lådan helt. Ibland kan knapparna vara trasiga eller kopplats fel. Starta (stänga av, reset) datorn gör du med en stjärnskruvmejsel som du rör metall piggarna där kablarna till front panelen ska sitta.

Moderkort + inbyggt grafik
Processorn + Kylaren
1 minne
Nätaggregat

Bara 4 delar + bygg fel att gå igenom eftersom allt annat tagits bort.
Kanske kolla upp skärmen och dess kabel eller byta.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i ett par inlägg innan;

Det fungerar nu! Det var minnet.

Antingen var det att minnet var för sakta för moderkortet eller att minnet var för litet (512nb) för moderkortet. För båda mina 512mb lär inte vara sönder.

Men efter ha satt in en 1 GB 667mhz DDR2 Corsair så starta BIOS up och allt är som det skall!

TACK alla som hjälpt till!

Permalänk
Medlem

läste just igenom denna tråd och har exakt samma problem, men mina minnen ligger på 2gig var så det kan alltså inte vara samma problem, nått förslag om va det kan vara?

Visa signatur

to pro

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som ORY.

Förslag?

Edit: Tänk va lätt fel det var

Visa signatur

Lian Li A-03 | Gigabyte GA-MA78GM-UD2H | 550w Corsair | Corsair 4GB 2x2GB | AMD Phenom2 X4 940 BE @ 3.0 Ghz | WD 320Gb | Noctua NH-U9B

Permalänk
Hedersmedlem

Reseta bios!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)