Bugg i OSX? NTFS-partition visas på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Bugg i OSX? NTFS-partition visas på skrivbordet

Jag kör Leopard, använder Boot camp och har en NTFS-partition för XP SP2 - den partitionen vill jag inte visa på skrivbordet. Om jag bockar av att visa hårddiskar på skrivbordet finns den fortfarande kvar, den försvinner först när jag bockar av att visa cd-skivor. Problemet är att jag vill visa cd-skivor där.
Vet någon varför det här uppstår och hur det kan lösas?

Visa signatur

"Nobody knows the age of the human race, but everybody agrees that it is old enough to know better."

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det har att göra med att NTFS-diskar som standard endast är "Read-Only" eftersom Apple saknar rättigheter att lägga in read/write-stöd. Därmed kan jag tänka mig att den räknas det som en skiva.

Prova installera NTFS-3G och se om det hjälper när du får Read/Write-stöd på disken.

http://www.ntfs-3g.org/index.html#download

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Det löste problemet. Tackar.

Visa signatur

"Nobody knows the age of the human race, but everybody agrees that it is old enough to know better."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurvy
Det löste problemet. Tackar.

Det var ju bra! Bara gissade "hej vilt", så vet inte om det är anledningen bakom.

Som bonus så fick du även skrivstöd på din bootcamp-partition i OS X.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

På tal om ntfs-3g, hur bra fungerar skrivstödet nuförtiden rent prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Jag kör med NTFS stöd från paragon... men det kostar iof hutlöst mycket. Typ 400kr. Den ger iaf prestanda som är inte märktbart sämmre..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs