Prestandaökning med dx11?

Permalänk
Medlem

Prestandaökning med dx11?

Hej!
Jag hade tänkt köpa en ny dator snart men jag är lite förvirrad på grafiksidan.
Jag bryr mig inte alls om detaljerna som dx11 kommer att innebära och jag sitter fortfarande med directx9.

Det jag undrar är om man ska vänta på de nya dx11 korten för att få en prestanda ökning?
Om jag köper ett dx11 kort för ex 2k (första som kommer ut nu i höst), kommer det att ha mycket bättre prestanda än ett 4890? Eller kan jag köpa mitt hd4890 och vara nöjd med prestandan?

tacksam för svar! MVH

Permalänk

Är också lite kluven, funderar på ett 4870 eller 4890. Frågan är bara hur bra kortet ställs mot de tidiga dx11 korten i samma prisklass?

Permalänk

Svårt att säga eftersom det inte har kommit några tester än , skulle tro att dom presterar bättre än 4870 och 4890 och kostar runt 2500kr och uppåt.Jag kan ha fel så tro inte för mycket på vad jag sa

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeandersson
Är också lite kluven, funderar på ett 4870 eller 4890. Frågan är bara hur bra kortet ställs mot de tidiga dx11 korten i samma prisklass?

Funderar på samma sak antingen ta ett 4870 nu eller hoppas om det kommer ett dx11 kort som presterar ungefär som 4870 eller liknande för en ungefär lika prisklass ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

Det blir nog som vanligt: När det första DX11 kortet från AMD kommer, så är det givetvis snabbare än 4890 och ramlar in på en ca 2500 riksdaler. Och samtidigt dumpas/justeras priserna på 4870 samt 4890.

Man kan som vanligt vänta i all evighet... Det lurar alltid någonting nytt bakom nästa hörn.
I detta fall hade jag nog väntat o kikat på AMD:s nya DX11 gpu:er.

Permalänk
Medlem

De kommer definitivt att vara snabbare än dagens kort, hur mycket? är det däremot ingen som vet.

För övrigt måste man använda W7 som OS för att komma åt directx 11, men det är inte så viktigt inledningsvis, inga eller väldigt få spel stödjer detta såhär i början.

Tror/hoppas är allt man kan göra i dagsläget, men att de kommer vara bättre är säkert.
Rejält bättre gärna då...prestandamässigt! Med eller utan Dx11. (För dem som skippar W7).

Permalänk
Medlem

Har en till fråga som jag ställer här, nu när jag ska köpa ny daotr så ska jag även köpa en ny skärm, är det någon som kan rekommendera en?

Krav: Ingen Samsung, 22"+,DVI, helst 16:10, får kosta runt 2k eller mindre

MVH

Permalänk
Medlem

Vista kommer att få DX11 också.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Vista kommer att stödja DX11 ja men det i en senare lagd Service pack som inte har fått något datum än ... ¨

Radeons DX11 kort släpps i november i samband med Lanseringen av Windows 7 och jag skulle tro att dom ramlar ner på ett pris från 2500 och uppåt..

Sen får man ju se hur många spel som stödjer just DX11 det kan ju bli som DX10 alltså bara ett fåtal spel stödjer det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tänk på att ett 5870 kommer prestera strax under 4870x2 som det ser ut nu

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice

Kan man få källa på det?
Vill läsa där om det finns info om dx11 korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur vet du det? Dela gärna med dig av källan (-orna).

Edit: Det brukar ju förstås vara så att prestandan fördubblas vid varje ny generation, men tänkte om du hade något mera konkret som jag missat.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Muaha, tänk dig kraften i en X-Fire setup med hd5870x2
Det blir kraften av 4 st hd4870x2 i ett och samma system!
Känns lite för bra för att vara sant IMO

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Inaktiv

Går ju alltid att köpa ett billigare kort så länge och eventuellt uppgradera när DX11 korten finns i handeln. Som innan skrivits, det kommer dröja innan alla spel som kodats för DX11 lanseras. Dirt 2 kommer till PC strax före jul och ska vad jag förstått det ha DX11-stöd, men förmodligen är inte spelet utvecklat med DX11 i tanken.

Själv väntade jag på AMD's DX11 kort men lessnade tillslut och köpte två EVGA GTX 260 SSC istället. Kollar nog efter ett DX11-kort nästa sommar först såvida det inte kommer något exklusivt som motiverar uppgraderingen.

Permalänk

Frågan är väl hur pass bra prissatta de nya korten kommer att bli. Det brukar ju vara så att de första korten i en ny generation är dyra high-end kort (finns ju undantag, men för det mesta är det så). Så frågan är om det kommer att komma något nytt kort i samma prissegment som HD4890 och som dessutom presterar bra mycket bättre?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Nya kort ca 50-100% bättre än tidigare generation i runda slag.
Så, ja ren datorkraft så är nya kort bättre än tidigare och att de sedan stöjder dx11 gör att spel kan utnyttja enklare rutiner och ge mer detaljer samt ta bort en hel del kantigheter som de spel idag har pga av dx9.

Sep/okt är en referens tidpunkt för ati´s nya kort.

så jag skulle vänta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Frågan är väl hur pass bra prissatta de nya korten kommer att bli. Det brukar ju vara så att de första korten i en ny generation är dyra high-end kort (finns ju undantag, men för det mesta är det så). Så frågan är om det kommer att komma något nytt kort i samma prissegment som HD4890 och som dessutom presterar bra mycket bättre?

Fast ATI har ju numera vanan att börja i mittensegmentet, som de gjorde med HD4850 och HD4870.

Jag beställde mitt HD4870x2 innan det släpptes för 3800:-. Ett pris som jag i princip inte har sett igen förrän på senare tid för det kortet.

Det kan vara en bra affär att köpa korten direkt när de kommer ut. Men vem vet hur det blir nu...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Blir nog att köpa typ ett gts 250 så jag kan lira crysis och sen vänta på dx11 korten för min del

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Fast ATI har ju numera vanan att börja i mittensegmentet, som de gjorde med HD4850 och HD4870.

Jag beställde mitt HD4870x2 innan det släpptes för 3800:-. Ett pris som jag i princip inte har sett igen förrän på senare tid för det kortet.

Det kan vara en bra affär att köpa korten direkt när de kommer ut. Men vem vet hur det blir nu...

Vet inte om man skall kalla en engångsföreteelse en vana? Ser man tillbaka så har ett släpp av en toppmodell först varit mycket vanligare (möjligtvis med en förfinad version senare).

För det mesta är det inte en bra affär att köpa direkt, eftersom priserna för det mesta är högre under introduktionen än några veckor senare. Anledningen att du knappt har sett billigare HD4870X2 sedan introduktion har nog snarare att göra med att du köpte när dollarn stod som lägst. Det har ju varit en ekonomisk kris sedan dess, med kraftig dollaruppgång (mot kronan), vilket resulterar i högre priser här i Sverige. Det är först på senare tid som dollarn gått ned igen, vilket resulterat i lägre priser.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Något jag hittade när jag googlade. Tror ni om detta? http://news.softpedia.com/news/Leaked-40nm-Radeon-HD-5870-to-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Nya kort ca 50-100% bättre än tidigare generation i runda slag

ahh tänk på steget mellan 8000->9000->200????

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vet inte om man skall kalla en engångsföreteelse en vana? Ser man tillbaka så har ett släpp av en toppmodell först varit mycket vanligare (möjligtvis med en förfinad version senare).

För det mesta är det inte en bra affär att köpa direkt, eftersom priserna för det mesta är högre under introduktionen än några veckor senare. Anledningen att du knappt har sett billigare HD4870X2 sedan introduktion har nog snarare att göra med att du köpte när dollarn stod som lägst. Det har ju varit en ekonomisk kris sedan dess, med kraftig dollaruppgång (mot kronan), vilket resulterar i högre priser här i Sverige. Det är först på senare tid som dollarn gått ned igen, vilket resulterat i lägre priser.

Jo jag vet att hela dollarn och annat vände upp och ner på marknaden för ett tag. Min poäng var att det inte nödvändigtvis är dåligt att köpa från början och dessutom var priserna i dollar relativt stabila för dessa kort under ovanligt lång tid.

Att Ati planerar att släppa i (höga) mellansegmentet kan vi räkna med. - En vana de har anammat officiellt. Kanske är strategi ett bättre ord men det kvittar.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
ahh tänk på steget mellan 8000->9000->200????

Ja 8000 till 9000 gav ju inga 50-100%

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Ja 8000 till 9000 gav ju inga 50-100%

Precis vad jag tänkte skriva -.-

Permalänk
Medlem

Since RV870 will come with such a small die, the HD 5870 X2 will not feature two separate GPUs, but two RV770 cores stacked on top of each other, the same we've seen on Pentium-D. If things go that way, users will be able to set up three HD 5870 X2 cards on a single motherboard, which would give them an extremely great amount of horsepower.

Riktigt coolt om de nu stämmer så att säga.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
Vista kommer att stödja DX11 ja men det i en senare lagd Service pack som inte har fått något datum än ... ¨

Radeons DX11 kort släpps i november i samband med Lanseringen av Windows 7 och jag skulle tro att dom ramlar ner på ett pris från 2500 och uppåt..

Sen får man ju se hur många spel som stödjer just DX11 det kan ju bli som DX10 alltså bara ett fåtal spel stödjer det.

Är du säker på det?
Jag har inte hört något om att DX11 skall släppas först med en servicepack.

Colin McRae: DiRT 2 påstås använda DX11 redan i December.

http://www.neoseeker.com/news/11191-colin-mcrae-dirt-2-pc-del...

Vi får se hur det blir med den saken, jag är lite skeptisk.

En varning för program som sägs installera DX11 till XP och Vista, dom innehåller Trojaner.
http://www.technize.com/2009/03/15/directx-11-for-windows-xp-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |