Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Avstängd

Ingen som bryr sig om sitt usb minne tål data skrivning?
ett usb minne klarar inte av samma skrivning som en ssd och hur många har ett usb minne som har lagt av pga skrivning?

ssd, räcker längre, är snabbare, och leverar mer data kraft och de som sitter fortfarande med mekaniska diskar är helt enkelt föråldrade och har en gammal dator.

bara att köpa.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Är det någon större skillnad på G1 och G2an? Man kan få G1an NU för samma peng som G1an.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Enligt det jag läste på Anadtech skulle intels diskar tåla 100Gb/dygn i 5 år.

Se punkt 3.5.4 i http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/322296...

Edit:

Hittade det där om 100 GB/dygn i 5 år också (http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...). Låter ju bättre om man säger så. Lite konstigt att det står annorlunda i Intels datablad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Är det någon större skillnad på G1 och G2an? Man kan få G1an NU för samma peng som G1an.

G2 är något snabbare (bl a dubbelt så många slumpmässiga 4k skrivningar per sekund) än G1 så G1 måste nog bli billigare än så för att bli prisvärd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
G2 är något snabbare (bl a dubbelt så många 4k random writes) än G1 så G1 måste nog bli billigare än så för att bli prisvärd.

Jovisst, något test sådär, men är det någon EGENTLIG skillnad ; ) Altså typ...Märkbar

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning köpa G1 idag. Den kommer inte få stöd för TRIM heller. Skulle vara att den kostade en tusenlapp mindre, men annars nej.

Permalänk
Medlem

Juste, TRIM också. Får la vänta tills slutet av månan dårå ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jovisst, något test sådär, men är det någon EGENTLIG skillnad ; ) Altså typ...Märkbar

Märkbar vetefan... Men det syns en viss skillnad i de benchmarks jag sett iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Märkbar vetefan... Men det syns en viss skillnad i de benchmarks jag sett iaf.

Det kan jag tänka mig, men mans kulle ju vilja se ett test där de tagit G1 och G2an med "riktiga" test. Programstart, laddningstider etc etc.
Mb/sec är ju inte så intressant om man ändå inte märker av det egentligen...
1-2 FPS mer i ett spel t.ex är inte märkbar skillnad precis. Tycker JAG i allefall

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Det kan jag tänka mig, men mans kulle ju vilja se ett test där de tagit G1 och G2an med "riktiga" test. Programstart, laddningstider etc etc.
Mb/sec är ju inte så intressant om man ändå inte märker av det egentligen...
1-2 FPS mer i ett spel t.ex är inte märkbar skillnad precis. Tycker JAG i allefall

Märkbart prestanda-mässigt för normala användare i dagsläget? Nej.

Märkbart prestanda-mässigt i framtiden för normala användare? Kanske. Ingen verkar vara riktigt säker på hur väl TRIM kan förhindra prestanda-försämringar som oundvikligen sker när SSD-n har använts en lång tid.

Märker egentligen vanliga användare dessa prestanda-försämringar? Nej. (så förra frågan borde ha ett nej svar också)

Märker dessa normala användare skillnaden mellan X25-M G1, X25-M G2, X25-E eller Vertex? Nej.

Märker de skillnaden mellan en Phenom II och en Core i7? Nej.

Allt bottnar i frågorna:

Märker man skillnaden mellan en programstart som tar 7,4 och 8,2 sekunder? Troligen inte.

Märker man skillnaden mellan en programstart som tar 7,4 och 54 sekunder? Ja.

Märkbart pris-mässigt för normala användare i dagsläget? Ja! G2 är fortfarande billigare än G1.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Märkbart prestanda-mässigt för normala användare i dagsläget? Nej.

Märkbart prestanda-mässigt i framtiden för normala användare? Kanske. Ingen verkar vara riktigt säker på hur väl TRIM kan förhindra prestanda-försämringar som oundvikligen sker när SSD-n har använts en lång tid.

Märker egentligen vanliga användare dessa prestanda-försämringar? Nej. (så förra frågan borde ha ett nej svar också)

Märker dessa normala användare skillnaden mellan X25-M G1, X25-M G2, X25-E eller Vertex? Nej.

Märker de skillnaden mellan en Phenom II och en Core i7? Nej.

Allt bottnar i frågorna:

Märker man skillnaden mellan en programstart som tar 7,4 och 8,2 sekunder? Troligen inte.

Märker man skillnaden mellan en programstart som tar 7,4 och 54 sekunder? Ja.

Märkbart pris-mässigt för normala användare i dagsläget? Ja! G2 är fortfarande billigare än G1.

en av de mest sunda poster jag läst på swe.
Ingen skillnad i praktiken på ssd vid dessa hastigheter.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Märkbart prestanda-mässigt för normala användare i dagsläget? Nej.

Märkbart prestanda-mässigt i framtiden för normala användare? Kanske. Ingen verkar vara riktigt säker på hur väl TRIM kan förhindra prestanda-försämringar som oundvikligen sker när SSD-n har använts en lång tid.

Märker egentligen vanliga användare dessa prestanda-försämringar? Nej. (så förra frågan borde ha ett nej svar också)

Märker dessa normala användare skillnaden mellan X25-M G1, X25-M G2, X25-E eller Vertex? Nej.

Märker de skillnaden mellan en Phenom II och en Core i7? Nej.

Allt bottnar i frågorna:

Märker man skillnaden mellan en programstart som tar 7,4 och 8,2 sekunder? Troligen inte.

Märker man skillnaden mellan en programstart som tar 7,4 och 54 sekunder? Ja.

Märkbart pris-mässigt för normala användare i dagsläget? Ja! G2 är fortfarande billigare än G1.

håller med, klockren post!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Komplett kommer inte få in några imorgon som det verkar!

HEJA INTEL!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som det ne

Har med beställt en 80gb...väntat ett bra tag nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Märkbart prestanda-mässigt för normala användare i dagsläget? Nej.

Märkbart prestanda-mässigt i framtiden för normala användare? Kanske. Ingen verkar vara riktigt säker på hur väl TRIM kan förhindra prestanda-försämringar som oundvikligen sker när SSD-n har använts en lång tid.

Märker egentligen vanliga användare dessa prestanda-försämringar? Nej. (så förra frågan borde ha ett nej svar också)

Märker dessa normala användare skillnaden mellan X25-M G1, X25-M G2, X25-E eller Vertex? Nej.

Märker de skillnaden mellan en Phenom II och en Core i7? Nej.

Allt bottnar i frågorna:

Märker man skillnaden mellan en programstart som tar 7,4 och 8,2 sekunder? Troligen inte.

Märker man skillnaden mellan en programstart som tar 7,4 och 54 sekunder? Ja.

Märkbart pris-mässigt för normala användare i dagsläget? Ja! G2 är fortfarande billigare än G1.

Helt klart en sund post!

Min dilemma är såhär:
Jag kan beställa en G1 på 80 Gb för 1650 kr. Eller så kan jag vänta och beställa en G2 i slutet avmånaden för 1700 kr.
Om priset är den enda skillnaden, varför skall man vänta? Kan ju lika gärna köpa två G1or och RÄJDA järnet.
Eller?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

DustinHome ändrade leveransdatum till 17/9

Vart finns det G2 i lager nuförtiden?

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Helt klart en sund post!

Min dilemma är såhär:
Jag kan beställa en G1 på 80 Gb för 1650 kr. Eller så kan jag vänta och beställa en G2 i slutet avmånaden för 1700 kr.
Om priset är den enda skillnaden, varför skall man vänta? Kan ju lika gärna köpa två G1or och RÄJDA järnet.
Eller?

Ojdå, jag glömde att alla är inte intresserade av 160 GB disken. Min prisjämförelse var för dem storlekarna, hehe. Misco har G2-an för 4000 SEK medan närmaste G1-an som säljs hos ett "stort" bolag (nej, jag är inte villig att köpa från ett litet) är många sköna hundralappar/tusing dyrare.

Priset för 80 GB G1 ser onekligen mycket rimligare ut!

Jag skulle själv ändå välja G2 disken, även om jag fick vänta lite längre. Priset för G1 ligger alldeles för nära G2 för att ge skäl för "endast en snabbare leverans". Slutet av månaden är inte alltför långt bort... och kanske man kan köpa från en annan affär som har ett tidigare preliminärt datum?

Det finns trots allt en stor signifikant prestanda-skillnad mellan G1 och G2 under benchmarks. Dagens akilles-häl med X25-M diskarna är deras "usla" seq-write prestanda (anmärkning: det kan man faktiskt märka av vid filkopiering).

Det är inte troligt att Intel "fixar" det i någon uppdaterad firmware som kanske dyker upp när X25-E G2 dyker upp, men det är så mycket troligare att om en sådan dök upp så skulle det endast gälla X25-M G2 och inte G1, med tanke på Intels ovilja att ens lägga in TRIM-stöd för G1.

Men i slutändan är den största orsaken av de alla att jag är allergisk mot att köpa en sämre produkt för samma pris som för en bättre (kanske ej "märkbart sämre" i vanliga fall, men trots allt "sämre"!).

Core i7 920 C0 vs D0 för folk som inte klockar? Kvittar i verkligheten (om vi antar att priserna är detsamma)!

Men det skulle kännas surt i själen att få en gammal generation ändå.

ps. Rent hypotetiskt scenario angående C0 vs D0, d.v.s. om jag inte brydde mig om andra faktorer som temperaturer, strömförbrukning och deal-breakern överklockningsförmåga.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Är det någon större skillnad på G1 och G2an? Man kan få G1an NU för samma peng som G1an.

Man har alltid kunnat, och kommer alltid få, G1an för samma peng som G1an!

Edit: Förlåt, jag är en dålig människa.. =/

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Fix har anlänt som fixar lösenordsbuggen.

http://downloadcenter.intel.com/license_agr.aspx?url=/17485/e...

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk

Uh.. om man kör 2st 80 gb i raid 0, får man bara 80gb utrymme totalt då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Uh.. om man kör 2st 80 gb i raid 0, får man bara 80gb utrymme totalt då?

Nej

2x80 GB i RAID-0 = 160 GB
2x80 GB i RAID-1 = 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Helt klart en sund post!

Min dilemma är såhär:
Jag kan beställa en G1 på 80 Gb för 1650 kr. Eller så kan jag vänta och beställa en G2 i slutet avmånaden för 1700 kr.
Om priset är den enda skillnaden, varför skall man vänta? Kan ju lika gärna köpa två G1or och RÄJDA järnet.
Eller?

Var kommer man kunna köpa en 80GB G2 för 1700 i slutet av månaden? Gissning eller uppgift från någon säker källa?

Själv har jag lagt en beställning hos komplett för ca 2300, med hopp om att jag skulle kunna hämta ut den i veckan. Men ser mörkt ut nu... Men för en besparing på 600 kr så är jag helt klart beredd att vänta några veckor till.

Permalänk
Medlem

för 1700 lär det var att moms dras av eller liknande.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/9717-intel_atgardar_probleme...

"Detta betyder även att företaget inom kort kommer att kunna börja leverera uppdaterade enheter av X25-M G2. Troligen kommer leveranserna igång igen till början av nästa vecka."

Kanske svårt att missa^^

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Man har alltid kunnat, och kommer alltid få, G1an för samma peng som G1an!

Edit: Förlåt, jag är en dålig människa.. =/

Ursäkta mitt skrivfel...Ja, du är en usel människa ; )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Var kommer man kunna köpa en 80GB G2 för 1700 i slutet av månaden? Gissning eller uppgift från någon säker källa?

Själv har jag lagt en beställning hos komplett för ca 2300, med hopp om att jag skulle kunna hämta ut den i veckan. Men ser mörkt ut nu... Men för en besparing på 600 kr så är jag helt klart beredd att vänta några veckor till.

Förlåt, det är 2125:- riktiga pengar. Köper min hos leverantör genom företaget så man får lyfta momsen. Använder datorn till arbetet också.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgradera firmware på min G2:a nyss när det tog stopp, någon här som kan förklara för mig vad jag gör för fel!!

Har följt guiden till punkt och pricka såvida jag inte glömt något?
Jag har iso:n (045C8820) på CD-R och bootar från den, men får bara fram freedos, bokstavligt talat.
Alltså det står freedos nere i vänstra hörnet, men programmet i sig startar inte och jag får inte fram det som enligt Intel skall komma fram.

Jag har bränt på lägsta hastighet och kan inte själv komma på vad jag skulle ha kunnat missa, någon som har tips el. rent utav råkat ut för samma sak själv och kanske löst det på någe vis??

1.
Insert the CD-R containing the ISO image into the R/W CD-ROM drive.

2.
Reboot the system from the CD-ROM drive, which will automatically load FreeDOS* and start the Firmware Update Tool. Let the program run until it displays the DOS screen shown in Figure 3.

Det är den dos screenen jag inte får fram, el. kan det vara att jag är för otålig rent av?

Hur lång tid kan det egentligen ta innan dos screenen kommer upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Tänkte uppgradera firmware på min G2:a nyss när det tog stopp, någon här som kan förklara för mig vad jag gör för fel!!

Har följt guiden till punkt och pricka såvida jag inte glömt något?
Jag har iso:n (045C8820) på CD-R och bootar från den, men får bara fram freedos, bokstavligt talat.
Alltså det står freedos nere i vänstra hörnet, men programmet i sig startar inte och jag får inte fram det som enligt Intel skall komma fram.

Jag har bränt på lägsta hastighet och kan inte själv komma på vad jag skulle ha kunnat missa, någon som har tips el. rent utav råkat ut för samma sak själv och kanske löst det på någe vis??

1.
Insert the CD-R containing the ISO image into the R/W CD-ROM drive.

2.
Reboot the system from the CD-ROM drive, which will automatically load FreeDOS* and start the Firmware Update Tool. Let the program run until it displays the DOS screen shown in Figure 3.

Det är den dos screenen jag inte får fram, el. kan det vara att jag är för otålig rent av?

Hur lång tid kan det egentligen ta innan dos screenen kommer upp?

Är du säker på att skivan inte är korrupt? I så fall kanske det fungerar bättre med Legacy mode istället för AHCI om du kör det. Dock tycker man ju att programmet borde starta. Hmm.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Firmwaren kändes lite avancerat att installera om man körde raid, eftersom jag aldrig sätter password på disken väntar jag in firmwaren med TRIM..

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Är du säker på att skivan inte är korrupt? I så fall kanske det fungerar bättre med Legacy mode istället för AHCI om du kör det. Dock tycker man ju att programmet borde starta. Hmm.

Jo, skivan funkade i annan dator.

Tror det har med nya Optiarc dvd:n att göra, löste det via bootbar usb sticka som jag packade upp iso:n och lade på.
Dessutom så fick jag tillfälligt ställa om till IDE.

Permalänk
Medlem

OK!!

Märkte idag detta:

Vart lite nervös, trodde det var lugnt igår!!

Kan någon tipsa om ett enkelt pålitligt program som visar vilken firmware man har, för vad jag kan se så är min fortfarande samma förutom en siffra på slutet: 2CV102G9 istället för 2CV102G2, alltså inga 045C8820??

Kan jag gjort något fel, kan jag fått fel firmware??
Förstår inte riktigt vad som hänt och hjälp uppskattas väldigt mycket.

Finns gamla firmwaren att få tag i någonstans, någon av er som har kvar den som en nödlösning ifall att?
Skulle kännas tryggt att ha den, vill inte gärna "förlora" strax över 2000:- heller.