vad händer efter 300 dagar a kassa ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
oh fan, så man behöver aldrig gå via soc då om man har haft A-kassa?
Och får man behålla sina lägenheter o besparningar om man går via F-kassa?

japp. men det går som sagt ner till 65%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
japp. men det går som sagt ner till 65%

okej, jag får ut 10 800:- ifrån a kassan nu.
dom 10 800 är 80% som a kassan betalar ut från ersättning. så blir det - 15% till då? Så blir de 65% ?
runt 9000 kanske man får ut då?

mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

det beror på. dag 1-200 = 80% eller 680kr
dag 201-300 = 70% eller 680kr
dag 301 - = 65% eller 680kr

vilket som inträffar först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
efter dag 300 så kommer du att hamna hos försäkringskassan. där kan du stanna hur länge som helst.

din ersättning är då 65% eller max 680kr/dag. du kommer ha mer krav på dig då. du måste även ta jobb som ger 90% av din ersättning.

Vad är detta för ersättning? Aktivitetsstöd? I så fall gäller väl att man ska delta i något av vissa arbetsmarknadspolitiska program?
http://www.forsakringskassan.se/nav/a19ae1d21c1f2227466cbdec3...

Eller finns det något annat stöd? Hittar inget annat när jag kollar bland alla förmåner här:
http://www.forsakringskassan.se/nav/c35634c63cae946553407bc9f...

Permalänk
Medlem

lättast är ju att ringa sin akassa så får man exakt svar.

infon fick jag när vi hade möte med facket/akassan efter att mitt företag skulle läggas ner.
då kom frågan upp om vad som händer efter dag 300. då sa de att det är försäkringskassan som tar över då. men man blir inte satt på backen utan det heter bara inte akassa längre. tror man måste delta i vissa program då med ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Så dessa tre år ska bestämma ens öde resten av livet?

Ja? Vad är felet med det?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Lägg märke till var folk kommer ifrån.
Alla från stockholm påtalar hur lätt det är att få jobb och att det regnar jobb på en.

De som inte har samma tur bor i andra delar av landet.

Själv söker jag med 2 timmars pendlingsavstånd från mitt hem.
Har sambo som jobbar i samma stad som vi bor och vi har en son som tillbringar 15 timmar på dagis per vecka. Där han trivs med sina kamrater och fröknar.

Jag är utbildad PC-tekniker och är utbildad elektriker, saknar bara lärlingstiden.
I teorin borde jag ha lätt att få jobb men elföretagen vill inte ha mig för att jag har för lite erfarenhet och lärlingar tar de inte in.
S.k. skitjobb får jag inte då arbetsgivarna anser att jag är överkvalificerad och är oroliga att jag sticker till ett annat arbete efter ett tag.

Vad gäller betygen så har jag aldrig varit med om att arbetsgivare frågat efter dem och de tittar inte ens på dem.

Arbetslivserfarenhet är viktigare för dem och då gärna att man jobbat länge på samma företag. Hoppetossor är de inte intresserade av.

Har även varit på kurs för att starta eget men man får ju inget bidrag häromkring iallafall om man gör det och lån får man ju inte heller.
Företag startat på luft och god vilja brukar inte klara första året.

Det börjar gå bättre för företagen men de vågar inte nyanställer eller återanställa av någon anledning.
Vet tyvärr 3 av mina bekanta som sitter i liknande sits som jag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Glöm inte att tur spelar in riktigt mycket. Jag har haft det lätt att hitta jobb sen jag slutade gymnasiet, men jag skulle aldrig klanka ned på folk som inte hittar jobb bara därför. Det är ju inte så att det finns obegränsat med "skitjobb", kan lova att det är riktigt många som redan "sjunkit" ned dit.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Glöm inte att tur spelar in riktigt mycket. Jag har haft det lätt att hitta jobb sen jag slutade gymnasiet, men jag skulle aldrig klanka ned på folk som inte hittar jobb bara därför. Det är ju inte så att det finns obegränsat med "skitjobb", kan lova att det är riktigt många som redan "sjunkit" ned dit.

Jo tur är ju en viktig faktor.
Två av mina jobb på mitt CV är jobb jag fått på ren tur. Andra sa nej osv.
T.o.m. varit med om att en arbetsgivare ringde upp mig och i princip anställde mig innan jag ens träffat honom.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

jag började jobba när jag var 18 hade då inga problem och få jobb, jobbade på ett o samma ställe i 2,5 år. heltid!

Sen blev jag uppsagd förra året i oktober, 1 vecka efter jag blev uppsagd fick jag nytt jobb på heltid, jobbade där i i 4 månader drygt.

Så nu har jag varit arbetslös sen december. =/=/ suger man vill ju jobba!
Något fel kanske man gör, mina tidigare jobb har jag fått från kontakter..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja? Vad är felet med det?

Ja att man är barn när man börjar gymnasiet exempelvis.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Ja att man är barn när man börjar gymnasiet exempelvis.

Inte mycket lönt att försöka med Derox, det har vi sett för.

Det handlar mer om att skapa kaos i tråden än vad den handlar om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Ja att man är barn när man börjar gymnasiet exempelvis.

Man gör så bra val i 9:an. Elprogrammet för att jag ville bli ljustekniker.
Ingen sån utbildning fanns, fick bli elprogrammet som sen blev PC-datorer.
Skitkul och jag lärde mig massor. Men ingen vill anställa någon som gått det gymnasieprogrammet oavsett betyg. Hellre någon som gått natur och sen gått några bra högskolekurser inom IT.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Ja att man är barn när man börjar gymnasiet exempelvis.

Barn när man börjar gymnasiet? Inte direkt? Är man inte mogen nog att satsa på sin framtid när man börjar gymnasiet kommer man aldrig bli det.

Varför skall de som är lata och inte orkar kämpa få samma fördelar som de som faktiskt kämpar? Börjar tröttna på den utbredda acceptansen för lättja som finns i Sverige.

Kul när man ser Exxoritas skriva i andra trådar om hur han nyss beställt iPhone 3GS och så lyfter han bidrag. Känns trevligt att de hårt arbetande människorna betalar hans lyxkonsumtion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Inte mycket lönt att försöka med Derox, det har vi sett för.

Det handlar mer om att skapa kaos i tråden än vad den handlar om.

Skapa kaos? För att jag inte delar din livsåskådning där de som är latast får det bäst?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
... Kul när man ser Exxoritas skriva i andra trådar om hur han nyss beställt iPhone 3GS och så lyfter han bidrag. Känns trevligt att de hårt arbetande människorna betalar hans lyxkonsumtion...

akassa är en försäkring. som ger dig pengar om du blir av med jobbet. man betalar för sin försäkring, akasse avgiften, när man jobbar. många väljer att skaffa den, du behöver inte.

Derox:
vi säger du har helförsäkring på en bil, du smäller den. är vållande och ska få pengar, tackar du nej för att det är bidrag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
akassa är en försäkring. som ger dig pengar om du blir av med jobbet. man betalar för sin försäkring, akasse avgiften, när man jobbar. många väljer att skaffa den, du behöver inte.

Derox:
vi säger du har helförsäkring på en bil, du smäller den. är vållande och ska få pengar, tackar du nej för att det är bidrag?

Skillnaden är att min helförsäkring betalar jag. A-Kassan täcks av stora summor skattemedel, har blivit bättre nu när Alliansen sänkte andelen de får, men de får fortfarande mycket pengar av skattemedel.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Barn när man börjar gymnasiet? Inte direkt? Är man inte mogen nog att satsa på sin framtid när man börjar gymnasiet kommer man aldrig bli det.

Varför skall de som är lata och inte orkar kämpa få samma fördelar som de som faktiskt kämpar? Börjar tröttna på den utbredda acceptansen för lättja som finns i Sverige.

Kul när man ser Exxoritas skriva i andra trådar om hur han nyss beställt iPhone 3GS och så lyfter han bidrag. Känns trevligt att de hårt arbetande människorna betalar hans lyxkonsumtion.

Du verkar vara lite snurrig här.... a-kassa = lyfta bidrag?

Jag antar att du inte har dubbelmoral i kroppen eller?
Du är själv inte med i en a-kassa?
Dagen du blir arbetslös så tänker du lägga dig ner på marken och svälta tills du får ett jobb eller?

Eller du kanske tänker oj shit... nu har jag inte fått ett jobb på tre månader, gladeligen lägger du ut bilen på blocket.se och säljer den bara för att driva runt hushållet.

Efter några fler månader av otur så bestämmer du dig för att sälja din bostadsrätt och ta en billig hyreslägenhet och hoppas på att du har lite pengar kvar innan du får jobb?

Ellerhur? Eller du kanske är en stinkande bidragslyftare själv?
Snacka kan man, men man kan iallafall försöka få det att låta trovärdigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skapa kaos? För att jag inte delar din livsåskådning där de som är latast får det bäst?

Du verkar lite kuckilur och jag kan tyvärr inte svara dig på ett bra sätt då jag inte har en susning vad du pratar om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skillnaden är att min helförsäkring betalar jag. A-Kassan täcks av stora summor skattemedel, har blivit bättre nu när Alliansen sänkte andelen de får, men de får fortfarande mycket pengar av skattemedel.

tror du att du kommer att ha betalt hela din bil i försäkringskostnad tills den dag du behöver lyfta försäkringen? om du smäller den på vägen hem från bilhandlaren, din nya 500 000kr bil. vill du då bara ha de 700kr du hunnit betala?

det finns de som betalat akassa hela sina liv utan att de har nyttjat det.
var ska man dra gränsen?

när du går till doktorn så tas pengar från skattemedlet med. de som aldrig går till läkaren vill kanske inte betala din del? eller det är just akassan du stör dig på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skillnaden är att min helförsäkring betalar jag. A-Kassan täcks av stora summor skattemedel, har blivit bättre nu när Alliansen sänkte andelen de får, men de får fortfarande mycket pengar av skattemedel.

Om du smäller din bil och det kostar 100k att reparera den,
så lär inte dina premier räcka att betala skadan.
Utan det får andra försäkringstagare betala.
Eller hur?

DU är säkert aldrig sjuk, varför skall du betala för andras vård?
Bättre sänka skatten och låta de som inte ha råd att vara utan
trygghet.
Precis som USA-Freddan och du? vill mest av allt på jorden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Du verkar vara lite snurrig här.... a-kassa = lyfta bidrag?

Jag antar att du inte har dubbelmoral i kroppen eller?
Du är själv inte med i en a-kassa?
Dagen du blir arbetslös så tänker du lägga dig ner på marken och svälta tills du får ett jobb eller?

Eller du kanske tänker oj shit... nu har jag inte fått ett jobb på tre månader, gladeligen lägger du ut bilen på blocket.se och säljer den bara för att driva runt hushållet.

Efter några fler månader av otur så bestämmer du dig för att sälja din bostadsrätt och ta en billig hyreslägenhet och hoppas på att du har lite pengar kvar innan du får jobb?

Ellerhur? Eller du kanske är en stinkande bidragslyftare själv?
Snacka kan man, men man kan iallafall försöka få det att låta trovärdigt

Du verkar lite kuckilur och jag kan tyvärr inte svara dig på ett bra sätt då jag inte har en susning vad du pratar om

Ingen jag känner har någonsin blivit av med jobbet så de behövt lyfta bidrag. Sen känner jag få som arbetar utan bra högskoleutbildning också. Kommer garanterat aldrig lyfta bidrag i hela mitt liv, kan jag lova.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
tror du att du kommer att ha betalt hela din bil i försäkringskostnad tills den dag du behöver lyfta försäkringen? om du smäller den på vägen hem från bilhandlaren, din nya 500 000kr bil. vill du då bara ha de 700kr du hunnit betala?

det finns de som betalat akassa hela sina liv utan att de har nyttjat det.
var ska man dra gränsen?

när du går till doktorn så tas pengar från skattemedlet med. de som aldrig går till läkaren vill kanske inte betala din del? eller det är just akassan du stör dig på?

Jag stör mig på det mesta, men akassan är en av dem. Skillnaden med försäkring på bil är att du BEHÖVER inte betala helförsäkring på bilen, men du måste likväl betala skatt som går till folk som går på akassa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Om du smäller din bil och det kostar 100k att reparera den,
så lär inte dina premier räcka att betala skadan.
Utan det får andra försäkringstagare betala.
Eller hur?

DU är säkert aldrig sjuk, varför skall du betala för andras vård?
Bättre sänka skatten och låta de som inte ha råd att vara utan
trygghet.
Precis som USA-Freddan och du? vill mest av allt på jorden.

Ja det låter bra faktiskt. Egna sjukförsäkringar och dylikt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Sötast

Som att prata om ekonomi med en flodhäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ingen jag känner har någonsin blivit av med jobbet så de behövt lyfta bidrag. Sen känner jag få som arbetar utan bra högskoleutbildning också. Kommer garanterat aldrig lyfta bidrag i hela mitt liv, kan jag lova.

Okey, inga studiebidrag, barnbidrag .

Jag tror inte heller du behöver leva på bidrag.
Pappa har eget företag och betalar allt för dig?

Här är det ofta studerande som aldrig haft ett arbete som vet hur lätt det är att få jobb och hur lata jävlar det är som går på a-kassa.

Ja, akassa är för en del synonymt med lata jävlar.
Särskilt överklassfolk och 08-brats

Verkar som en del inte tycks fatta att det är ekonomisk kris i världen.
Utan lever i sin fantasivärld hemma hos mamma och pappa.

Sen är akassa fortfarande inget bidrag,
och gymnasieskolorna är inte gratis.
Har du inte lärt dig nåt i skolan pojk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Som att prata om ekonomi med en flodhäst.

Tror jag har högre utbildning inom ekonomi än dig ;), och jag har har knappt börjat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Okey, inga studiebidrag, barnbidrag .

Jag tror inte heller du behöver leva på bidrag.
Pappa har eget företag och betalar allt för dig?

Här är det ofta studerande som aldrig haft ett arbete som vet hur lätt det är att få jobb och hur lata jävlar det är som går på a-kassa.

Ja, akassa är för en del synonymt med lata jävlar.
Särskilt överklassfolk och 08-brats

Verkar som en del inte tycks fatta att det är ekonomisk kris i världen.
Utan lever i sin fantasivärld hemma hos mamma och pappa.

Sen är akassa fortfarande inget bidrag,
och gymnasieskolorna är inte gratis.
Har du inte lärt dig nåt i skolan pojk?

Nej, jag ser till att skaffa en utbildning ;). Sen sparar man ju självklart så man klarar sig några månader iaf. Som sagt, blivit erbjuden rätt välbetalda fasta jobb men eftersom jag för närvarande studerar så har jag avböjt.

För övrigt bor jag inte hemma utan bor själv. Och så länge A-kassorna betalas av skattemedel anser jag det är ett bidrag. Och sen när är gymnasieskolorna inte gratis för studenterna? Såvitt jag vet är det lag på att ingen avgift får tas ut för studenter

Det roliga är väll att bara för man anser att det är lätt att få jobb så är man bortskämd och brat? Bara för jag kämpat för att fixa skolan och arbeta så är jag bortskämd? riiight..

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Nu är det stor skillnad på bilförsäkring, sjukförsäkring och arbetslöshetsförsäkring.

Den första typen är en försäkring av något som är frivilligt att äga. Du köper själv din bil, om du ens har en. Du väljer själv vilken bilmodell du vill ha och försäkringskostnaden speglas i bilmodell. Om något händer med bilen kommer alla försäkringstagare få betala för olyckan, oavsett hur mycket man betalar per månad.

Sjukförsäkringen däremot bör, enligt mig, inte skötas privat (skilj mot privat sjukvård!), eftersom sjukdom är något som kan hända alla. Det är inte som att man går och köper sig en mänsklig kropp att sätta sig i. Det är någonting alla har och en privatisering av denna försäkring är bara dumheter. Sjukvård ska betalas solidariskt av hela befolkningen med skattemedel, eftersom ALLA förr eller senare kommer behöva det. Dessutom skulle en frivillig försäkring ge rena praktiska hinder för sjukvården. Föreställ dig att du behöver extremt akut vård, men måste vänta på att de kollar upp om du är försäkrad. Dumheter!

Sist men inte minst har vi då arbetslöshetsförsäkringen. Vad är det då som skiljer den mot sjukförsäkringen? Vi har ju alla fötts till människor och kan således bli arbetslösa allesammans? Vad är det då som skiljer denna mot sjukförsäkringen? Jo, folk utnyttjar den för mycket. Till skillnad från sjukvården är det nu pengar rakt ner i fickan. Ingen insikt för den som ursprungligen betalar pengarna. Dessutom är arbetslöshet något som inte är direkt kopplat till livet som sjukdomen är. Vi har väldigt många människor som inte vill betala A-kassa, eftersom de känner att de aldrig kommer kunna få ut något av det. Därför tycker jag arbetslöshetsförsäkringen ska ses som en privat försäkring. En frivillig avgift, som ska betalas av de som anser sig behöva det. Däremot tycker jag att den bör hållas i statlig administration, för att ge 100%-ig utdelning av pengarna och för att det är en sak av väldigt få som inte mår bra av konkurrens. Faktiskt, så skulle jag nästan kunna tänka mig att betala in pengar till ett sådant system, även om jag inte kännde att jag kommer få ut något av det. Men det är fel att lägga som en avgift på allas axlar, när det bara är en del av befolkningen som använder det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk

Sist men inte minst har vi då arbetslöshetsförsäkringen. Vad är det då som skiljer den mot sjukförsäkringen? Vi har ju alla fötts till människor och kan således bli arbetslösa allesammans? Vad är det då som skiljer denna mot sjukförsäkringen? Jo, folk utnyttjar den för mycket. Till skillnad från sjukvården är det nu pengar rakt ner i fickan. Ingen insikt för den som ursprungligen betalar pengarna. Dessutom är arbetslöshet något som inte är direkt kopplat till livet som sjukdomen är. Vi har väldigt många människor som inte vill betala A-kassa, eftersom de känner att de aldrig kommer kunna få ut något av det. Därför tycker jag arbetslöshetsförsäkringen ska ses som en privat försäkring. En frivillig avgift, som ska betalas av de som anser sig behöva det. Däremot tycker jag att den bör hållas i statlig administration, för att ge 100%-ig utdelning av pengarna och för att det är en sak av väldigt få som inte mår bra av konkurrens. Faktiskt, så skulle jag nästan kunna tänka mig att betala in pengar till ett sådant system, även om jag inte kännde att jag kommer få ut något av det. Men det är fel att lägga som en avgift på allas axlar, när det bara är en del av befolkningen som använder det.

Precis så jag tycker, låt de som vill nyttja den betala.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Barn när man börjar gymnasiet? Inte direkt? Är man inte mogen nog att satsa på sin framtid när man börjar gymnasiet kommer man aldrig bli det.

Varför skall de som är lata och inte orkar kämpa få samma fördelar som de som faktiskt kämpar? Börjar tröttna på den utbredda acceptansen för lättja som finns i Sverige.

Kul när man ser Exxoritas skriva i andra trådar om hur han nyss beställt iPhone 3GS och så lyfter han bidrag. Känns trevligt att de hårt arbetande människorna betalar hans lyxkonsumtion.

Skapa kaos? För att jag inte delar din livsåskådning där de som är latast får det bäst?

vadå får man inte köpa iphone om man är arbetslös?
jag har väldigt mkt pengar och äger 2 bostadsrätter, men jag får väll fortfarande gå på A-kassa?

Jag har sparat pengar i hela mitt liv är 22 år och har nästan 500 000 i tillgångar, och 0 i skulder. det är pengar jag har arbetat o slitit för! Men jag tycker fan att man kan gå på A-kassa ändå om man blir arbetslös!!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
vadå får man inte köpa iphone om man är arbetslös?
jag har väldigt mkt pengar och äger 2 bostadsrätter, men jag får väll fortfarande gå på A-kassa?

Jag har sparat pengar i hela mitt liv är 22 år och har nästan 500 000 i tillgångar, och 0 i skulder. det är pengar jag har arbetat o slitit för! Men jag tycker fan att man kan gå på A-kassa ändå om man blir arbetslös!!

Visst kan man få gå på A-kassa, men går man en längre tid på a-kassa tas ju pengarna från skattebetalarna (då det du får överstiger det du betalat in). Tycker det är fel med lyxkonsumtion när andra betalar räkningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Visst kan man få gå på A-kassa, men går man en längre tid på a-kassa tas ju pengarna från skattebetalarna (då det du får överstiger det du betalat in). Tycker det är fel med lyxkonsumtion när andra betalar räkningen.

jojo, jag kommer gå på A-kassa tills jag får jobb iaf!
Det är en självklarhet!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Och det är precis av den anledning som A-kassan inte borde skattesubventioneras. Jag vill inte betala skatt till någon som redan har pengar.

Sen var det någon som skrev om akutvård. I de länder där folket förlitar sig på privata vårdförsäkringar så finns det i regel lagar att akutvård ändå ges. I USA exempelvis så får du akutvård utan att du kan bli identifierad och visa upp försäkringskort.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon

Sen var det någon som skrev om akutvård. I de länder där folket förlitar sig på privata vårdförsäkringar så finns det i regel lagar att akutvård ändå ges. I USA exempelvis så får du akutvård utan att du kan bli identifierad och visa upp försäkringskort.

Sen är det ju inget som säger privata sjukförsäkringar = USAs system heller.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"