Permalänk
Medlem

Ide -> Ahci

När man byter mellan dessa är det lättast att formatera OS hårddisken har jsg förstått men jag undrar om man behöver göra det min sina lagrings hårddiskar ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Re: Ide -> Ahci

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
När man byter mellan dessa är det lättast att formatera OS hårddisken har jsg förstått men jag undrar om man behöver göra det min sina lagrings hårddiskar ?

Jag tror,vet inte säkert men du kan väl bara välja ett läge i ditt bios antingen ahci eller ide?Så är det i mitt bios och jag tror att det då påverkar alla dina anslutna diskar på moderkortet,någon som är mer insatt får rätta mig om jag skrivit fel.Jag vet iafall att jag skall köra i ahciläge på en kommande ssd när windows 7 släpps officiellt.
Om det funkar givetvis:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

På vista är det tämligen smärtfritt att hoppa över till ahci om man inte körde det från början.

http://support.microsoft.com/kb/922976

Möjligt att det fungerar även på Xp och win 7. Testa är det som gäller. Xp är ju aningens gammalt så där kan det ju kvitta.

Permalänk
Medlem

Jag har ändå tänkte formatera system disken när jag installarerar SP2 till mitt Vista Ultimate x64.

Så jag undrar bara om man slipper formatera andra diskar när man formaterar os disken och sedan ändrar till AHCI läge i BIOS?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

Man behöver inte formatera något annat. Den inställningen ändrar hur kontrollern funkar och påverkar inte diskarna. När du väl installerar eller aktiverar AHCI-drivrutinerna kommer alla diskar att hittas som vanligt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Man behöver inte formatera något annat. Den inställningen ändrar hur kontrollern funkar och påverkar inte diskarna. När du väl installerar eller aktiverar AHCI-drivrutinerna kommer alla diskar att hittas som vanligt.

Bra, tack så mycket.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Man behöver inte formatera något annat. Den inställningen ändrar hur kontrollern funkar och påverkar inte diskarna. När du väl installerar eller aktiverar AHCI-drivrutinerna kommer alla diskar att hittas som vanligt.

Bra det var vad jag också ville veta:))
Tack för svaren allihop:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Man behöver inte formatera något annat. Den inställningen ändrar hur kontrollern funkar och påverkar inte diskarna. När du väl installerar eller aktiverar AHCI-drivrutinerna kommer alla diskar att hittas som vanligt.

Som följdfråga då,jag sitter idag med en systemdisk som har win xp pro sp3/och skall slänga in windows 7 rc 7100.0.090421-1700_x64free på samma systemdisk men en annan partition imorgon tänkte jag.Jag har kört denna dualboot innan med en tidigare version av win 7 beta som kraschade.Det jag undrar är skall jag ändra mitt bios ide-ahci mode till ahci innan jag startar om och börjar installera win 7 igen?
Eller klarar xp sp3 övergången till ahci mode eller får jag bara ett felmeddelande och får switcha tillbaka till idemode igen om det börjar strula med mitt primära xp sp3??
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ändrar till AHCI så kommer XP bara att blåskärma vid start. Följ instruktionerna i dundermuppens länk så kanske det funkar (har inte testat själv).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Körde med legacy-mode (IDE) på mitt Gigabyte EP45-DS3 ett tag men slog sedan över. Det visade sig att lagringsdisken och DVD:n (jag har de nyare OS-diskarna på ett RAID-kort) var för gamla och hittades inte och då går den tillbaka till IDE-läge.

Om det funkar likadant för dig borde det vara riskfritt, om inte är det bara att byta tillbaka.

Visa signatur

"Some play hard to get, I play hard to want"
- Ford Fairlane

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår att av svaren att frågan gäller än om den ställdes rent allmänt om "OS".

Ifall du skulle undra eller vilja pröva så kan du med Linux installerat hoppa fram och tillbaka som du vill mellan AHCI och IDE läge. Inga extra drivrutiner behövs, utan kärnan har inbyggt stöd och klarar ifrån standard läge att starta i både AHCI och IDE läge.