Märkligt FPS problem i Crysis...

Permalänk
Medlem

Märkligt FPS problem i Crysis...

Hallå, har gjort ett antal trådar tidigare om spelet Crysis och nu var det dags för en till.

Det är så att jag har ett märkligt problem med FPS'en i Crysis (vi pratar inte om Warhead nu alltså). Det är nämligen så att när jag startar upp och laddar en save så flyter det utmärkt, runt 50-60fps average lite beroende på miljö såklart. Men efter ett tag så kan det hända att fpsen helt plötsligt droppar ner till kanske 20-30fps istället, tillsynes helt utan anledning. Det är ingen specifik grej som utlöser det utan det är random. Nyss när jag spelade så hände det när jag tog upp weapon customization screen, BAM! instant mega-dropp av FPS. Men oftast kan man inte koppla det till en individuell händelse utan helt plötsligt kommer man på, fan det flyter ju inte?!

Jag började fundera på om grafikkortet kanske klockar ner sig eller något? Kan ATI Overdrive klocka ner kortet under default-clock? Kortet blir inte övervarmt, typ 80grader load.

Testade att ha CCC panelen uppe medan jag spelade för att se om clocksen gick ner men lyckades inte återskapa problemet (FPS'n sjönk inte). Det kan tilläggas att det löses genom att spara, gå tillbaka till huvudmenyn och sedan ladda spelet igen. Då höjs FPS'n magiskt tillbaka till dit dem ska ligga, mycket märkligt indeed...

Någon som har någon liknande erfarenhet och kanske en lösning?

Hårdvara:

i7 920 @ 4Ghz
P6T Deluxe
4870x2
6GB Ram
Vista64

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

recorda med gpu-z, då kan du ju se om det klockar ner sig. är nog bäst att kolla i den änden fösrt

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Okej ska testa!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag har ett liknande fel. Har letat förgäves men hittar ingen lösning och testat allt själv. Någon kanske vet vad man kan göra.

Kör med HD4890 i Crossfire, och fpsn är omkring 30-35 ungefär hela tiden. Det flyter perfekt om jag kollar åt vissa ställen, men vänder jag mig om där det är mycket grejer eller liknande så känns det som fpsn droppar enormt (till 10-15). Det märkliga är att fpsn visar lika som när det flyter perfekt (30-35). Sätter jag "Shaders" till High så flyter allt perfekt hela tiden med konstant fps.

Jag antar att det är något med DX 10 och Crossfire. Inget liknande händer när jag kör med ett kort i.
Testat med Catalyst 9.6, 9.7 och 9.8 med samma resultat. Även överklockat osv osv. Windows 7 64 bit (inte betan) är det jag använder.

Permalänk
Medlem

Stäng av DX10 är mitt tips. Och sen fungerar väll inte Crysis helt optimalt på Windows 7 ännu.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”