Suzuki tar netbooken tillbaka till ursprunget

Permalänk
Melding Plague

Suzuki tar netbooken tillbaka till ursprunget

Suzuki Technology gör går emot trenden och bygger en netbook som till mångt och mycket liknar de ursprungliga modellerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte meningen med en netbook att ha bra batteritid?

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johii
Är inte meningen med en netbook att ha bra batteritid?

Inte nödvändigtvis. Man har ganska offta tillgång till eluttag.

Beror ju dock på vart man är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Är detta samma Suzuki som tillverkar bilar?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

haha 140 minuter batteritid. Lägg därtill att det där är baserat på när systemet i princip är obrukbart = grattis du har en "dator" som har sämre batteritid än jag vet inte vad.

140 minuter är ju verkligen skamligt... Om den är gjord för att vara portabel så tar jag gärna och plussar på vikten som adaptern har på batteriet och får längre batteritid. Att vara portabel räknar jag knappast att man är tvungen att vara nära ett eluttag hela tiden.

Permalänk
Medlem

trodde netbooks skulle utvecklas mot det bättre hållet, Suzuki går åt helt fel håll ^^

Visa signatur
Permalänk

rätt håll tycker jag, fast påtok för dålig bateritid

jag förstår mig dock inte på varför amd inte har en netbook plattform

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara en tablet-laptop med det där vridbara gångjärnet. Det hade varit nått!

Permalänk
Medlem

Vi hade velat se hur den ser ut uppfälld också!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag saknar dom lite mindre Netbooksen men den här batteritiden var ju för skamlig för något sånt...

Permalänk
Medlem

priset då?

Permalänk

MSI, Asus, Packard Bell har flera modeller med 10.2" skärm som väger 1 kg. 80 g är inte mycket skillnad. Så det är nog inte skärmen som de sparat in vikt på...

Önskar netbooktillverkarna bara tog ett fullstorlekstangentbord, smäckte dit en lika bred skärm, och sen pang en moderkaka med allt på och tjoff dit med en SSD och batteri.

Där har ni storleken för en netbook. Med en 16:9-skärm eller så samt utrymme för pekplatta/handstöd blir det 18x24 cm. Om det är pekskärm räcker det med 14x24 cm.

Och batteritiden är väl en faktor av storlek+vikt, så det var väl ingen överraskning?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HolyFather
MSI, Asus, Packard Bell har flera modeller med 10.2" skärm som väger 1 kg. 80 g är inte mycket skillnad. Så det är nog inte skärmen som de sparat in vikt på...

Önskar netbooktillverkarna bara tog ett fullstorlekstangentbord, smäckte dit en lika bred skärm, och sen pang en moderkaka med allt på och tjoff dit med en SSD och batteri.

Där har ni storleken för en netbook. Med en 16:9-skärm eller så samt utrymme för pekplatta/handstöd blir det 18x24 cm. Om det är pekskärm räcker det med 14x24 cm.

Och batteritiden är väl en faktor av storlek+vikt, så det var väl ingen överraskning?

Finns ju redan netbooks med tgb på typ 95-98% av full storlek...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HolyFather
MSI, Asus, Packard Bell har flera modeller med 10.2" skärm som väger 1 kg. 80 g är inte mycket skillnad. Så det är nog inte skärmen som de sparat in vikt på...

Önskar netbooktillverkarna bara tog ett fullstorlekstangentbord, smäckte dit en lika bred skärm, och sen pang en moderkaka med allt på och tjoff dit med en SSD och batteri.

Där har ni storleken för en netbook. Med en 16:9-skärm eller så samt utrymme för pekplatta/handstöd blir det 18x24 cm. Om det är pekskärm räcker det med 14x24 cm.

Och batteritiden är väl en faktor av storlek+vikt, så det var väl ingen överraskning?

Grejen med netbook är ju att de ska vara små och billiga, ska man smälla dit det du anser ovan så är det inte några 3000 kr vi snackar om utan snarare över 6. Vilket jag inte anser är ett skäligt pris på en netbook...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Allt hänger på priset. Jag tycker det är synd att netbooksen bara blir dyrare och dyrare.
Det finns väl ingen modell som ligger under 2000kr idag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twisted_cain
Allt hänger på priset. Jag tycker det är synd att netbooksen bara blir dyrare och dyrare.
Det finns väl ingen modell som ligger under 2000kr idag?

Men å andra sidan får du inte ens en ny handdator för det priset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
rätt håll tycker jag, fast på tok för dålig batteritid

jag förstår mig dock inte på varför amd inte har en netbook plattform

Det förstår jag, de går mer åt det billiga ultraportabla hållet precis som Intel CULV. Det handlar fortfarande om tiotals miljoner datorer. Och de behöver inte designa ett enda chip. AMD har begränsad tillverkningskapacitet och begränsade designresurser. Intel har många fabriker och många ingenjörer. De kan sätta något designcenter på att göra produkter som Atom.

Atom är dessutom en dålig lösning för datorer som vill vara riktiga datorer. Det är mer ämnat för MIDs och inbyggda system. Något som AMD ändå inte har några produkter för. Låt AMD designa en riktig mobile (notebook) processor och plattform först. Relikerna baserade på K8 vill jag faktiskt inte se. De är för dåliga på drivrutiner för Linux också. När de börjar använda några resurser för det så kanske det är intressant igen. Men Intel lär fortfarande vara bra mycket bättre när AMD kommer med Quadcores till laptops och nya chipsets.

Vad det gäller laptops, full-size laptops är billigare än mobiltelefoner. Kan folk köpa iPhones så kan de köpa dyrare netbooks. Det är därför de sprungit upp i pris. Folk kräver mer från dom, men de är fortfarande långt ifrån att kunna klara flash med H264 och vettig upplösning än. Allt hänger på mjukvaran och chipset för dessa små system dock. US15W har inga problem med 1080p i linux, men i Windows har de fortfarande problem med 720p och youtube pga mjukvara.

Gällande storleksökningen på netbooks beror det till stor del för att det inte finns några högupplösta små skärmar, de existerar inte enkelt inte, de var tvungna att gå upp i 9" för att ens få 1024x576. Ska man ha 1280x800 måste man ha minst 10.2". Och pga den billiga hårdvaran har letat sig till andra laptops. Man får också bara värdelösa batterier i de billigaste och minsta.

Permalänk

Nja, "måste". Jag hade 1920 på min 15"-laptop. Det finns ju olika dot pitch.

ficklampa, det som skiljer är skärmstorleken (blir väl 12-13"), men det är inte katastrof om de har en 2cm ram runt om en 10.2". Och då blir de ju inte dyrare.

Det jag var ute efter att poängtera var väl att ingen gör en netbook/laptop som jag vill ha den. Och ska man göra minsta möjliga bärbara utan att krympa tangenterna till barnstorlek är ju minimimåtten givna. Netbook eller laptop, är inte så viktigt vad de satt för etikett på dem.

Nå, den är i alla fall större än de här "nästan kunna stoppa i fickan, om du vill ha ett mjölkpaket som drar ner ena sidan av jackan"-mojängerna.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Finns ju redan netbooks med tgb på typ 95-98% av full storlek...

Jo, men liksom... går man ner från 10.2" till 7" så snackar vi inga 5%. Ideapad U110 m.fl. verkar mycket vettigare.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd

4 gb RAM på en netbook.
Trevligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HolyFather
Jo, men liksom... går man ner från 10.2" till 7" så snackar vi inga 5%. Ideapad U110 m.fl. verkar mycket vettigare.

Men det där är ju rätt onödigt? Om man nu ska ha fullstor tgb som du eftersöker, så har den ju en storlek, varför ska skärmen minskas till 7" när man har en yta på runt 10" till förfogande?

ELler missförstår jag dig bara?

Permalänk

Re: Suzuki tar netbooken tillbaka till ursprunget

Ja. Min poäng var att netbooks har mer med vikt och kostnad (standard chipsetlösning med samma låga prestanda/strömförbrukning) att göra, än skärmstorlek. Som syns på batteritiden hjälpte det inte att krympa skärmen på Suzukin.

Mitt problem var väl bara detta,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Suzuki Technology gör går emot trenden och bygger en netbook som till mångt och mycket liknar de ursprungliga modellerna.

Läs nyheten

"Skärmen är mindre än de netbooks som finns nu. Lika liten som på Eee PC som kom först. Då har jag en nyhet."

Medan Eee PC 1) inte var convertible, 2) inte var touchscreen, 3) inte hade minitangentbord, 4) inte hade 140 min batteritid. Bara undrade var likheten låg, antar jag!!!!!!

Och jag håller med en del som postat här. Posta nyhet. OK. Reportern (!) har varken pris eller specs. Varför inte vänta tills dessa släppts då, vad är det för fel med att vänta? Vi vet ju ändå inget mer om denna nu, eller tvingas söka reda på dessa uppgifter själva ändå. Blåäöh.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men å andra sidan får du inte ens en ny handdator för det priset?

Å andra sidan köpte jag min netbook för 1690 kr ny. Så det fanns billiga netbooks, men idag blir dem bara dyrare och dyrare.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

140 minuter är skrattretande! Suzuki Technology... Vad ska vi ha 4 gig RAM till i den? Touchscreen? Någon!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

vadå? räkna lite!

140min/60= lite över 2 timmar om man har tur.

ja och sen ? vad menar jag med det?

jo att till och med min standard strömslukande laptop räcker längre!

men nog talat om det nu, tala om allt bra istället!

det kanske är produkten som kommer att förändra värden!

och iaf jag som bara har min 16" laptop till slösurfning i soffan behöver inte mer än 2 timmars batteritid då jag inte sitter så länge vid datorn när jag ser på tv. vill jag sitta länge sätter jag mig vid ett bord med laddaren, eller helt enkelt den stationära...

så 2 timmar är rätt bra endå, om man bara än inom hemmet med datorn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Å andra sidan köpte jag min netbook för 1690 kr ny. Så det fanns billiga netbooks, men idag blir dem bara dyrare och dyrare.

Tja, det var nytt för mig, lust och komma med fler detaljer?

Permalänk
Medlem

Här finns fullständig specifikation om någon är intresserad:
http://www.suzuki.sg/productinfodetails.php?MID=P562J549E531&...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tja, det var nytt för mig, lust och komma med fler detaljer?

Acer Aspire One 110, 8 GB SSD, 512 MB ram kom den med, självklart en sunkig linux-dist också med något acer-GUI. Kör numera ubuntu 9.04. Uppgraderat till 2GB och försöker uppgradera SSD:n också men det är lite tajt om utrymme hehe...

---

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
140 minuter är skrattretande! Suzuki Technology... Vad ska vi ha 4 gig RAM till i den? Touchscreen? Någon!

Upp till 2-3 timmar är ungefär det man får ut på ett 3cell. Samt att det står UPP TILL 4 GB, dvs levereras troligtvis med 1-2 GB men stödjer maximalt 4.
Dock tycker jag det borde vara mer än 140 minuter eftersom Z530 drar mindre ström än N270/280.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Acer Aspire One 110, 8 GB SSD, 512 MB ram kom den med, självklart en sunkig linux-dist också med något acer-GUI. Kör numera ubuntu 9.04. Uppgraderat till 2GB och försöker uppgradera SSD:n också men det är lite tajt om utrymme hehe...

---

Upp till 2-3 timmar är ungefär det man får ut på ett 3cell. Samt att det står UPP TILL 4 GB, dvs levereras troligtvis med 1-2 GB men stödjer maximalt 4.
Dock tycker jag det borde vara mer än 140 minuter eftersom Z530 drar mindre ström än N270/280.

Kör de XP Home kommer de köra 1GB, kör de något annat kommer priset genast bli mer än en tusenlapp extra. Så det är bara om den inte är ämnad för den billiga marknaden. I Sverige finns det bara en enda netbook med Vista (företag behöver VB). Microsofts licenser kan vara kul ibland.

Både Aspire One 110 och PC900 har man kunnat fått för under 2000:- i mellan åt. Även med Windows. Men de utan hårddisk har ju fasats ut för att SSDs är inte alls billigare än en 160GB hårddisk för ett par hundra. Så DIYarna slipper köpa SD-kort och grejer i framtiden, men kommer fortfarande installera ram, eget OS och försöka montera in så mycket skit som möjligt i skalet Är det dyrare än förut? Egentligen inte, de snåla har aldrig köpt för ordinarie pris, och nu slipper man som sagt SD-kort om man kan få en rabatterad netbook med HDD. XP H är ingen kostnad för dessa så det kommer man få med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Acer Aspire One 110, 8 GB SSD, 512 MB ram kom den med, självklart en sunkig linux-dist också med något acer-GUI. Kör numera ubuntu 9.04. Uppgraderat till 2GB och försöker uppgradera SSD:n också men det är lite tajt om utrymme hehe...

Ah okej, hade nämligen för mig de alla kostade runt 3k när de kom som nya.