Grafikkort till film- och bildredigering

Permalänk
Medlem

Grafikkort till film- och bildredigering

Tja girls and gubbs!

Tänkte köpa grafikkort till bild och filmredigering på "normal nivå".

Program jag kör: Adobe Photoshop CS4, Adobe After Effects CS4, Sony Vegas 9.

Det jag kollat på är detta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441116

Vad säger ni? Mitt nätagg stöder tydligen SLI som är nvidia. Ska jag kanske ta ett nvidiakort? Prisklass 2000kr.

tack

Visa signatur

Det du inte vet, lider du inte av.

Permalänk

AMD är ett bra val. Ta HD4890.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Att det stödjer SLI tror jag snarare betyder att det stödjer flera grafikkort. Tror ej att det står "Stödjer Crossfire" på något. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Du tjänar bäst på ett nvida-kort med cuda som används av CS4 för att accelerera arbeten.

Permalänk
Medlem

Komplett har GTX260 för 1500 spänn, knip ett.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Sorry om jag har missat det, men var hittar man info om att Photoshop eller något annat Adobeprogram ska ha stöd för CUDA? Det enda som jag har sett själv är att zoom och rotationsfunktioner är OpenGl-accelererade mha grafikkortet.

Du behöver nog ställa frågan om de programvaror du använder stödjer antingen DirectX- eller OpenGLacceleration för att de ska kunna få nytta av ett fett grafikkort, annars borde du kunna köpa vilket budgetkort som helst.

Verkar även som att After Effects också stödjer OpenGLacceleration. Vet dock inte i hur stor omfattning det används av programmet.

(Sorry om jag kraschar ditt köpbehov av ett grymt grafikkort).

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Arbetar med After Effects och det är stor skillnad i prestandan beroende på vilket grafikkort du använder. I bland måste du köra på GPU istället för CPU om du ens ska orka hålla på med programmet och se resultat.

Permalänk

Tackar för länkarna, men hittar fortfarande inget om att Adobe ska ha stöd för CUDA i någon av sina programvaror. Det enda Adobe säger är att programmen i CS4-serien har stöd för grafikkort.

lundstrom.emil, jag kan förstå att du märker skillnad på grafikkort i After Effects eftersom det har stöd för OpenGL-acceleration (som både ATI och nVidiakort hanterar).

Sen verkar det vara så att workstationkorten har bättre drivrutinssupport för vissa bild- och videoredigeringsprogram. Själv skulle jag inte lägga dubbla eller ibland ännu mera pengar på workstationkorten, prestandan är inte i paritet med pengarna du lägger ut. Dock så finns det exempel på program som kräver workstationkort för att komma till sin rätt.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |