Intel X25-M G2 på Misco är testex

Permalänk

Intel X25-M G2 på Misco är testex

Har du köpt en Intel X25-M G2 från Misco, så kolla om det står FW: 02G2 precis som på den här bilden från Swec's testhårddisk:

Jag köpte en sådan för en månad sen då bara Misco hade dom på lager, och nu vet jag varför! Det är nämligen en en pre-release disk för tillverkare av hårdvara och test för tidningar.

Dom får ju givetvis inte säljas.

Skulle inte förvåna mig om hela partiet av diskar dom hade, som sålde slut direkt, var ett besudlat parti med pre-release diskar.

Så om du har köpt en SSD från Misco kolla upp om det är en pre-release och skicka tillbaks den! Ett annat sätt att kolla det på än etiketten är att försöka flasha den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Hombre
Har du köpt en Intel X25-M G2 från Misco, så kolla om det står FW: 02G2 precis som på den här bilden från Swec's testhårddisk.

Jag hoppas du anmäler detta.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vad sa Misco om detta?

Permalänk
Medlem

Ja men det är inte miscos fel, kanske fel hänga ut dom såvida du har varit i kontakt och dom inte tar sitt ansvar?

Permalänk
Medlem

Så FW: 02G2 skulle vara pre-release?

Permalänk
Medlem

betadiskar? vad är skillnaden is så fall mellan denna och den "riktiga"?
har inte köpt en utan bara av ren nyfikenhet.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
betadiskar? vad är skillnaden is så fall mellan denna och den "riktiga"?
har inte köpt en utan bara av ren nyfikenhet.

Det kan ju vara allt från prestanda förbättringar till bättre stabilitet.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
betadiskar? vad är skillnaden is så fall mellan denna och den "riktiga"?
har inte köpt en utan bara av ren nyfikenhet.

Jag antar att skillnaden är väldigt liten eller helt obefintlig. Det handlar väl säkert bara om speciellt utvalda exemplar (tror jag).

Det tråden handlar om är att ifall dessa är pre-release diskar så ska dessa inte säljas till konsumenter då dessa inte är menade att säljas.

MEN om dessa nu faktiskt är pre-release diskar kan jag inte svara på.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Min misstanke, är som sagt, att hela partiet var likadant, för hur ofta hamnar fel disk i en låda med legitima diskar? Kanske ofta, vad vet jag?
Det jag vet är att jag hade aldrig upptäckt det om inte det inte varit fel på firmware. Så jag tycker man måste informera dom som kanske har en sån disk så dom kan kolla upp det.

FW: 02G2 är vad jag fick läsa upp för Intels technical support i USA som jag ringde via skype, och han sa att det var en pre-release och att jag måste returnera disken.

Jag har fått RMA från Misco men dom vägrar skicka ut en ersättningsdisk. Utöver det har dom slutat sälja disken.

Skillnaden på "beta diskar" är att den inte har nån garanti, kan vara behäftad med buggar och inte får säljas!.

Permalänk
Avstängd

Varför hänga ut MISCO det är ju inte direkt så att dom har kämpat för att få tag på Pre-release diskar för att sälja, dom har ju en distrubitör som köper av och det är nog där felet ligger alltså inte hos MISCO, tala med dom istället för att hänga ut dom här...

Verkar lite som att det har blivit en trend att hänga ut alla affärer så fort det händer något, varför inte tala med dom direkt istället...

MVH
Emil

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Varför hänga ut MISCO det är ju inte direkt så att dom har kämpat för att få tag på Pre-release diskar för att sälja, dom har ju en distrubitör som köper av och det är nog där felet ligger alltså inte hos MISCO, tala med dom istället för att hänga ut dom här...

Verkar lite som att det har blivit en trend att hänga ut alla affärer så fort det händer något, varför inte tala med dom direkt istället...

MVH
Emil

Tror du dom kommer maila alla kunder som kanske fått en och be dom kontrollera?

Permalänk
Medlem

FW: 02G2
Det var den första versionen disken som skeppades från Intel till butikerna, som sedan togs tillbaks för att det fanns risk att disken blev korrupt om man satte lösen i bios.

http://www.h-online.com/security/Intel-X25-M-G2-SSD-defect-ca...

Alltså ingen beta disk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ch75
FW: 02G2
Det var den första versionen disken som skeppades från Intel till butikerna, som sedan togs tillbaks för att det fanns risk att disken blev korrupt om man satte lösen i bios.

http://www.h-online.com/security/Intel-X25-M-G2-SSD-defect-ca...

Alltså ingen beta disk.

Hepp

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Rubrik redigerad*

Kontakta Intel support? Ska väl räcka med en ny firmware om du prompt måste använda bios-lösenord.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Åter igen, de första leveranserna hade firmware 02G2.
Så att bara för att det står 02G2 på disken innebär det inte
att disken är felaktigt såld!

Permalänk

"FW: 02G2 är vad jag fick läsa upp för Intels technical support i USA som jag ringde via skype, och han sa att det var en pre-release och att jag måste returnera disken."
Jag väljer att tro på mina öron (Intels technical support) och mina ögon (fotona ^^)

"Skillnaden på "beta diskar" är att den inte har nån >garanti<, kan vara behäftad med buggar och inte får säljas!"

Det här är ingen anti-Misco tråd eller lös-mitt-problem-tråd utan information för dom som har köpt en SSD från Misco för drygt en månad sen.

Permalänk
Medlem

ALLA som sålt denna disken hade firmware 02G2.
På grund av buggen drog intel tillbaka diskarna.
Spelar ingen roll var du köpte disken när det gäller firmware.

Permalänk

Jaja, men om man har en 02G2 så borde man flasha den oavsett om du eller jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
ALLA som sålt denna disken hade firmware 02G2.
På grund av buggen drog intel tillbaka diskarna.
Spelar ingen roll var du köpte disken när det gäller firmware.

de blir nog värda rätt mycket om 10-20 år precis som pre-pentium processorerna med beräkningsbuggen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
misco.se

Hej El_Hombre (och ni andra).

Som vi sade när du var i kontakt med vår kundtjänst så är detta absolut inte en testdisk eller liknande "fuldisk". Vi följde upp ditt ärende och fick svar från Intel Sverige att detta är en korrekt disk med den firmware som levererades ut i första batchen. Dock drogs den tillbaka från försäljning av Intel i väntan på nästa version av firmware som löser buggen med lösen på disken. I övrigt så presterar disken enligt Intels specifikationer.

Du har alltså fortfarande full garanti med alla villkor som du kan förvänta dig för en produkt som denna.

Du fick erbjudandet att få disken utbytt direkt när diskar finns tillgängliga för utbyte. Ett utbyte innebär alltså att du KOSTNADSFRITT skickar in disken till oss och vi skickar ut en ny disk till dig. Du ville inte detta, utan ville ha utbytesdisken i förväg så du kunde köra en cloning på disken direkt till den nya disken, så du slapp arbetet med ominstallation eller användande av en backupdisk.

Tyvärr fungerar inte Intels garantier så. Så när du i detta forum skriver att vi vägrar skicka ut en ny disk till dig så låter det kanske aningen mer dramatiskt än det är..

Den nya firmwaren som löser problemet är nu släppt och alla osålda diskar som Intel hade producerat har nu blivit uppgraderade med den nya mjukvaran. Och alla sålda diskar kan lätt flashas med den nya mjukvaran som finns för nedladdning på Intels hemsida.

Jag kan hålla med att det är olyckligt att en disk kan ha en barnsjukdom, men så kan det ibland vara om man är först med det senaste inom IT. Vi kommer att få leva med löpande firmwareuppdateringar på de flesta IT-prylar.

Jag hoppas att detta kastar en aning ljus på detta ärende. Vi gör vårt bästa för att dels köpa hem de eftertraktade modellerna samtidigt som vår kundtjänst hjälper till så mycket de kan om något problem uppstår.

Med Vänlig Hälsning,
/Jonas Dahlborg, Marknadschef MISCO

Permalänk
Medlem

Tack Jonas, bra skrivet om tycker att det är fel att hänga ut butiker, vilken det nu än är, och speciellt när TS hade vetskap om att ni erbjudit byte kostnadsfritt
då TS inte godtagit erbjudandet, får han skylla sig själv.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misco.se
Hej El_Hombre (och ni andra).

Som vi sade när du var i kontakt med vår kundtjänst så är detta absolut inte en testdisk eller liknande "fuldisk". Vi följde upp ditt ärende och fick svar från Intel Sverige att detta är en korrekt disk med den firmware som levererades ut i första batchen. Dock drogs den tillbaka från försäljning av Intel i väntan på nästa version av firmware som löser buggen med lösen på disken. I övrigt så presterar disken enligt Intels specifikationer.

Du har alltså fortfarande full garanti med alla villkor som du kan förvänta dig för en produkt som denna.

Du fick erbjudandet att få disken utbytt direkt när diskar finns tillgängliga för utbyte. Ett utbyte innebär alltså att du KOSTNADSFRITT skickar in disken till oss och vi skickar ut en ny disk till dig. Du ville inte detta, utan ville ha utbytesdisken i förväg så du kunde köra en cloning på disken direkt till den nya disken, så du slapp arbetet med ominstallation eller användande av en backupdisk.

Tyvärr fungerar inte Intels garantier så. Så när du i detta forum skriver att vi vägrar skicka ut en ny disk till dig så låter det kanske aningen mer dramatiskt än det är..

Den nya firmwaren som löser problemet är nu släppt och alla osålda diskar som Intel hade producerat har nu blivit uppgraderade med den nya mjukvaran. Och alla sålda diskar kan lätt flashas med den nya mjukvaran som finns för nedladdning på Intels hemsida.

Jag kan hålla med att det är olyckligt att en disk kan ha en barnsjukdom, men så kan det ibland vara om man är först med det senaste inom IT. Vi kommer att få leva med löpande firmwareuppdateringar på de flesta IT-prylar.

Jag hoppas att detta kastar en aning ljus på detta ärende. Vi gör vårt bästa för att dels köpa hem de eftertraktade modellerna samtidigt som vår kundtjänst hjälper till så mycket de kan om något problem uppstår.

Med Vänlig Hälsning,
/Jonas Dahlborg, Marknadschef MISCO

HAHA!! Bra jobbat misco! Man ska inte alltid lite på kunderna!

Fy skäms och smutskasta Misco El_Hombre !

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Hej Jonas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av misco.se
Som vi sade när du var i kontakt med vår kundtjänst så är detta absolut inte en testdisk eller liknande "fuldisk". Vi följde upp ditt ärende och fick svar från Intel Sverige att detta är en korrekt disk med den firmware som levererades ut i första batchen. Dock drogs den tillbaka från försäljning av Intel i väntan på nästa version av firmware som löser buggen med lösen på disken. I övrigt så presterar disken enligt Intels specifikationer.

Du har alltså fortfarande full garanti med alla villkor som du kan förvänta dig för en produkt som denna.

Jag baserar det jag trodde på och skrev på vad flashningsresultatet visade (se bild) och vad Intels support sa och jag hade ingen anledning att misstro Intel såklart. Han sade att disken inte fick säljas, att det inte fanns någon garanti på den och att jag måste lämna tillbaks den. Finns ett Intel case number i mailet, borde väl stå nåt där?

Citat:

Du fick erbjudandet att få disken utbytt direkt när diskar finns tillgängliga för utbyte.

Stämmer inte. Jag fick ett RMA och när jag fortfarande inte var nöjd: "Ditt RMA är giltigt i 10 arbetsdagar".

Citat:

Ett utbyte innebär alltså att du KOSTNADSFRITT skickar in disken till oss och vi skickar ut en ny disk till dig. Du ville inte detta, utan ville ha utbytesdisken i förväg så du kunde köra en cloning på disken direkt till den nya disken, så du slapp arbetet med ominstallation eller användande av en backupdisk.

Stämmer inte igen. Direkt saxat ur mailet: "Jag köper ytterligare en disk när ni får in nya. Jag klonar den disken och returnerar den gamla. Ni betalar tillbaks den gamla diskens kostnad, ev. priskillnad och frakt för den nya." Jag tycker inte den meningen lämnar utrymme för misstolkning.

Citat:

Tyvärr fungerar inte Intels garantier så.

Det handlar ju faktist inte om Intels garantier utan om ni litar på kunden. Ni kan utan problem skicka kunden en ny disk utan att kunden skickar in sin, vänta på att den felaktiga kommer in, skicka den till Intel och hoppas att det verkligen är fel på den (hög tillit).
Eller vänta tills kunden skickar in sin disk, skicka en ny direkt till kunden och anta att Intel hittar fel på den (låg tillit).
Eller eran metod, vänta tills kunden skickar in sin disk, skicka den till Intel, vänta tills en ny kommer tillbaks från Intel och sedan skicka den till kunden (ingen tillit).
Eller göra det som jag föreslog och låta kunden köpa en ny disk via dom vanliga kanalerna, ta emot kundens dåliga disk, skicka in den till Intel och sedan betala tillbaks om det hittas fel på den (ingen tillit men nöjdare kund!). På Webhallen har jag t.ex. lämnat in ett felaktigt moderkort och annat över disk och fått en ny utbytt på studs. Det är fina grejer det!

Citat:

Så när du i detta forum skriver att vi vägrar skicka ut en ny disk till dig så låter det kanske aningen mer dramatiskt än det är..

Jag förkortade det jag skrev här ovan med att ni inte ville skicka ut en utbytesdisk, vilket ni inte gör. Men jag tar tillbaks det!

Citat:

Den nya firmwaren som löser problemet är nu släppt och alla osålda diskar som Intel hade producerat har nu blivit uppgraderade med den nya mjukvaran. Och alla sålda diskar kan lätt flashas med den nya mjukvaran som finns för nedladdning på Intels hemsida.

Jag kan hålla med att det är olyckligt att en disk kan ha en barnsjukdom, men så kan det ibland vara om man är först med det senaste inom IT. Vi kommer att få leva med löpande firmwareuppdateringar på de flesta IT-prylar.

Jag hoppas att detta kastar en aning ljus på detta ärende. Vi gör vårt bästa för att dels köpa hem de eftertraktade modellerna samtidigt som vår kundtjänst hjälper till så mycket de kan om något problem uppstår.

Att disken faktist inte var en fuldisk var det ju bara en på Misco (produktchefen) som visste annars hade ni ju inte kontaktat Intel och skickat ut en tidsbegränsad RMA utan bara sagt åt mig igen att vänta på en ny firmware. Hade jag inte vägrat skulle jag suttit just nu utan dator och och varit lite smått frustrerad.

Många missförstånd och dålig information men det löste sig till slut!