Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Programmera ett mobilspel?

Hej!

Jag har som projektarbete fått i uppgift att programmera ett mobilspel.

Jag har ungefär ett år på mig att lära mig allt jag behöver och lyckas få fram en färdig produkt.

Eftersom jag just har börjat har jag ett par frågor, och jag skulle vara tacksam om någon här kunde svara på dem!

Vilket programmeringsspråk ska jag lära mig (antar att det är Java)?

Vilket program ska jag ladda ner och programmera i (som Visual Studio för C++)?

Finns det en bra sida/bok för att lära sig grunderna?

Jag har beställt boken 'J2ME Game Programming' för 522 kronor, var det ett klokt beslut?

Har ni några tips bortom frågorna? Vore väldigt tacksam isåfall!

Permalänk
Medlem

Ladda ner JavaME
Eclipse är ett bra IDE, tycker du ska ladda ner det också.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Ladda ner JavaME
Eclipse är ett bra IDE, tycker du ska ladda ner det också.

Tack! Nu behöver jag bara lära mig hur man skriver i Java.. xD

Finns det någon bra sida som du skulle kunna rekommendera?

EDIT: Vad är skillnaden på NetBeans och Eclipse? :s

Permalänk
Medlem

Netbeans har ju mobilemulator med java och java fungerar ju på många mobiler. Sen kan man använda C# (vs08) som har mobilemulator till windows mobile, tex för wm6.1 kan man tanka ner nya images... man kan också ställa in så programmet man debuggar går direkt på telefonen genom datakabel osv.

Permalänk
Medlem

Betyder det att NetBeans är bättre för att programmera mobilspel?

Permalänk

Det beror ju helt på vad syftet är. Finns ju en del intressanta nya moderna mobila plattformar som Android och iPhone.
Vill du tjäna mycket pengar så skriv ett bra spel till iPhone. Detta kräver ju dock en Mac.

Annars tycker jag själv Android är mest intressant. http://developer.android.com/index.html

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Netbeans är en bra utvecklingsmiljö som jag personligen gillar, eclipse har jag använt till icke mobilprogrammering, vet ej om det finns emulator/mobilprojekt osv, skulle inte tro det blir bättre eller enklare än med netbeans iaf.