Phenom II x4 940 hög värme och på 2.3 GHZ?

Permalänk
Medlem

Phenom II x4 940 hög värme och på 2.3 GHZ?

Hej!

Som titeln säger, processorn känns inte igen av windows vista... den ligger endast på 2.3 GHZ när den är ocklockad... jätte konstigt, när jag klockade upp den till 3.0 GHZ med multipliern på 14, så krashade datorn och jag fick "CLEARA CMOS" Väldigt konstigt...IGEN. Att den ligger i 54 grader Idle samtidigt som den ligger på 2.3 GHZ ... gör inte saken bättre..... så snälla hjälp mig... (ja det är en BE)

Här kommer en bild från CPUz där ser ni tydligt att inte den heller känner igen den och att den ligger på väldigt låga inställningar... hjälp mig

Permalänk
Hedersmedlem

Är den biosversion du kör på kompatibel med 940:an?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

samt, processorn klockar ner sig i windows när den inte används för så mycke. Den hoppar upp när den behövs.
Temps ger inte alltid rätt värde.
Kontrollera mjukvaran för ditt moderkort.
Har du fullt stöd?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Det är inte cool & quiet som spökar då, eller energispar funktionen i Vista.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

kan kolla, men verkar konstigt... kan vara bios som spökar... får testa att uppdatera... men varför den höga tempen? Men ni ser ju att multipliern ligger på 11.5 och bus speeden på 200, 11.5 gånger 200 blir ju; ungerfär 2300.... Men det står när jag startar datorn att den är 2.3 GHZ snabb... så ja tror inte det är det.... hjälp?!?

Permalänk
Medlem

Det är inställningar i Bios och inte Windows som klockar din processor.

Det är mycket möjligt att Bios måste uppdateras för att hantera din processor på ett korrekt sätt, det kan helt enkelt vara så att Bios/Mobo inte känner igen din processor. Jag skulle börja med att flasha Bios med senaste versionen.

Men som sagt ... ADMs funktion "cool & guiet" sänker processorhastigheten vid låg belastning vilket ger låg läsning i CPU-Z. Har du tagit skärmdumpen med obelastad dator är "Core Speed" låg (ned mot 800 Hz för min X3 720).

Den höga CPU temperaturen har dock inget med ovanstående att göra. Är CPU-kylaren korrekt monterad? Felmonterad eller utan kylpasta kan temperaturen bli mycket hög även vid obelastat CPU (jo, jag har testat att felmontera ... ).

Den låga processorhastigheten kan möjligtvis också bero på dålig CPU-kylning. Att den "kraschar" om du klockar till 3.0 Ghz kan mycket möjligt bero på att temperaturen ökar snabbt och blir för hög!

Kolla kylningen!

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
samt, processorn klockar ner sig i windows när den inte används för så mycke. Den hoppar upp när den behövs.
Temps ger inte alltid rätt värde.
Kontrollera mjukvaran för ditt moderkort.
Har du fullt stöd?

Min gör inte det.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

... och vad är det DIN inte gör? Hoppar upp när det behövs?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Lånar tråden en snabbis!

Bara jag som inte kan göra en validation i CPU-Z?
"CPU-Z is outdated" ???

Jeboor: Ladda hem och flasha om! så borde dina problem vara lösta tycker jag!
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_DownloadF...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

tack allihopa... jag är ny på att flasha bios... så hur gör jag? vill verkligen inte pajja ngt :S

Permalänk
Hedersmedlem

Har du en USB:sticka så ta och ladda ner bioset uppackat till den, använd sedan Q-flash som jag antar att du har på ditt moderkort (eftersom det är ett GigaByte-kort). Hur du gör med Q-flash står i din moderkortsmanual, som också finns att ladda hem på nätet från GB hemsida.

Good Luck!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
tack allihopa... jag är ny på att flasha bios... så hur gör jag? vill verkligen inte pajja ngt :S

Har ingen direkt koll på Gigabyte.. men om de är som ASUS gör du såhär.. du går in i BIOS och letar efter något som heter Q-Flash..

BIOS/Rom filen ska du ha på en USB sticka.. Och den ska ju såklart vara ikopplad.. sen in i Q-Flash och flasha om där.. brukar oftast vara mycket enkelt sålänge man hittar programmert man ska flasha med..

In i BIOS.. sen skulle jag tippa på under fliken Tools om du har en sådan.. Tror de ska heta Q-Flash iaf! BIOS på en USB sticka och flasha OM!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

funkar det med en USB sticka? för ja har Q Flash, så jag försökte, men de hittade inte filen på min USB :S

Permalänk
Hedersmedlem

Är din USB-sticka Fat32 formaterad, eller ligger där NTFS?
Den måste nämligen ha det förstnämnda för att funka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

flashade nyss om bios, alla problem lösta utom ett problem... det är värmen... 55 C idle i windows... får ta o kolla upp fläkten eller liknande... tack så mycket annars

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
flashade nyss om bios, alla problem lösta utom ett problem... det är värmen... 55 C idle i windows... får ta o kolla upp fläkten eller liknande... tack så mycket annars

Kör du med medföljande kylare? jag idlar ca 40C och då kör jag ändå 1.52V

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Kör du med medföljande kylare? jag idlar ca 40C och då kör jag ändå 1.52V

Pssst: I din sign: Vad är Kingtsone för minne?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)