Permalänk
Medlem

xorg.conf

Tjo

X vägrar som sagt att skriva till /etc/X11/xorg.conf alls; utan ger erro; "Couldn't parse xorg.conf!" eller snarlikt, dessutom slutar taskbaren att funka när jag har dubbelskärm igång ;s

Störigt eftersom jag måste ställa in bildskärmarna varje gång jag startar min laptop

Några råd?

(Kan lägga in lite screens när jag kommer hem, ~2H)

Permalänk

Kan du posta din xorg.conf?

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Fel rättigheter på filen kanske?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Posta din xorg.conf fil samt tala om för oss vad för grafikkort du använder.

Tips:
GeForce kan utnyttja nVidias TwinView och är lite annorlunda sett till konfigurationen när det kommer till flera bildskärmar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voidhanger
Kan du posta din xorg.conf?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Posta din xorg.conf fil samt tala om för oss vad för grafikkort du använder.

Tips:
GeForce kan utnyttja nVidias TwinView och är lite annorlunda sett till konfigurationen när det kommer till flera bildskärmar.

Yes; http://pastebin.com/m7c4e0bd2

Jag sitter på en Acer 5738G med ett GeForce G105M.

Permalänk
Medlem

Rättigheterna då? Kollat dem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Rättigheterna då? Kollat dem?

Ursäkta min dumhet, jag är ny

Innebär det att jag ska ändra "ägare" i permissions?

Det exakta errormeddelandet är; Failed to parse existing etcetcetc"

Permalänk
Medlem

testat att helt köra utan xorg.conf? har för mig att jag helt tog bort min och det funkat gallant, men det kankse bara är jag som är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ri
testat att helt köra utan xorg.conf? har för mig att jag helt tog bort min och det funkat gallant, men det kankse bara är jag som är ute och cyklar.

Ja, det funkar inte vackert då en tvåskärmskonfig måste ställas in varje gång man startar en session

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Ursäkta min dumhet, jag är ny

Innebär det att jag ska ändra "ägare" i permissions?

Det exakta errormeddelandet är; Failed to parse existing etcetcetc"

Nej, bara titta vad det är för rättigheter under "permissions". Dock har jag inte koll på hur man ser sånt utan att faktiskt ha startat x.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Nej, bara titta vad det är för rättigheter under "permissions". Dock har jag inte koll på hur man ser sånt utan att faktiskt ha startat x.

Okej okej!
Har du koll på hur man får bort *Mintlogo+Menu* på menyknappen oich byter ut den mot valfri, vacker ikon? :3

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta är problemet, men är det verkligen klokt att låta "others" ha read and write? Bör inte det vara read only där? (jag uttrycker det som en fråga eftersom jag inte har 100% koll jag heller... )

Angående menyn så har jag inte koll på det, men googla på det. Programmet heter "gnome-panel".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Ja, det funkar inte vackert då en tvåskärmskonfig måste ställas in varje gång man startar en session

två skärmar ändrar ju förutsättningarna :). borde kanske fungera att lägga in xrandr-kommandot i .xinitrc? bara jag som tänker högt, förstår om du vill fixa xorg.conf

Permalänk
Inaktiv

Vad jag kan se har din xorg.conf som du postade inget som helst med två skärmar att göra? Skippa filen helt, och bygg ett litet smidigt xrandrskript som körs vid start istället! Långt enklare än att pula med sånt där.

En annan tanke... finns det inte en kontrollpanel för nvidia? Har för mig att man kan ställa in där, och spara automatiskt till xorg.conf... Då borde den väl bli rätt? Du måste köra programmet som root, förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Vad jag kan se har din xorg.conf som du postade inget som helst med två skärmar att göra? Skippa filen helt, och bygg ett litet smidigt xrandrskript som körs vid start istället! Långt enklare än att pula med sånt där.

En annan tanke... finns det inte en kontrollpanel för nvidia? Har för mig att man kan ställa in där, och spara automatiskt till xorg.conf... Då borde den väl bli rätt? Du måste köra programmet som root, förstås.

Jesus, det vill ju inte spara till xorg.conf, därför finns det inte mina inställningar där

Permalänk
Medlem

Så du menar att nVidias egna kontrollpanel inte har rättigheter att skriva till konf-filen för xorg?
Säker att du kör den som root? (sudo nvidia-blabla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Så du menar att nVidias egna kontrollpanel inte har rättigheter att skriva till konf-filen för xorg?
Säker att du kör den som root? (sudo nvidia-blabla)

...Nä

Dum man är
'

EDIT; Funkade inte ens med gksudo nvidia-settings ><

Har du nån aning om varför nya applications inte kommer upp i taskbar, som för övrigt stannar på laptopskärmen fast jag sätter den andra till main? ;_;

Permalänk
Medlem

Lånar lite av tråden!

Jag kör ubuntu 9.04 och jag vill köra ut 720P/50 till HDTV:n (LG 42 plasma)

Problemet är att om jag väljer i nvidiasettings 1280x720 så blir bilden alldeles för stor (och blek).

Har provat massor med modelines i xorg.conf utan resultat.
Jag vet att tv:n klarar 720P/50 för jag körde mediaportal tidigare i Vista.

Nån som har tips på hur fasen jag kan fixa problemet?

har nvidia 8500GT, ubuntu 9.04, kör via DVI-HDMI till TV, samt XBMC.

Det måste väl ändå finnas nån sorts standard HDTV output via xorg.conf som man kan ställa in?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Permalänk

kört nvidia-config med sudo?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Lånar lite av tråden!

Jag kör ubuntu 9.04 och jag vill köra ut 720P/50 till HDTV:n (LG 42 plasma)

Problemet är att om jag väljer i nvidiasettings 1280x720 så blir bilden alldeles för stor (och blek).

Har provat massor med modelines i xorg.conf utan resultat.
Jag vet att tv:n klarar 720P/50 för jag körde mediaportal tidigare i Vista.

Nån som har tips på hur fasen jag kan fixa problemet?

har nvidia 8500GT, ubuntu 9.04, kör via DVI-HDMI till TV, samt XBMC.

Det måste väl ändå finnas nån sorts standard HDTV output via xorg.conf som man kan ställa in?

Fel upplösning det ska vara 1366x768 för HD upplösning.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Fel upplösning det ska vara 1366x768 för HD upplösning.

Alternativt 1024x768 för vissa (äldre?) plasma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaso
Kan det här hjälpa?

http://forum.mandriva.com/viewtopic.php?t=114048

Har inga sådana problem.

Citat:

kört nvidia-config med sudo?

Jag har provat men inga får inga "fler" inställningar förutom att jag kan skriva över xorg.conf filen.

Citat:

Fel upplösning det ska vara 1366x768 för HD upplösning.

Nja snarare 1024X768, min plasma har några år på nacken. Den upplösningen fungerar fint (pixelmappat) men det går inte köra 50hz. Därför måste jag köra 720P (1280x720) och köra den i 720p/50hz som jag vet TV:n stöder. (HD ready standard)
Jag måste på något sätt hitta en modeline som min TV accepterar och som inte leder till overscan. Jag har provat hämta EDID.BIN filen men kan inte utläsa något av den då jag inte hittat någon guide för detta.

Märkligt att nvidia inte lagt med standard HDTV output i nvidia-settings, precis som de gjort i windows drivrutinerna.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Skall alltså på något vis ställa in XORG.conf typ så här men får inte till det.
Relevanta sektioner i xorg.

Citat:

Section "Monitor"
DisplaySize 510 330
HorizSync 28-51
Identifier "Monitor2"
ModelName "LG42PC1R"
Option "PreferredMode" "720P"
VendorName "LG42PC1R"
VertRefresh 50-60
Option "UseEDIDDpi" "FALSE"
EndSection

Section "Screen"
DefaultDepth 24
Option "TVOutFormat" "DVI"
Option "TVStandard" "HD720P"
Option "TVOverScan" "0.0"
Option "ModeValidation" "NoEdidModes"
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "nvidia-auto-select"
EndSubSection

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=131653

No EDID modes pga nvidiasettings läser av TV:n föreslagna PC upplösningar som jag inte vill använda.
Gjorde om de uppgifterna från länken ovan. Men någonting blir galet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1