Permalänk
Medlem

Pingen går upp då jag spelar

Hej!

Jag har ett problem angående min ping då jag spelar spel såsom, Cs,
Battlefield 2142 och även 1943 på mitt xbox.

Problemet är att när jag är inne på en server så kan jag ligga på ungefär 20 i ping. Men Ibland så hoppar pingen upp till drygt 100 - 200 i några sekunder.

Jag har hela tiden trott att det var vårt TV bredband som gjorde att pingen gick upp. Men fick nyss reda på efter att ha sagt upp TV bredbandet att problemet kvarstår.

Jag har Telia 24 mbit.

Vad är det som spökar egentligen?

Tack i förväg. // Micke

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Eftersom du har samma problem på xbox såsom pc så måste det vara router / modem problem.. Kika om det finns någon nyare firmware till router, kanske kan hjälpa..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Den uppdaterar firmware varje gång man startar om modemet.
Har snackat med Telia och dom sa att jag hade senaste.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

blir det lika dant om du kopplar dig rakt in i uttaget istället för via routern?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Då ping är är lågprioriterat i routrar med QoS så kommer ping-paketeten att få vänta vid hög belastning. Samma gäller servern. Spelens paket orioriteras på bekostnad av pingen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

kolla med telia så dom stängt av interleave igen i samband med du sagt upp ditt nät.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Hejsan.

Jag kollar gärna om interleaven är rätt ställd efter avslutet av digitaltv.
Skicka dina uppgifter till mig via detta formulär så återkommer jag till dig så fort jag kan.
Glöm inte att skriva att det är jag som bett dig kontakta oss.
På detta sätt slipper du sitta och vänta så länge i kö och riskerar inte att du får prata med en handläggare som inte har någon aning om vad interleave är för något.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Då ping är är lågprioriterat i routrar med QoS så kommer ping-paketeten att få vänta vid hög belastning. Samma gäller servern. Spelens paket orioriteras på bekostnad av pingen.

Avskyr Budget QoS från diverse privat isp i mitt fall tele2 det är verkligen värsta skiten jag varit med om dem köper in en budget pryl som det inte går att öppna portar på helt utan att man samtidigt stänger av nat jag menar hur fan tänker man då Sen så ödelägger deras QoS i princip möjligheten till vettigt spelande helt och att prata i tfn samtidigt som man har någon lite mer krävande internettrafik med grundconfigen är i princip uteslutet.

Jag har löst det hela på följande sätt jag använder en D-link DGL4100 som router kopplad till coaxmodemet i den kollar jag in mina maskiner tele2s router (måste ju ha den för tfn annars hade jag kastat ute den genom fönstret)

Detta funkar faktiskt helt ok nu hade lite problem i början med att coaxmodemet inte var helt kompis med d-linken och ogillade nya macadresser men det fungerat riktigt bra ett tag nu.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem