Permalänk

Tips på nytt RPG?

Hejsan!
Vaknade upp denna lördagsmorgon med ett jävla sug efter ett bra rpg. Singleplayer ska det vara! Skulle vara grymt tacksam om någon kunde ge ett par bra tips. Några spel som jag kört igenom och älskat:

KOTOR (båda).
NWN
NOX
D2
Oblivion
BG2

Jag gillar både fantasy och sci-fi. Musiken och storyn är mycket viktiga. Älskar "känslan" i t.ex. KOTOR. Ska vara lite mystiskt.
Kanske lite dåligt med information, men känner att hjärnan gick på rast nu.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Mass Effect...

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Gillade du Oblivion och kan står ut med föråldrad grafik så är Morrowind ett måste, bättre än Oblivion på alla punkter utom just graffen.

Annars borde du testa Mass Effect, sci-fi med förhållandevis mycket action, men med den absolut bästa storyn och röstskådespeleriet jag stött på i ett spel, varning för ganska ljumma sidoquests dock...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

The Witcher, Jade Empire och Vampire the Masquerade: Bloodlines.

Kan även tipsa om Alpha Protocol och Dragon Age: Origins som kommer ut inom en snar framtid.

Visa signatur

Asus P7P55D - Core i5 750 - XFX Radeon HD4890 1GB - Corsair TX 650W - Antec P182 - Corsair 2x2048MB 1333MHz DDR3 - 640GB WD Caviar Black - Eizo FlexScan S2402WSE

Permalänk
Medlem

Final Fantasy spelen?

JRPG har en viss charm också.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

JRPG, vad står det för?

Annars kommer ett ganska lovande spel ut om du gillar hack n' slash RPG's ut den 27/10, Torchlight heter det. Några som var var med och gjorde diablo 2 är med och utväcklar det.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

kanske borderlands som kommer i oktober?, singleplayer och/eller co-op på 4 pers

http://www.fz.se/spel/borderlands

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
JRPG, vad står det för?

RPG á la japansk/östasiatisk stil.

Klassiska kännetecken är deras ofta dramatiska, linjära och i många avseenden mycket mer utvecklade stories än västvärldens sandlåde-modell.

Anses ibland vara interaktiva filmer.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Stort tack för alla tips!
Får till att börja med bli att testa Mass Effect. Verkar mysigt.

Permalänk

Nytt RPG som i släppt nyligt eller som i att du inte spelat det förr?
Tycker det kryllar av bra RPGs på SNES iaf.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Om du har spelat igenom Oblivion så är Fallout3 ett alternativ...samma spelutvecklare och grafikmotor.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Instämmer på Fallout3. Bästa rollspelet på länge. Önskar bara att någon kunde göra Baldurs Gate3 och lyckas lika bra.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Mass Effect 2 kommer i vår nån gång också.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Glömsk

Om du ännu inte spelat Planescape: Torment är det ett bra alternativ. Skulle säga att det är lika bra som Baldurs Gate 2, alltså att det förmodligen är det bästa CRPG:et någonsin.

Planescape: Torment har vissa egenskaper som gör att det är mer awesome än BG2. Jag vill inte avslöja vad mer detaljerat, men det finns så ohyggligt många sätt man kan klara spelet på som helt saknas i andra liknande spel.

Helt klart värt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Om du ännu inte spelat Planescape: Torment är det ett bra alternativ. Skulle säga att det är lika bra som Baldurs Gate 2.

Fast det är svårt att förlika sig med grafiken på vissa av de här gamla spelen, och jag anser nog att Torments grafik ligger efter BG2. Visst, grafiken är inte livsviktig i rollspel, men man vill ju inte sitta och reta sig heller.
Drömmen är ju att någon skulle sätta sig och rensa upp BG, BG2, Torment och Icewind Dale-spelen. Inte göra grafiken så mycket bättre, utan mer fixa dem så att de blev anpassade till dagens widescreen och upplösning.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore

Fast det är svårt att förlika sig med grafiken på vissa av de här gamla spelen, och jag anser nog att Torments grafik ligger efter BG2. Visst, grafiken är inte livsviktig i rollspel, men man vill ju inte sitta och reta sig heller.

Mitt favorit-RPG sen många år tillbaks är Angband, som inte har någon grafik att tala om alls. Det kör med text istället (även om det går att spela med grafik också), och text blir ju aldrig gammalt. Men jag håller med att det kan bli lite tråkigt att spela ett spel om grafiken är allt för gammal. Biowares Infinity Engine som bl.a. BG och Torment använder tycker jag dock hänger med bra än, men det är väl upp till var och en vart gränsen går. Själv sitter jag och längtar till Dragon Age, det ser riktigt bra ut, både spel- och grafikmässigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore

Drömmen är ju att någon skulle sätta sig och rensa upp BG, BG2, Torment och Icewind Dale-spelen. Inte göra grafiken så mycket bättre, utan mer fixa dem så att de blev anpassade till dagens widescreen och upplösning.

Det finns ju widescreen mod till de spelen, som gör att du kan använda fler upplösningar än de ursprungligen stödjer.

Permalänk
Medlem

PS:T baserades på BG om jag inte missminner mig, och dom hade lite problem att anpassa den helt som dom ville (med avseende på mängden text bl.a.). Grafikmotorn gick i princip ut på att du målade upp en statisk miljö och sen slängde in lite sprites för att representera dynamiska objekt. Det gör det även svårt att ändra/förbättra upplösning o.s.v., eftersom du nästan måste bygga upp hela den grafiska delen av spelet från grunden. Skulle dock inte ha något emot om någon fick för sig att hotta upp några av klassikerna med en 3D motor och så, men det lär nog inte hända.

Permalänk
Medlem

finns enormt mycket välutvecklade mods. går att få högre upplösning i både bg och planescape. google it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Mass Effect...

det är precis det du söker.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Citat:

finns enormt mycket välutvecklade mods. går att få högre upplösning i både bg och planescape. google it.

Högre upplösning i den bemärkelsen att samma del av bilden får fler pixlar, eller i den bemärkelsen att bilden zoomas ut så att man ser mer av den utan att förlora kvalitet? Det första alternativet kräver som sagt att man gör om nästan allt, i alla fall om de extra pixlarna ska tillföra något, det andra alternativet anpassar bara den existerande grafiken till ett annat format men förbättrar den egentligen inte. Om det faktiskt finns något som förbättrar grafiken är jag mycket intresserad, men senast jag kollade så hittade jag inget sådant.

Permalänk
Medlem

drakensang

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
RPG á la japansk/östasiatisk stil.

Klassiska kännetecken är deras ofta dramatiska, linjära och i många avseenden mycket mer utvecklade stories än västvärldens sandlåde-modell.

Anses ibland vara interaktiva filmer.

Och killar som ser ut som tjejer

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk

Om du inte har något emot att spela äldre spel kan jag gott och glatt rekommendera Chrono Trigger till snes, mycket bättre RPG spel finns det nog inte.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Om du inte har något emot gammal grafik så är ju fallout 2 nästan ett måste, det är definitivt ett av de bästa rollspelen som finns enligt mig (3:an tyckte jag dock var helt värdelös)

Permalänk

Final fantasy spelen <3

Sen Chrono trigger till snes är awesome

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Rekommenderar verkligen Vampire - The Masquerade Bloodlines!
Även Dark Messiah Of Might And Magic, rätt så likt oblivion

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Och ska du testa Morrowind så lägg in MGE (morrowind graphics extender) så får du superb grafik om din burk orkar

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)