Permalänk
Medlem

Dött moderkort eller död CPU?

Hej!

Jag har en gammal pärla från 2003 som har funkat bra i många år, fram tills nu.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2
Processor: Pentium 4 2,4 GHz (Northwood)
Processorkylare: Zalman 7000 AlCu
Moderkort: Abit SR7-8X
Minne: 2x1GB Corsair XMS3200 (eller liknande, kan återkomma med exakt beteckning)
Grafikkort: Leadtek Geforce 7600GT
Hårddisk: Maxtor, 160GB + 80GB
Nätaggregat: Tagan 480W
Övrig kylning: 1x80mm insug, 1x80mm utblås
Övriga komponenter: LG 8161B DVD-spelare, Liteon 812S DVD-brännare

I sommar kopplade jag ur datorn och ställde in den i en klädkammare (avstängd). En dryg månad senare bar jag tillbaka den till datorbordet. När jag kopplade in den igen och startade möttes jag av en bluescreen med texten BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO.

En googling visade att det troligtvis var RAM-minnet som spökade, så jag provade att dra ut det och stoppa in det som det satt tidigare. Ingen förbättring. Sedan minns jag inte exakt i vilken ordning jag gjorde allt, men det blev en blandning av att flytta runt minnena, köra med endast en minnessticka, rensa CMOS samt prova med annat RAM-minne. Det blev med andra ord många bootförsök. Ibland var skärmen bara svart (ingen signal). Ibland visade sig första skärmen (där minnet räknas upp) för att sedan bara bli svart igen.

Ibland kom jag in i BIOS och kunde navigera runt där utan problem. När jag försökte komma vidare in i Windows blev det dock svart som tidigare. Med en Ubuntu live-CD kom jag till första menyn, men om jag valde att starta Ubuntu blev det svart igen.

Efter ett tag kunde jag inte få upp något på skärmen oavsett vad jag försökte, istället hör jag 3 långa pip, paus, 3 långa pip, osv. Det är i det läget jag befinner mig nu. En googling visar att det för AMIBIOS tydligen ska vara RAM-minnet. Jag har ju dock testat båda stickorna var för sig, samt med ett 512MB-minne som jag vet fungerar (körs i min server vanligtvis).

Provade dra ut alla hårddisk-/DVD-enheter: Ingen skillnad
Provade med annan PSU som har suttit i samma dator förut: Ingen skillnad
Provade ett annat grafikkort, i PCI-porten: Ingen skillnad
Provade skruva ut moderkortet och köra det utanför lådan för att utesluta att något sitter fel i lådan: Ingen skillnad
Provade köra utan något RAM-minne alls istoppat: Ingen skillnad
Provade köra med RAM-minne endast i den andra RAM-platsen: Ingen skillnad
Provade ta bort CPU: Inga pip alls.
Provade sätta in CPU igen: Samma 3 pip som tidigare.

Jag har lite svårt för att få fram ett annat moderkort för att se om det är fel på moderkortet eller på CPU:n, men jag tycker att jag har uteslutit allt annat. Vad tror ni att det är? Har jag missat nåt?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2,67 Ghz | Gigabyte P55A-UD4 | Corsair 4GB DDR3 1600@1600 MHz | Sapphire Radeon HD5850 1GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Moderkortet som varnar när det ger ifrån sig pip. Men det kan vara andra delar av moderkortet som är kass.

Skulle nog gissat på processorn. Men det där är knepigt som fasen o veta.

edit: skrev lite konstigt

Permalänk
Medlem

Ja, svårt att veta faktiskt.

Har du provat byta batteriet på moderkortet??
Vet inte riktigt hur det spelar in, men kostar inte många kronor!

Kolla också efter smuts m.m. på moderkortet, så inget skit ligger där och kortsluter för dig?

Som Meega skriver så kan det ju vara processor också, men kolla även så ingen ledande kylpasta ligger och kortsluter vid sockeln/cpu, det krävs ju så lite.

Sen kan ju även PSU spöka för dig, finns ju så mycket som kan vara orsaken, men någon här har säkert haft detta moderkort och kanske t.o.m upplevt något liknande.

Kolla ifall någon vän/bekant har någon gammal dator ståendes i förrådet som använder samma typ av socket, då kan du ju testa både mobo + cpu. Finns nog en del som har gamla oanvända datorer med socket 478 undanstoppade i något förråd.

Har själv krånglat nyligen med en maskin här hemma där Inet och alla jag pratat med varit helt säkra på ram minnet, men jag kunde inte få några fel med memtest!

Provade att ominstallera och allt flyter felfritt nu, ALLT pekade på ram fel innan!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Jag har lyckats få tag på en annan socket 478-dator nu, så jag ska prova min processor i det moderkortet eller vice versa, för att ta reda om någon av dem är trasiga. Återkommer med resultat senare! Det kanske är någon annan som stöter på liknande problem och råkar hitta hit.

Edit: Nu har jag testat mer. Min CPU fungerar finfint i den andra datorn, men med CPU:n från den andra datorn piper det precis som förut i min dator. Så något är fel med moderkortet. Slutar nog med inköp av ny dator, men den här var ju inte den nyaste modellen precis.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2,67 Ghz | Gigabyte P55A-UD4 | Corsair 4GB DDR3 1600@1600 MHz | Sapphire Radeon HD5850 1GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7 Professional