Cisco c3524-xl-en hur göra om till icke managerbar?

Permalänk
Medlem

Cisco c3524-xl-en hur göra om till icke managerbar?

Jag önskar göra om den till en vanlig switch in på ettan och ut på två-24.
Hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem

Du får förklara lite bättre.

Men med originalkonfig bör den arbeta som en helt vanlig switch med bara ett VLAN.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ja, det är vad jag önskar. Men hur vet jag när den är i det läget, eller hur återställer jag den till originalconfig?Den har varit i drift och är sannolikt Konfigurerad av dom som haft den. När jag får gott om tid skall jag lära mig hur den fungerar, om jag klarar det....

Just nu skall den ersätta en switch som är trasig.

Permalänk
Medlem

enable
delete flash:vlan.dat
erase startup-config
reload

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Det finns ingen serieport. Hur anropar jag denna, vet inte hur förra ägaren programmerat den.

Tacksam för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Det finns ingen serieport. Hur anropar jag denna, vet inte hur förra ägaren programmerat den.

Tacksam för er hjälp!

Du har en console-port på baksidan. Det du behöver är en av av dessa kablar.

Sen kör man typ, Putty eller någonting liknande för att komma åt och konfigurera switchen. Här är en annan relativt ok sida jag hittade: http://www.cromwell-intl.com/tcpip/switch-programming.html#breakin

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

måste finnas en serieport. det är en rj45 på baksidan som förmodligen är märkt "console".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Det finns ingen serieport. Hur anropar jag denna, vet inte hur förra ägaren programmerat den.

Tacksam för er hjälp!

Tittat på baksidan? Brukar vara i rj45 modell, då behöver du en rj45 rätt gjord till serieport.

Är det lösenord på den lär du gå in i rommon och ändra så den inte laddar konfig vid boot. Sen kan du rensa den på konfigen.
Har de låst rommon så är du ganska körd.

Googla på password recovery och modellen så bör du hitta en guide.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tack jag har nu underlag för att jobba vidare.
Jag gillar resetknappar.

Permalänk
Medlem

Jag skall öppna upp switchen och rengöra den. Finns det ingen resetknapp eller kortslutningsmöjlighet av stift för reset?

Håller på att fixa en kabel till serviceporten, blir nog klar idag.

Det verkar finnas en uppgradering som gör att man kan programmera via webgränsnitt på något sätt.

Permalänk

Finns "tyvärr" inga genvägar utan det är konsolporten som gäller.

Ja det finns webbgränssnitt beroende på vilken version av mjukvaran du har.
Tanka hem uppgradering av mjkvaran från cisco och följ anvisningarna (i regel måste du tanka över filen via tftp).
Ska också nämnas att inställningsmöjligheterna i webbgränssnittet är väldigt väldigt begränsade.
Är i första hand avsett för övervakning som du ser på exemplet från min 2950 switch.

Permalänk

Ifall det sitter password sedan tidigare ägare är det bara att dra en google på catalyst password reset.
Lite offtopic, men får man fråga varför du har skaffat en 3524 om du inte vill kunna ha någon övervakning på den? Finns billigare och smidigare alternativ på Biltema/Jula då

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Ifall det sitter password sedan tidigare ägare är det bara att dra en google på catalyst password reset.
Lite offtopic, men får man fråga varför du har skaffat en 3524 om du inte vill kunna ha någon övervakning på den? Finns billigare och smidigare alternativ på Biltema/Jula då

Jag fick den och hinner inte lära mig den. Huvudswitchens konding small och jag behöver snabbt få in den till pfsenseroutern för att kunna återställa captive portal vilken inte funkar med bridged OPT1 och 2 till LAN.

Jag skall skaffa en nyare modern switch och bygga vlan samt UPS, 3524 blir då en av två reserver och förhoppningsvis kan den med rätt programmering ersätta den nya om den går sönder.

Vad är det mest troliga när en konding smäller, korta strömavbrott eller för hög värme i racken?

Permalänk
Medlem

Förmodlingen är kondingen uttorkad. Ofta sätter dom dit billiga kondingar med dålig kvalite och för låg spänning. Prova byt ut den och se om den funkar sen.
Hade en trasig nätadapter till en D-link router där kondingen bullat upp. Provade byta den och adaptern funkade perfekt. Värt ett försök. Kondingar finns att köpa på elfa eller kjell eller liknande sidor.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Jag fick den och hinner inte lära mig den. Huvudswitchens konding small och jag behöver snabbt få in den till pfsenseroutern för att kunna återställa captive portal vilken inte funkar med bridged OPT1 och 2 till LAN.

Jag skall skaffa en nyare modern switch och bygga vlan samt UPS, 3524 blir då en av två reserver och förhoppningsvis kan den med rätt programmering ersätta den nya om den går sönder.

Vad är det mest troliga när en konding smäller, korta strömavbrott eller för hög värme i racken?

Varför inte bara konfa upp 3524an? Den må vara gammal men det är en solid switch att ha. Jag har en 3548XL-EN här hemma och jag skulle ta den över mina nyare switchar vilken dag som helst. Fast det kanske bara är jag som är galen, vem vet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

För en öl eller två kan jag konfa upp switchen åt dig, hör av dig via PM om det är intressant, jag behöver inte access till den