Ser ej andra datorn i nätverk

Permalänk
Medlem

Ser ej andra datorn i nätverk

Har en laptop och en desktop + en NAS (Qnap 119) i nätverk,har delat ut partionerna som finns på burkarna.NAS:en kan jag se och komma in i från båda datorerna,men datorerna ser ej varandra,vad har jag missat?Routern är en DIR655.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

De skall tillhöra samma Arbetsgrupp (Workgroup) i Kontrollpanelen - System - Avancerade Systeminställningar - Datornamn.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Den andra datorn visas under "Media devices" om jag bubbelklickar på den så startar Windows mediaplayer....

Edit: De båda datorerna har samma namn och workgrooup nu.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Kolla igenom inställningarna i Network and Sharing center så att du har network discovery, file sharing osv. påslaget.

Kolla även på de mappar du delat ut att de användare som ska ha tillgång till filerna finns under advanced sharing-menyn, alt. att det står "everyone".

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
De båda datorerna har samma namn och workgrooup nu.

Skulle inte du också bli förvirrad om båda datorerna / personer hade samma namn. Bytt namn.

Permalänk
Medlem

Stängt av eller korrigerat den inbyggda brandväggen antar jag. Observera att den har två inställningar nu (bra för laptops t.ex.).
http://www.sevenforums.com/tutorials/522-windows-firewall-tur...

Permalänk
Medlem

Mjooo,jag hadde nog blivit konfunderad om de haft samma namn....
Nu kan jag se min stationära dator från min laptop,men när dubbelklickar på den så får jag till svar att jag inte har "permission" till den,jag är innloggad som administrator och alla ska ha acces är ikryssat.
Brand väggen är avstängd.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Tjena
Gå in under Network & Sharing center - Change advanced sharing settings - password protected sharing = off

Funka klockrent för mig

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på ämnet kan jag passa på att ställa en liten fråga om ett problem jag stött på:

Att dela ut mappar i 7:an funkar alldeles utmärkt men när man ska dela ut hela hårddiskar fungerar det ej lika bra. Har gått in under advanced sharing och satt read på everyone. Får fortfarande att jag inte har behörighet att gå inte på den hårddisken via nätverket ( och det fungerar jättebra att gå in i mappar som delats ut)

/Pimp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PimpAlot
Tjena
Gå in under Network & Sharing center - Change advanced sharing settings - password protected sharing = off

Funka klockrent för mig

Ja,det funkade..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
Mjooo,jag hadde nog blivit konfunderad om de haft samma namn....
Nu kan jag se min stationära dator från min laptop,men när dubbelklickar på den så får jag till svar att jag inte har "permission" till den,jag är innloggad som administrator och alla ska ha acces är ikryssat.
Brand väggen är avstängd.

om jag får låna tråden lite så har jag samma problem fast med två XP pro datorer.
Jag kommer in i ena datorn från den andra men inte tvärtom,har försökt konfa brandväggar men inget funkar.jag har comodo brandvägg på ena och Kaspersky
int.sec. på andra.
Jag får fram ett felmedd. att jag inte har behörigthet att unyttja den här resursen..

tips mottages tacksamt.

sunfire

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunfire
om jag får låna tråden lite så har jag samma problem fast med två XP pro datorer.
Jag kommer in i ena datorn från den andra men inte tvärtom,har försökt konfa brandväggar men inget funkar.jag har comodo brandvägg på ena och Kaspersky
int.sec. på andra.
Jag får fram ett felmedd. att jag inte har behörigthet att unyttja den här resursen..

tips mottages tacksamt.

sunfire

Jag lånar tråden lite mera, mina datorer:

Server XP Pro Svensk

Tvburk XP Pro Eng.

Spelburk Win7 Ultimate Eng.

Laptop Vista Svensk

Nu till problemen.

Hade en gammal D-link 604, allt fungerade klockrent dvs alla datorerna i nätverket "pratade" med varandra.

Bytte till Netgear WGR614 för att kunna köra trådlöst.
Ingen av datorerna pratade med varandra, körde "net view" och fick "System error 6118 has occurred".

Bytte till en D-link DIR635 då fick jag Spelburken att prata med servern men inte tvärtom. Dock kan jag inte få nån av de andra burkarna att prata med varandra.

När jag provade med att få kontakt med Tvburken från Spelburken fick jag error meddelandet "Dns server isn't responding" och den hittar inte nån av de andra datorerna på nätverket.
Får fortfarande "System error 6118 has occurred" när jag kör "net view"

Nån tipsade om att stänga av lösenord i Win7 och det har jag gjort.

Alla tips mottages tacksamt.

-Selago

Permalänk
Medlem

Jag tycker det beror mycket på vilket humör datorerna är på om dom ser varandra eller inte...

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

jag har ett snarlikt problem jag har en stationär dator och en Shuttel min stationära dator kan bara hitta shutteln i nätverket inte viseversa så jag kan inte skapa någon hemgrupp och jag gar fifflat runt med setting hit och dit och får helatiden samma sak nu senast så lyckades jag iaf komma in på shutteln så jag dela ut en hårddisk pån ... det lustiga e att effter att ha delat ut hårddisken så kommer jag enbart åt en mapp på den inte allt annat.... jag sliter mitt hår här får det inte o funka har testat allt snart känns det som båda datorerna har W7 RC

Permalänk

nu kommer jag åt alla mappar pån fick gå in och dela ut till alla på specifika användare men jag har fortfarande inte fått hemma grupper o funka... men det här e ju bättre än inget iaf