Är uppköringen svårare för dom som inte bokat genom körskola?

Permalänk

Om du kör genom bilskola får kontrollanten se ditt utbildningskort, vilket är ett bevis på att du verkligen är godkänd på utbildningen. Därav större chans till körkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Om du kör genom bilskola får kontrollanten se ditt utbildningskort, vilket är ett bevis på att du verkligen är godkänd på utbildningen. Därav större chans till körkort.

Det ska inte spela någon roll. Kontrollanten ska kolla om man kan köra under uppkörningen, inte om man har tagit lektioner. Om utbildningskortet spelar in så gör kontrollanten fel. Men det är som jag sade, ett helt galet system, för att inte tala om godtyckligt.

Det är dessutom ännu mer vrickat att vi använder oss av ett system som faktiskt tjänar pengar på att underkänna folk. För om man missar får man ju betala igen, och igen, och igen. Bara det borde ju vara någonting att reagera på.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Och världen är svart och vit som vanligt.

Hur skulle du kugga ifall du faktiskt kör bil på rätt sätt menar du?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hur skulle du kugga ifall du faktiskt kör bil på rätt sätt menar du?

Kontrollanten gillar inte din frisyr, din attityd eller kanske vaknade av att hunden hans pissade i sängen och helt plötsligt så var nog den där i övrigt helt godkända svängen lite för snabb och kanske kollade man inte riktigt så noga som det hade behövts om man hade vart en 80-årig tant med starr. Eller kanske glömde man att ställa in speglarna även fast de redan var ok från start...

Vad som är rätt och vad som är fel, och hur mycket som krävs för att nå någon av dessa är ju helt godtyckligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Kontrollanten gillar inte din frisyr, din attityd eller kanske vaknade av att hunden hans pissade i sängen och helt plötsligt så var nog den där i övrigt helt godkända svängen lite för snabb och kanske kollade man inte riktigt så noga som det hade behövts om man hade vart en 80-årig tant med starr. Eller kanske glömde man att ställa in speglarna även fast de redan var ok från start...

Vad som är rätt och vad som är fel, och hur mycket som krävs för att nå någon av dessa är ju helt godtyckligt.

Tror sannolikheten att du får någon som kuggar dig för skojs skull är ganska obefintlig, visst kommer det nog förakomma några fall, men att det skulle vara ett utbrett problem tror jag inte riktigt på.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Går på en teorikurs just nu, o min lärare berättade att en av hans elever hade bokat uppkörning som privatist, allt gick tydligen bra förutom när han skulle fickparkera. Han hade tydligen fått ta om tre-fyra gånger och då blivit underkänd pga att det inte var ekodriving.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

De beror helt och hållet på.

I trollhättan,
Om du kör upp själv, så tar de dig ALLTID till vänersborg under uppkörningen. Mycket enkelriktat och små gator där.
Men kör du via körskolan så tar de dig genom staden de själv är van vid.
Och så har de varit sjukt länge.
Jag kuggade första, då körde jag upp privat då min körskollärare inte kunde fixa tid snabbt nog.
Då var det i Vänersborg. Min andra uppkörning(genom körskolan) gick från vägverket, genom stan till Lidl. Han sprang in och köpte mjölk och nåt mera, sen var det tillbaka till vägverket. Hade den sista uppkörningen på fredagkväll.

Det är också sjukt vanligt, att sista körningen på fredagar är mer soft, medan första på måndagmorgon är ett rent helvete

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Går på en teorikurs just nu, o min lärare berättade att en av hans elever hade bokat uppkörning som privatist, allt gick tydligen bra förutom när han skulle fickparkera. Han hade tydligen fått ta om tre-fyra gånger och då blivit underkänd pga att det inte var ekodriving.

Och hur fan fickparkerar man med hjälp av "ecodriving"? Det är ju en vanlig personbil, endast en växel bakåt?

Fast det är ju sant, personer med ont i nacken som inte kan vrida huvudet ordentligt när de ska fickparkera och därmed måste göra om det ett par gånger, det är ju de som är de största miljöbovarna när jag tänker efter

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tror sannolikheten att du får någon som kuggar dig för skojs skull är ganska obefintlig, visst kommer det nog förakomma några fall, men att det skulle vara ett utbrett problem tror jag inte riktigt på.

Jag tror ju knappast heller att någon skulle göra det med flit. Men när det enda som räknas är personlig bedömning, en bedömning som dessutom måste vara i stort sett felfri, så tycker jag man lägger lite för mycket vikt på att personen som gör bedömningen skulle vara i någon form av statiskt läge där varken humör, attityd eller annat någonsin förändras.

Kontrollanterna har precis som resten av oss bra och dåliga dagar och även om de inte gör det med flit så tvivlar jag inte alls på att en kontrollant som sovit lite dåligt, har lite huvudvärk och känner att helgen är 2-3 dar för långt bort inte gör samma bedömning som om han vaknat utvilad och har en riktigt bra dag.

Istället borde uppkörningen vara en del av helheten så att ett godkänt teoriprov, halkan, säkerhetsutbildningen m.m. också räknas in istället för att enbart vara separata punkter (även om individuellt godkännande också ska krävas). Det skulle inte göra det hela mindre godtyckligt, men skulle kunna ge lite (bara lite) spel för att kompensera vad vi kan kalla den mänskliga faktorn.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag provade att köra upp privat. Så här lät det efteråt:

Citat:

hon: "jaa....det där gick ju bra."
jag: "jorå, det känns som jag kan det här!"
hon: "mh...rhmm"
jag: "hm?"
hon: "fast..."
jag: "fast?"
hon: "fast...jag tyckte du använde kopplingen för mycket."
jag: "jasså?"
hon: "ja, särskilt när du skulle sakta in inför det sista farthindret där borta"
jag: "ok, ja det gjorde jag nog. Får tänka på det i fortsättningen!"
hon: "jo, men jag kan tyvärr inte godkänna dig."
jag: "ok??! vad menar du med det, jag körde ju bra!?"
hon: "joooo..fast...du borde ta några körskolelektioner så du lär dig använda kopplingen korrekt"
jag: "......"
hon: "det kommer gå jättebra, du kör ju redan fantastiskt lugnt och säkert, du kommer ta körkort på ingen tid alls!"
jag: mummel, mummel...(biiiatch!)

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag provade att köra upp privat. Så här lät det efteråt:

Hon hade visserligen en poäng, men känns lite överdrivet hårt. Dock skall man ju inte koppla bara för att sakta ner, många som gör det (dvs kopplar så fort de bromsar)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Och hur fan fickparkerar man med hjälp av "ecodriving"? Det är ju en vanlig personbil, endast en växel bakåt?

Fast det är ju sant, personer med ont i nacken som inte kan vrida huvudet ordentligt när de ska fickparkera och därmed måste göra om det ett par gånger, det är ju de som är de största miljöbovarna när jag tänker efter

vad jag förstod så var det inte miljövänligt att ta om så många gånger som han gjorde, men jag tycker också att det låter konstigt.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hon hade visserligen en poäng, men känns lite överdrivet hårt. Dock skall man ju inte koppla bara för att sakta ner, många som gör det (dvs kopplar så fort de bromsar)

visst har hon rätt, men man kan ju undra om jag hade klarat det om jag hade kört upp via nån körskola istället. Antagligen hade jag det.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Det enklaste sättet att se huruvida uppkörning med kontrollant är ett välfungerande system är inte att titta på själva examinationsprocessen, utan attistället ta en titt på hur godkända människor kör. Gör man det så inser man otroligt fort att det inte alls fungerar som det är tänkt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hon hade visserligen en poäng, men känns lite överdrivet hårt. Dock skall man ju inte koppla bara för att sakta ner, många som gör det (dvs kopplar så fort de bromsar)

Vilken poäng?
Kommer påpekandet att göra personen i fråga till en bättre förare? Nej
Kommer det över huvud taget spela någon som helst roll för personens körstil när denne väl är godkänd? Nej
Kommer någon efter ens 2 månader med körkort köra på ett sätt som de skulle godkänna? Nej
Finns det någon fördel alls i att gnälla på kopplingsanvändande så länge det inte är verkligen överdrivet? Nej (greenpeace åsikter uträknade)
Borde folk få nöta på sin koppling om de vill? Ja

Visst, att ligga och nöta på kopplingen för allting ska man inte göra, men jag kan nästan garantera att om man sätter samma kontrollant som gnäller om det i en ny bil så kommer denne schabla med kopplingen första dagarna med. Jag har ännu aldrig stött på två bilar, ens likadana, där kopplingen uppförde sig likadant. Så länge man inte slirar på kopplingen så pass att det visar på att man inte vet hur man ska köra utan att göra det så är just sådana påpekanden just sånt som jag menade visar på godtyckligheten i en uppkörning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag provade att köra upp privat. Så här lät det efteråt:

Shit, hade hon sagt så till mig hade hon varit två framtänder fattigare!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Shit, hade hon sagt så till mig hade hon varit två framtänder fattigare!

Wow, vilken man du är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Wow, vilken man du är.

Kan icke hjälpas!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vilken poäng?
Kommer påpekandet att göra personen i fråga till en bättre förare? Nej
Kommer det över huvud taget spela någon som helst roll för personens körstil när denne väl är godkänd? Nej
Kommer någon efter ens 2 månader med körkort köra på ett sätt som de skulle godkänna? Nej
Finns det någon fördel alls i att gnälla på kopplingsanvändande så länge det inte är verkligen överdrivet? Nej (greenpeace åsikter uträknade)
Borde folk få nöta på sin koppling om de vill? Ja

Visst, att ligga och nöta på kopplingen för allting ska man inte göra, men jag kan nästan garantera att om man sätter samma kontrollant som gnäller om det i en ny bil så kommer denne schabla med kopplingen första dagarna med. Jag har ännu aldrig stött på två bilar, ens likadana, där kopplingen uppförde sig likadant. Så länge man inte slirar på kopplingen så pass att det visar på att man inte vet hur man ska köra utan att göra det så är just sådana påpekanden just sånt som jag menade visar på godtyckligheten i en uppkörning.

Skillnad att slira på kopplingen och koppla när du bromsar. Och jag tycker just detta visar på att de följer regler och inte godtycklighet. Det skulle visat på godtycklighet om det var "ja du höll ju på med kopplingen där och det ska man ju inte, men jag är schysst idag". Tycker att hålla på med kopplingen vid inbromsningar visar på ovana i bilen, tycker de flesta nya bilförare har tendenser till det (jag hade det med), och det blir ju bättre med tiden. Nu vet vi ju inget om hur mycket han gjorde det, men satt han och nötte kopplingen vid varje inbromsning visar ju det på att man är ganska ovan i bilen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Är svårt att säga något om det specefika fallet men borde vara något riktigt extremt om man ska bli kuggad för hur man slirat på kopplingen vid ett tillfälle.

Rent allmänt tycker jag att det är helheten som i första fall ska bedömmas, inte om personen råkar göra något enstaka "uppkörningstekniskt" misstag som han heller hon vet hur man ska genomföra.
Vad jag menar med helhet är till exempel om personen tenderar att ligga fel på vägbanan(tex 30cm för långt till höger eller vänster hela tiden), ligger för nära framförvarande fordon, har dålig uppsikt på vad som händer längre fram i trafiken, har dålig trafikrytm, blinkar för sent, kör för hastigt(eller i mer extrema fall för långsamt) förbi övergångsställen eller högerregelskorsningar och så vidare. Vad som alltid borde vara viktigt är om personen verkar vara kapabel att hantera fordonet.

Enstaka misstag som om personen glömde att binka vid ett tillfälle, stannade för en gångare som inte gick över, låg lite för långst till vänster vid en högersväng etc känns ganska oviktiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Så här är det: kan man köra bil så som man ska, då klarar man det, kan man däremot inte att köra bil så som man ska, då klarar man inte det.

Så enkelt är det.

Jag tog aldrig några körlektioner men jag klarade mig ändå.

Så som man kör på uppkörningen kör man endast på uppkörning och aldrig mer.
Om alla körde som på uppkörningen efteråt och resten av livet så skulle trafiken vara ett helvete.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Jag tror de beror väldigt mycket på vad man får för kontrollant samt vad denne är på för humör.
Jag har kört helt privat, var nästan säker på att jag skulle kugga eftersom dom flesta gör det.
Men jag hade tur att jag inte fick köra med någon surkärring, jag gjorde nämnligen bort mig och fick kortet ändå. Körde typ 3-4 kilometer för snabbt på en 30-väg, då sa han till mig, "Kolla hastigheten, Robin." Så körde jag lugnt resten av vägen. Sen så skulle jag backa runt en korsning, så blev jag inte riktigt nöjd med resultatet, så fick jag göra om de och då blev de perfekt.

Jag tror inte de är någon skillnad om man kör privat eller via körskola, allt beror på hur kontrollanten är, så det är helt onödigt att försöka generalisera och skapa sig en bild över det, när det är så olika.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skillnad att slira på kopplingen och koppla när du bromsar. Och jag tycker just detta visar på att de följer regler och inte godtycklighet. Det skulle visat på godtycklighet om det var "ja du höll ju på med kopplingen där och det ska man ju inte, men jag är schysst idag". Tycker att hålla på med kopplingen vid inbromsningar visar på ovana i bilen, tycker de flesta nya bilförare har tendenser till det (jag hade det med), och det blir ju bättre med tiden. Nu vet vi ju inget om hur mycket han gjorde det, men satt han och nötte kopplingen vid varje inbromsning visar ju det på att man är ganska ovan i bilen.

Fast det är ju det jag säger. Om det är en miss som är återkommande och visar på att man inte har koll på hur det ska göras så är det en anledning till underkännande. Att man missade en gång av de fyrtioelva inbromsningar man gjorde under uppkörningen är det inte. Som sagt, jag tror inte ens kontrollanterna själva skulle klara av en uppkörning efter några månader i sin egen bil.

Alla har sin egen körstil och det går det liksom inte att ändra på. Att alla ska köra unisont på exakt samma sätt finns liksom inte. Men så länge man kan hantera bilen, följer reglerna och helt enkelt kan köra så tycker jag det är ok om man gör några mindre missar.

Jag vet att vi har en backe här i stan som de älskar att testa folk i. Man måste stå i dragläge i väldigt brant lutning eftersom direkt efter backen så kommer spårvagnen och en korsning så det blir gärna kö i själva backen. Jag känner ingen, absolut ingen som klarar av den backen utan att bilen glider några cm bakåt medan de hittar rätt läge. Spelar ingen roll om de kört i 6 månader eller 6 år.

De enda som klarar det är de som precis kört upp eller precis vart hos körskolan, och dem klarar det bara så länge som de är i samma bil. Och rätt många här i stan kan vittna om att om kontrollanten är på dåligt humör så är det i den backen de misslyckats, eftersom det av någon magisk anledning inte gick att testa i någon av det fyra hundra andra backar vi har som normala förare kan klara.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Så som man kör på uppkörningen kör man endast på uppkörning och aldrig mer.
Om alla körde som på uppkörningen efteråt och resten av livet så skulle trafiken vara ett helvete.

Ja inte fan kör jag som jag gjorde när jag körde upp
Jag kan endast komma på en person som faktiskt gör det, eller rättare sagt gjorde, min farfar, där hade vi en säker förare. Det var inte så att han var irriterande försiktig, men en jävligt bra förare helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fast det är ju det jag säger. Om det är en miss som är återkommande och visar på att man inte har koll på hur det ska göras så är det en anledning till underkännande. Att man missade en gång av de fyrtioelva inbromsningar man gjorde under uppkörningen är det inte. Som sagt, jag tror inte ens kontrollanterna själva skulle klara av en uppkörning efter några månader i sin egen bil.

Alla har sin egen körstil och det går det liksom inte att ändra på. Att alla ska köra unisont på exakt samma sätt finns liksom inte. Men så länge man kan hantera bilen, följer reglerna och helt enkelt kan köra så tycker jag det är ok om man gör några mindre missar.

Jag vet att vi har en backe här i stan som de älskar att testa folk i. Man måste stå i dragläge i väldigt brant lutning eftersom direkt efter backen så kommer spårvagnen och en korsning så det blir gärna kö i själva backen. Jag känner ingen, absolut ingen som klarar av den backen utan att bilen glider några cm bakåt medan de hittar rätt läge. Spelar ingen roll om de kört i 6 månader eller 6 år.

De enda som klarar det är de som precis kört upp eller precis vart hos körskolan, och dem klarar det bara så länge som de är i samma bil. Och rätt många här i stan kan vittna om att om kontrollanten är på dåligt humör så är det i den backen de misslyckats, eftersom det av någon magisk anledning inte gick att testa i någon av det fyra hundra andra backar vi har som normala förare kan klara.

Nu sa ju killen visserligen att kontrollanten tyckt att han kopplade för mycket i stort, inte bara ett tillfälle. Sen tycker jag att glida bakåt ens en cm i backe är INTE säkert, hur svårt är det att inte släppa bromsen föräns du är vid dragläget och snabbt gasa? Det första min far tvingade mig och min bror att lära oss i bilen var att aldrig behöva använda handbromsen vid start i backe. När man kan det kan man också koppla på plan mark av någon konstig anledning

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"