Permalänk
Medlem

Ny dator ca 8k, åsikter sökes

Undrar om detta paket är de bästa jag kan få för ca 8k?

Andra förslag?

-har redan hdd-

Ska mest användas till spelade och surfing.

Permalänk

Jag tycker det ser fint ut.

Dock hade jag tagit ett corsair nätagg från HX serien eftersom dom är modulära

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men ditt moderkort stödjer varken raid eller sli, bara en notis.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ser bra ut, men ditt moderkort stödjer varken raid eller sli, bara en notis.

Det stöder RAID 0/1/5/10 på de 6 Intel SATA portarna samt RAID 0/1 och JBOD på de två extra Gigabyte portarna.

SLI stöder det dock inte, men eftersom TS ska köpa AMD grafikkort spelar det ingen roll då de använder sig av Crossfire - vilket stöds av moderkortet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

OKej tack, kommer nätagget palla eventuell CF i framtiden då?

Permalänk
Medlem

Undrar också vad RAID och JBOD är för något?

Permalänk
Medlem

funderar samma sak som wiklund2 skrev

Permalänk
Medlem

Vill ha fler åsikter!

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad JBOD och RAID är ?

Permalänk

RAID

Ja, PSUet borde klara av CF i framtiden, dock har moderkortet endast 1x16 och 1x4 PCIe bussar vilket kan bli en [liten] flaskhals. Enligt tester är det otroligt lite skillnad mellan x4, x8 och x16 men vill du vara säker på att få bästa prestandan är ett UD4 kort bättre. Kostar dock några hundralappar till, så frågan är om du verkligen behöver dra ut varenda sista FPS ur systemet eller inte.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Okej Tycker du då att jag ska ta 550W nätagget då eller är de värt att köpa 650W?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiklund2
Okej Tycker du då att jag ska ta 550W nätagget då eller är de värt att köpa 650W?

Enligt sweclockers test på 5870 så borda du klara dig bra på 550W till 5850 i CF

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

ta corsair 650w istället...tror nästan alla håller med om att den hundralappen är värd det...
sen nåt som nästan alla inte håller med om att du kan ta ace raw deal 620w, fast vet inte om den har kontakterna som krävs, stod inget på inets hemsida om vad 5850...men corsair 650 rekomenderar jag iaf

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Okej, nästa fundering är om jag ska ta ett gigabyte, asus eller asrock moderkort i ungefär samma prisklass som ovan..

Och om ni har andra förslag på moderkort än de jag valt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det stöder RAID 0/1/5/10 på de 6 Intel SATA portarna samt RAID 0/1 och JBOD på de två extra Gigabyte portarna.

SLI stöder det dock inte, men eftersom TS ska köpa AMD grafikkort spelar det ingen roll då de använder sig av Crossfire - vilket stöds av moderkortet.

Endast PCIe 4x.
Tycker att du ska kosta på dig lite bättre moderkort, UD4.

Permalänk
Medlem

Jo men jag har läst att de är ytterst lite skillnad på 4x och 8x så, och jag är inte säker på ens om jag kommer köra CF i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Endast PCIe 4x.
Tycker att du ska kosta på dig lite bättre moderkort, UD4.

Skiljer väl bara några % i total FPS. Fast du har rätt, han bör byta moderkort.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Okej, till vilket isf? och är de någon stor skillnad på Asus, Gigabyte och Asrock?

Permalänk
Medlem

Asrock = budget, på senare tid har gigabyte gått om asus i kvalla

giabyte
asus
asrock

är min rakning (asrock är asus budgetsegment)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Ska i princip köpa detsamma dock Asus p55-LE kortet och 650TX, sen har jag redan mitt sapphire 5850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Skiljer väl bara några % i total FPS. Fast du har rätt, han bör byta moderkort.

Vad är fel med Gigabyte's UD3?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Skiljer väl bara några % i total FPS. Fast du har rätt, han bör byta moderkort.

Varför då? Om han inte skall köra CF och det dessutom bara ger som mest runt 10% prestandaskillnad (rent bandbreddsmässigt runt 5% enligt test, men jag lade på lite extra för overhead vid CF) med HD5870 i CF (vilket är lite bättre kort än vad TS skall köpa).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Kör med UD3:an

Permalänk
Medlem

Läs SWC's nyhet, MSI "Big Bang" lanseras nu i Oktober med en egen styrenhet lik Sli/CF i närmast full skalning. Kanske värt att vänta, bara ett tips dock

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Men den kommer väl att kosta runt 2k?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om UD4:an då?

Permalänk

UD4 är det bättre valet om du kommer köra CF i framtiden, dock är det som påpekats rätt liten skillnad mellan PCIe x4/x8/x16 i CF. Har du de extra kronorna, behöver eSATA och Firewire köper du UD4, har du trångt i budgetten och inte behöver Firewire/eSATA och kanske kommer köra CF fungerar ett UD3 helt ok.

Ett microATX UD4 kan också fungera fint och sparar dig några hundralappar gentemot ett vanligt UD4.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Okej tack, blir nog en UD3.
Men klarar jag mig på 550W nätagg för eventuell CF i framtiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiklund2

Men klarar jag mig på 550W nätagg för eventuell CF i framtiden?

Ja. Två st 5870 + Core i7 drar 350 W. Så ditt system lär dra mindre.