Permalänk

Är det nån som vet hur stort mellanrum det blir mellan korten med 2st 5870 i crossfire i ett Asus P6T Deluxe / P6TD Deluxe??
Är det rentav nån som har en sån dator?

Blir det lika stort mellanrum mellan korten som det blir på Asus Rampage II Extreme?
Såhär ser det ut med Rampage II Extreme: http://i73.photobucket.com/albums/i220/cuxy_2006/IMG_0458.jpg

Funderar nämligen på att köpa en dator med Asus P6TD och 2st 5870, men om det är så tajt mellan korten så får jag hitta på andra alternativ, troligtvis en HD5870X2 istället.

Har letat upp en himla massa bilder på 5870 i crossfire men givetvis så är moderkortet ALDRIG Asus P6T Deluxe / P6TD Deluxe, har alltid sån otur..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Är det nån som vet hur stort mellanrum det blir mellan korten med 2st 5870 i crossfire i ett Asus P6T Deluxe / P6TD Deluxe??
Är det rentav nån som har en sån dator?

Blir det lika stort mellanrum mellan korten som det blir på Asus Rampage II Extreme?
Såhär ser det ut med Rampage II Extreme: http://i73.photobucket.com/albums/i220/cuxy_2006/IMG_0458.jpg

större mellanrum , jag har kört 2 gfx i min burk , och då har jag haft ett ljudkort imellan ( alltså 1 slots mellanrum mellan gfx1 och 2)

det är väll samma layout på p6t deluxe och v2 antar jag. förutom sas porten

http://i33.tinypic.com/2h71h7p.jpg

http://i38.tinypic.com/24boz0p.jpg

inga 2x 5870 , men det spelar ju ingen roll.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån och tempsen på 5850 stock ?

Permalänk

Finns de nån anledning att ett xfx på Dustin kostar 800 spänn mer än ett på komplett ?
Xfx är de billigaste på komplett och de dyraste på dustin.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

olika butiker , olika pris helt enkelt , komplett har väll dessutom rabatt på kortet , kostar 3799 i vanliga fall

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Hur är ljudnivån och tempsen på 5850 stock ?

Skulle säga att de är mycket låga båda två, i alla fall om jag jämför med tidigare grafikkort jag har haft. Jag kör med fläkten på 20% idle vilket är i stort sett ljudlöst, grafikkortet går då upp i 60 grader. I load går grafikkortet upp på ca 80 grader med fläkten på 30%, även då är grafikkortet väldigt tyst. Detta är med standradklock och i ett ganska dålig ventilerat P182 (en 120-fläkt ,Nexus, fram och en bak)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Hur är ljudnivån och tempsen på 5850 stock ?

Jag har haft mitt hd5850 i en dag och i idle är det övriga fläktar i lådan som låter och då är ljudnivån förhållandevis låg. När jag har spelat så sitter jag med hörlurar så då märker jag inte om det låter mer, iaf sålänge fläkten inte varvar upp nått kolossalt, vilket den inte har gjort hittils.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
större mellanrum , jag har kört 2 gfx i min burk , och då har jag haft ett ljudkort imellan ( alltså 1 slots mellanrum mellan gfx1 och 2)

det är väll samma layout på p6t deluxe och v2 antar jag. förutom sas porten

http://i33.tinypic.com/2h71h7p.jpg

http://i38.tinypic.com/24boz0p.jpg

inga 2x 5870 , men det spelar ju ingen roll.

Okej tack ;P
Men jag fick faktiskt reda på det innan du skrev: http://www.overclock.net/7268388-post4.html

Permalänk
Medlem

Tack phille123 och hecko_pejko för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Är det nån som vet hur stort mellanrum det blir mellan korten med 2st 5870 i crossfire i ett Asus P6T Deluxe / P6TD Deluxe??
Är det rentav nån som har en sån dator?

Blir det lika stort mellanrum mellan korten som det blir på Asus Rampage II Extreme?
Såhär ser det ut med Rampage II Extreme: http://i73.photobucket.com/albums/i220/cuxy_2006/IMG_0458.jpg

Funderar nämligen på att köpa en dator med Asus P6TD och 2st 5870, men om det är så tajt mellan korten så får jag hitta på andra alternativ, troligtvis en HD5870X2 istället.

Har letat upp en himla massa bilder på 5870 i crossfire men givetvis så är moderkortet ALDRIG Asus P6T Deluxe / P6TD Deluxe, har alltid sån otur..

Jag kör Asus P6TD, dock endast en 5870, men det finns gott om utrymme för 2st 5870. När jag ska uppgradera blir det nog ett 5870x2 för att köra 3st 5870 blir väldigt svårt.

mvh

Visa signatur

I7 920 D0 @ 3.8 Ghz | Ausus P6TD Deluxe | Corsair Dominator DHX+ 1600MHz 6GB | Sapphire 5870 | Corsair H50 Hydro Series CPU Cooler | Corsair Powersupply TX 850W | WD Caviar® Black 750GB | Cooler Master HAF 932 Big Tower Svart |

Permalänk

Det verkar som att leveranser till de stora sajterna är uppkjutna några veckor. Vad tror ni om chanserna att få sitt kort före månadsskiftet?

Har beställt ett Asus 5850 på Webhallen och har en bra köplats. Dock verkar nästa leverans vara uppskjuten till den 20:e nu. För övriga tillverkare är den uppskjuten till 6 november... Samma gäller för 5870.

Permalänk
Medlem

fick mitt xfx idag, jösses vilket monster, har ett lian li lancool och kommer inte kunna köra crossfire, kortet skulle inte få plats (hd buren i vägen),annars? har inte hunnit testa så mycket än men jäklar vad skönt att spela crysis med allt på max!
underbart. rekommendera detta kort starkt 3200 är ju inte så farligt+dirt 2 på köpet
men kolla ATT NI FÅR PLATS!!
2st hd 4580 imorgon på tradera!!

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jag fick min PowerColor 5870 idag och den fick plats i min Sonota III, men det var på håret. Jag fick bända till hårddisk-trayen för att det skulle gå

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mtpocket
Jag fick bända till hårddisk-trayen för att det skulle gå

jo, det är en möjlighet -)
pratar också bara om några millimeter men plats får kortet inte!( ett 2a alltså)
hdd buren i lancool är väl 1cm bredare än 5tums lådan, även där var jag tvungen att flytta en hdd (kör de med zalmans kylare vilket gör de till en 5 tummare)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Hej alla lyckliga ägare av ett 5870!

Tänkte höra om någon annan stött problem med flash script när ni ska köra vantage ?

Kör vista 64 bitars och kan inte förmå ett resultat :<

Har inte hunnit prova andra drivrutiner eller göra något konstruktivt då jag för tillfället sitter i skolan. Tänkte att jag kunde posta här i hopp om en snabb lösning när jag kommer hem.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

fått det en gång, annars har det fungerat felfritt, körde bara vantage igen o så funka det, vet inte varför

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Avstängd

tidiga drivrutiner.
blir bättre med en eller 2 uppdateringar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Permalänk

Fick mitt 5870 igår och körde 3dmark06 bara för att testa. Blev väldigt nöjd med resultatet (18500) men sen såg jag att det stog att jag har ett 5850.
Är det bara tidiga drivrutiner eller är det 3dmark som inte har uppdaterat sig för de nya grafikkorten?

Visa signatur

Kompett gamer conan edition / q6600@3.5 ghz / Corsair 6400 4gb @936 mhz / xfx Radeon 5870 / corsair 620w / WD caviar 500GB / Antec 900 / Asus P5Q Pro / Samsung 2253bw

Permalänk
Medlem

Radeon vs. GeForce

Vilket av följande scenarior skulle vara bäst rent prestandamässigt tror ni?
2x GeForce Gtx 260 eller 1x radeon 5870

Vilket skulle ni föredra??

Visa signatur

Raspberry Pi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leiding
Vilket av följande scenarior skulle vara bäst rent prestandamässigt tror ni?
2x GeForce Gtx 260 eller 1x radeon 5870

Vilket skulle ni föredra??

5870 alla dagar i veckan
bättre prestanda
endast ett kort
dx. 11
Skulle tippa att det är tystare, svalare och strömsnålare också

Permalänk
Medlem

Re: Radeon vs. GeForce

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leiding
Vilket av följande scenarior skulle vara bäst rent prestandamässigt tror ni?
2x GeForce Gtx 260 eller 1x radeon 5870

Vilket skulle ni föredra??

Finns fall där dubbla GTX260 kommer vara snabbare, dock väldigt få. Sen ska man tänka på att det finns mycket kvar att hämta från HD58xx. Korten kan nyttja sin fulla potential med senare drivers, när OpenCL drar igång, och speciellt i nya spel. Korten är ju kända för att ha grym prestanda med kantutjämning och bra min-fps. Funktioner som DX11, där tesselation kan komma att användas och göra stora miljöer renderade mer effektivt väntar vi på också. Det är ett framtidssäkert kort och kommer hålla tills nästa arkitektur från ATI kommer (~Q4 2010). Utan tvekan ett HD5870 med tanke på att det är ett kort, och extremt bra prestanda/w och mycket mer framtidssäkert.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leiding
Vilket av följande scenarior skulle vara bäst rent prestandamässigt tror ni?
2x GeForce Gtx 260 eller 1x radeon 5870

Vilket skulle ni föredra??

Undrade detsamma för ett tag sen då jag satt med ett 260, bestämde mig för att köra på 5870.
Jag antar att du redan har ett 260 så då blir det ju ganska mycket billigare att köra på 2x260 än att lägga pengar på ett 5870.

Inget lätt val.
Beror väl mest på hur mycket pengar man vill lägga ut. 1500:- vs 3500:-.

Permalänk
Medlem

okej, för just nu har jag ju 2x 260, så då är ju frågan om man kan bli av med dem på ett bra sätt så att man inte sitter på 3 grafik kort senare och att man bara nyttjar ett av dem. Om någon har ett bra förslag på hur man kan sälja dem så skriv gärna

Visa signatur

Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leiding
okej, för just nu har jag ju 2x 260, så då är ju frågan om man kan bli av med dem på ett bra sätt så att man inte sitter på 3 grafik kort senare och att man bara nyttjar ett av dem. Om någon har ett bra förslag på hur man kan sälja dem så skriv gärna

Sweclockers egen marknad, Blocket eller Tradera

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att överklocka mitt Sapphire 5850 högre än 775 Mhz? Både CCC och MSI Afterburner vägrar högre. I CCC finns det inte ens högre alternativ, och sätter jag klocken över 775 i Afterburner hoppar den bara tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43
Hur gör jag för att överklocka mitt Sapphire 5850 högre än 775 Mhz? Både CCC och MSI Afterburner vägrar högre. I CCC finns det inte ens högre alternativ, och sätter jag klocken över 775 i Afterburner hoppar den bara tillbaks.

Flasha bios eller använd AMD GPU Tool programmet. Antar att spärren fungerar liknande som på 5870-korten där det bara hoppade tillbaka om man försökte gå över 900MHz. Jag löste det genom att flasha kortet med en ASUS bios, och då kommer man runt spärren. Nackdelen med AMD GPU Tool är att den inte klockar ner sig i 2d-läge, något som verkligen irriterade mig, därav flashningen

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dawa84
Flasha bios eller använd AMD GPU Tool programmet. Antar att spärren fungerar liknande som på 5870-korten där det bara hoppade tillbaka om man försökte gå över 900MHz. Jag löste det genom att flasha kortet med en ASUS bios, och då kommer man runt spärren. Nackdelen med AMD GPU Tool är att den inte klockar ner sig i 2d-läge, något som verkligen irriterade mig, därav flashningen

Hm, flasha bios.. är det svårt? Stor risk att det går fel? Antar att man får vinka hejdå till garantin då också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phille123
Skulle säga att de är mycket låga båda två, i alla fall om jag jämför med tidigare grafikkort jag har haft. Jag kör med fläkten på 20% idle vilket är i stort sett ljudlöst, grafikkortet går då upp i 60 grader. I load går grafikkortet upp på ca 80 grader med fläkten på 30%, även då är grafikkortet väldigt tyst. Detta är med standradklock och i ett ganska dålig ventilerat P182 (en 120-fläkt ,Nexus, fram och en bak)

Jag har en idle temperatur på 38 / fläkt 21, med en XFX HD5870 när den bor i en P182 med endast orginalfläktarna i samma konfiguration, fram/bak på, ovan bortkopplad.
Lådans orginalfläktar på lägsta snurr låter mer än en 5870 i idle.
Jag hoppas du skrev fel om dina 60c idle?
Crysis temp efter 5 minuter så hamnar vi här på 78, så den var mer bekant.
Med allt påtvingat till max grafiskt i ATI CCC och Crysis så går det fantajjmajj att äntligen få njuta av spelets visuella och ändå kunna röra på sig igenom det..
Och.. detta är med en Core2Duo 8400..
Och.. lägg till 2st 1TB'are och en DVD brännare, detta system körs alltså med en gammal Antec True Power Trio 430 och har inte gnällt sen den 6e när jag fick rackarn, så, inget lär väl brinna upp nu..
Dem som inte är van vid full AA eller prestandamässigt ens kunnat andvända det så kommer glada racingspelare att få en smockadollah i rätt riktning med i sina äldre spel.
Grattis alla som fått tag på en redan i denna trängseln och ni som inte, håll ut!

MvH - Mätt och belåten och lite Söndags glad.

Visa signatur

A(HINI) vaccinerad. ;-)

Permalänk

Finns det något bra alternativ till Atis drivrutiner, alltså denna: Radeon_HD5800_8.66RC6_Vista_Win7_Sep21

Visa signatur

:)