Asus M4A78 Pro, cpu-fläkten startar inte

Permalänk
Medlem

Asus M4A78 Pro, cpu-fläkten startar inte

Hallå.

Byggde ihop en ny dator ikväll och när jag startar datorn så går inte cpu-fläkten igång, den hackar till lite då och då men inget mer. Någon som har varit med om något liknande? Är fläkten eventuellt trasig?

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lättast är att testa med en annan fläkt, du kan kanske flytta chassi fläkten till kontakten för CPU fläkten, då ser du om du har ström fram, är detta fallet så kan du slänga din CPU fläkt och skaffa en annan, även nya fläktar kan vara defekta så inte helt otroligt att ett lager eller liknande kan vara trasigt.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Att flytta kontakten till chassifläkten går inte då kontakten för cpufläkten är 4-polig och chassifläktens kontakt är 3-polig. Det knepiga är ju att den verkar inte gå speciellt tungt då det inte är något motstånd när jag snurrar på fläkten med fingret. Men har fått tag på en ny som jag ska testa med ikväll..

Permalänk
Hedersmedlem

Om fläkten är temperaturstyrd och moderkortet har ett ströskelvärde för när fläkten ska gå igång så står kan den ju stå still till CPU blir varmare. Men om datorn startar om pga värme så måste du garanterat byta fläkt. Kan ju vara en bra ide att skriva information om datorn du vill ha hjälp med så kanske du får svar snabbare

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Jag är ledsen, men måste tyvärr låsa tråden på grund av bumpning. Ha lite mera tålamod nästa gång. Tråden är skapad mycket sent på kvällen och bumpningen är redan tidigt nästa morgon. Antagligen är det många som inte är inne på SweClockers under denna period.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com