Permalänk
Medlem

En Blåskärmshistoria

Hej,

Har läst mig runt lite i forumen och visst har jag stött på liknande problem, men blåskärmar ååå dessa blåskärmar är så individuella.

Ska beskriva ett 4-5 månaders lång historia om mina blåskärmar. Förhoppningsvis ger det lite hjälp och förståelse och kanske även lösningar.

System beskrivning:
Moderkort: ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775
Minnen: Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
Nätaggregat: Silver Power PSU, 600W 120mm fan
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt
Hårdisk1: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM
Hårdisk2: Samma som ovan men 500 GB (operativ disk)
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 4670 "PCS" 1GB, DDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Bakgrunden:
Köper en dator på komplett i lösa delar i April 2009. Efter drygt en vecka så kommer dom... BLÅSKÄRMAR. När kommer dom? som för många andra helt random, kan vara i spel men även vid mindre aktivitet som att trycka på restart för datorn. Nu är det Oktober 2009 och problemen kvarstår.

Utförda undersökningar:
Det test som jag gör oftast är Memtest86+ v 2.11. Testen utförs från startskiva för att undvika operativsystemets eventuella inverkan. Samtliga tester är utförda med ett minne i taget men även parvis på alla platser. Inga tester har klarat sig, visserligen har de tagit olika lång tid (fler eller mindre pass) men som sagt inget test utan felmeddelande. Minnena skickades sedan in för utbyte mot nya då dessa visade fel vid kompletts egna tester. Dessa installerades sedan 1 vecka tillbaka.

Moderkortet har inte "testats" men jag har haft problem med att starta datan i kombination med att jag har mina blåskärmar. Eftersom det inte kom något pip från moderkortet vid start men allt annat "surrade", så bytte komplett moderkortet, vilket idag är installerat.

Hårdiskarna är testade med HD Monitor. Under några av testen fick jag blåskärmar men lyckades till slut genomföra ett helt test på båda diskarna utan fel vid läsning. Dvs HD Monitor ser inte fel på någon del av mina diskar.

Inga ytterligare tester är utförda med ex. Prime95 eller liknande.

Idag:
Efter att allt var installerat, dvs nytt moderkort och minnen samt äldre diskar samt grafikkort och nätaggregat så installerades Windows Vista 64bit. Första installationsförsöket gick fel eftersom jag missat att ställa in önskvärda minnesinställningar 5-5-5-15, 1066 frek och 2,1 V. Testade på nytt och lyckades installera Windows samt övriga mjukvaror. Inga komplikationer i Enhetshanteraren alltså. Dock var det orginal BIOS installerat på moderkortet fortfarande.

Felet uppstår igen:
När allt var klart och det var dags att stänga av datorn så får jag blåskärm. Testar att starta datorn och sedan köra en restart så får jag blåskärm igen. Beslutar mig för att köra Memtest på mina minnen. Ett test utförs på Dimm A1 och Dimm B1 enligt manualens önskemål och får felmeddelande efter mindre än 1 pass i memtest.

Min fråga till er:
Så...vad tror ni? Idag är datorn inne vid en butik som ska testa olika hårdvaror i olika kombinationer för att strypa felet.

Kan ni ge några råd, vad tror ni kan vara felet, kan man eventuellt utesluta någon hårdvara redan idag?

You are my last hope!

Permalänk
Medlem

Ingen som har några goda råd?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att det inte orsakas av värme?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Har du kollat så att det inte orsakas av värme?

Har kört med CoreTemp i Windows och tempen ligger på ~40 grader på båda kärnorna.

Men visst kan det ligga något i det du skriver. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara CPU temp utan kan ju kanske vara Hårddiskarna som är varma eller grafikkortet eller minnena...osv.

Undrar om det finns något bra program som kan kolla temperaturen på olika hårdvaror i datorn. Man kanske blir tvungen till att fixa en sån som läser temperatur med hjälp av laserstråle.

Någon som vet?

Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Vad för minne har du 1 Gb stickor eller 2 Gb stickor? dvs 4 stickor eller 2 stickor?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Vad för minne har du 1 Gb stickor eller 2 Gb stickor? dvs 4 stickor eller 2 stickor?

Hursäkta om jag var otydlig med det... men det är två stycken 2 GB. Dvs totalt ~4 GB minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0S
Hursäkta om jag var otydlig med det... men det är två stycken 2 GB. Dvs totalt ~4 GB minne.

OK att det ofta är problem med 4 stickor är ju vanligt, men 2 stickor brukar vara mer problemfritt, kanske är så illa så det är en olycklig kombination av moderkort/minne, ett tips är väl att höja volt något tex till 2.15 samt använd PC-probe och kolla om det är nått spänningsfall på volten på minne.
nordbryggan kan behöva en lite voltökning ibland, testa gärna vid en lägre Mhz också tex 800 om inget annat hjälper.
Kanske du kan byta minnet till nått annat ej corsair om du inte får nån ordning på dessa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ok, ska nog invänta butikens test med andra minnen. Med lite tur så är det som du skriver att inte minnen och mainboard funkar tillsammans.

Har vid ett annat tillfälle testat att köra med 2,2 volt i bios men fått fel ändå. Har dock inte testat att ändra MHz till just 800.

Ska vara ärlig och säga att jag inte har koll på nordbryggan och dess funktion. Om det är så att den ska ställas in för sig och inte som Memory voltage så kanske jag borde testa det med. Det kanske är olika bland olika bios hur man ställer in nordbryggan. Är jag ute och snurrar nu?

Ska läsa om detta

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett bra program för att se temperaturen på processorn? Har som sagt testat med en Windows version som jag inte minns namnet på. Man kanske kan stressa processorn och ha koll på temp samtidigt i något bra program?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wikkit
SpeedFan http://www.almico.com/speedfan.php
CoreTemp http://www.alcpu.com/CoreTemp/
RealTemp http://www.techpowerup.com/realtemp

cheers

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Då va testet klart i butik.

Resultatet:

De hade testat att köra memtest som jag själv hade gjort tidigare och konstaterat att fel uppstod. Efter en tid bytte de processorn. De kontaktade mig igår och förklarade att de hade kört memtest i lite mer än ett dygn utan fel i memtest.

Helt oberoende vem man frågar så säger de att fel på processorer är MYCKET sällsynt. Tydligen har jag fått ett "måndagsexemplar" som verkar vara sönder.

* För er andra här på forumet kanske processorfel är en logisk förklaring på mina tidigare problem som beskrivits ovan?

* Man vill ju inte att de i butiken bara gissat och haft tur med memtest86 efter att de bytte processorn. Känns dock betryggande att testet utfördes i mer än 1 dygn. Om inte fel uppstår under den tiden bör väll man kunna känna sig trygg, eller?

Kommer nu återlämna processorn till komplett för att få den bytt till en ny av samma sort (hel förhoppningsvis).

Kan dock inte förstå att komplett tidigare konstaterade fel på mina minnen och moderkort (notera att jag inte lämna in något annat). Eftersom man nu hittat felet i processorn. Det gav vilket fall mig en tankeställare.

Återkommer när jag kört ett tag med den nya processorn

Permalänk
Medlem

väldigt fin tråd av dig. och bra med update, tack för läsningen.

ska bli intressant att läsa fortsättningen.

mina minnen går ej att köra i 1066, kommer max upp 1048 stabilt fast jag har 8500 minnen, men sen har ju jag 4 x 2gb i burken, så jag räknade aldrig med nått annat. jag tycker jag får mer ut av minnet när jag kör dom med låg timeing och 1:1 inställning än att bara köra osynkat och hög minnesbuss.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zecert
väldigt fin tråd av dig. och bra med update, tack för läsningen.

ska bli intressant att läsa fortsättningen.

mina minnen går ej att köra i 1066, kommer max upp 1048 stabilt fast jag har 8500 minnen, men sen har ju jag 4 x 2gb i burken, så jag räknade aldrig med nått annat. jag tycker jag får mer ut av minnet när jag kör dom med låg timeing och 1:1 inställning än att bara köra osynkat och hög minnesbuss.

Tack,

En del har hänt sedan senast. Efter att fått beskedet från butiken kontaktades komplett. De godkänner en inlämning av processor men skriver även att dom ville att jag skulle dubbel kolla att butiken testat med andra minnen.

Så jag ringde butiken och de hade inte testat med andra minnen. Ganska förvånad om man får säga så... eftersom jag talade om att jag hade fel i memtest när jag lämnade in den. De hade endast testat att flytta runt på mina minnen i datorn, vilket jag även hade sagt att jag redan gjort.

Nu testar de vilket fall nya minnen i datorn med min tidigare processor och moderkort för att se om vi klarar test i memtest med "en ny uppsättning komponenter".

Återkommer som sagt

Permalänk
Medlem

Medan jag väntar på svar från butiken finns en fråga som jag tror är perfekt att fråga här på SWEclockers.

Har någon haft kompabilitetsproblem mellan dessa komponenter tidigare?

Moderkort: ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt
Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2

Om någon har eller tror att de har haft det, vänligen skriv något även om ni tycker det känns osäkert om det beror på just kompabilitetsproblem.

Kan ni hänvisa till liknande problem här på forumet som ni känner till så är jag även tacksam för länk.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet, eller har stött på detta?

Permalänk
Medlem

FELET LOKALISERAT

Butiken har under flertalet dagar försökt strypa felet:

1. Byter processor och kör memtest86 med mina minnen. Vilket först gav positiva resultat, då man lyckades köra testet under ~8 timmar utan fel.

2. Man misstänker då kompabilitetsproblem mellan minnen och processor och väljer att testa med andra minnen och min processor. Resultatet är positivt. Tester i memtest klarar ~8 timmar utan fel.

Som ni kanske redan förstår så innebär detta att det mina minnen och processor aldrig varit sönder, utan inte funkat ihop.

De "andra" minnen som testats är ex:
A-data PC6400 DDR2, som är något söligare än mina tidigare.

Komplett kommer dock troligen ersätta mina minnen med:
Kingston minnen 1066 MHz.

Så det ända som talar för att Kingston minnena inte kommer fungera är att de inte är lika söliga som A-data PC6400 DDR2 som testats och fungerat tidigare.

Skulle det dock visa sig att de inte funkar kan jag sänka frek från 1066 till något lägre men behålla korrekt minnes Volt.

Jag kommer testa denna kombination under stress och spel etc.

Hoppas detta nu funkar!

Permalänk
Medlem

Mått på minnen?

Såg att dessa Kingston minnen som komplett vill ge mig istället för Corsair är sjukt höga... någon som har koll på hur höga dessa minnen är?

Kingston DDR2 HyperX T1 PC8500 4GB KIT.
"KIT med 2x2GB, CL5-5-5-18, Tall Heat spreader"

----------------- ^
| Kingston | | = ?
----------------- v

Komplett skriver:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=419835

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0S
Mått på minnen?

Såg att dessa Kingston minnen som komplett vill ge mig istället för Corsair är sjukt höga... någon som har koll på hur höga dessa minnen är?

Kingston DDR2 HyperX T1 PC8500 4GB KIT.
"KIT med 2x2GB, CL5-5-5-18, Tall Heat spreader"

----------------- ^
| Kingston | | = ?
----------------- v

Komplett skriver:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=419835

Någon som har dessa minnen och orkar mäta höjden på dem?
Kingston DDR2 HyperX T1 PC8500 4GB KIT.
"KIT med 2x2GB, CL5-5-5-18, Tall Heat spreader"

Permalänk
Medlem

Tjena!
Nu har jag haft problem med min dator och blåskärmar i någon månad oich började leta efter lösningar och hittade din tråd.

Jag sitter med följande HW
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
Intel Core? 2 Quad Q8200 2,33GHz,

Har kört memtest86+ och får fel på ett av minnena... fast inte alltid ?!!?
Har ändrat till rätt spånning och det löste problemet i några dagar.

Det som jag tycker är skummast dock är att när jag väl fått blåskärmen så startar jag om och då får jag den ingen stänger jag av datorn i ca5-10min och startar den igen så kan jag använda datorn i några dagar.

Låter jag datorn stå på i 3-5 dagar så hittar jag oftast datorn med en blåskärm när jag ska jobba med den igen.

Har en kolega som köpte samma uppsättning av hw som mig men han använde sig av anda minnen (fortfarande corsair dock).
Andra saker är ett blåskärmen inte alltid är av samma fel, får 3b, 5b, 7d mm.
Tror du att det kan ha med minnet att göra som i ditt fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MidoriO
Tjena!
Nu har jag haft problem med min dator och blåskärmar i någon månad oich började leta efter lösningar och hittade din tråd.

Jag sitter med följande HW
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
Intel Core? 2 Quad Q8200 2,33GHz,

Har kört memtest86+ och får fel på ett av minnena... fast inte alltid ?!!?
Har ändrat till rätt spånning och det löste problemet i några dagar.

Det som jag tycker är skummast dock är att när jag väl fått blåskärmen så startar jag om och då får jag den ingen stänger jag av datorn i ca5-10min och startar den igen så kan jag använda datorn i några dagar.

Låter jag datorn stå på i 3-5 dagar så hittar jag oftast datorn med en blåskärm när jag ska jobba med den igen.

Har en kolega som köpte samma uppsättning av hw som mig men han använde sig av anda minnen (fortfarande corsair dock).
Andra saker är ett blåskärmen inte alltid är av samma fel, får 3b, 5b, 7d mm.
Tror du att det kan ha med minnet att göra som i ditt fall?

Hej,

Jag har även lyckats köra memtest över ett dygn med 1 minne. Att detta lyckas beror på antingen lite flyt, eller att det helt enklet funkar med ett minne av Corsair "våran modell". Nu kan man ju inte köra med ett minne bara för att det funka vid memtest, båda ska funka klockrent med tanke på att det är minnen som normalt hör till "elitserien".

Kan nästan säga med 99% säkerhet att det är mitt problem du sitter med... om du har samma minnen och min processor.

Butiken som testade med andra märken på minnen insåg ganska fort att samtliga typer funkar så länge vi inte använde mina Corsair. Kan även nämna att vi testade att byta processor och köra med mina minnen, vilket slutade med fel i memtest. Dvs. att byta minnen behöver inte vara lösningen men är en högst trolig lösning eftersom min processor med minnen av annat märke klarade memtest i över 2 dygn utan fel.

Sitter och väntar på mina nya Kingston minnen som nämnts ovan, men eftersom posten behöver 2 veckor på sig att skicka ett paket 1000 meter har jag inte testat dessa än. Jag kan nästan lova att jag har testat dessa kingston minnen före veckans slut. Jag kommer givetvis att uppdatera hur det går.

Vi har även varit inne på att det kan vara processor kylaren som kan vara problemet. Jag valde att byta orginal kylaren till en tystare, denna:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330802&view=detailed#Pro...

Sitter du med samma kylare eller en liknande som har en stödbricka under moderkortet, eller har du orginalkylaren på processorn?

Orsaken till att vi tror detta kan vara ett problem är kortslutning när brickan till kylaren på baksidan av moderkortet nuddar chassit. Detta är dock en gissning och behöver inte vara felet.

Jag har även missat att sätta jordsladden från chassit in i moderkortet, har aldrig gjort det tidigare och sitter och funderar på om detta kan vara ett fel som orsaker blåskärmar.

Hade jag varit dig så hade jag väntat på mitt test under veckan. Så får vi hoppas att det löser sig annars får vi gå vidare med kortslutnings alternativet.

Permalänk
Medlem

Funderar på ditt problem och måste nog ändå säga att det låter som om något blir för varmt i din dator.

Det finns lite olika program för att kolla temperaturer på processor och annat i datorn. Tempen på processorn ska vilket fall inte ligga i närheten av 70 grader, snarare runt 40-50 eller lägre om möjligt. Beror helt på vad du har för kylare osv.

Hårddisk, processor, minnen är lämpliga att kolla tempen på i ditt fall.

Jag utgår ifrån att du har rätt inställningar i Bios? Dvs. rätt volt och frek. Exempelvis 5-5-5-15 och 2.1 V (det bör stå på förpackningen till dina minnen eller på deras hemsida).

Permalänk
Medlem

Byggde du din dator med ESD-skydd? För jag tycker det låter som att det är komponenter som är ESD-skadade. Har nu inte orkar läsa igenom hela tråden utan förväntar mig bara ett Ja eller Nej som svar.

Permalänk
Medlem

Bi0S>>

Ok jag gör så att jag avvaktar med att göra något förens du testat.

Jag använder mig av fläkten som följde med processorn.. kanske borde byta den.
Jag märkte en annan sak nu som min tjej nämnde. När jag satt igång datorn verkar det som att fläktarna varvar upp på max men när datorn kommit in i Windows så varvar de ner igen.

Permalänk
Avstängd

va otur vissa verkar ha nått likvärdigt problem hände mig med mitt Gigabyte X38 ds5 men har aldrig hänt nu på senare tid. Sen jag bytte till asus

Dock har jag en sak att framföra till dig BIOS det är strängt förbjudet att bumpa en tråd det står i reglerna , använd istället knappen "ÄNDRA" och bygg på ditt senaste inlägg Tänk på detta, Om du inte vill riskera att tråden låses

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
va otur vissa verkar ha nått likvärdigt problem hände mig med mitt Gigabyte X38 ds5 men har aldrig hänt nu på senare tid. Sen jag bytte till asus

Dock har jag en sak att framföra till dig BIOS det är strängt förbjudet att bumpa en tråd det står i reglerna , använd istället knappen "ÄNDRA" och bygg på ditt senaste inlägg Tänk på detta, Om du inte vill riskera att tråden låses

Oj det hade jag missat =/
Vet dock inte om mina inlägg är "meningslösa" mer jag som inte fattat att man kan ändra tidigare citat

Tack för rådet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Byggde du din dator med ESD-skydd? För jag tycker det låter som att det är komponenter som är ESD-skadade. Har nu inte orkar läsa igenom hela tråden utan förväntar mig bara ett Ja eller Nej som svar.

Jag vet inte vad ESD skydd är men gissar att det har med kortslutning att göra?

Så svaret är Nej.

Permalänk
Medlem

Alla är mer eller mindre laddade med statisk elektricitet och när man bygger datorer är det viktigt att man är så urladdad som möjligt annars finns det stor risk att komponenter går sönder eller inte fungerar som dom ska. Detta behöver inte visa sig direkt utan kan komma efter månader/år.

Så om du inte var urladdad när du byggde datorn finns det risk att dina komponenter har tagit skada av dina statiskt laddade händer och det är möjligt att det är det som har orsakat alla dina blåskärmar.

Nästa gång du bygger dator, köp till ett ESD-armband. Det är en billig försäkring för att få en så felfri dator som möjligt. Läs lite på nätet om hur du ska skydda dig mot ESD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Alla är mer eller mindre laddade med statisk elektricitet och när man bygger datorer är det viktigt att man är så urladdad som möjligt annars finns det stor risk att komponenter går sönder eller inte fungerar som dom ska. Detta behöver inte visa sig direkt utan kan komma efter månader/år.

Så om du inte var urladdad när du byggde datorn finns det risk att dina komponenter har tagit skada av dina statiskt laddade händer och det är möjligt att det är det som har orsakat alla dina blåskärmar.

Nästa gång du bygger dator, köp till ett ESD-armband. Det är en billig försäkring för att få en så felfri dator som möjligt. Läs lite på nätet om hur du ska skydda dig mot ESD.

Ok, ska kika på det.
Personligen brukar jag springa fram och tillbaka till elementet för att jorda mig, ska tydligen funka det med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MidoriO

Ok jag gör så att jag avvaktar med att göra något förens du testat.

Jag använder mig av fläkten som följde med processorn.. kanske borde byta den.
Jag märkte en annan sak nu som min tjej nämnde. När jag satt igång datorn verkar det som att fläktarna varvar upp på max men när datorn kommit in i Windows så varvar de ner igen.

Problemet löst!
Se följande länk:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=961...