Prisvärda komponenter i Ny Dator?

Permalänk
Medlem

Prisvärda komponenter i Ny Dator?

Tja, första posten från mig på forumet, och jag vänder mig till er för hjälp.

Jag är i fart med att köpa en ny dator, och jag håller på att plocka ihop alla komponenter etc, men själva grejen är att jag är totalt okunnig på det här, tyvärr.
Jag vet vad jag vill med datorn, och det är att den ska hålla Länge(!), den jag sitter på nu har jag haft i 5 år, och jag vill att min nästa ska hålla lika länge, om jag underhåller den väl, såklart.

Kruxet är att jag måste bygga två av samma dator, då jag sätter ihop en som farsan köper till lillebror också, så han vet att han får en kvalitativ dator.

Först och främst är det jag behöver hjälp med;

Processor, vilken processor är bäst och kommer hålla länge för en dator som går mestadels ut på spel och studier?
Vilket moderkort ska väljas till nämnda processor

-Prisvärt- grafikkort som gärna står sig i next gen av spel (Aion, etc)

DDR 4, 5, 6 , 7, 8 RAM? Vad är det som gäller här?

När det kommer till CD Spelare så räcker det gott och väl med en DVD-ROM, inget avancerat där.

Skärm och alla externa grejer finns redan

Budgetvis kan man väl säga max 10000~Per dator, eftersom jag ska bygga två så drar ju priset iväg så jävligt om man drar på lite.
Så ja, 10000, give or take.

Absolut all hjälp uppskattas!

Eventuellt då; Bra tips på prisvärda datorer som redan är färdigbyggda och som kan köpas i en affär?

Tack till alla som tog sig tid att läsa, och tack på förväg till alla som tar sig tid till att ge mig råd om hur jag hittar de mest prisvärda komponenterna!

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Lite svårt och rekommendera något när man inte vet hur mycket det får kosta

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Naturligtvis, det borde jag ha inkluderat.

Editar in det in första posten nu.

Permalänk
Medlem

Laddar upp en bild om 1 minut

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: Prisvärda komponenter i Ny Dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av R.Falk
Kruxet är att jag måste bygga två av samma dator, då jag sätter ihop en som farsan köper till lillebror också, så han vet att han får en kvalitativ dator.

Kan du utveckla det där lite? Jag hänger inte med riktigt.

Mvh

Edit/Jo .. nu förstår jag .. två stycken identiska datorer ju./Edit

Permalänk
Avstängd

jonntis paket va fint, dock lite dyrt chassi om maxbudget är på 10000:- kanske man skulle överväga ett 5870 istället och ett billigare moderkort då?

Om man plannerar att klocka och är datorenthusiast kommer ett dyrt moderkort spela större roll.