Vilken av dessa två datorer är bäst (4000-kronorsklassen)?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa två datorer är bäst (4000-kronorsklassen)?

Hej forummedlemmar!

Efter att kollat runt på vilka datorer ni rekommenderar har jag kommit fram till dessa två:

http://www.expert.se/product/product.aspx?id=3513143
http://www.webhallen.com/prod.php?id=99274

Datorn är till en syster (jo, jag har märkt att det verkar vara ett populärt tema här ) som kommer ha den till skolarbeten. Inget spel kommer vara inblandat och därför behöver grafikkortet ej vara super. Det jag mer är ute efter är annan typ av prestanda (den ska vara snabb) och kvalité. Som jag kan se har den från expressen mer minne och större HD, men (en gissning) den från Webhallen tycks ha en bättre CPU. Men CPUn kanske ej är så mycket bättre så att den överväger förlusten i RAM (-1GB) och HD (-160GB)? Vad tycker ni om de två valen?

Tackar!

PS. Rekommendationer på andra datorer i samma prisklass (någon hundralapp mer) tas gärna emot. DS.

Permalänk

webhallens helt klart. bättre processor.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Hp (från webhallen) skulle jag välja alla gånger... kvalité som du talar om är inget som acer någonsin hört talas om...

dessutom är HP:n bättre prestandamässigt (CPU).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

HP:n skulle även jag välja. Bättre processor och bättre kvalitet.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Vilken av följande två laptops skulle ni säga är bäst då?

HP 6735S http://www.dustinhome.se/pd_5010305337.aspx
COMPAQ 615 http://www.dustinhome.se/pd_5010315871.aspx

Priset är nästan exakt detsamma (3990/3995 kr).

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Avstängd

compaqen

Permalänk

Compaq

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Snabba och entydiga svar, det tackar jag för. Ett styck Compaq 615 beställd!

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk

åh! roligt! lägg gärna upp en recension sen

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Tja!

Har en fråga angående Compaq 615.
Visst är RAM-minnet ett So-Dimm DDR2 PC6400 800 MHz?
Så om man ska uppgradera minnet från 2 GB till 4 GB så bör man köpa ett 2 GB PC6400 typ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304299

Vilken CL ska man köra på, CL5 eller nåt annat?

Jag tycker nog att denna dator är rätt varm.... Fläkten snurrar på mest hela tiden. Men om man kan leva med det så är den bra(!) tycker jag!

En viktigt fråga:
Är det nån som vet om det finns digital ljudutgång från denna dator (SPDIF alltså). Jag har inte hittat någon info om detta.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Neeej, köp inte ett 2gig... Är det 2gb i en dator kan man ge sig den på att det sitter 2st 1gb-moduler så köper du en 2gb så sitter du med 3gb i slutändan och en 1gb-modul på bordet... Vill du ha 4gb i datorn åker du på 2st 2gb-moduler!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Neeej, köp inte ett 2gig... Är det 2gb i en dator kan man ge sig den på att det sitter 2st 1gb-moduler så köper du en 2gb så sitter du med 3gb i slutändan och en 1gb-modul på bordet... Vill du ha 4gb i datorn åker du på 2st 2gb-moduler!

Fast så är ju inte fallet med 615. Saxat från Dustins produktspec:
Minnesstorlek (inkl./max) 2 GB / 4 GB
Minnesplatser (totalt/lediga) 2 / 1

Toby1: Ja, ramminnet är So-Dimm DDR2 PC6400. Du kan alltså köpa ett sånt OCZ eller från någon annan fabrikant bara specarna är de samma.

Permalänk
Medlem

Åh fan... Då är de rätt ensamma om att inte köra dual-channel... Stämmer detta så absolut, kör på ett ddr2 so-dimm 2gb!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Tackar för infon!
Ja, jag såg att det bara fanns ett 2 GB minne i den så det var därför jag tänkte att det skulle löna sig att uppgradera.

Kollade just Everest ultimate Edition och där stod det att realtidklockan var "333 MHz (DDR)" samt Effektiva klockan är på 667 MHz. betyder inte detta att minnet borde vara ett PC5300/667, eller?
Men visst skulle det funka att köpa ett PC6400 men det är väl onödigt om man bara behöver ett PC5300?

Tack för era svar!

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Jo, det är onödigt! Båda minnena kommer att köra i den hastighet som är max för det långsamma!
Du behöver dock inte bekymra dig om det.. En skillnad i hastighet mellan ddr2 667mhz och ddr2 800mhz kan jag i princip garantera att du aldrig märker av...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Hörde med affären där jag köpte den angående RAM-minnet och de menade att det är lättare att få tag på PC6400 minnen jämfört med PC5300-minnen. Jag tror inte prisena skiljer så jättemycket heller...

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

mycke fin dator har en själv och köpt extra minne till funkar skit bra me w7 64 ultimate

Permalänk
Medlem

Kan väl också säga att en ledig av två minnesplatser är något man ofta(re) får när man köper dator med företagsinriktning. Exempelvis Compaq ist för HP, lysande exemplet är lenovo.

Permalänk
Medlem

Överväger att köpa denna dator (HP Compaq 615 NX559EA alltså) då min nuvarande Dell 9400 sjunger på sista versen.

1) Är såklart medveten om att det inte är något prestandamonster vi snackar om men går det att spela några moderna FPS-lir med hyfsade inställningar eller är man förpassad till Harpan och MS-röj?

2) Läser man specifikationerna så står det att det är en 64 bitars processor, men på Prisjakt står det även att det är en 32 bitars version av Vista som medföjer, kan det verkligen stämma?

3) Kommer den fullproppad med en massa bloatware eller är det en hyfsat clean installation?

4) Ni som installerat Windows 7 på den, hur funkar det med drivrutinerna?
Finns de drivruiner som behövs på Windowsskivan eller måste man tanka hem dem först från HPs hemsida först.

Cheers!

Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daidiana
Överväger att köpa denna dator (HP Compaq 615 NX559EA alltså) då min nuvarande Dell 9400 sjunger på sista versen.

1) Är såklart medveten om att det inte är något prestandamonster vi snackar om men går det att spela några moderna FPS-lir med hyfsade inställningar eller är man förpassad till Harpan och MS-röj?

2) Läser man specifikationerna så står det att det är en 64 bitars processor, men på Prisjakt står det även att det är en 32 bitars version av Vista som medföjer, kan det verkligen stämma?

3) Kommer den fullproppad med en massa bloatware eller är det en hyfsat clean installation?

4) Ni som installerat Windows 7 på den, hur funkar det med drivrutinerna?
Finns de drivruiner som behövs på Windowsskivan eller måste man tanka hem dem först från HPs hemsida först.

Cheers!

Danne

Tjena!

1) Om du lirar på den så kan du räkna med att fläkten kommer att gå utan bara f-n hela tiden eftersom den snurrar på ganska duktigt även i idle. Det är ytterst sällan som den stannar helt. Lite trist men jag kan leva med det i alla fall, helt klart. Om man har lurar så drabbas man inte av det skulle jag säga, dock blir datorn ganska varm och det är ju inte så kul om man har den i knät en längre tid.

2) Jag har också denna burk med Vista Home Basic, jag vet vart man ser om det är 32 eller 64 bitars OS jag har men jag skulle gissa på 32 bitars.

3) Det är väl en del "skräp" med men inte så farligt faktiskt. Det är nån "HP assistent" som vill göra lite uppdateringar ibland men annars är det ganska lugnt. Helt ok tycker jag.

4) Kan tyvärr inte svara på detta. Jag är också intresserad av att installera ett annat OS. Hade tänkt mig Win XP Pro men jag har läst att nån har haft problem med det... Det SKA ju finnas drivar till både XP Pro och Win 7 om man kolla på:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownlo...

Om länken inte funkar så google på "Compaq 615 drivers" så är det första länken...

Är det nån här som har bytt från Vista till Win XP Pro och funkar det som det ska i så fall?

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Tack för länken!

Verkar som att den levereras med 32 bitars Vista för i din länk finns inte 64 bitars att välja...

Blir alltså att köpa en full version och inte en uppgradering av Windows 7 om jag vill ha det. Men, då slipper man ju å andra sidan alla problem med Recovery skivor, "Recovery partioner", alla små skitprgram etc etc.

Permalänk

Det stämmer bra att det är 32 bitars Vista. Jag har satt i en 667Mhz 2Gb sticka i min dator och det funkar fint, onödigt med 800Mhz minnen då minnesbussen inte går i den frekvensen.
Att spela spel går, inte på höga inställningar men jag har tex lirat Left 4 Dead & Crysis utan problem
HP har varit duktiga och skickat all bloatware på en skiva och Vista på en annan. Kör du en ominstallation väljer du själv vilka program du vill installera

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Det stämmer bra att det är 32 bitars Vista. Jag har satt i en 667Mhz 2Gb sticka i min dator och det funkar fint, onödigt med 800Mhz minnen då minnesbussen inte går i den frekvensen.
Att spela spel går, inte på höga inställningar men jag har tex lirat Left 4 Dead & Crysis utan problem
HP har varit duktiga och skickat all bloatware på en skiva och Vista på en annan. Kör du en ominstallation väljer du själv vilka program du vill installera

Tjena, låter bra med minnet! Vart köpte du det och vad kostade det?

Så kör du på Vista nu eller på Win 7?

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Plockade det från min förra dator. Men kostade runt 280:- om jag inte minns fel.
Jag kör på Vista, synd bara att jag inte kan utnyttja mer än 3Gb av ramet.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Jag kör på Vista, synd bara att jag inte kan utnyttja mer än 3Gb av ramet.

Det är just därför jag tycker det är trist/skumt att de kör ett 32 bitars OS på en 64 bitars processor!

Permalänk
Medlem

HP 615 har nu även släppts med Windows 7 men tyvärr fortfarande bara 32-bitars varianten. Mycket prisvärd i vilket fall.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497289

Permalänk

Väldigt prisvärd dator!
Den lite nyare med Windows 7 har dessutom fått en något snabbare processor.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är lite störande att skärmen är blank. Speciellt när det är ljust i rummet, i ett skumt vardagsrum på kvällen så funkar det ju bra.
Och jag är inte så imponerad över betraktningsvinkeln heller, inte speciellt bra. Suger när man kollar film men det gör man inte så ofta.
Kör lite Voddler från denna dator till plasman, funkar bra.

I stort så tycker jag att den är väldigt prisvärd trots bristerna.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

The phone house hade kampanj i slutet av förra veckan och i helgen där 615 såldes för 2999 kr.
Slog till direkt, blev en perfekt dator till farsan.

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_J
The phone house hade kampanj i slutet av förra veckan och i helgen där 615 såldes för 2999 kr.
Slog till direkt, blev en perfekt dator till farsan.

Det var som f-n, inget dåligt pris! Det var inte något abbonemang inkluderat eller?

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.