Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Precis köpt en lägenhet, och som det ser ut så får det bli ComHem som ISP. Det känns verkligen inte bra att se en klagomur som denna med 125 sidor problem och gnäll ang. ComHem. Jag skulle väldigt gärna få lite konstruktiv information ang. ComHem. Det som oroar mig mest är downtime! Hur stabilt fungerar det för er? Droppar internet varje dag / någon gång i månaden / någon gång om året? Tänkte fixa deras XXL paket (399:-/mån.) och hoppas på det bästa. Men som sagt, kan man få lite information från er ComHem användare där ute så vore det toppen. Ska man ta chansen och hoppas på att det fungerar fint, eller ska man besvära sig att fixa tele abonnemang och internet uppkoppling från t.ex. Telia?

Om det är i Helsingborg du flyttar till så är det relativt okej med comhem i dagens läge.

Haft comhem i lite över 2 år nu och efter noddelning vilket gjordes för ganska längesedan funkar det bra. Det är bara bättre peering till utlandet jag saknar då det ofta fungerar bättre med telia.

Har själv hoppat på 100/10 abonnemanget idag så vi får ju se hur det går sedan.

Priserna jag fick var 469kr utan bindningstid. Men fick ett erbjudande på 299kr de första 6 månaderna därefter 399kr eftersom jag redan var kund.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Har beställt XXL nu, ska bli kul att se vad man får ut.

Jag var nöjd med nuvarande 50/10 och kunde få ut 49/9 på tptest.

Någon som känner till om man kan ställa om det medföljande modemet till bryggat läge?

http://www.netgear.com/Products/RoutersandGateways/RangeMaxWi...

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen det. Så man kan använda sig av de 4 ip-adresser man får._

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Avstängd

Hittade svaret i spec:

Data Link Layer

* Half Bridging, Bridging

Nice.

Då är det väl bara custom firmware som skulle göra den komplett, möjligheterna verkar ju finnas:

*

Chip Set

* Broadcom 3380z (Cable)
* Flash 8 Mbytes
* SDRAM 32 Mbytes
* Broadcom 4322 (WiFi)
* BRCM53115s (Ethernet Switch)

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Phunky du verkar ju ha koll på det mesta. Jag har XL 50/10 nu och bor i Göteborg.
Vet du när jag kan beställa 100/10 Tjänsten? Har såklart varit inne på deras hemsida, men där verkar jag inte kunna beställa 100/10
Tacksam för alla svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psycho7256
Phunky du verkar ju ha koll på det mesta. Jag har XL 50/10 nu och bor i Göteborg.
Vet du när jag kan beställa 100/10 Tjänsten? Har såklart varit inne på deras hemsida, men där verkar jag inte kunna beställa 100/10
Tacksam för alla svar..

Om jag fattat rätt så kan alla beställa 100/10 om man redan nu har 50/10, ett nytt modem bara sen är det bara att köra på

Permalänk

Ok tnx..

Permalänk
Medlem

Tydligen inte, stadsnät krävs tydligen. Ringde nyss och de sa att jag inte kan ha det trots att jag redan har 50/10.

Edit: Ringde igen, helt plötsligt ska det fungera men då måste jag pröjsa för modemet. Efter två helt orimliga förslag på bindningstid till 2011 (!) eller en engångskostnad för modemet fick jag igenom att behålla samma deal som idag, 299 i 6 mån och modemet för 1 krona, trots lång bindningtid... Ha ha.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Prata just med comhem, Och frågade om deras nya 100 tjänst. Man är tvungen att byta modem igen. De gamla 50/10 modemet funkar inte till 100 tjänsten =/

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c70t5
Om jag fattat rätt så kan alla beställa 100/10 om man redan nu har 50/10, ett nytt modem bara sen är det bara att köra på

Enligt hon jag pratade med i kundtjänst är det bara att köra vidare med existerande modem, om man nu redan har XL.

Permalänk
Medlem

Hmm verkar ju vara olika bud överallt =/ Förstår inte riktigt varför dom inte kan göra 1 modem som klarar alla tjänster dom lanserar.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

För att dom byts ut allt eftersom och blir bättre och bättre.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

ni som är missnöjda och tycker att comhem gör ngåot fel
gör en anmällan till konsumetverket. jag har själv tagit strid mot 3 mobila bredband och vunit. det är inte kompliserat bara följ instruktionerna på konsumetverket hur ni ska göra

ni kan få till exp om ni har köpt ett 24/1 och ni upp någr bara 8/1 kan ni få pengar till backa och minskad månads kostand
många personer har vunit varför skulle ni inte kuna

men sluta sita och bara klara gör en anmällan !!!

http://www.konsumentverket.se/internet-IT/

P.s alla som funderar på att skaffa comhem det är det företaget i sverge som har fläst anmälningar från konsumet verket

Visa signatur

ASUS P7P55D PRO | i7 860 @ 2.8GHz | 4GB Corsair XMS3 1600MHz CL9 | XFX GTX 275 XXX | PSU Corsair HX 750W | Chassi CM HAF 922 Mini |18437 3DMarks06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
Prata just med comhem, Och frågade om deras nya 100 tjänst. Man är tvungen att byta modem igen. De gamla 50/10 modemet funkar inte till 100 tjänsten =/

Rätt och fel, det KAN fungera med det gamla modemet men det är inte säkert. Vad jag vet ska alla på kundtjänsten vara informerad om att ALLA som vill ha 100mbit måste ha det nya modemet. Man har mer möjlighet att få ut bättre speed med det nya modemet kan man säga. De som testat 100mbit har kört det gamla 50mbitmodemet och 100mbitmodemet med lyckades resultat men troligen är det inte i närheten av belastat i områdena. Om det börjar bli småbelastat så gör man bäst i att byta till det senaste modemet som bondar ända upp till 6 kanaler.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerathin
ni som är missnöjda och tycker att comhem gör ngåot fel
gör en anmällan till konsumetverket. jag har själv tagit strid mot 3 mobila bredband och vunit. det är inte kompliserat bara följ instruktionerna på konsumetverket hur ni ska göra

ni kan få till exp om ni har köpt ett 24/1 och ni upp någr bara 8/1 kan ni få pengar till backa och minskad månads kostand
många personer har vunit varför skulle ni inte kuna

men sluta sita och bara klara gör en anmällan !!!

http://www.konsumentverket.se/internet-IT/

P.s alla som funderar på att skaffa comhem det är det företaget i sverge som har fläst anmälningar från konsumet verket

Ehm. Dom har hastighetsgaranti, så får du bara ut 8-10mbit, på 24 så betalar du inte för något annat än 8-10. Varför göra saken krångligare än det är?

Fast, jag är nyfiken, ni som får ut mer än ni betalar för, vad gör ni?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Rätt och fel, det KAN fungera med det gamla modemet men det är inte säkert. Vad jag vet ska alla på kundtjänsten vara informerad om att ALLA som vill ha 100mbit måste ha det nya modemet. Man har mer möjlighet att få ut bättre speed med det nya modemet kan man säga. De som testat 100mbit har kört det gamla 50mbitmodemet och 100mbitmodemet med lyckades resultat men troligen är det inte i närheten av belastat i områdena. Om det börjar bli småbelastat så gör man bäst i att byta till det senaste modemet som bondar ända upp till 6 kanaler.

Ok, tack för info.

Permalänk
Medlem

Jag ringde i morse och beställde den nya 100:a tjänsten. De sa att jag inte behövde ett nytt modem.

Södermalm / Stockholm.

mvh JD

Permalänk
Medlem

Inte konstigt comhem får dåligt betyg i SKI när inte kundtjänsten svarar rätt på så simpla frågor som tom jag vet svaret på...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Läser jag rätt att XXL kostar som XL, dvs 399 i månaden om man binder i 12mån?

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk

Dum som jag är så beställde jag Small bredbandet. Inte för hastigheten, men för att jag binder mig mig 1 år igen med skiten.
Dock skulle det börja gälla f.r.o.m 10 November. Är det försent att ångra sig?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

14 dagars ångerrätt från avtalets tecknande. Så frågan är när du tecknade avtalet.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidgp
Läser jag rätt att XXL kostar som XL, dvs 399 i månaden om man binder i 12mån?

Ja, och med nuvarande erbjudande (ny kund...) får du de tre första månaderna för 99 kr/mån.

Någon som blivit inkopplad på XXL-hastigheter ännu, förresten? Ska bli intressant att se om något hänt när jag kommer hem ikväll...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Ja, och med nuvarande erbjudande (ny kund...) får du de tre första månaderna för 99 kr/mån.

Någon som blivit inkopplad på XXL-hastigheter ännu, förresten? Ska bli intressant att se om något hänt när jag kommer hem ikväll...

Tack, då är det ju bara att uppgradera. Potentiellt dubbel hastighet för samma pris är ju inte dumt...

EDIT: Någon som lyckas beställa via hemsidan? Eller så kan jag inte få det än...

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidgp
14 dagars ångerrätt från avtalets tecknande. Så frågan är när du tecknade avtalet.

Gäller 14 dagars ångerrätt även via telefon?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Gäller 14 dagars ångerrätt även via telefon?

Citat:

Om du har slutit ett avtal med Com Hem på distans, till exempel via Internet eller telefon, har du enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) rätt att ångra avtalet inom 14 dagar. Den så kallade ångerfristen. Du har inte ångerrätt om tjänsten har påbörjats med ditt samtycke.

http://www.comhem.se/comhem/kundservice/fragor-och-svar/artik...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Precis köpt en lägenhet, och som det ser ut så får det bli ComHem som ISP. Det känns verkligen inte bra att se en klagomur som denna med 125 sidor problem och gnäll ang. ComHem. Jag skulle väldigt gärna få lite konstruktiv information ang. ComHem. Det som oroar mig mest är downtime! Hur stabilt fungerar det för er? Droppar internet varje dag / någon gång i månaden / någon gång om året? Tänkte fixa deras XXL paket (399:-/mån.) och hoppas på det bästa. Men som sagt, kan man få lite information från er ComHem användare där ute så vore det toppen. Ska man ta chansen och hoppas på att det fungerar fint, eller ska man besvära sig att fixa tele abonnemang och internet uppkoppling från t.ex. Telia?

Min uppkoppling ger upp nästan dagligen. Om man tankar för snabbt eller får många filer samtidigt så hänger sig modemet och man måste starta om det. Jag har mailat och frågat deras servicedesk flera gånger, men de svarar bara (efter ett par veckor) att "nu funkar det!". -Jo, det vet jag väl, jag har ju startat om det själv!

Jag har sagt upp avtalet nu och kommer inte skaffa Comhem i nästa hus.

Permalänk
Medlem

Vad säger lagen om man inte har gett sitt samtycke för ett abonnemang då?

I början av sommaren ringde nämligen comhem och erbjöd oss 50mbit för samma pris som vi då betalade för 24/8mbit (399kr). Men någon sådan tjänst fick vi aldrig. Efter någon vecka fick vi istället 24/10 för 359kr och en bindningstid på 12 månader utan vårt samtycke. I och för sig så har vi inte tagit kontakt med comhem angående detta och det har nu gått 5-6 månader.

Jag ringde comhem tidigare idag och det var bara problem med kunna uppgradera sig. Första tanten jag pratade med tyckte att jag skulle vänta till maj för att uppgradera pga av bindningstiden. Hon sa även att 100mbit skulle kosta 369kr, vet inte riktigt vart hon fick det ifrån. Den andra personen jag pratade men sa att vi inte ens kunde få 100mbit tjänsten här, även fast det går med 50mbit.

Permalänk
Medlem

Jo de verkar ha noll koll. Jag fick också olika svar gällande om vi kan ha det eller inte. Blir ju spännande att se...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

vad är det för modem då ? bild/länk? jag vet att det är trådlöst men är de även fler portar ? och finns de inget modem man kan få utan det trådlösa/router möget till 100/10 ?

mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
vad är det för modem då ? bild/länk? jag vet att det är trådlöst men är de även fler portar ? och finns de inget modem man kan få utan det trådlösa/router möget till 100/10 ?

mvh E

Gnugga ögonen.
Länken fanns högre upp ^_^

http://www.netgear.com/Products/RoutersandGateways/RangeMaxWi...

Visa signatur