Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
2009 ska man få det man betalar för när det kommer till internetanslutning, att saker är nere hela dagar och annat trams är för mig helt jävla otroligt värdelöst.

Håller med till 100%
ADSL "förstörde" bredbandsmarknaden, detta genom "upp till".
Sen kom mobilt bredband och samma grej där.
Folk har blivit intalade i att man ska vara så jävla nöjd med det man har, och om det inte fungerar så är det "aldrig någons fel" utan det skylls på tekniken!

Så jävla kasst.
Sen ska vi som sagt inte återkomma till att jag har polare som sitter på fiber/stadsnät och betalar UNDER 200:- för 100/100 linor med upp till 10 ip:n.

Jämför då med comhems 459:- för 50/10! (som nu i praktiken är ~25/7 kvällstid, med kass ping och ett modem som behöver rebootas flera gånger i veckan!)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
En kväll med Comhem...

Märker att allt plötsligt slutar svara. Drar igång en ping för att kolla om jag börjat få paketförluster igen, och mycket riktigt:

ping ping.sunet.se -t Skickar signaler till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data: Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout.

Lite söndagsmys sådär...

Gör en reset på modemet och en timme senare har jag bara 6% packetloss och kan faktiskt surfa igen.

Fyfan, crap nu igen? Värdelöst...

Själv har jag oxå börjat få mer och mer problem.
Hastigheten som stadigt legat på 46/11 ligger numera runt 25/7 kvällstid...
Märker även av att responstiden smyger sig uppåt 20-30 på ställen som har runt 5ms nattetid.
Tyvärr så är ju min slutsats av detta, överförsälkning av 50/10 och ÅTERIGEN kapacitetsbrist, i ett område dom PRECIS uppgraderat och NODDELAT i Februari! Helt jävla otroligt!
Även problemet att upstreamen TOTALT dör, får <50kB/sec, enda lösningen är att manuellt dra ur sladden ur väggen och på så sätt reboota modemet.

Nä fyfan, jag letar ju ny lägenhet, men nu har det fan gått så långt att det blivit ett 100%-igt krav att det ska finnas FIBER/LAN dit jag flyttar!

Permalänk

I helgen bestämde sig plötsligt min uppkoppling för att förvägra mig tillgång till många svenska adresser under .se. Det problemet löste jag genom att gå tillbaka till opendns, så uppenbarligen var det komhems dnstjänst som strulade. Vet inte om de har åtgärdat problemet ännu eftersom jag inte orkade med någon felanmälan när det ändå gick att ordna sig runt själv.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite
I helgen bestämde sig plötsligt min uppkoppling för att förvägra mig tillgång till många svenska adresser under .se. Det problemet löste jag genom att gå tillbaka till opendns, så uppenbarligen var det komhems dnstjänst som strulade. Vet inte om de har åtgärdat problemet ännu eftersom jag inte orkade med någon felanmälan när det ändå gick att ordna sig runt själv.

Gällde alla ISP-leverantörer:

http://www.idg.se/2.1085/1.259719/se-domanen-slogs-ut

Permalänk
Medlem

Sitter med 50/10 här med comhem, någon mer som upplever att man inte kan surfa ordentligt, helt plötsligt connectar det inte till hemsidorna och ibland så har jag bra Nerhastighet men INGEN upload alls? Betalar ju för uppladdningen!!

"Information om störningen:Vi åtgärdar just nu en driftstörning på bredbandstjänsten i ditt område. Driftstörningen kan uppfattas som långsam hastighet på internet."

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spindel
Gällde alla ISP-leverantörer:

http://www.idg.se/2.1085/1.259719/se-domanen-slogs-ut

Trodde jag också först, men om man läser på din länk:

Citat:

En tabbe hos Stiftelsen för Internetinfrastruktur slog på måndagskvällen tillfälligt ut hela den svenska se-domänen och mängder med sajter gick ner. "Något sånt här har inte hänt på tio år", säger stiftelsens vd Danny Aerts.
...
...
Larmet kom vid 22-tiden på måndagskvällen

sen läser man vad han skrev:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite
I helgen bestämde sig plötsligt min uppkoppling

KlosterKatten:
Samma problem hos mig
Var såg du driftinfon? jag försökte söka i den enormt lilla rutan på comhems hemsida, men möttes av en "din fastighet saknar comhem", great!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Trodde jag också först, men om man läser på din länk:

sen läser man vad han skrev:

KlosterKatten:
Samma problem hos mig
Var såg du driftinfon? jag försökte söka i den enormt lilla rutan på comhems hemsida, men möttes av en "din fastighet saknar comhem", great!

Bor i Väster-Haninge, lite söder om sthlm.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

KlosterKatten: Garanterat en returstörning som kommer/går. Kan nog hålla i sig i ett par dagar om du har otur. Alltid tidskrävande att hitta/lösa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
KlosterKatten: Garanterat en returstörning som kommer/går. Kan nog hålla i sig i ett par dagar om du har otur. Alltid tidskrävande att hitta/lösa.

Jodå, sålänge man VET att det är problem bara, då kan jag leva med det, det är när det står "inga störningar" och så är internet hur degigt som helst, som för 2 veckor sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan det är ju riktigt så det vattnas i munnen när jag tänker på att jag ska få bli en av de lyckliga som får gå från fiber till comhem Undra vad jag tänkte på när jag kollade på lägenheten?? Får hoppas på det bästa då...

Visa signatur
Permalänk

Phunky,

Vet du om något känt router problem som börja igår?

när jag pingar en destination så får jag ett helt annat svar:

ping 80.67.2.1 -t

Skickar ping-signal till 80.67.2.1 med 32 byte data:
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=11ms TTL=248
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=19ms TTL=248
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=10ms TTL=248
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=105ms TTL=248
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=19ms TTL=248
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=16ms TTL=248
Svar från 213.200.189.80: Målnätet kan inte nås.
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=13ms TTL=248
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=55ms TTL=248
Svar från 80.67.2.1: byte=32 tid=11ms TTL=248

Helt plötsligt kommer en router från comhem in och routrar trafiken till sig själv. Detta gäller för övrigt inte bara mitt Comhem nät utan många fler. Så undrar om det är en känd störning?

Tracert ger det här :

Spårar route till 80.67.2.1 över ett maximalt antal av 30 hopp

1 <10 ms 1 ms <10 ms Linux [192.168.1.1]
2 9 ms 8 ms 7 ms VT-DOC-2-Bu50.comhem.se [80.217.192.1]
3 213.200.189.80 rapporterar: Målnätet kan inte nås.

Spårning utförd.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

En fråga bara, detta handlar om comhems boxar... jag upptäckte idag att jag har alla ppvsport kanaler öppna, är det nåt speciellt denna helgen? jag har ingen lust att få en fet räkning av dom för ja kollar på kanalerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
En fråga bara, detta handlar om comhems boxar... jag upptäckte idag att jag har alla ppvsport kanaler öppna, är det nåt speciellt denna helgen? jag har ingen lust att få en fet räkning av dom för ja kollar på kanalerna

samma här. måste vara något fel i deras system ? kul med lite hockey iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhiZpEr
samma här. måste vara något fel i deras system ? kul med lite hockey iaf.

ah, nice - då är det bara att tacka och taemot då

Permalänk

Någon som vet om ComHem har bytt adressen till sin smtp-server?

Permalänk
Medlem

Jag antar att dom har det.. jag bytte till en annan smtp i alla fall, polaren kör egna servrar - för ja kunde inte taemot mail

Permalänk
Medlem

mailin.comhem.se och mailout.comhem.se använder dom sedan LÄNGE. Säkert 2-3år. Möjligen har det fungerat för vissa med de gamla w1.***** osv som är en kvarleva från telia.

razerrazer: Nä inget jag känner igen faktiskt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

En fråga, går det att ställa in Comhems Modem/Router "Cisco EPC2425" till att endast agera modem så att jag kan koppla in den i WAN porten på min Dlink 655?

Gillar 655:an bättre och vill använda den som router nämligen.

Permalänk
Medlem

Under helgen så har min uppkoppling vart skitseg, det tar jätte långtid att öppna hemsidor.

Det har vart så sen i Lördags, och är så även idag. Jag har startat om router å datorn och kollat virus och allt det där sedervanliga.
men inget hjälper.

Vad händer? verkar som DNS segar som fan.
Är det bara i Kungsbacka det är så eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
Under helgen så har min uppkoppling vart skitseg, det tar jätte långtid att öppna hemsidor.

Det har vart så sen i Lördags, och är så även idag. Jag har startat om router å datorn och kollat virus och allt det där sedervanliga.
men inget hjälper.

Vad händer? verkar som DNS segar som fan.
Är det bara i Kungsbacka det är så eller?

Det är likadant här och jag bor i Kungälv.

Känns som jag sitter på 56k när jag går in på hemsidor.
Men jag tankar torrents i 4MB/s.

Vad är felet egentligen??

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Det är likadant här och jag bor i Kungälv.

Känns som jag sitter på 56k när jag går in på hemsidor.
Men jag tankar torrents i 4MB/s.

Vad är felet egentligen??

Måste vara DNS fel. deras dns-servrar måste va segare än knäck nu.
Har vart så sen i Lördags för mig
Jag får riktiga värden på TPtest precis som du
men går skit slött att surfa..

Skickat mail till dom, det enda svaret jag fick var

"När det gäller trådlös uppkoppling kan vi inte felsöka det på samma sätt då det finns mycket olika saker som kan störa uppkopplingen. Prova med kabel och återkom om problemet kvarstår."

Dom tar förgivet att jag surfar trådlöst, fast jag sa att jag INTE gör det?

Permalänk
Medlem

Fick precis ett mail;

"Något stort är på gång
Framtidens tuffa krav på bredband ökar i takt med att Internet blir allt större. Det blir mer rörliga bilder, filmer och spel som kräver bandbredd. Det är inte alls kul när det går trögt som sirap. Och tunga filer gör att man behöver ett bredband som är snabbare än snabbt. Förbered dig genom att skaffa ett bredband rustat för framtiden, ett bredband där du snabbt kan ladda upp och ner information. Vi på Com Hem firar att vi levererat Bredband i 10 år genom att - håll i hatten - släppa vårt snabbaste Bredband någonsin, Bredband XXL 100 (50-100Mbit/s). Här snackar vi höghastighetsbredband! Håll ögon och öron öppna, snart är det dags."

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Samma här undrar om dom höjer upp med?

Permalänk
Medlem

kommer kosta multum?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Lär göra me tanke på vad dom har för pris på 50/10 tjänsten idag

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Ska inte ta ut något i förskott, men det verkar som att det går snabbare (för tillfället) att surfa på nätet nu i alla fall

Permalänk
Medlem

Har inte med något alls att göra egentligen men är bara glad att de äntligen tagit med tv4 sci-fi i utbudet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cabal
Har inte med något alls att göra egentligen men är bara glad att de äntligen tagit med tv4 sci-fi i utbudet

Jag med ! flyttade från Canal Digital till Comhem och har saknat Sci-fi kanalen ganska mycket. Stog att den kommeer ingå i TV-large och valbar i 8 favoriter.

Permalänk
Medlem

Sådärja, efter en vecka utan större problem börjar det nu funka som ComHem igen.

Min upphastighet har nästan halverats, ligger mellan 5 och 6.5Mbit/s nu på mitt 50/10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myllerman
En fråga, går det att ställa in Comhems Modem/Router "Cisco EPC2425" till att endast agera modem så att jag kan koppla in den i WAN porten på min Dlink 655?

Gillar 655:an bättre och vill använda den som router nämligen.

Jag ringde supporten och frågade om detta och det svaret dom kom fram till efter mycket om och men var att du måste isåfall få ett nytt modem utskickat. Detta pga att EPC2425 är låst när det gäller att "Brygga" och diverse andra inställningar. De kunde inte lösa det ens om dom hade haft modemet hos sig så bara nytt modem som gällde.

Ring supporten och fråga efter nytt modem.

Visa signatur

/Dejje

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dejje
Jag ringde supporten och frågade om detta och det svaret dom kom fram till efter mycket om och men var att du måste isåfall få ett nytt modem utskickat. Detta pga att EPC2425 är låst när det gäller att "Brygga" och diverse andra inställningar. De kunde inte lösa det ens om dom hade haft modemet hos sig så bara nytt modem som gällde.

Ring supporten och fråga efter nytt modem.

Tack för svaret.
Tråkigt att den är låst.. Får se hur jag gör.