Permalänk
Avstängd

Jag fick ingen 399:- deal i 6 månader för mig var det "Bredband XXL 100/10 469:- 2009-11-05 " som gäller och 1kr för modemet, kanske för att jag hade bindningstid kvar på 50/10mbit eller nått :s

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
@ EddAa
Inlägget raderat. Du kan själv ta bort egna inlägg genom att först klicka på 'Ändra', sen bocka i 'Radera' och klicka 'Radera nu'.

Killen jag pratade med i KT vägrade bjuda på frakten, trots strulet med min beställning...

tack nu vet jag det =)..

a jo jag fick en säljare som var hur snäll som helst .. fick ju även mina pengar jag betalt för 3mån 24/1 sjukt bra av comhem/han

man måste ju klaga om de skall bli nått har ju haft fel med mitt BB ett tag som han kunde se så han så han ville vara snäll

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Jag fick ingen 399:- deal i 6 månader för mig var det "Bredband XXL 100/10 469:- 2009-11-05 " som gäller och 1kr för modemet, kanske för att jag hade bindningstid kvar på 50/10mbit eller nått :s

hade jag nog aldrig gått med på hade stannat på 50/10 ..

bytte du upp dig då? =/

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Man får 4 IP på 50/10. Jag skulle få behålla mina enligt den jag talade med men man får ju allt se när väl allt är inkopplat.

4? Har jag gått och haft 3st extra IP adresser till mitt förfogande utan att veta om det. Eller är detta något som lever kvar sen gammalt?

Oavsett vad så känns det inte som att man kommer få fler än 1 IP med nya Netgear modemet då det mer eller mindre är modem och router i ett med gbit nic + 802.11n wifi.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepcid
Oavsett vad så känns det inte som att man kommer få fler än 1 IP med nya Netgear modemet då det mer eller mindre är modem och router i ett med gbit nic + 802.11n wifi.

Fick som svar när jag frågade om detta att det skulle gå att stänga av NAT.
Jag litar inte på försäljare men lösning kommer jag kräva.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tror det är tängt att det ska gå att stänga av NAT på modemet men om det går i den mjukvara som finns just nu vet jag dock inte.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ja men dåså, personligen tror jag nog jag ger den inbyggda brandväggen en chans att visa vad den går för, min trofasta pfSense brandvägg får ge vika de första dagarna.

Orkar den inte med så är det väl bara att stänga NAT och bypassa skräpet.

Om den är närheten av Netgears nya flaggskepp WNDR3700 så kanske man får klara sig utan pfsense.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Tror det är tängt att det ska gå att stänga av NAT på modemet men om det går i den mjukvara som finns just nu vet jag dock inte.

noob fråga : NAT vad är det för något och varför skulle man vilja stänga av det ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

De är så störda på comhem...

Har haft 24/10-anslutning i lite över ett år med ComHem som leverantör. I Oktober märkte jag att min upphastighet endast var 1mbit/s. Jag ringde då ComHem som tydligen hade bytt ut mitt abonnemang till 24/1 istället. Jaha, då undrade jag varför de hade gjort så och det kunde de inte svara på. Jag hade iaf inte på eget initiativ begärt en sänkning av upphastigheten. Jag betalade dock 299 istället för 399 så det gjorde väl inget direkt men jag bad de slå på 24/10 igen iaf för att rätta till felet.

Sen såg jag nu att de börjat erbjuda 100/10-anslutningar. Toppen, tänkte jag och ringde till ComHem för en uppgradering. Men då visar det sig att jag från 30 oktober sitter på 12mån bindingstid IGEN, trots att det var ComHem som hade klantat sig med abonnemanget i första fallet. Jag vart helt vansinnig och efter mycket väntande i telefon lyckades jag få 100/10 med 299kr/6mån och 399/6mån.

Jag hatar ComHem asså, deras telefonsupport är sämst! Ibland får man prata med kompetenta människor men så sjukt seg kö... Och sen när man hör att det är någon gammal tant i andra ändan efter 40 minuter telefon-kö som säger att man ska starta om modemet och ringa igen efter det då vill jag ibland ta livet av mig...

Aja, lever fortfarande som tur är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som har några månader kvar på er bindningstid vad betalar ni för 100mbit som ni nu har beställt?

Sitter på 50Mbit och betalar 429:- just nu, undra om man kan uppgradera och få 100mbit för 399 i månaden.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Jag fick det för 299kr/mån i 6 mån därefter 399kr/mån och då har jag 2 mån kvar av bindningstiden

Permalänk
Medlem

någon som kan säga till när dom fått hem modemet och vad för speed dom får ?

även om dom känner mycket skillnad jämnt emot det dom hade innan ?

Mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
noob fråga : NAT vad är det för något och varför skulle man vilja stänga av det ?

NAT = network address translation
NAT är det som en "hemmarouter", eller bland folk mer kallat bara "rååååjter" gör.

Om du bara har en publik ip-adress från din leverantör så använder "routern" NAT för att ge alla burkar/grejor i hemmet en 192.168.*.* adress, och sedan ge dom tillgång till nätet..

Varför du skulle vilja stänga av det:
På dom snabbare tjänsterna hos comhem så får man 4 publika ipadresser, och då kan det vara trevligt att stänga av NAT så man kan utnyttja detta!

Shit shit, här har man varit så uppe i flytten att man missat 100mbit!
Fan nästan besviken (nu när man flyttat hehe) att dom inte spårade ur på priset! Jag hade ju "hoppats" på en 799:- eller nått så man kunde fått sig ett gott skratt, men icke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
NAT = network address translation
NAT är det som en "hemmarouter", eller bland folk mer kallat bara "rååååjter" gör.

Om du bara har en publik ip-adress från din leverantör så använder "routern" NAT för att ge alla burkar/grejor i hemmet en 192.168.*.* adress, och sedan ge dom tillgång till nätet..

Varför du skulle vilja stänga av det:
På dom snabbare tjänsterna hos comhem så får man 4 publika ipadresser, och då kan det vara trevligt att stänga av NAT så man kan utnyttja detta!

Shit shit, här har man varit så uppe i flytten att man missat 100mbit!
Fan nästan besviken (nu när man flyttat hehe) att dom inte spårade ur på priset! Jag hade ju "hoppats" på en 799:- eller nått så man kunde fått sig ett gott skratt, men icke

tackar för infon hoppas någon som får 100mbit tjänsten före mig som kan testa och se om de går stänga av den eller om man ens ska göra det ..

mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Avstängd

Har inte fått något modem ännu utan har det gamla 50mbit modemet, 100/10 skulle ha blivit inkopplat idag (inatt) vid 00.00 men bredbandskollen.se säger 51mbit precis som vanligt, iofs så kanske inte modemet klarar av mer än 51mbit alls ? Tänkte att det iaf kanske skulle klara av 60-70 men icke!

Hoppas på ett nytt 100mbit modem idag eller imorron

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Har lite problem med mitt trådlösa nätverk från ComHem 8/1 mbit/s , kopplade upp både min dator och min PS3a och på PS3an får jag ut 8/1 men på datorn får jag knappt ut 0,5/0,5? vad är det för fel? i datorn sitter ett Zyxel G-202. Har försökt söka lite i forumet men eftersom jag inte vet vad felet så är det även svårt att hitta, tacksam för svar.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

SweCarl och ni andra. Kan vara så att det inte aktiveras förrän det nya modemet kopplas in. Sett symptomet tidigare med 50mbittjänsten. Till en början tror jag man kunde uppgradera till 50mbit med de äldre modemen men efterhand gick det över till att ej ske förrän man bytt modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Har inte fått något modem ännu utan har det gamla 50mbit modemet, 100/10 skulle ha blivit inkopplat idag (inatt) vid 00.00 men bredbandskollen.se säger 51mbit precis som vanligt, iofs så kanske inte modemet klarar av mer än 51mbit alls ? Tänkte att det iaf kanske skulle klara av 60-70 men icke!

Hoppas på ett nytt 100mbit modem idag eller imorron

Samma för mig när jag testade strax efter tolvslaget inatt (läste i tidigare inlägg att Com hem brukar genomföra ändringar då).
Det lät ju ändå som att man skulle kunna få lite högre hastigheter även med gamla modemet, jobbigt att behöva vänta in i nästa vecka på det nya.

Tänk om man ändå kunde få korrekta uppgifter från början.

Permalänk
Medlem

Mitt modem har kommit idag.
Dock kommer jag inte kunna hämta ut det förrän ikväll.
Så efter jobb skall ni få lite siffror.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fan jag hatar verkligen comhem men 100mbit lockar verkligen då jag inte kommer att få fiber först om ett år och mitt abbonemang går ut i dagarna

/R

Permalänk
Medlem

Ingen som fått 100/10 och kört tptest?

Snålt med 10 upp vill ha 100/100 minst.

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Mitt modem har kommit idag.
Dock kommer jag inte kunna hämta ut det förrän ikväll.
Så efter jobb skall ni få lite siffror.

Härlig, äntligen börjar det hända något.

Du beställde i måndags va? Med lite tur så kanske jag hinner få mitt modem lagom till Fredag då jag la beställning igår (onsdag) klockan 8.

Brukar de inte skicka modemen från Anovo Nordic i Kristinehamn? Har för mig att mitt XL modem var skickat därifrån.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk

Det verkar som ComHem vill få upp sitt rykte, ringde precis dit och de ersätter mitt XL med XXL, trots att man har 10 månader bindning kvar. Får sänkt pris med en hunka det första halvåret med på köpet

Rinng och stå på dig, om de inte vill så lägg på och ring upp igen. Kommer du till deras center i Härnösand (du hör om personen pratar norrländska eller inte) så har du mycket större chans. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Förlängt nu fick också 299kr första halvåret sedan 399kr, dock sa de inget om ett gratis modem, mina tidigare erfarenheter säger mig att det kommer att bli knas. Lika bra att ringa igen

EDIT: 1kr för modemet och 97kr i frakt dvs 98kr kostar det hela, kan jag leva med.

/R

Permalänk

modemet har kommit..ska hämta det och sedan blir det tptest.

Permalänk
Medlem

Ja visa lite värden här i tråden senare tack.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Mitt modem har också kommit. Ska hämta ut det vid 16 tiden.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd

Har kopplat in det nya modemet nu.

TPTest direktinkopplad med NAT aktiverat får jag:

skicka: 9.67 Mbit/s
ta emot: 90.98 Mbit/s

Helt ok resultat!!

Modemet ligger som standard confat på 192.168.0.1
Standardlogin är admin // password

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Ja får ni problem så inaktivera NAT och testa... iofs bör modemet klara 100mbit med NAT men modemet och mjukvaran är ju ny så kan ju strula där.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ja får ni problem så inaktivera NAT och testa... iofs bör modemet klara 100mbit med NAT men modemet och mjukvaran är ju ny så kan ju strula där.

Inaktiverade precis NAT och körde ett nytt test.

Fick ut:

skicka 9.67 Mbit/s
ta emot 92.01 Mbit/s

Så inte direkt någon märkbar skillnad.

92mbit är dock fullt godkändt för en 50-100Mbit tjänst så jag är nöjd!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP