Hur mycket sänker F@H mitt korts livslängd?

Permalänk

Hur mycket sänker F@H mitt korts livslängd?

Jag har ett XFX GTS 250, ej klockat, som jag nyss börjat folda med. Med fläkt på 70% ligger jag på ca 65 C. Jag foldar inte 24/7, burken får vila på natten (avstängd), men jag kör kanske i snitt 10 h om dagen.
Som topic lyder, hur mycket sänker jag livslängden? Då tänker jag naturligtvis framförallt på GPUn, men även på fläkten.

Permalänk
Inaktiv

Det är såklart helt omöjligt att spekulera i... Konsumentelektronik byggs ju för att vara så billig som möjligt (dock ofta utan att ge upphov till överdrivet många produktreturer, även om budgettillverkare ibland tullar en del extra på kvalitén.)

Du kan nog kallt räkna med att ditt kort sannolikt håller minst tills dess att du byter ut/uppgraderar det i vanlig ordning. Såklart kan oförutsedda fel uppstå, men det kan ju ske även om du bara tittar på windows-skrivbordet utan att köra en enda 3D/GPU-applikation.

Permalänk
Medlem

som sagt behöver det inte ens funderas på
om det väl skulle slitas ut så är kortet förmodligen värdelöst en då vid det laget
ända skulle kunna va att det något oftare behöver blåsas rent från damm

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

OK, tack för det! Då är det bara att folda på då

Permalänk
Medlem

Om du har ett likadant kort som jag har (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=442088) bör du se till att spänningsregulatorerna och lite annat är väl kylt, det sitter nämligen inget emot det från kylaren, utan bara fläkten rör om luften där lite och jag tvivlar på att det räcker. Jag har mitt vattenkylt och det blev fruktansvärt varmt där i början på kortet som fläkten är över.

Jag har monterat små gröna flänsar som jag hittade på inet.se och har en chassifläkt i lite högre hastighet som blåser över grafikkortet, det är fortfarande lite obehagligt varmt men jag tror det är bättre än från fabrik så som jag gjort.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Hmm ja, det är precis ett sånt jag har. Hur kan jag testa om temperaturerna på spänningsregulatorer+annat är för höga? Jag kör Rivatuner för att kolla temps, men därifrån kan jag kanske bara se själva GPUn?

Permalänk
Inaktiv

Kylning är viktigt iom att kortet går på 100% hela tiden så ja det sänker kortets livslängd om inte kylningen är tillräcklig

Permalänk
Medlem

Livslängden har ett nästan exponentiellt inverst förhållande till temperaturen på korten, så om du vill överklocka men ändå vill att de ska hålla länge rekommenderar jag vattenkylning. Utan vattenkylning kan det hända att du till och med måste underklocka för att inte datorn ska krascha (med dålig ventilation).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Jag överklockar inte, och själva GPUn håller sig som sagt under 70 C (vilket väl är OK även längre perioder?).

Permalänk
Inaktiv

70C är inga problem alls för en GPU, de tillverkas för att tåla betydligt mer.

Oroa dig inte så mycket, de flesta massproducerade grejor som produceras billigt och riskerar att rasa tidigt rasar också tidigt under sin livslängd. Överlever ditt kort de första två månaderna ungefär går rasrisken ner betydligt, för att stiga först betydligt senare igen.

Grafikkort i det övre prestandasegmentet är dyra grejer, och det kostar tillverkarna en hel del att få en massa produktreturer. Därför håller de också i allmänhet rätt bra. De är ju trots allt till för att användas!

Så vik du lugnt på bara. Pajar ditt kort mot förmodan efter att garantin gått ut gör det förmodligen inte det förräns du ändå är redo att byta ut det mot ett nyare...

Permalänk
Medlem

Hårdvara är till för att användas, go hard.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Har slutat räkna hur många gånger jag skickat tillbaka trasiga kort. (Om någon vill kan jag försöka.) Detta på bara ett år.
Köpte ett GTX 280 för ett år sedan som pajade efter några månader. Ersättningskortet (också ett GTX 280) slutade funka strax efter sommaren.
Har nu ett GTX 285 att hämta ut på posten.

Det ända modellen ur GTX serien som jag inte har behövt skicka in är 295:an.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W