Bra brandvägg + anitivirus program

Permalänk
Medlem

Bra brandvägg + anitivirus program

Tjena, vad ska man lira på för brandvägg och antivirus program här i Windows 7?

Kör 64-bitars variationen.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag använder inbyggda brandväggen och microsoft security essentials, tycker det räcker. Fungerar så länge man inte porrsurfar eller klickar på skadliga länkar. Annars är Nod32 ett alternativ som jag anser riktigt bra.

MVH wRRM

Permalänk
Medlem

Hm, NOD32. Är det både brandvägg och antivirus?

Permalänk
Medlem

Det finns både smart security som är både och och bara nod32 som är antiviruset det finns en 30 dagars trial på esets hemsida om du vill prova på.

MVH wRRM

Permalänk
Medlem

Tack, skall testa det nu.

Vad kör ni andra för något?

Permalänk
Medlem

Jag tycker om Zone Alarm sedan de lade till "Game Mode".
Fast det är bara en brandvägg, inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontakoj
Tack, skall testa det nu.

Vad kör ni andra för något?

Window 7 egna Brandvägg+Router med NAT brandvägg, och Avira Avir free antivirus, "sänker" bredbandshastigheten minnst av alla freeware

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Windows brandvägg + microsoft security essentials = klockrent om man inte är inne på cp-hemsidor

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk

Jag kanske missat nått, men efter att ha kört win7 nu i ca en vecka har jag fått uppfattningen att program som jag installerar kan (utan att fråga eller informera mig) lägga till sig i allowed listan i windowsbrandväggen. Det tycker inte jag är riktigt OK.

Permalänk
Medlem

Det beror alldeles på vad man är ute efter. Ska det vara en gratis brandvägg och antivirus, eller vill man betala för det. Vill man ha en snäll brandvägg som inte ställer en massa krångliga frågor, eller vill man ha full kontroll på allting.

När det gäller antivirus så fungerar Microsoft Security Essentials, men det är inget superprogram. Tar rätt mycket minne gör den (60-70MB på min 64-bit).

Bästa gratis avancerade brandväggen är Comodo. Men räkna med att du måste förstå hur det fungerar, och det ställer många frågor. Svår inlärning, men när man kan hur den fungerar är den väldigt bra och avancerad. Inget för nybörjare dock. Ett alternativ är Outpost Firewall. Den är lite snällare när det gäller popups och inlärning. Min erfarenhet är att den är lite ostabil dock, och fungerar väldigt dåligt med Nod32 (jag fick konstanta hårda frysningar med Outpost+Nod32). Den trejde gratis brandväggen som är riktigt bra är Online Armor, som nyss släppt en Windows 7 kompatibel version. Men den har ingen officiell 64-bit support, de håller på med det men inte släppt ännu.

Gratis antivirus har en del redan nämnt. Men Avira, MSE och AVG är de bästa gratisprodukterna.

Att ha en simpel brandvägg och router är ett annat alternativ. Men det är inget för de som vill ha full kontroll på hur program får agera och accessanätet från datorn.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett litet tips ifall man vill ha ytterligare ett snäpp högre säkerhet.

Säg att man laddar ner något litet program från nätet, kanske något lite hemsnickrat på en liten hemsida och är osäker på det även om ens egna antivirus säger att den är ok.

Då drar man iväg den filen till
http://www.virustotal.com/
och låter de skanna den med runt 40 uppdaterade antivirusprogram och får på så sätt andra åsikter om filen från ett brett utbud med produkter gratis. Obs,det är förstås ingen garanti att filen är säker! Men det är i alla fall ett snäpp högre än bara ens egna antivirus rapport.

Permalänk

Jag kör Nod32 Smart Security x64, fungerar perfekt för mig. Win7 Ultimate x64.

Permalänk

NOD32 4 här i hela huset

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda brandvägg och microsoft security essentials kör jag, körde ett pirat Nod 32 innan, men tänkte ja skulle köra 99% lagligt numera ^^

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

nod32 virus och windows brandväggen fungerar bra
och jag är ofta inne på massa skumma sidor

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Jag kör avg free och det fungerar bra. Men jag tror jag ska testa avira när jag installerar om. Som brandvägg kör jag windows inbyggda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbis
Jag tycker om Zone Alarm sedan de lade till "Game Mode".
Fast det är bara en brandvägg, inget annat.

Får nog ta och testa det igen. Innan fungerade det inte till windows 7.

Permalänk
Medlem

Kör Windows inbyggda brandvägg och MSE som antivirus.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Kaspersky Internet Security, funkar kanon, kostar dock en slant, men det tycker jag det kan vara värt.