Permalänk
Medlem

Det är underbart att googla på p55-problem.
De allra flesta problem består av dålig sockel.
Gigabyte har bytt sockeln till nästa uppdatering av moderkorten dvs GA-P55A

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan meddela att win7 x64 hjälpte inte, samma problem som förut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Det är underbart att googla på p55-problem.
De allra flesta problem består av dålig sockel.
Gigabyte har bytt sockeln till nästa uppdatering av moderkorten dvs GA-P55A

Om man lämnar tillbaka moderkortet och köper ett Gigabyte GA-P55A-UD3 så kanske problemet försvinner?

Permalänk

Min i5a fungerar inte med Enhanced Intel Speedstep och c-states påslaget. Stäng av det i bios. Du förlorar tyvärr turbo då också.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Min i5a fungerar inte med Enhanced Intel Speedstep och c-states påslaget. Stäng av det i bios. Du förlorar tyvärr turbo då också.

Jag har stängt av dom, men utan framgång..

Tack iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marw93
Jag har stängt av dom, men utan framgång..

Tack iaf

Med närmare eftertanke var nog inte min stabil heller innan jag ställde vcore och bclk på manual istället för auto. Först då blev den stabil. Jag kan minnas fel men har för mig att det var så.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Minns du vad du satte vcore och bclk på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marw93
Om man lämnar tillbaka moderkortet och köper ett Gigabyte GA-P55A-UD3 så kanske problemet försvinner?

Övertygad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Övertygad.

Okej
Då blir det av till inet på måndag
Det går väl på garantin hoppas jag, det gamla kortet alltså?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Marw93. Hur ofta händer att din dator hänger sig ??

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andres77
Marw93. Hur ofta händer att din dator hänger sig ??

Väldigt ofta tycker jag, om jag tex ska packa upp en fil kan jag få starta om ett flertal gånger innan jag lyckas packa upp hela utan att den fryser. När jag kollar på film fryser den ofta. Lyssnar på musik, fryser den ibland. Surfar, fryser den sig väldigt ofta.

När jag installerade OPt första gången frös den flera gånger.

Den fryser ibland när jag ska starta spel också. Men aldrig när jag spelar något spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marw93
Väldigt ofta tycker jag, om jag tex ska packa upp en fil kan jag få starta om ett flertal gånger innan jag lyckas packa upp hela utan att den fryser. När jag kollar på film fryser den ofta. Lyssnar på musik, fryser den ibland. Surfar, fryser den sig väldigt ofta.

När jag installerade OPt första gången frös den flera gånger.

Den fryser ibland när jag ska starta spel också. Men aldrig när jag spelar något spel.

Hmm. Då kan det vara nåt med strömförsörjningen förstås. Felet kan förstås vara i moderkortet ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Hmm. Då kan det vara nåt med strömförsörjningen förstås. Felet kan förstås vara i moderkortet ändå.

Men borde det inte frysa si vid spel om det är strömmen det är fel på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marw93
Men borde det inte frysa si vid spel om det är strömmen det är fel på?

Nej det behöver det ju inte, kan ju vara fel på vad som helst egentligen, men testa agget i en annan dator.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marw93
Minns du vad du satte vcore och bclk på?

Började med default vcore och bclk så den gick på 2.66 utan att klocka upp och ner av sig självt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har liknade problem som du med mitt nyköpta i5, om jag kör prime95 "TorTure Test.." kommer det error på en gång och 2sekunder har det kommit på alla fyra kärnorna, firefox samt andra program kraschar lite spontant då och då...

Jag har kört memtest86+ (version 4.0) utan att hitta något fel (i och försig bara 1.5 time).
Tempraturen på cpu 28 ide och 59 max.
Jag trodde att nätaggregatet var boven så jag köpte ett nytt, men felet kvar stå

Det skulle vara lite roligt och vet hur era (ni som har problem klarar prime95 "TorTure Test.." och även dom som har helt fungerande i5 system )

system:
ram: 2x2GB Corsair XMS3
cpu: i5-750
mob: Gigabyte P55M-UD2
gfx: X1900GT 256Mb Sapphire
HD: X25-M G2 160GB
CD: Samsung?
Agg: vx450w Corsair

jag misstänker moderkortet eller CPU, men hur avgör man det?

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erixon
Jag har liknade problem som du med mitt nyköpta i5, om jag kör prime95 "TorTure Test.." kommer det error på en gång och 2sekunder har det kommit på alla fyra kärnorna, firefox samt andra program kraschar lite spontant då och då...

Jag har kört memtest86+ (version 4.0) utan att hitta något fel (i och försig bara 1.5 time).
Tempraturen på cpu 28 ide och 59 max.
Jag trodde att nätaggregatet var boven så jag köpte ett nytt, men felet kvar stå

Det skulle vara lite roligt och vet hur era (ni som har problem klarar prime95 "TorTure Test.." och även dom som har helt fungerande i5 system )

jag misstänker moderkortet eller CPU, men hur avgör man det?

Hur ofta händer det för dig ?
Vi vet inte än vad detta kan bero på. Det är olika för olika användare verkar det som. Jag har bytt moderkort 3 gånger och det fungerade genast bättre med mitt gigabyte kort. Innan hängde datorn sig dagligen. Nu, den kan fungera helt normalt i 2-3 veckor utan problem. Det händer slumpmässigt.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marw93
Okej
Då blir det av till inet på måndag
Det går väl på garantin hoppas jag, det gamla kortet alltså?

Tack för hjälpen

Hör gärna av dig i denna tråd om det har hänt något nytt.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

Nu har ganska nyligen skruvat ihop den, men de kraschar program kanse en gång per dag och startat om 1 gång på de två veckorna som jag har haft datorn, jag använder inte den så mycket då jag har min bärbara mac att till gå.

Vet inte om det säger så mycket men "program" som ryms i L2 cashen och stressar cpu verkar inte kunna få den att krascha. (typ prime95 och lite fft)

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erixon
Nu har ganska nyligen skruvat ihop den, men de kraschar program kanse en gång per dag och startat om 1 gång på de två veckorna som jag har haft datorn, jag använder inte den så mycket då jag har min bärbara mac att till gå.

Vet inte om det säger så mycket men "program" som ryms i L2 cashen och stressar cpu verkar inte kunna få den att krascha. (typ prime95 och lite fft)

Jag testade prime95 men det gick inte. Datorn kraschade hela tiden. Det gick inte att göra någonting och jag var tvungen att trycka på reset knappen för att starta om den.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Den hänger sig kanske 1 gång/dag och ljudet hakar sig. EIST osv hjälpte inte att stänga av.

Core i5
HD5850
Corsair 1666mhz
Gigabyte P55 UD4
Corsair HX 650W

Testade lite torture test men det är bara core4 som dör direkt. Är cpun dålig eller kan det vara något annat? Volten verkar ju inte stämma överens alls...

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engywook
Jag har samma problem. Den hänger sig kanske 1 gång/dag och ljudet hakar sig. EIST osv hjälpte inte att stänga av.

Core i5
HD5850
Corsair 1666mhz
Gigabyte P55 UD4
Corsair HX 650W

Testade lite torture test men det är bara core4 som dör direkt. Är cpun dålig eller kan det vara något annat? Volten verkar ju inte stämma överens alls...

Prova dra ut ena minnesstickan, hjälper inte det så har du antagligen har du fått ett måndagsex. RMA på CPU kanske även moderkortet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Om den bara krashar precis när du startar nånting låter det ju som om den dör när den klockar upp sig. Kanske är nånting med upp/ner klockningen den inte gillar då den verkar klara spel när den väl lyckas klocka upp sig.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Mitt firefox kraschar minst 4 ggr om dagen, sen kommer jag inte på något mer direkt nu, men den är himla seg ibland också, sjukt seg faktiskt, men när jag kollar så är det inget som tar upp "kraft" så att säga. ... Dock är ju min klockad.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Mitt firefox kraschar minst 4 ggr om dagen, sen kommer jag inte på något mer direkt nu, men den är himla seg ibland också, sjukt seg faktiskt, men när jag kollar så är det inget som tar upp "kraft" så att säga. ... Dock är ju min klockad.

Jag har samma minnen, moderkort och cpu, inga problem här. Testa klocka ner den till standardklock. o kör så några dar.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Prova dra ut ena minnesstickan, hjälper inte det så har du antagligen har du fått ett måndagsex. RMA på CPU kanske även moderkortet.

Tack för tipset. Verkar som det är ena minnesstickan som krånglar. När jag bara har nr 1 i så hänger sig datorn innan eller vid inloggning till windows. nr 2 verkar funka ok hittills, hade fel på kärna 2 en gång men nu verkar alla fyra fungera i torture test. Ska ladda hem memtest och köra i natt. Ångrar nu att jag köpte 1600mhz minnen när moderkortet bara stöder 1333.

Det är de här jag har. De går iofs bara på 1.58V nu(ska tydligen vara 1.65V). Jag har aldrig klockat förut så jag vet inte vad eller hur jag ska ställa in 1.65. Det fanns bara 1.6V eller 1.7V i bios vad jag kunde se. 1.7v var rödmarkerad...

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Men hallå! Ditt mobo stöder upp till 2200 ju

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/mb_memory_g...

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Ja, det var det jag menade egentligen, så går det när man redigerar...
1333, 2200 eller något sådant är det, men inget "officiellt" för 1600.

EDIT: huh, de måste ha uppdaterat den där pdfen, står ju 1600 där, det gjorde det inte när jag köpte moderkortet iirc.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engywook
Ja, det var det jag menade egentligen, så går det när man redigerar...
1333, 2200 eller något sådant är det, men inget "officiellt" för 1600.

EDIT: huh, de måste ha uppdaterat den där pdfen, står ju 1600 där, det gjorde det inte när jag köpte moderkortet iirc.

Moderkortet stödjer 1600MHz utan några som helst problem, antagligen ett måndagsex du fick hem. Dock för att få ut 1600MHz på minnena måste du överklocka processorn annars körs dem automatiskt i 1333MHz.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Testade mitt system i windows 7 x64. Det blev mycket värre. En frysning under installationen och 3 frysningar efter installationen. Ska nog återgår till XP så länge, där var det inte så mycket frysningar, någon gång kanske under 2 veckor.

Hör gärna av er i denna tråd ni som haft liknande problem och löst det. Det verkar ju jätte många som har det här problemet.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!