Permalänk
Medlem

Macbook Pro "13"min

Gamla HP laptopen har kraschat, funderar nu på köpa Mac ist.
Har budget för den billiga 13" fast med 4 gig ram.

Är skärmen lika fin som på dem andra storlekarna?
Hur långt kommer man spelmässigt? Är intresserad av att spela HoN och lite WoW med polare. Så inga jättekrävande spel.

Är den tyst och sval?
Upplever man den billigaste processorn som seg?

Permalänk

Skärmen i MBP 13" är en LED baklyst sådan, vad jag fick fram av lite snabbt kollande i MacRumors wiki så ska de vara likvärdiga. WoW borde inte vara några problem alls, finns väll dessutom en Mac-version (brukar finnas då spelen kommer från Blizzard). HoN har jag ingen aning, vet inte ens vilket spel det är. Men googla på det, typ "macbook pro 13" <långa versionen av HoN>"

Tyst och sval är den. Mac är generellt sätt mycket(!) tystare och svalare.
Skulle inte tro att du upplever den billiga processorn som seg. Inte i Mac OS X i alla fall. Det är möjligen i HoN beroende på hur mycket det drar, men googla på det (se förgående stycke).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HoN finns i native Mac-version och fungerar bra på min MBP med 9600M-kortet igång. Har inte provat det mycket med 9400M, men sänker man inställningarna alternativt spelar spelet i Windows så bör det inte vara några problem, har nämligen läst att prestandan ska vara bättre i Windows-versionen. Har ännu inte kunnat verifiera detta då jag inte har Windows på min Mac.

MBP13 är mycket tyst och snäll. Den blir inte så tyst och snäll om man spelar då värmen kommer och fläkten drar igång. Under spelande kan det dock vara en accepterad bieffekt. Vid vanligt alldagligt användande så är den knäpptyst och en riktigt fin maskin. Flickvännen köpte en i somras och hon är toppennöjd efter sin HP. Hon har 2.26GHz och jag upplever inte den som alls seg (jämfört med min 2.53GHz).

Skärmen ska vara i princip lika bra på MBP13 som på sina större syskon. Detta var en av "uppgraderingarna" när den fick "Pro"-stämpeln.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Skärmen tycker jag är skitfin, upplever den som snabb tyst och sval. Har inte spelat de två spelen men tror ju inte att det skulle vara några problem.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Skärmen på 13"-modellen är bara 6bit medans storebrödernas är på 8bit. Alltså blir gradients osv mycket snyggare på 15" och 17"-modellerna, för att dom kan visa fler färger. Så håller man på med design/photoshop/fotografering är det kanske bättre att välja ett snäpp högre, vilket jag fick reda på först efter att jag köpt min macbook pro 13" Men så är livet.

Permalänk
Medlem

15" använder 6 bitars färg djup oxå men dithering alla mbp har TN panel

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

HoN är som dota fast mycket bättre grafik. Det är inte krävande... har för övrigt googlat lite på mpb 13 och gaming.. verkar gå attt spela de flesta spel, kanske inte med högsta inställningar men helt okej för mig som bara hobby spelar.

Blir nog att man köper en stationär när det börjar droppa in spel som Diablo 3 vid 2011.
Nog om spel..

Jag har aldrig tagit i en Mac men har börjat kolla mkt YouTube klipp och sånt. Börjar bli jäkligt sugen! Har dock lite mer funderingar innan jag bestämmer mig.

Går det att använda vanlig mus till Mac eller måste man ha Apple mus ?
Går det att byta ut något annat än hdd och RAMminne?
Är touchpadden så sjukt bra som alla säger ?
Hur är leveranstider från apple.se ?
Om jag går in i en Apple store i Göteborg kan man köpa en mbp 13 med andra konfigurationer än basutbud? Eller är det endast via webben ?

Hur är tangenterna på tangentbordet? Glider man på dem eller får man lite grepp ?

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag åkt o klämt på en macbook i närmaste butik t.ex elgiganten i uddevalla som jag skulle gissa att dom har en inne i butik! då får du känna och testa den.

Själv ska jag köpa en efter jul o eventuell uppgradering!

EDIT: efter att ha kollat snabbt ska elgigantens varuhus i uddevalla ha en standard macbook i lager så dom borde ha någon framme som man kan klämma på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cajjo
Går det att använda vanlig mus till Mac eller måste man ha Apple mus ?
Går det att byta ut något annat än hdd och RAMminne?
Är touchpadden så sjukt bra som alla säger ?
Hur är leveranstider från apple.se ?
Om jag går in i en Apple store i Göteborg kan man köpa en mbp 13 med andra konfigurationer än basutbud? Eller är det endast via webben ?

Hur är tangenterna på tangentbordet? Glider man på dem eller får man lite grepp ?

-Ja, det går att använda en vanlig usb mus.
-Nej, inga större förändringar så vitt jag vet.
-Den är riktigt bra! Jämfört med en vanlig pc-laptop är den helt gudomlig
-Jag beställde min macbook pro 13 från apple.com på en fredag kl 13.00 och den kom på måndag kl. 14.00.
-Dunno. Gå och fråga?

-Jag tycker att tangentbordet är helt suveränt, har inte knappat på så långa laptops, men det här är helt klart det bästa jag har använt.

Hur du än gör rekommenderar jag att du går in till någon affär som säljer mac och prova känna på den lite. Det kanske inte är så lätt att hitta de du vill direkt om det är din första mac men det tar inte länge innan du får kläm på det

Gjorde som du och började titta lite på macbook youtube filmer och blev så sugen att ja skaffade en macbook pro 13. Känns lite ovant som first-time-mac-user men hittils har jag inte hittat något att klaga på, däremot många saker som jag tycker är helt fantastiska :).

Spelprestanda har jag inget att säga till om efter som jag inte spelar mera.

Men som sagt, spring in i en affär och kläm på den :).

Permalänk
Medlem

Tack för elgigantstipset, visste inte att det såldes mac i sådana större kedjor faktiskt. (så längesen var det jag kollade i en dator affär )

Såg att dem faktiskt har MBP på lager så ska nog ta bilen dit efter jobbet imorgon och kika på den.

Tack för svaren HypeX !

Permalänk
Medlem

11.500 för MBP på elgiganten tror det e 400 billigare än mac store

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Det är det ^^
Är ju dock internet pris och inte butiskpris, räknar med att det ligger på 11.995 som butikspris!

Permalänk
Medlem

Macbook pro 13.3 i två olika butiker med samma med samma modell/artikel nr från apple, men med olika versioner på OS X?
Skall det vara så? Eller har ena affären inte orkat uppdatera speccen?
Man vill ju helst ha nyaste OS versionen så man slipper pröjjsa för att uppgradera direkt när man kommer hem och ska pilla med macen.

Elgigantens spec har Leopard.
Inets spec har Snowleopard.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mac/mac/MA...

https://www.inet.se/datorer/baerbara/apple-macbook-pro-mb990s...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cajjo
Macbook pro 13.3 i två olika butiker med samma med samma modell/artikel nr från apple, men med olika versioner på OS X?
Skall det vara så? Eller har ena affären inte orkat uppdatera speccen?
Man vill ju helst ha nyaste OS versionen så man slipper pröjjsa för att uppgradera direkt när man kommer hem och ska pilla med macen.

Elgigantens spec har Leopard.
Inets spec har Snowleopard.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mac/mac/MA...

https://www.inet.se/datorer/baerbara/apple-macbook-pro-mb990s...

Tror det är snow leopard i båda. Om det skulle va leopard så borde du få snow gratis anyways.. Så här stod det i mailet jag fick då jag beställde datorn:

"If you have purchased a qualifying Mac on or after June 8, 2009 you may be eligible to upgrade to our new Operating System, Mac OS X Snow Leopard."

Men om du har tänkt köpa den från elgiganten så skicka iväg ett mail å fråga

Permalänk
Medlem

Det var som du sa att det var det i båda Jag blev kär direkt när jag började pilla på den. Så jag köpte den på elgiganten. 5 kr billigare än från apple.se haha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cajjo
Det var som du sa att det var det i båda Jag blev kär direkt när jag började pilla på den. Så jag köpte den på elgiganten. 5 kr billigare än från apple.se haha.

Vilket kap!

Lycka till med denna lilla skönhet!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Lånar tråden. Har just nu en stationär burk med dessa specs:
*Intel c2d E6750
*2x2gb ddr2 pc8500 corsair dominator
*74gb wd raptor
*nvidia 6800gs

Funderar på att byta ut den mot en 13" mbp med 2.53Ghz & 4gb ram, samt slänga in en ssd i den. Är den bättre eller likvärdig med min nuvarande burk?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Lånar tråden. Har just nu en stationär burk med dessa specs:
*Intel c2d E6750
*2x2gb ddr2 pc8500 corsair dominator
*74gb wd raptor
*nvidia 6800gs

Funderar på att byta ut den mot en 13" mbp med 2.53Ghz & 4gb ram, samt slänga in en ssd i den. Är den bättre eller likvärdig med min nuvarande burk?

Vad väntar du på? Byt den ASAP mot MBP'en, din dator skulle gå för ingenting om du skulle sälja den istället.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Vad väntar du på? Byt den ASAP mot MBP'en, din dator skulle gå för ingenting om du skulle sälja den istället.

Ska inte byta min dator mot en mbp rakt av så. Utan mer pensionera den och skaffa en mbp istället...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ska inte byta min dator mot en mbp rakt av så. Utan mer pensionera den och skaffa en mbp istället...;)

grafiken bättre, processorn sämre (vet dock inte hur mycket), RAMet likvärdigt eller lite sämre (någotdera, vet inte), storage bra mkt bättre PGA ssd.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
grafiken bättre, processorn sämre (vet dock inte hur mycket), RAMet likvärdigt eller lite sämre (någotdera, vet inte), storage bra mkt bättre PGA ssd.

Hmm väntar nog ett tag till innan det blir ett byte. Får hoppas att apple satsar på usb 3.0 & ljud via display-port i nästa gen av mbp. Är en prisvärd dator annars. Våta drömmen just nu är ju en SONY VAIO Z51WG. Men får ju 2x13" mbp för det priset....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Hmm väntar nog ett tag till innan det blir ett byte. Får hoppas att apple satsar på usb 3.0 & ljud via display-port i nästa gen av mbp. Är en prisvärd dator annars. Våta drömmen just nu är ju en SONY VAIO Z51WG. Men får ju 2x13" mbp för det priset....

Hade det kommit usb3 och core i5 slår jag till direkt! Dock tror jag inte att usb3 kommer tyvärr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Hade det kommit usb3 och core i5 slår jag till direkt! Dock tror jag inte att usb3 kommer tyvärr.

USB 3.0 i nästa version av MBP känns rätt avlägset ja. Core i5 känns i sådana fall närmare men jag tvivlar starkt. Det är nämligen så att MBP börjar närma sig "end of cycle" (~2 månader kvar innan den ungefärligt "borde" uppdateras) och jag kan inte komma på att jag läst om någon mobil version av i5.

Däremot tror jag nog att USB 3.0 så småningom kommer att leta sig in i MBP.

Visa signatur

Permalänk

Man kan ju alltid hoppas på det. Känns som ett litet krav ifrån min sida. Speciellt när man vet att det ät på "G", får vänta och se vad som kommer och man inte planerar att byta datorn som man byter kalsonger. Någon som annars vet hur det går för apple med ljud via display-port? Som jag har förstått det så stödjer formatet det, men inte apples hårdvara eller har jag fel?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hur brukar prisbilden bli då dom uppgraderar? Funderar på om det blir en ny version av deras 13" MBP och om hur mycket dyrare det brukar bli.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Hur brukar prisbilden bli då dom uppgraderar? Funderar på om det blir en ny version av deras 13" MBP och om hur mycket dyrare det brukar bli.

De brukar ligga på ungefär samma pris hela tiden. De får nya komponenter och priset justeras ibland lite efter valutaförändringar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Hmm om man kan få en i3/i5 MBP 13" för samma pris som idag så kanske man ska vänta

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
USB 3.0 i nästa version av MBP känns rätt avlägset ja. Core i5 känns i sådana fall närmare men jag tvivlar starkt. Det är nämligen så att MBP börjar närma sig "end of cycle" (~2 månader kvar innan den ungefärligt "borde" uppdateras) och jag kan inte komma på att jag läst om någon mobil version av i5.

Däremot tror jag nog att USB 3.0 så småningom kommer att leta sig in i MBP.

Men läste på macrumors(jag tror det var där iaf) att intel hade planer på att släppa i januari. apple och intel brukar vara ganska samspelta. Själv tror/hoppas på en uppgradering i januari med core i5 i MBP serien.

EDIT: där hade vi länken till macrumors som jag pratade om. självklart är det ingen garanti men man kan hoppas på det:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Men läste på macrumors(jag tror det var där iaf) att intel hade planer på att släppa i januari. apple och intel brukar vara ganska samspelta. Själv tror/hoppas på en uppgradering i januari med core i5 i MBP serien.

EDIT: där hade vi länken till macrumors som jag pratade om. självklart är det ingen garanti men man kan hoppas på det:)

Oh, den har jag missat
Apple och Intel brukar ju som du säger vara väldigt samspelta.
Beror nog på att jag slutat gå in på MacRumors varje dag och endast kollar i RSS:en där det inte brukar stå mer än några rader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Oh, den har jag missat
Apple och Intel brukar ju som du säger vara väldigt samspelta.
Beror nog på att jag slutat gå in på MacRumors varje dag och endast kollar i RSS:en där det inte brukar stå mer än några rader.

Det får en och hoppas iaf:) Sen kan man ju bara hoppas på att dom tar in usb3 också, för den ska väll vara helt kompatibel med tidigare enheter? då blir den ju väldigt framtids säker iom detta:)