Corsair H50 Hydro Series eller Noctua NH-U12P SE2 , Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Corsair H50 Hydro Series eller Noctua NH-U12P SE2 , Hjälp tack!

jag ska idag beställa min i7 920 dator jag hänvisar hit om ni vill veta mer om vilka delar jag valt men det kanske inte är så relevant:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

( ps ja det är jag som är countdooku i den tråden )

Hursomhelst så har jag läst om Corsair H50 Hydro series här:

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.242803/corsair-h50

Jag har aldrig byggt ihop en dator förut men jag har polare som byggde ihop för ca 3-5 år sedan men jag antar att det inte bör vara så svårt det mesta går ju bara sätta på ett ställe på moderkortet osv, förutom tex 2 lr 3 platser för cf för mina 5850 ati och ram platserna.

Det jag undrar mest och är rädd för då jag är totalt noob på datorbyggen kan corsair H50 hydro series brista eller liknande då den är vattenkylning om man är kass o montera fel eller om den brister med tiden, vatten + elektronik blir kostsamt för mig om jag köper en dator för ca 20k o saker går sönder då blir jag ej glad.

och slutligen av er folk som vet eller har erfarenhet stämmer detta:

det står i länken från mikrodatorn där uppe att man tjänar hela 11 grader mer ca om man kör corsair h50 istället för noctua i hög belastning och det behöver jag, jag är extreme gamer o har nästan alltid hög belastning, men om det är fara för att datorn kan pajja så går det ju inte.

och absolut sista om jag blir rekommenderad och får svar att jag bör välja corsair h50 hydro series, finns den att köpa på något ställe där dom inte tar hög frakt det verkar inte som inet.se har den jag ska ju köpa alla delar där hade jag tänkt, men det verkar som jag måste köpa H50 på komplett men dom tar 100 kr frakt för den lite surt!

Permalänk
Medlem

man vet ju inte eftersom h50 är rätt ny, men jag skulle säga att risken är minimal. Köp du h50...

Permalänk

Tycker att du ska köra på H50.

köp på Alina, http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=CWCH50-1 så tjänar du några kronor.

Sen är det nog inte så stor chans att något går sönder.

Permalänk
Medlem

Jag kör på H50 och jag fick 8 grader längre temp än med min TRUE (Som presterar likvärdigt med Noctua) samt att det inte var några direkta problem att få dit den. Slangarna i sig håller för mycket så länge du inte gnager den mot något vasst som en kniv etc.

Permalänk
Medlem

H50 alla dagar i veckan

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Noctua alla dagar i veckan... provade bara att sätta dit Hydro50 sanslöst dålig kylare....

Surrande ljud i från pumpen usch säger jag bara.

Permalänk
Medlem

Prodigy det var effekten jag var ute efter, ljudnivån bryr jag mig inte om datorn får låta hur mycket den vill medans jag spelar, om jag ska ha något igång över natten så har jag en Eee PC med påkopplad Tb disk som låter 1 dB typ

Som det låter på dom Flesta så blir det nog en Corsair H50 Hydro series för mig då tack för det grabbar!, och det borde vara väldigt liten chans att kabeln skulle gå sönder om jag inte är helt dum i huvvet eller lyckas tappa en skruv mejsel på den så den kapas eller nått, ( varför skulle man ha en kniv runt när man öppnar en dator endast fick lampa eller nått man skruvar då eller ? )

Permalänk
Medlem

Risken för läckage från H50 är nog minimal men den har ju betydligt fler delar som kan gå sönder än en Noctua, riken för att bli sittande med en 700:- pappersvikt efter något år på grund av en trasig pumpe eller något annat känns mycket större med en H50. Det enda som kan gå sönder i en Noctua är fläkten och då köper du en ny för någon hundring.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Köp H50 från Komplett.se !

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502731

Ska själva ta och beställa den! Sitter på AMD's stock kylare, undra hur stor skillnad det blir.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Slå till på H50, köp den på Misco.se med studentrabatt (minst 5% på hela sortimentet, dvs om du är student) om du är bekymrad över kostnaden. (632kr på misco.se i jämförelse med kompletts 695kr) Jag vet att Misco låter Mysko men tydligen har de varit i branchen i 40 år och har fått väldigt bra omdömen på pricerunner^^
Lycka till!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Slå till på H50:an Har den själv :-). Jag har 2st Noctua kylare sen tidigare och tycker att H50 är en klart bättre kylare.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
Noctua alla dagar i veckan... provade bara att sätta dit Hydro50 sanslöst dålig kylare....

Surrande ljud i från pumpen usch säger jag bara.

Nu är du igång och snackar skit igen. Dags o lägga ner kanske?
Fattar inte vad du sysslar med här.

Har en H50 i datorn brevid mig, det ända som låter på den är just Noctua fläkten som sitter på radiatorn. Kyler bättre gör den också. Troll...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Har en H50 + halvdan chassi-ventilation. Har satt H50n som utblås, alltså så den tar gammal ljummen luft från chassit och blåser ut (kyler med datorns ljumna luft alltså).

Min phenom II 955 i 3.9ghz, 3.5125v pendlar mellan 45-46 grader efter att ha stresstestats 100% i en timma. Tror inte du får bättre kylning under 2000kr = KÖP DIREKT

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Har en H50 + halvdan chassi-ventilation. Har satt H50n som utblås, alltså så den tar gammal ljummen luft från chassit och blåser ut (kyler med datorns ljumna luft alltså).

Min phenom II 955 i 3.9ghz, 3.5125v pendlar mellan 45-46 grader efter att ha stresstestats 100% i en timma. Tror inte du får bättre kylning under 2000kr = KÖP DIREKT

Hoppas verkligen du menar 1.5125v där, annars tycker jag du är lite elak mot din processor

Jag tror nog H50 kyler snäppet bättre, men den är ganska så ny, vem vet, pumpen kan gå sönder efter något år och därför hade jag valt noctuan... Ta en noctua nh-u12p SE2 för då får du 2 fläktar med, mycket prisvärt för 700 kr då noctuas fläktar kostar 200-250 annars, och de är bra

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Nu är du igång och snackar skit igen. Dags o lägga ner kanske?
Fattar inte vad du sysslar med här.

Har en H50 i datorn brevid mig, det ända som låter på den är just Noctua fläkten som sitter på radiatorn. Kyler bättre gör den också. Troll...

Är jag igång och snackar skit IGEN? lägg ner personangreppen...

Då måste min hydro jag fick varit ett måndags ex...
Pumpen surra som ett bi kylde skit gjorde den...

Monterade om den flera ggr.... men samma resultat....

Grabben lägg ner din allt för dryga attityd ok...
Kanske ska kolla hörseln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför reklamerar du den inte om den inte fungerar som den ska?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du inte räkna ut att du fått en trasig då? Oturligt men sådant händer.
Min H50 kyler min i7-860 till 60grader under load i 4.2ghz, vilket är betydligt mycket bättre än min noctua klarar av. Låter inte något heller, förutom de två noctuorna som kyler den i push pull config. Vilket inte kan anses vara mycket.
Mina diskar låter mer.

Ledsen om du tar illa upp, men det finns hur många recensioner på den som helst, den kyler fantastiskt, den är relativt billig och välbyggd. Alla är eniga. Så att det skulle vara en värdelös produkt är bara befängt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag kör på en H50, den är tyst och kyler bra. Pumpen låter ingenting för mig, bara fläkten (kör på den som kom med, låter helt okej).

Så jag rekommenderar den iaf.

EDIT: Kan däremot tillägga att jag tyckte den var lite småbökig att installera. Visserligen är min låda ganska trång men hade sannolikt varit lättare att trycka in en Noctua kylare.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/articles.x/17481/3

Jag är inte helt övertygade om att denna budgetkylare är så mycket bättre än t.ex Noctua...

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara ett alternativ annars.

Vattenkylning

Test Oklockad

Test Överklockad

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Dock ska domino kylaren vara av betydligt mycket sämmre kvalité verkar det som. Anslutningar som går av etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min H50 igår å montera den på min i5 750 som går i 3360mhz

Körde Prime95 stress test när ja gick å la mig i 112 timmar å tempen har aldrig varig över 51c

under idel ligger ja på 31c å har 26 grader i min lägenhet.

Tycker du ska köpa en H50 Lätt.

ja vet iaf att med vissa Luftkylare kan man få problem att minnen inte får plats pga av att kylarn är för stor, de problemet kommer du aldrig få med denna, sen är de svalare " Alla dagar i veckan " när ja öppnar min fönsterlucka så de kommer in kallluft så sjunker min temp ca 6- 8 grader mera

// TarpeN

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Hoppas verkligen du menar 1.5125v där, annars tycker jag du är lite elak mot din processor

Jag tror nog H50 kyler snäppet bättre, men den är ganska så ny, vem vet, pumpen kan gå sönder efter något år och därför hade jag valt noctuan... Ta en noctua nh-u12p SE2 för då får du 2 fläktar med, mycket prisvärt för 700 kr då noctuas fläktar kostar 200-250 annars, och de är bra

går väl inte ens att ge 3.5v O.o.

Nya noctua Dh-14 kostar 75€ här och spöar Corsairs H50 plast bulk kylare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
går väl inte ens att ge 3.5v O.o.

Nya noctua Dh-14 kostar 75€ här och spöar Corsairs H50 plast bulk kylare

Mmmm, visst.
http://www.clunk.org.uk/reviews/noctua-nh-d14-premium-cpu-coo...

Inte särskilt imponerande. Den är dyr, löjligt tung och omöjliggör att köra ramminnen med högre heatspreaders... Vad är bra med den exakt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har 2st H50 och funderar på att köpa en 3:e till HTPC, min fru fick ärva TRUE med dubbla Noctua NF-p12.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eslind
Har 2st H50 och funderar på att köpa en 3:e till HTPC

Någon här gillar sin h50

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Älskar den.

Permalänk
Medlem

Robbaz att du inte monterar den i taket, det har jag på mina CM chassin för du kör Corsair ser jag, lite avis där.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarpentin0
Körde Prime95 stress test när ja gick å la mig i 112 timmar å tempen har aldrig varig över 51c

// TarpeN

Helvete! Sova i 4.5~ dygn

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce