Permalänk
Medlem

Okänd .exe fil?

Tjo.
Formaterade hårddisken för några dagar sedan.
Hade igång datorn under natten och på morgonen låg en konstig .exe fil igång i aktivitetshanteraren.

Filen heter nye22.exe och jag har sökt överallt på google utan svar.
Processlibrary.com hade ingen aning om vad det kunde vara för något.

Här kommer en print:
http://goopus.com/upload/files/20091123-Namnls_00000183.20091...

Större format: http://goopus.com/upload/files/20091123-Namnls_00000183.20091...

Någon som vet vad det är?

Utöver detta har jag fått ett problem och det uppstod innan jag formaterade (var en av anledningarna till att jag gjorde det).

Ibland så kan jag inte stänga ner program eller ens använda dem, musen känner av programmen eller de val jag gör med programmen men det händer inget.

Då har jag märkt att man bara behöver trycka ctrl alt del och sen ESC + 2 mustryck så fungerar det igen.
Också väldigt skumt, aja det räcker med att ni försöker er på första frågan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorry för den breda bilden men har inget bildprogram för o redigera den.
Det är två skärmar så det är därför den blev så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.prevx.com/filenames/X1416159669131800377-X1/NYE22....
Första träffen på google, hur fan googlar du?

Paint funkar skitbra till att krympa bilder.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Så går det när du köper dina filer/program på p-bay eller liknande siter

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tanka upp filen till VirusTotal.com.

... men hittar du inget när du googlar och den ligger i en mapp som verkar heta "Microsoft" = inge bra.

Permalänk
Medlem

ok tack. Det var iafall inte mycket info om nye22.exe
Vissa sidor har ju lagt in viktiga windowsfiler som "trojaner" för att få folk att ladda hem deras program.

Danke för hjälpen, enkel o ta bort aswell.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Så går det när du köper dina filer/program på p-bay eller liknande siter

Så går det när man inte ser upp med/vet vad man gör..

Permalänk
Medlem

Jag fick in samma fil och den kom från VentriloMix, håller på att analysera den just nu för att se vad den gör, men tycker inte ni andra ska vara så snabba med att tro att det handlar om piratkopiering eller något annat dumt.

Tycker inte själv att jag gjorde något fel när jag tankade ner VentriloMix från en site som heter ventrilomix.net.

Kan tillägga att VentriloMix innehåller minst två skadliga filer, mitt antivirus tog bort den andra filen rätt snabbt så hann inte titta på den, men nye22.exe har definitivt mitt intresse just nu, har precis blåst bort dammet från min gamla IDA skiva

Permalänk
Medlem

Nu har jag analyserat den, du kan läsa min analys på www.techbloggen.se. Kanske inte helt perfekt men bör ge dig en bra uppfattning om vad den gör.