Permalänk
Medlem

Billig HTPC

Tja! Nu är det så att jag vill skaffa en billig HTPC till mina föräldrar samt några billigare surround högtalare till som julklapp.

Om det går att få ihop det hela för runt 3000-4000kr skulle det vara grymt!
Har kollat runt lite på nätet, har sett typ några HTPC:r för typ 2000kr, och man använder väl även dator-högtalare istället, eller? Isåfalla kan de ju kosta typ 500-1000kr.

Kan även tänka mig några begagnade i värsta fall, bor I Göteborg..

P.S! Den låga budgeten beror på att jag fortfarande bara är 16 år och utan jobb. =/

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tack, helschysst asså!

Bara två frågor..

1. Är det mycket svårare att bygga ihop en HTPC än en vanlig dator?
/Finns det något viktigt man ska tänka på när man bygger ihop den?

2. Stödjer det här paketet HD-uppspelning?

Permalänk
Medlem

Moderkortet jag tog med SKA klara av full-HD.

Annars är det att bygga som vilken dator som helst. Det som kan vara krångligt med HTPC är att välja rätt program/kodecs för uppspelning.

Visa signatur

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag några frågor till.. xD

(sorry för att dom bara poppar upp sådär)

Finns det redan ett "TV-uttag" inbyggt eller måste man köpa till det?
Isåfall, något tips på något? Kommer det att lagga då? Var sätter man i det?

Och vilka ljudutgångar finns det i HTPC:n, är det de vanliga data utgångarna eller funkar den även med vanliga "tv-högtalare"? =/

Sist men inte minst.. Har någon några bra förslag på billiga men ändå bra surround-högtalare?

Tack för allas hjälp, ni har verkligen varit schyssta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daka64
Okej, nu har jag några frågor till.. xD

(sorry för att dom bara poppar upp sådär)

Finns det redan ett "TV-uttag" inbyggt eller måste man köpa till det?
Isåfall, något tips på något? Kommer det att lagga då? Var sätter man i det?

Och vilka ljudutgångar finns det i HTPC:n, är det de vanliga data utgångarna eller funkar den även med vanliga "tv-högtalare"? =/

Sist men inte minst.. Har någon några bra förslag på billiga men ändå bra surround-högtalare?

Tack för allas hjälp, ni har verkligen varit schyssta!

TV-Uttag? Alltså där man kopplar in TV'n? Ja, moderkortet har VGA och HDMI. Den har även SPDIF och vanlig 3.5mm plugg till "vanliga" högtalare.

Visa signatur

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Fundera en gång extra över ljudnivån - om du inte får den variant av moderkortet som har en tystare fläkt lär det inte bli ett trivsamt inslag i TV-bänken (fast någonstans måste man förstås kompromissa om man vill hålla priset nere - bara att välja). Jag vet inte om återförsäljarna kan kotrollera vilken variant det är de har på hyllan innan de skickar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Länken funkar tyvärr inte.. =(

Och jag menade TV-utgång för att kunna se alla TV-Kanaler med t.ex. sattelit/antenn via HTPCN:n.

Ytterligare en fråga.. ^^
Mina föräldrar har tillfälligt en gammal TV med SCART, S-Video och (enligt min kompis) en RCA-utgång (röd,vit och gul).

Finns det någon möjlighet att köpa nån slags adapter till HTPCN:n?

Någon som vet några bra, passande och billiga surround högtalare?

Ledsen för att jag slösar bort eran dyrbara tid... =/

Permalänk
Medlem

Känns ganska onödigt att köra full HD på en tv som inte klarar av det ;P Ge dem in ny tv istället

För övrigt så kommer du inte koppla sattelit osv via HTPCn utan det går fortfarande via ViaSat/CanalDigitals egna boxar.

Permalänk
Medlem

Haha, sorry.. skrev kanske inte allt...

De kommer att köpa en ny 40+ tummare inom typ 3 månader.. ^^

Och jag menar inte betal-TV utan.. Vad fan kallas det.. ? xD
(Min IQ = Fiskmås när det gäller TV) Typ vanligt tv-uttag..
Är inte det inbyggt så att man kan se på gratis kanalerna etc via HTPC:n och spela in t.ex? man måste köra det via TV:n direkt då? För isåfall kommer man ju inte använda sig av högtalarna som är kopplade till HTPC:n.. =/

Permalänk

Om du ska se på tv genom htpcn så måste du köpa dig ett tv kort.
https://www.inet.se/datorkomponenter/tv-kort/internt-pci/ bara att välja och vraka

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||