Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag har sagt det innan men jag kan dra historien igen.
Jag hade ett 680i mobo som jag inte använde så jag tänkte se hur mycket den tålde. Det slutade med att jag i fleecemorgonrock (en sådan som typ smäller när man tar av sig den av all statisk elektricitet) satt och råkliade katten. Sen pillade jag på alla kretsarna på moboet och även under drift så petade jag på kretsar och hade mig. Datorn gick hur fint som helst...När jag entligen fick dö på kortet så satte jag en metalbit mellan två ben på en krets.
Samma sak med ett grafikkort. som en kopis hade. Han misshandlade kortet väldigt hårt med katter etc etc etc. Tog tills ut dö på det genom att mata in 230v rätt in i 12v ingången...

Visst, det är alltid bästa att ha antistat matta och armband, utan tvekan. Men att börja gnälla över det här känns otroligt onödigt...

Om du inte visste det gör inte en "ESD-blixt" en direkt förödande skada, utan den gör en skada som oftast kommer fram efter en lång period, tex att en ledningsbana på kretskortet helt enkelt går av. Det är väldigt få fall då en komponent går sönder direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
Om du inte visste det gör inte en "ESD-blixt" en direkt förödande skada, utan den gör en skada som oftast kommer fram efter en lång period, tex att en ledningsbana på kretskortet helt enkelt går av. Det är väldigt få fall då en komponent går sönder direkt.

Visst är det så MEN det tål ju bra mycket mer än man tror. Stora delar av elektroniken i alla dagens maskiner lever ju inte ens i ett par år i vilket fall...Tyvärr! Värme och effekt tar dö på det innan stat.el. gör det.
Men som jag skrev, alltid bäst att ha både matta och armband när man meckar men att 10 personer kommenterar någons tröja...Känns löjligt...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan vi inte bara skite i Fooks klädval medan det moddas dator ?

Suck.. ta sånt skit i en annan tråd istället.

Fook:

Du kanske kan lägga upp lite bättre guide för oss som vill göra samma sak ?

Permalänk
Medlem

Fint språkval i OS'et.

Permalänk
Medlem

chineeese men hur skriver man med västligt tagentbord då ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
chineeese men hur skriver man med västligt tagentbord då ?

Ändrar tangenbordslayout i högra hörnet av aktivitetsfältet eller trycker sctrl+shift ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0k
Fint språkval i OS'et.

Ni hao på dig med :p...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
menar du norra danmark i så fall? (skåne) för då kan jag hålla med dig.
annars är det kinesiska garanterat. det står: ok, avbryt, verkställ
har samma krumelurer på min mobil.

[OT] hmm full koll på var skåne ligger i förhållande till danmark? skåne ligger ÖSTER om danmark... (iof så kan man kanske få det till norr om bornholm men det gälls icke!)

ser bra ut

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

det där fick jag minsann härom veckan då jag spillt saft över din lilla varelsen.

och sen till frågan, var det värt med uppgraderingen?:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
[OT] hmm full koll på var skåne ligger i förhållande till danmark? skåne ligger ÖSTER om danmark... (iof så kan man kanske få det till norr om bornholm men det gälls icke!)

ser bra ut

Är fortfarande norra danmark, mer känt som skåne

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
och sen till frågan, var det värt med uppgraderingen?:)

Äntligen lite on-topic, kul

Det var värt det. Minnet kostade knappt något och skillnaden mellan 512 Mb och 2Gb är rätt påtaglig i Windows XP.

Vi gjorde uppgraderingen redan i Mars, men jag hittade bilderna nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Äntligen lite on-topic, kul

Det var värt det. Minnet kostade knappt något och skillnaden mellan 512 Mb och 2Gb är rätt påtaglig i Windows XP.

Vi gjorde uppgraderingen redan i Mars, men jag hittade bilderna nu.

Jo blev en del offtopic tyvär.

Klart det är värt en sån här uppgradering, 2 GB får det mesta att rulla på bra:)

Tack för den här lilla guiden:).