Permalänk
Medlem

D-Link DIR 655 vs. DIR 855

Hej!

Jag skall snart flytta till en ny lägenhet som har Telia FiberLAN 100mbit och tänkte därmed uppgradera router i samma veva. Jag har sökt runt på nätet en del och det verkar som att både 655 och 855 är just det jag söker efter. Frågan är bara om 855 är värt de extra pengarna? Vad får jag i den dyrare som jag inte får i 655'an när det kommer till prestanda? Vad jag förstått så går det att köra på 5GHz bandet med men är det något annat? Skärmen som är på routern är heller inte av intresse. Jag vill bara få ut så mycket av mina 100mbit trådlöst som möjligt.

Tack!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Inaktiv

5CHz ger dig en snabbare/bättre förbindelse samt att du kan hänvisa alla g och b till det andra bandet utan hastighetsinskränkningar.
värt varenda krona i mina ögon.
Du kan göra allt med en DI 855. Närmast jämförbart blir väl en dator med smoothwall och då blir det mer pengar till drift...

Permalänk
Medlem

Det enda nätverkskort som D-link har (vad jag vet) som stödjer dual-channel är en usb dongel..

www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_chart&Itemid=189

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det enda nätverkskort som D-link har (vad jag vet) som stödjer dual-channel är en usb dongel..

www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_chart&Itemid=189

Hmm jag förstår vad du skriver men varför? och i denna tråden??
Jag förstår inte tanken med ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Hmm jag förstår vad du skriver men varför? och i denna tråden??
Jag förstår inte tanken med ditt inlägg.

Ok, 5Ghz bandet är inte att tänka på då......

Skillnaderna i prestanda 655 Vs. 855 kan utläsas i länken jag bifogade.....

Hmm vad var nu tanken med mitt inlägg.......

Edit: Om man vill skutta runt lite i setupen på dessa 2 routrar så finns det emulatorer naturligtvis, HW & FW versioner står uppe till höger i inloggningsrutan.

DIR-655: http://support.dlink.com/emulators/dir655/132NA/login.html

DIR-855: http://www.support.dlink.com/emulators/dir855/login.html

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ok, 5Ghz bandet är inte att tänka på då......

5Ghz bandet fungerar ypperligt med en DI 855 så det kan inte vara det du menar. Nej jag förstår fortfarande inte ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

5Ghz bandet fungerar ypperligt med en DI 855 så det kan inte vara det du menar. Nej jag förstår fortfarande inte ditt inlägg.

Om man inte vill ha en usb-dongel?

Vad är alternativen från D-link då?

Vem har sagt att det inte fungerar?

Mitt inlägg, klarar du inte av att utläsa tabellerna på smallnetbuilders?

Såååååååå fortfarande har bara D-link en usb-dongel som klarar dual-channel det är viktigt att poängtera tycker jag, undanhållande av information är dumt tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man inte vill ha en usb-dongel?

Vad är alternativen från D-link då?

Vem har sagt att det inte fungerar?

Mitt inlägg, klarar du inte av att utläsa tabellerna på smallnetbuilders?

Såååååååå fortfarande har bara D-link en usb-dongel som klarar dual-channel det är viktigt att poängtera tycker jag, undanhållande av information är dumt tycker jag.

Vad spelar det för roll om det är en USB dongel eller PCI, så löjligt argument men kan du inte leva med en USB dongel så kanske du får tänka om. Även jag förstår inte ditt resonemang överhuvudtaget eller länken till tabellerna.

Permalänk
Inaktiv

Vadå d-link och usbdongel?
Vem säger att nätverkskortet måste vara ett d-link?
Jag kör med ett internt intel och det fungerar utmärkt emot d-link 855

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men SlimJim efterfrågade hur prestandan var på dessa 2 routrar & jag länkade till smallnetbuilders för där kan man utläsa just prestandaskillnaderna samt att där finns recensioner på dom.. men men det var förmodligen fel av mig att göra det för alla andra har svarat på det vad prestandaskillnaden är mellan dom.... Inkl. du Sasser....

Det är skillnad mellan usb & pci.. men men alla vill inte ha en dongel ståendes på lådan....

Sen finns det faktiskt DIR-825 som har dual-channel med...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: D-Link DIR 655 vs. DIR 855

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Hej!

Jag skall snart flytta till en ny lägenhet som har Telia FiberLAN 100mbit och tänkte därmed uppgradera router i samma veva. Jag har sökt runt på nätet en del och det verkar som att både 655 och 855 är just det jag söker efter. Frågan är bara om 855 är värt de extra pengarna? Vad får jag i den dyrare som jag inte får i 655'an när det kommer till prestanda? Vad jag förstått så går det att köra på 5GHz bandet med men är det något annat? Skärmen som är på routern är heller inte av intresse. Jag vill bara få ut så mycket av mina 100mbit trådlöst som möjligt.

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå d-link och usbdongel?
Vem säger att nätverkskortet måste vara ett d-link?
Jag kör med ett internt intel och det fungerar utmärkt emot d-link 855

Man måste tänka på att det är draft-N fortfarande... Vilket ni har upplyst om med naturligtvis.

Edit: ubbe1 det låter intressant med Intel kortet vad är det för ett & var har du köpt det? För jag har en arbetskamrat som sitter på en DIR-825 & det fungerar uruselt med usb-dongel för honom nämligen...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Man måste tänka på att det är draft-N fortfarande... Vilket ni har upplyst om med naturligtvis.

Känner du dig trampad på tårna bara för att jag inte förstår när du kommer dragande med något totalt obegripligt om d-link och usbdonglar. Något som du ännu inte gjort begripligt i denna tråden.
Det finns i originalfrågan inget som har med usbdonglar att göra förutom då möjligtvis som svar att du kan koppla tilll en 3g usbdongel för att när nätet går ner kunna använda 3g nätet istället men det visste du säkert inte.

Permalänk
Inaktiv

internt i dell studio 17nått intel wifi 5100 with PAN

Permalänk
Medlem

Frågan gäller D-link produkter & då draft-n, det har funnits ett kompabilitets problem mellan olika tillverkare eftersom det just är draft-n...
Poängen är att med tanke på priset för en 855 så har bara D-link en usb-dongel som klarar dual-channel & inget riktigt pci kort... vilket man bör upplysa om men nu har du berättat att du kör med ett internt 5GHz intel kort & det fungerar ypperligt.. så vad är det för ett & var har du köpt det, känner du till fler pci-nics som klarar dual-channel så prata ut människa..

Tanken med länken till smallnetbuilders är väl avklarad nu?

Edit:
Bärbar dator?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hp har nått i sina laptops jag har kört ett netgear usb mot dlink855utan problem så om du vet ett som inte fungerar optimalt emot en annan av d-links routrar så innebär ju i iinte det att det skulle fungera dåligt emot DI 855.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hp har nått i sina laptops jag har kört ett netgear usb mot dlink855utan problem så om du vet ett som inte fungerar optimalt emot en annan av d-links routrar så innebär ju i iinte det att det skulle fungera dåligt emot DI 855.

Ok..netgear vilken netgear?

Absolut att en produkt inte fungerar innebär inte att alla andra inte fungerar, men man bör nämna det att det har funnits problem.. men uppenbarligen har mycket förbättrats har snurrat runt lite på nätet & det mesta man läser nu om är att det är problem att hålla hastigheten uppe dvs. att ligga på 270-300Mbps.. i teoretisk hastighet då.

Du har ingen erfarenhet av DIR-825?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du ingen användning av skärmen så är väl 825:an ett bättre val än 855. Vad jag förstått är det typ samma router utan skärm. Själv nöjde jag mig med 655 då jag inte kände att jag hade nytta av den snabbare wifi-hastigheten.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Har du ingen användning av skärmen så är väl 825:an ett bättre val än 855. Vad jag förstått är det typ samma router utan skärm. Själv nöjde jag mig med 655 då jag inte kände att jag hade nytta av den snabbare wifi-hastigheten.

Samma typ av router stämmer men inte samma hardware. Helt olika chipset.
Kvalitet kostar.

Permalänk
Medlem

Tingelitang kostar.

Visa signatur