Permalänk
Medlem

Problem med korrupta .NEF

Hej!

Jag har nyligen fått problem när jag ska exportera mina .NEF-filer (Nikons RAW-format) till .jpeg i Photoshop Lightroom. Cirka 1/10 av bilderna är korrupta och ger varningen "An unexpected end-of-file occured.". Jag kan titta på bilden i Ligthroom, men ej ändra nånting i den.

Hur tar jag reda på var felet ligger? Går det att felsöka minneskort med något program (likt vad man kan göra med RAM-minne och hårddiskar)? Jag hoppas verkligen inte det är fel på min Nikon D40.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte D40 jätteny, men har du en version som officiellt har stöd för D40?

Blir det samma sak med tex ViewNX?

Permalänk
Medlem

...

Permalänk
Medlem

Min version ska ha stöd för D40. Det är ganska nyligen problemet uppstått. Äldre bilder fungerar fint. Det gäller som sagt ca 10% av alla nytagna bilder. Jag hoppas att det är minneskortet, men finns det något program för att testa det, likt t ex memtest?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

...

Permalänk

Vad har du för märke på minneskortet/n? Vissa brukar ju levereras med enklare programvara för att rädda filer, då kanske det ingår ett sådant filchecksprogram också?

En annan fråga. Formaterar du alltid minneskortet i kameran efter att ha tankat över bilderna till datorn? Brukar kunna vara ett problem annars, om man t ex bara raderat filerna eller formaterat i datorn. Fråga mig inte varför dock.

När det gäller felsökning, har du gjort något speciellt med kameran då felen började uppstå?

Här verkar det annars finnas lite tips:
Photo.net

Lycka till

Visa signatur